Hi-Fi forretninger De gamle hifisjappene dør. Vil hifien overleve?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
WHAT HAPPENED TO HIFI?

En erfaren skribent på nettstedet Dagogo skrev i julen en kommentarartikkel om den lokale hifisjappa som har dødd ut og blitt erstattet av kjedebutikkene med inkompetente selgere. Skribenten Marc Silver** skriver blant annet følgende:

"The point is, if you went to just about any good HiFi store back then, you would meet and talk to a professional. I stress that title, because today, finding a professional in a place that sells audio equipment is getting to be damn near impossible".

Selv om skribenten belyser amerikanske forhold, ser vi vel mange av de samme trekkene her hjemme?

Her er lenken* til artikkelen (les gjerne leserkommentarene), men for enkelhets skyld har jeg kopiert inn hele teksten nedenfor i tillegg.

For å sette det på spissen: Har hifiskribenten helt rett eller er han bare en gammel grinebiter?


Lenke til artikkel:
*https://www.dagogo.com/what-happened-to-hifi

Bakgrunnsinfo om skribenten Marc Silver:
**Marc Silver, Author at Dagogo

The Rantings of an Old Audiophile

I guess it’s time for me to retire. Not because I am old, or because I am tired of being in Audio Sales, I’m not; but maybe it’s time because the industry is just falling apart. Let me explain.
There was a time, let’s call it the 60s and 70s during which time if you wanted to listen to music in your home, you would go to an Audio Specialty Store. Sure, you could go to a department store and find an RCA, Electrophonic, or some other piece of crap but musically they were just terrible, and what’s even worse is they were of poor quality from the transistors to the turntable to the speakers.
If you wanted a good system, you would go to your local HiFi Store. There, you would find a collection of High Fidelity equipment ranging from compact stereo systems from companies like Fisher, Harman/Kardon, KLH, Kenwood and Sony which actually qualified as good quality sound at the low end to very finest available at the time.
The first store I was introduced to back in the 60s was Emmons Audio in Studio City, California. It was located close to Burbank Studios, the heart of the film and TV industry. They sold lines like McIntosh, Bozak, JBL, Dual, Thorens, and more. At the time Emmons was considered one of the best dealers in the Los Angeles area.
The store was run by Jean Emmons in the front and her husband in the shop. It was Jean who sold me my first real stereo system. It was a used system, but it opened a door that has not shut to this day. The system included a Kenwood KT-10 (what I remember as Kenwood’s first transistor AM/FM stereo receiver), a Dual 1009SK record changer with Shure M55E cartridge and a pair of KLH 17 speakers. I actually kept the speakers for a long time and when I sold them some twelve years later, I actually made money on them. Come to think of it, I think I made money on all of the used gear. What the KLH ignited in me sparked my entrepreneurial nature and within a few months I was buying and selling used audio gear.
That was the week I discovered I could actually hear music and tell the difference between what sounded like music and what didn’t. It took me two weeks to realize I didn’t like the sound of the Shure cartridge and I quickly replaced it with a Stanton 681EE. What an amazing improvement in sound.
But I digress. The point is, if you went to just about any good HiFi store back then, you would meet and talk to a professional. I stress that title, because today, finding a professional in a place that sells audio equipment is getting to be damn near impossible. I would often visit stores like Stereo Mart, or Woodland Stereo, and just talk about the gear and what works best with what. They knew about cartridge interactions with tonearms. They could explain the differences in amplifier or speaker design. You could sit and listen to music and actually hear what they were describing to me.
Can you imagine being able to find a salesman, who actually understands and can explain the difference between IM and Harmonic Distortion? Or what is square wave rise time and slew rate? How about how an electrostatic speaker works compared to a ribbon or dynamic speaker? In short, one who understands and could explain the technology of electronics.
As it turns out, I spent so much time at Stereo Mart that the manager decided to put me to work. I was young and stupid at the time and was delighted just to be there, and oh yeah, I did it without being paid. Today they call that being an apprentice. It was worth it, because Glenn Yingling (the manager) became my mentor, and I got to meet people like Saul Marantz, Stu Hegeman, Joe Grado, Rudy Bozak, and Paul Klipsch to name but a few.
Back then it wasn’t unusual for the industry founders to actually go to a store for a visit. These industry greats where who I refer to as the First Genners. Meaning they where the very first generation of engineers and inventors that started the HiFi business. Over the years I had the pleasure and privilege of being on a first name basis with many of these industry pioneers. I am what I call one of the Second Genners, who consist of engineers like Mark Levinson, Richard Vandersteen, Carl Marchisotto, John Dahlquist and the Bedini Brothers, plus reviewers like the late great Harry Pearson. Also, most of the top executives for all the major Audio and Video companies are part of this group.
It was from this start that I learned the basics, and eventually over many, many years pretty much everything else audio related. The point is that what started as an interest grew into a hobby, and ultimately into a passion and a lifelong career.
Along the way I was able to share my knowledge with many employees and friends. I have trained a lot of professionals. At least by the time they moved on within the industry they became audio professionals. Some became HiFi store managers and owners, others went to work for factories as trainers and executives, and even one of my Padawans created and runs one of the world’s highly respected audio review sites.
I am also happy to say that over this last 48 years I have helped tens of thousands of HiFi enthusiasts to better understand what they are buying and listening to. So I can say I have been very lucky with my career. I have gone to work, spent my days talking about my hobby, listening to music and managing to make a living. But things are changing.
I guess what I am saying is I have become obsolete. Maybe people today don’t want to know the difference between a moving magnet and a moving coil cartridge or how to properly position their speakers in their room to achieve the best image and stage within the music.
Today, the vast majority of the buying public seems to be satisfied walking into a Big Box store and getting anything from vaguely accurate to downright misinformation. It’s not that the salesmen are trying to lie to you, it’s just ignorance about the technology.
As an example, a few years ago Best Buy shut down their local branch of Magnolia HiFi. Then about a year later re-opened it inside the Best Buy store. What I now call Best Buy Guys with Ties. When both McIntosh and Martin Logan sent their factory regional mangers to train the new hires for Magnolia, both men stopped to visit me after their ordeal. What I found interesting is both men said exactly the same comment about the training: That it was like they were training salespeople who looked like “deer in the head lights!” In short, 80% of what they were teaching went right over the heads of these salespeople.
I think it comes down to passion for the hobby. I am afraid that there aren’t enough people coming up in the industry who love the hobby and love listening to music and are willing to be underpaid doing it.

