De beste rør-DAC'er

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Da er det bare meg da?
Og noen få andre som skjønner forskjellen :)
Teknisk sett er det et upresist og villedende begrep.
Trodde det var bla "akustikk" vi drev med her inne, ikke lingvistikk.. Men det er bra at en belæres, da er det håp på tross av manglende teknisk forståelse... Viktig poeng at "noen kan" og andre "kan ikke".. 🤪
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Det er hvad Modwright skriver
"

The Elyse DAC is ModWright’s expression of modern digital technology in harmony with Elegance, Simplicity, and Truth of vacuum tube analog design.

The heart of the Elyse tube DAC features the Burr Brown PCM1794 DAC chip. It is capable of accepting data rates up to 24/192. Inputs include RCA and BNC (SPDIF), XLR (AES/EBU) and USB(up to 24/192 fully asynchronous."

Den lyder virkelig godt.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.130
Antall liker
7.761
Sted
Oslo
Og hva med uttrykket rør forsterker?
Ingen forsterker et rør.
Skulle vi heller bruke uttrykket forsterker med rørteknologi?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.140
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller politikontroll......

Tenker vi skal være litt rundhåndet og se gjennom fingrene av og til mtp ordbruk. Gjelder spesielt undertegnede ;)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Det er et triks med rør-dac'er jeg ikke kan huske sett transistor/opamp buffere benytte selv om det teoretisk burde være mulig.
Mange av de eldre og populære multibit R2R DAC chippene har strømutganger. I stedet for den sedvanlige motstanden til konvertering til spenning er det noen mer eller mindre intrekate design som her benytter en liten transformator til I/V konvertering. (f.eks. Sowter 1465) som da også tar aktiv del ved NOS filtrering.
Twin primary windings are provided for use with two DAC modules fed with complimentary digital signals which provides improved cancellation of quantisation noise.

Med såkalte non-oversampling (NOS) design hvor man filtrerer bort støy over 20kHz med analoge filtre etter DAC chippen blir dette en alternativ metode som trolig setter litt ekstra kryddersmak.

NOS prinsippet appelerer nok mindre til yngre lyttere som lettere kan høre unoter/støy og fasefeil i det øvre registeret.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hvis man tenker på standard delta/sigma dac chipper så har de enten current utgang eller voltage utgang. De med currentutgang må konvertere signalet før det bufres. Det kan være passivt med motstander eller trafoer, eller det kan gjøres med op-amper. Poenget er at i de aller fleste tilfeller så er dette voltage signalet enten ikke sterkt nok, eller har for høy utgangsimpedans til å kobles rett videre inn i en forsterker.

Tror alle her inne skjønner at når man snakker om en "rør-dac" så er det utgangsbufferen (og/eller evt i/v konvertering) man snakker om.
Man snakker ikke om transistor-dac eller op-amp dac?
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Ser det er en stund siden det har vært aktivitet her...husker dere Xindac Dac-5 som det var litt snakk om her for mange år siden?
Jeg har en slik og lurer på å teste den som dac istedenfor Bluesound Node 2i sin dac som jeg bruker i dag...er det noe å hente tror dere?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Ser det er en stund siden det har vært aktivitet her...husker dere Xindac Dac-5 som det var litt snakk om her for mange år siden?
Jeg har en slik og lurer på å teste den som dac istedenfor Bluesound Node 2i sin dac som jeg bruker i dag...er det noe å hente tror dere?
Jeg gjetter at det i aller verste fall er litt lærdom å hente! :)
Ettersom du allerede har en sånn DAC på lur har du intet å tape, kjør på!
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Jeg gjetter at det i aller verste fall er litt lærdom å hente! :)
Ettersom du allerede har en sånn DAC på lur har du intet å tape, kjør på!
Jeg tester, som du sier...man kan jo lære noe :)

Mens jeg har deg her Håkon, god Dac til rundt 5 lapper nytt eller brukt?

Fortsatt god sommer...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Jeg tester, som du sier...man kan jo lære noe :)

Mens jeg har deg her Håkon, god Dac til rundt 5 lapper nytt eller brukt?

Fortsatt god sommer...
Schiit Audio
iFi
Diverse NOS (Non Over Sampling) DAC's fra Gustard m.fl.

Eller, om du heller vil ha en DAC som måler perfekt, så kan du kjøpe Topping. Men da har du et litt annet lydideale enn meg, altså. ;)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Hei Håkon, kort innpå, vil denne være et bra valg?

GUSTARD X16 Dual ES9068AS
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Hei Håkon, kort innpå, vil denne være et bra valg?

GUSTARD X16 Dual ES9068AS
Den kan kjøres både konvensjonelt og som NOS DAC, med andre ord pose og sekk-løsning. Den er ikke veldig kostbar, så jeg kan ikke se at du kan gå feil med det valget. Her kan du selv avgjøre hvordan du liker musikken fremstilt, med eller uten oversampling i bøtter og spann. :)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Den kan kjøres både konvensjonelt og som NOS DAC, med andre ord pose og sekk-løsning. Den er ikke veldig kostbar, så jeg kan ikke se at du kan gå feil med det valget. Her kan du selv avgjøre hvordan du liker musikken fremstilt, med eller uten oversampling i bøtter og spann. :)
Tusen takk for tilbakemeldingen 👍
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.182
Torget vurderinger
2
Selvsagt ikke. At en komponent måler bra, er aldri en automatisk ulempe.

Men du stablet nå opp tema måler perfekt vs lydideale litt lenger opp. ;)
Jeg ser at det kunne misforstås dithen at en god måling er inkompatibelt med god lyd, det er ikke min oppfatning. Det jeg derimot har oppdaget er at en dårligere måling ikke alltid korrelerer med en subjektiv opplevelse av dårligere lyd.
Det finnes en del målemessig perfekte DAC'er som i min verden låter suboptimalt, og jeg registrerer at flere deler denne opplevelsen. Videre ser det for meg ut som om noe av denne opplevelsen korrelerer med oversampling, ergo er det i pose og sekk om du kan velge den ene eller den andre løsningen, altså med eller uten oversampling.

I tillegg til dette opplever jeg også at det kan være positivt med diskrét oppbygning (R2R, ladder), ufiltrert, samt rør på analogsiden. Mens perfekte målinger i seg selv ikke gir meg noe kick, rent lydmessig.
 
Topp Bunn