De aardappelkelder op de tweede verdieping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Starter en sånn hjemme hos-tråd, jeg.

    Ikke så himla mye fint å vise fram akkurat nå, men det kommer. I mellomtiden har nerden laga fullskala mockups av kommende subber, og en av to hovedhøyttalerløsninger som skal bygges og vurderes.

    Mockup av sub sammen med nåværende hovedhøyttaler, høyre.

    P1020180.JPG
    P1020181.JPG


    Venstre.
    P1020182.JPG
    P1020183.JPG


    Tanken her er å endelig komme i mål med kloner av Gradient Revolution med DSP, Excel Coax og Audio Elegance Dipole 12.
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Neste er mockup av sub sammen med mockup av den andre høyttaleren som skal bygges.

    Høyre.
    P1020187.JPG
    P1020188.JPG


    Venstre.
    P1020184.JPG
    P1020186.JPG


    Kort om tanken med dette høyttalerparet. Det blir samme Excel coax. Det skal lages ventilering av sidene i mellomtonekassa, á la, Gradient, Dutch&Dutch, Amphion, Sigberg, og helt sikkert en lang rekke andre. Bassen blir en aktiv kardioid med to SEAS L18RNX/P i spesialutgave, og det samme bak, á la kanskje ikke fullt så mange, men Asbjørn sin løsning renner i hu, og jeg tror Snickers' Gaia, og Kef Muon, og sikker flere.

    Foran.
    P1020189.JPG


    Bak.
    P1020190.JPG
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Høyttalerne blir etter foreløpig skisse 24x37,5x105. Da er det satt av litt rom for dempeføtter mellom topp og bassenhet, og litt ekstra å gå på, kan hende at basskabinettene får lov til å bli 5cm lavere, eller noe i den duren.

    Jeg synes dette blir ganske stort i min lille stue, men (akkurat) innafor smertegrensene...

    Jeg håper dimensjonene på høyttaleren tillater deling høyt nok til at jeg kan slippe unna første floor bounce dip fra mellomtonen. Tror heller ikke coaxen har veldig lyst på lave delefrekvenser i utgangspunktet.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Da har man om ikke annet gjort noe småplukk med plassering av kilder og linjenivådingsene.

    Høl i veggen, og store skruer.

    20230727_131851.jpg


    Jeg fikk dem sånn noenlunde i vater.

    20230727_141145.jpg


    Og det ble sånn skapelig. Håper det blir litt mindre dominerende på veggen når bok-/CD-DVD-hyllene endelig blir bygd ferdig.

    20230727_142659.jpg


    På frontveggen blir det nå ingen ting annet enn høyttalere, og noen nette små forsterkere.

    Ikke helt ferdig med å rydde enda, men det er nesten så det er litt rart å kunne vaske vinduer uten å lene seg over platespilleren. Ikke planlagt vinduspuss i dag, så det er sagt....

    Ellers fungerer det som det skal, og jeg har spilt to fremragende gitarister i dag. Jon Larsen på CD, og Danny Gatton på vinyl.

    Det er ikke alt som er jævlig her i verden.
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Som vår kjære totte ville sagt: Det går jo fint. Som jeg ville svart: Enn så lenge.

    Og når eksperten på stål og betong sier at det kan du sitte på, enda han veit hvor feit jeg er, så tipper jeg det går fint med en nett liten spiller som knapt veier mer enn en Rega...
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Inntil videre blir det platespilleren klemt inntil kjøleskapet, ja. Hvis jeg oppdager noe som bekymrer, så prøver jeg nok å bytte plass på spillerne. Men til det blir det sånn.

    Fin arbeidshøyde på spillerne, forresten. Mulig jeg endelig har blitt gammel nok til å sette pris på å slippe å bøye meg.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Da har jeg spilt litt mer. Mer gitar, faktisk, mer Jon Larsen, Biréli Lagrène, og Joscho Stephan. Jepp, man er på sigøynerjazz-kjøret fortsatt.

    Paris-Berlin er rett og slett ei kanonskive, og låter aldeles fabelaktig på direktegravert vinyl.

    Nå er det Nitin Sawhney som snurrer, London Undersound, enda ei kanonskive. (tilgjengelig i en deilig boks for en bagatellmessig sum hos iMusic.no, dobbel vinyl og noen digitalskiver, ikke 5 LP'er som man kan få inntrykk av). Blant alt jeg er takknemlig for hos Jeff Beck, er hvordan han har fungert som en talenspeider. Hans coverversjoner av Nadia traff rett i hjertet, samme med Blanket sammen med Imogen Heap fra Ronnie Scott's.

    London Undersound har et lite bidrag fra Imogen Heap. Jeg skumma akkurat gjennom credits på coveret av Seal ('91), som skal vaskes og spilles i løpet av kvelden. Joda. Doug Wimbish er kreditert, etter at jeg mente å gjenkjenne Crazy som helt umiskjennelig DW-bass, og jaggu dukket ikke navnet Guy Sigsworth opp også, som er andre halvparten av Frou Frou sammen med Imogen Heap.

    Jeg aner noen tråder som skal utforskes innenfor den britiske 'tenkende' pop-scenen fra '90-tallet og et stykke ut på '00-tallet.