What happens next?
I’m not sure. With the development of new technologies that are directed at people that want music in their home, but are not necessarily interested in how good it sounds, high quality performance isn’t important. Additionally, this type of product doesn’t require any expertise to describe or install.
The first product like this was introduced in the 1980s when the phono cartridge industry developed the P mount cartridge. Up until then if you wanted to properly match a cartridge to a turntable, you needed to know the mass of the arm and the compliance of the cartridge and what goes with what. But as stores like Pacific Stereo and Circuit City were hiring salespeople without the required training, and turntables were still the major source of music, something had to be done. The answer is taking the guesswork out of the equation. All P mount cartridges are the same weight, have the same compliance and are the same size and geometry, plus since it’s plug-in you don’t need to know where the wires connect. So any turntable designed to use a P mount cartridge accepts any P mount regardless of the manufacture. Furthermore, turntable manufacturers can take the adjustments out of the hands of the buyer by presetting the weight, overhand and anti-skate. The result is there is no need for a professional.
My fear is this type of design has and will continue to proliferate throughout the industry. I see a continued expansion of the low end of the market at the expense of the High End. This in not to say that the Audiophile market will disappear, but like any endangered species the illusive audiophile is harder and harder to find, and even worst, the now nearly extinct Audio Professional Salesperson.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Både Soundgarden eller hva det heter og Hifi klubben som jeg har besøkt nå i det siste bør vere mer kritiske til hvem de ansetter.Virker som pc skjermen er viktigere enn kunden for en del av disse ungdommene.Unntak er det selvsagt.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det er neppe noen god grunn til å være optimistisk her. Det er bare å se til norsk dagligvarehandel. Det er innbilt lav pris som behersker markedet. :mad:

Men det er jo ikke helsvart over alt (ennå). Jeg bor i Oslo, og der er det faktisk flere butikker med bra utstyr og, rett som det er, kompetente selgere. En grunn til det kan vel være at det ikke er mange som tror de kan bli rike av å pushe hifi. Velger man allikevel å gjøre det, kan det rett og slett hende at man er interessert! :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kommer til å ha hobbyen så lenge jeg driver på. Hva som skjer etter det er jeg hverken interessert i eller føler noe ansvar for. Kjøper der jeg finner det jeg vil ha, til de priser og service nivå jeg ønsker.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere."
Sokrates, d. 399 f.kr.

svart-hvitt: Denne tråden er utdatert for 2400 år siden.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
;)

Uansett, jeg tror jeg venter og ser, hvis jeg gidder....og lever.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Har aldri søkt råd hos selgere,nesten alltid gått egne veier,kun veiledet av en mentor som er kommet lengre enn meg,
samt lektyre som TAS slutten på 70 tallet og High Fidelity frem til siste halvdel av 80 tallet.

Er rimelig sikker på at de som har innlegg så langt ikke trenger råd fra selgere.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.207
Antall liker
4.552
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Klart de dør ut, med god hjelp fra sentralen. Er det noen som ber om råd til kjøp av utstyr, er jo som regel svaret : lag selv, ditt eller datt, det blir mye bedre enn å kjøpe ferdigprodusert. Diy slår allt hva produsenter av hifi klarer å få til, drit i hvordan det ser ut. Eller tar jeg hel feil?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det dør ikke ut, det blir bare enda særere enn det det er nå og det skal litt til.
Fremtiden er propper, mobil og hvis du skal klemme til litt så blir det en Bluetooth høyttaler.
 
6

65finger

Gjest
For 35 år siden var fremtiden walkman og gettoblastere. Den gemene hop var like uinteressert iHIFI som nåtildags
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Har aldri søkt råd hos selgere,nesten alltid gått egne veier,kun veiledet av en mentor som er kommet lengre enn meg,
samt lektyre som TAS slutten på 70 tallet og High Fidelity frem til siste halvdel av 80 tallet.

Er rimelig sikker på at de som har innlegg så langt ikke trenger råd fra selgere.
Ikke være for urimelig sikker da, ymir ;)
 
6

65finger

Gjest
Det kommer yngre krefter inn i stammen fortsatt Trond. Da som nå. Jeg gjør comeback. Ung og sprek. En rørforster, et par gode høytalere og en platespiller. Flere enn meg vil suge på det sukkertøyet
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det kommer yngre krefter inn i stammen fortsatt Trond. Da som nå. Jeg gjør comeback. Ung og sprek. En rørforster, et par gode høytalere og en platespiller. Flere enn meg vil suge på det sukkertøyet

Tror det skal "suges" mer enn sukkertøy før du får deg platespiller finger'n ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kommer yngre krefter inn i stammen fortsatt Trond. Da som nå. Jeg gjør comeback. Ung og sprek. En rørforster, et par gode høytalere og en platespiller. Flere enn meg vil suge på det sukkertøyet

Tror det skal "suges" mer enn sukkertøy før du får deg platespiller finger'n ;)
En helautomatisk B&o vil jeg ha
Få dere et eget chatrom, gutter. Dessuten er ikke slike handler lovlige, i alle fall ikke fra HC sin side. :-\
 
6

65finger

Gjest
Svært anstrengende om kreti og pleti skulle renne rundt og slarve om oppvarming av forsterkere og annet som hører hjemme i det lukkede rim
 

Rogerk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
64
Antall liker
76
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Godt vi har hfs som en motvekt mot kommersialiseringen i bransjen;);). Seriøst faktisk. Godt Nytt År!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er ganske sikker på at hifi-bransjen vil overleve. Ikke bare det, den vil ta store steg mot det bedre- dårlige selgere eller ei.

Jeg tror selskaper som tør å skille seg ut fra gamle tradisjoner vil få momentum og bringe langt bedre lyd til langt mindre penger på en langt enklere måte ut til kundene. Dynaudio som satser halvhjertet på aktive høyttalere har vist at aktive talere kan konkurrere mot sine egne og langt dyrere passive talere.

Hjernedøde kunder vil kunne oppnå like god lyd som de genuint interesserte.

Ingeniørkunst og reell vitenskap vil sørge for at produsentene leverer mer kvalitet til mindre penger. Som I alle andre bransjer.
 
6

65finger

Gjest
Får håpe de gamle fule hestehandlerene forsvinner og at mere profesjonelle gutter tar over.
 
C

Cyber

Gjest
Får håpe de gamle fule hestehandlerene forsvinner og at mere profesjonelle gutter tar over.
.
Det beste måtte være om alle sjapper som pusher kabler til ørten tusen, eller enkle apekister til 10 x prisen man hadde tippet for konstruksjonen, gikk dukken for ikke å bli erstattet og man fikk et fokus på de viktige bestanddelene i et anlegg. En vitenskapelig tilnærming til sakene som hos noen er nærmest fraværende.
 
A

ANM

Gjest
Dessverre er det nok en utopisk tanke å tro at en bransje kun kan overleve på et få gjerrige wannabe eksperter. Faktisk vært et fattig samfunn generelt, om folk kun handlet etter fornuften. For hvem faen bryr seg om musikk i en rasjonell Platonisk verden?

Nei, til dere som ønsker kabelpusherne og kunstselgerne ditt pepperen gror, vær forsiktig, dere vet ikke hva som blir igjen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Har aldri søkt råd hos selgere,nesten alltid gått egne veier,kun veiledet av en mentor som er kommet lengre enn meg,
samt lektyre som TAS slutten på 70 tallet og High Fidelity frem til siste halvdel av 80 tallet.

Er rimelig sikker på at de som har innlegg så langt ikke trenger råd fra selgere.
Det har aldri skjedd at jeg har møtt på selgere som har hatt mer kunnskap om produktet de skal selge enn meg selv, med mindre jeg har snakket med en konstruktør...

Selgere har som oftest hørt mer produkter, iallefall om de har noen år på nakken enn de aller fleste av oss.

Hvis vi som konsumenter tror vi har mer peiling enn bransjefolk, så er dette feil!!!

Det er en illusjon...

Dog, my milage may vary, so may yours...

Hvis det var slik at vi som konsumenter hadde så mye peiling, så hadde vi kjøpt annlegg og beholdet det i 10 år.
Men når vi da må bytte, oppgradere, så er det fordi vi ikke hadde all peiling alikevel.

En god forhandler er verd 100 ganger mer enn det beste rådet du kan få på noe forum!!!
Forhandleren kan la deg få hjemlån, han kan låne av sin antakeligvis 100 ganger større praktiske erfaring...

Jeg innehar abnormt bred og variert kunnskap, men jeg tar ikke min kunnskap for gitt. En god forhandler, er antakeligvis mye mer erfaren.

You better believe it!!!!

Kjennskap vs kunnskap. Det er det forhandlere har. Det er det som er verd noe!!!!!
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gode selgere med kunnskap bør fortsatt finnes, det finnes jo små spesialbutikker i alle storbyene og litt i småbyene også, spesielt på Østlandet. Selv var jeg hifiselger i tre år på Boahs Kopervik, og jeg fant ut at ville du selge så måtte du sette deg inn i kjøperens smak og ta hensyn til stue slik den blir beskrevet av kunde. Mer kunnskap enn kunden hadde jeg, og internet fantes ikke. Uansett så klarte jeg med å vise litt empati og forståelse for behovene til kunden å få solgt mye. Tror ikke en eneste potensiell kunde jeg fikk klørne i gikk ut døren uten å ha kjøpt det de var på utkikk etter. En grunn var at jeg ikke oppførte meg som Ståle Krapyl i den berømte sangen, og anbefalte gjerne et rimeligere produkt enn det de opprinnelig så på hvis jeg mente de passet bedre for dem.

Problemet til mange unge hifiselgere er at det virker som om de er ekstremt tunghørte. De hører ikke åpenbare feil i systemer de med stolthet demonstrerer, og det er helt tydelig at de ikke har hørt det kunden sier når de selv åpner kjeften. Det er ofte enveiskommunikasjon med en som i tillegg ikke har kunnskaper nok. Men det er noe jeg kun har opplevd i kjedebutikker, de små uavhengige har jeg ikke opplevd det i.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Du vet Baluba, Ståle Krapyl er den eneste bransjeaktøren som skjønte det tvert jeg kom med en kommentar en gang han holdt en demo, hvem jeg er....
For jeg komentrerte poenget med demoen før han rakk å gjøre det, idet lyden tok slutt.

Oh fuck that is correct, how did you know... ??? Oh it's you...
Yeah, it's me...

Hva tenkte jeg da? Du har mer peiling en jeg noensinne kommer til å få, det var det jeg tenkte!!!
Men idag, så var vi likemenn.... det kommer sjelden igjen.... I get it..

I'd rather listen to 5 words of your wisdom, than 10 000 of my own...

Mvh
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Å lytte er vel hele poenget med hobbyen, så det er lurt å lytte til tale også noen ganger. :rolleyes:
 
Topp Bunn