    Noe å pusle med, rett og slett.

    Og ja, jeg har en bred dip i området fra ca. 100-300Hz, og en peak fra 45-70Hz, eller noe. Skal fikses, men mens vi venter. Det låter også, tror jeg, en smule bedre nå enn før ommøbleringen, renere, klarere. Dipen er der den har vært, peaken også, det er i mellomtonen og diskanten det har blitt bedre...
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Og så hører man den en gang til, og blir litt mer tvilende. Ikke til sangprestasjonen, den er fortsatt herlig hardtslående i sin uhøvla enkelhet. Strengt tatt ikke så mye til låtsnekringa heller, det er en effektiv 'punch line'-oppbygd poplåt som funker til de grader.

    Men teksten som helhet. Overtidsjobbing for pissepenger, og så hjem for å søle bort livet, slepe seg hjem for å drukne problemene. At politikken og de rike nord for Richmond (ikke så langt til DC) er nok mer enn på sin plass.

    De har en rolle å spille, i menneskeliv så vel som arbeidsliv. Ikke pent håndtert på noen som helst måte de siste tiårene, vil jeg si. Berettiget harme, ville man vel kalt det i jussen.

    Men så ramler det litt ut, og blir nok mer rørete enn rørende?

    Kontrollsamfunnet? Det ble et langt skritt og jeg sliter med å følge det som måtte finnes av en forbindelse fra det ene til det andre.
    Og feite folk som kjøper slikkerier for sosialstønaden?
    Så til miners versus minors on an island somewhere? Er vi på pizzagate? Jeg håper han peker på Epstein her, men blir litt usikker.
    Og så rett på inflasjon som nok er fair som en del av bakteppet for fortvilelsen.
    Og så skatt som forståelig nok er bittert, men kanskje mest i et samfunn som ikke bruker det på borgerne? Som i et fungerende offentlig helsetilbud, fungerende utdanningssystem, sånne ting. Men betaler det så mye i skatt at det blir greia?

    Skjønner ikke alt her i verden. Heller ikke dette.

    Har også sett litt hvordan den har spredd seg som ild i tørt gress, og kommentarfeltene renner over av tårevåte hyllester fra folk som deler opplevelsen av håpløshet og sinne, og som deretter tolker inn både det ene og det andre av hva de tilfeldigvis måtte mene.

    Merkelig.



    Well, I've been selling my soul
    Working all day
    Overtime hours
    For bullshit pay
    So I can sit out here
    And waste my life away
    Drag back home
    And drown my troubles away
    It's a damn shame
    What the world's gotten to
    For people like me
    And people like you
    Wish I could just wake up
    And it not be true
    But it is
    Oh, it is
    Livin' in the new world
    With an old soul
    These rich men north of Richmond
    Lord, knows they all
    Just wanna have total control
    Wanna know what you think
    Wanna know what you do
    And they don't think you know
    But I know that you do
    'Cause your dollar ain't shit
    And it's taxed to no end
    'Cause of rich men
    North of Richmond
    I wish politicians
    Would look out for miners
    And not just miners on an island somewhere
    Lord, we got folks in the street
    Ain't got nothin' to eat
    And the obese milkin' welfare
    But God if you're five foot three
    And you're three hundred pounds
    Taxes ought not to pay
    For your bags of fudge rounds
    Young men are putting themselves
    Six feet in the ground
    'Cause all this damn country does
    Is keep on kicking them down
    Lord, it's a damn shame
    What the world's gotten to
    For people like me
    And people like you
    Wish I could just wake up
    And it not be true
    But it is
    Oh, it is
    Livin' in the new world
    With an old soul
    These rich men north of Richmond
    Lord, knows they all
    Just wanna have total control
    Wanna know what you think
    Wanna know what you do
    And they don't think you know
    But I know that you do
    'Cause your dollar ain't shit
    And it's taxed to no end
    'Cause of rich men
    North of Richmond
    I've been selling my soul
    Working all day
    Overtime hours
    For bullshit pay
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Hvis noen skulle føle seg som en komplett idiot, og trenger en bekreftelse på at det er flere av slaget der ute:

    Jeg er en sånn. Jeg opplevde etter et par måneders drift at en av mine deilige nye forsterkere plutselig sluttet å virke. Dermed måtte jeg maile med Soundimports, som ikke turte å gjette hva som var galt via mail, og ba meg sende den til dem for en sjekk.

    Så fikk jeg dette bildet tilbake på mail, med en kort melding om at de ikke brukte så veldig lang tid på å finne feilen, og at den er på vei tilbake til meg (helt kostnadsfritt).

    thumbnail_image001.jpg


    Jeg hadde altså prestert å ikke presse kabelen mellom strømforsyningskortet og forsterkerkortet helt ned så den gikk i lås. Forsterkeren hadde strøm og funka helt fint mens pluggen gradvis jobbet seg ut og til slutt mistet kontakten.

    InL5glac_400x400.jpg


    Sånn. Nå vet dere om en annen som har dumma seg ut. For øvrig er jeg glad for at de tok kostnadene for min tabbe, men langt fra sikker på om jeg fortjente det. Fine folk, der nede i tulpen, klompen en kaas-land.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn