Mat, drikke og røyk De gode norske råvarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.389
    Torget vurderinger
    2
    Tipser om Lerums syltetøy uten tilsatt sukker. Blåbærsyltetøyet har 80% blåbærandel, og smaker som det skal. En verden fra den tynne, supersukrede blåbærsuppen Eldorado kaller blåbærsyltetøy.

-1.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........................
    En venninne av meg hadde med seg en engelskmann på julebord. Det gikk stort sett greit å forklare hva de forskjellige retten var, inntil de kom til lutefisken. Hun fikk stotret frem "Dryed fisk loaded in....in.....in....paintremover"
    Engelskmannen smakte ikke på lutefisken.
    Høres kjent ut. Jeg har noen britiske venner og kollegaer som liker (likte) seg på lutefiskkveld, men da de presterer å ønske noe annet enn lutefisk blir de ikke invitert igjen. Enkelt og greit.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.339
    Torget vurderinger
    23
    ........................
    En venninne av meg hadde med seg en engelskmann på julebord. Det gikk stort sett greit å forklare hva de forskjellige retten var, inntil de kom til lutefisken. Hun fikk stotret frem "Dryed fisk loaded in....in.....in....paintremover"
    Engelskmannen smakte ikke på lutefisken.
    Høres kjent ut. Jeg har noen britiske venner og kollegaer som liker (likte) seg på lutefiskkveld, men da de presterer å ønske noe annet enn lutefisk blir de ikke invitert igjen. Enkelt og greit.
    If he had told him the proper name the Englishman would have thought it was a lye....:rolleyes:

For et bæltrivelig sted Otto - et slikt jeg drømmer om å fire god gammeldags familiejul på.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oj. Kjeåsen til salgs, du verden. Hadde fjerne slektninger der oppe i gammal tid. Før veien kom.
    Ikonisk, ja.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først er inne på godt norsk.
    Her er et annet sted jeg pleier å handle.
    Lundal
    Nettbutikk også :. ÅKRAFJORDTUNET .:
    Husk å stoppe og handle på Åkrafjordtunet hvis du kjører E134 mot Haugesund eller Stavanger.
    De selger mye snadder, ikke bare egenprodusert.
    Noen personlige anbefalinger er fenalår av geit, Skakkelaks fra Etne, geitost fra Skjold, diverse urter og frukt på glass fra Nøring i Øystese og Lutro Gard på Lofthus. Helt personlig, altså. Blir lett fullt i bagasjerommet etter et stopp der.
    -kan jeg ha nevnt dette før? :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.339
    Torget vurderinger
    23
    Når vi først er inne på godt norsk.
    Her er et annet sted jeg pleier å handle.
    Lundal
    Nettbutikk også :. ÅKRAFJORDTUNET .:
    Husk å stoppe og handle på Åkrafjordtunet hvis du kjører E134 mot Haugesund eller Stavanger.
    De selger mye snadder, ikke bare egenprodusert.
    Noen personlige anbefalinger er fenalår av geit, Skakkelaks fra Etne, geitost fra Skjold, diverse urter og frukt på glass fra Nøring i Øystese og Lutro Gard på Lofthus. Helt personlig, altså. Blir lett fullt i bagasjerommet etter et stopp der.
    -kan jeg ha nevnt dette før? :)

En god ting kan ikke overdrives

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.389
    Torget vurderinger
    2
    Sjå her Sluket:Kjeåsen - ikonisk eiendom med stort jaktterreng -
    Vis vedlegget 338762
    Her treng du ei børse,ein sluk og god kaffi,thats it+7.5mill

Stereo er unødvendig,åpne ett glas,så er det fuglekvitter nok.
    Bælfint sted, ikonisk pris også...:(
    Fint sted, men det tar vel konseptet "norsk vertikalt landbruk" til ytterpunktet.

Kanskje noe slikt er mer passende, skal man bruke penger.

Kapteinsgården Bauker - en historisk perle! Hovedhus på 600 kvm.

07_1519699843.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..........
    https://www.facebook.com/EktaSkaaramat?fref=ts
    De selger på nettet og sender saltmat og røykt
    Ekta Sk�ramat
    Med fare for å bli beskyldt for å gjenta meg selv.
    De selger røykelaks av vill-laks. Vill-laks i Hordaland, fins det i våre dager?
    Ja, og ikke hvilken som helst laks, det er laks fra Vosso. Forskningsfangst.
    De som har greie på laks vet hva Vosso betyr.
    Ikke store mengder, og det blir fort utsolgt.
    Tenkte jeg kunne nevne det nå, når jeg har fått bekreftet min bestilling :cool:

G

Gjestemedlem

Gjest
    På østsiden av Askøy, en halvtimes kjøretur fra Bergen finner man et bakeri som lager de nydeligste bakverk.

ask.jpg

http://bakstehuset.no

Håndlagede brød, boller og kaker. De har egen vedfyrt ovn og bruker de beste råvarer.

ovn.jpg

Surdeigsbrødene deres er helt ypperlig. Tynn, sprø skorpe og samtidig luftig og saftig inni. Ofte ender jo slike opp med litt for tykk hard skorpe og litt tunge og seige inni selv om smaken er bra (som Colonialen sine).

bh.jpg

Det søte bakverket er også helt topp. Har ikke smakt så mye av det ennå, men det skal nok ordne seg etterhvert.

Vel verdt å ta turen ut dit om man bor i Bergensområdet. Åpningstidene er litt begrensende. De har åpent i ukedagene med kun siste helg hver måned (lør/søn).

LOW_DSC_0167.jpg

sco.jpg

De har også litt andre produkter som lokale egg, honning, kaffe fra Møllenpris, etc.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.320
    Gode norske råvarer?
    Testen står i grell kontrast til reklamespotsene hvor norske lam får gå og beite i vakker, ren norsk natur, i grønne gresskledte fjellsider hvor mennesket knapt har satt sin fot…..

Skjermbilde 2015-10-09 kl. 10.04.48.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.389
    Torget vurderinger
    2
    ^Synd at artikkelen er bak betalingsmuren. Hva som gjøres med kjøtt som selges i Norge er en tragedie, godt det blir belyst.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ikke så lett å se ut av bildet her, men mye av dette ser jo ut som avkapp med mye fett.
    Sauefett smaker dritt, så vi unngår det hvis vi kan her hjemme.
    Årets fårikål hjemme bestod av ferske lammelår og smakte fortreffelig i tre dager.

De fleste Norske kjøttvarer er svært gode på kvalitet og smak, men enkelte produsenter ødelegger råvarene de får inn til slakting.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg bestiller julemat fra gamle kjente i år. Skulle helst svingt innom selv, men er ikke så ofte i distriktet nå lengre.
    Blir litt blank i blikket når jeg ser bildene fra stedet og gården
    Vis vedlegget 338751

Ekta Sk�ramat
    Takk :)

Har lett i butikken i år etter noe ok kjøtt til rotmos, men heller funnet lite som ser greit ut av lam.

Bestilte meg 2 kg. lammekjøtt og 2 kg. Skårapylsa. Gleder meg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.389
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte går langt i sin dyrking av Fjellgris frå Valdres. En entusiast dro til beiteområdet i sommer, sammen med en profesjonell fotograf. En dag gikk med til å ta bilder, ett ble valgt ut og pryder nå veggen på kjøkkenet til entusiasten.

image.jpeg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bestiller julemat fra gamle kjente i år. Skulle helst svingt innom selv, men er ikke så ofte i distriktet nå lengre.
    Blir litt blank i blikket når jeg ser bildene fra stedet og gården
    Vis vedlegget 338751

Ekta Sk�ramat
    Takk :)

Har lett i butikken i år etter noe ok kjøtt til rotmos, men heller funnet lite som ser greit ut av lam.

Bestilte meg 2 kg. lammekjøtt og 2 kg. Skårapylsa. Gleder meg.

Vi har med stort hell benyttet reinkjøtt med Rotmos. For så vidt både mos og biter kokt i leirgryte i stekeovnen sammen med kjøttet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.385
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff så fine vi er på det da. Rotmos? Å gidamei....

Kålrabistappe og tjukkerter, kjøtt og flesk! Sau, ikke lam. Saltkjøtt som nesten er på grensen til harskt. Åh herrejemini. Da blir jeg bortimot Mr. Creosote.

Forresten er ikke lammefrikassé å kimse av heller.

Nei, nå fikk jeg vann i munnen. Lenge siden jeg var ute til middag; er det noen som kan anbefale et sted i Trondheim hvor de serverer god frikassé eller saltkjøtt? Ikke slike frøkensaltede saltkjøttskiver, men ekte vare? Taverns torsdagsmiddag?

B

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Vet da pokker om noen serverer lammefrikasse' lenger? Det er vel knapt noen yngre enn oss som vet hva det er??

Sist jeg fikk kjøpt saltkjøtt og kålrabistappe var hos "Jordbærpikene" på det gamle KBS senteret i Trondheim. Altså før utbyggingen og gigantomanien traff dem! Men selv det var jo ikke "saltkjøtt" slik det var før i verden. Lettsaltete skiver av skinke eller noe slik, og det er jo strengt tatt ikke riktig! Men det smakte ikke så halvgalt like vel!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.487
    Folks sterke oppfatninger om pils er lettere komiske. Det er små variasjoner innenfor en veldig begrenset sjanger, like fullt klarer ganske mange å mobilisere en svært stor mengde entusiasme for akkurat "sin" pils. Dvs Hansa i Bergen og omegn, Ringes i Oslo, Dahls i Trondheim osv osv. Om alle hadde blitt servert samtidig i umerkede glass ville nok entusiasmen ha fallt en god del.

Jeg var forresten på et usmak-kurs for øl en gang. I kursmateriellet stod det at dersom man blandet usmak nr. 2 og usmak nr. 5 så hadde man noe som minnet om en kjent, norsk pils. Svaret var Hansa ;)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Pils nytes kun ute i solen om sommeren. Hvilke type øl som er best/dårligst er egntlig ikke så nøye, bare det slukker tørsten. I Bergen er soldagene så få, at hvis du kjøper en 10 pakning med 0,33 - en sånn type kjøleskapspakning, tidlig på våren, så varer denne 10 pakningen til bladene på trærne har forandret farge.
    I sommer har det ikke vært "øl ute i solen vær" . Nå, deriomot, er været så fantastisk flott, at det ikke er til å tro.

Dårlig rødvin deriomot - det er dårlig det. Der teller kvalitet mer enn kvantitet. Det er bedre å kjøpe 5 flasker "grei" rødvin for samme pris som 10 flasker "grei nok" rødvin. Var på polet i går etter jobb, og kjøte inn noen gode flasker rødvin til helgen. Så i kveld blir det stearinlys, "vin og vinyl" og ikke "masse øl og krøll".

Nei fra spøk til alvor. Hverken Hansa, Ringnes eller Dahl lager egentlig godt øl.Hvis jeg skal ha godt øl, kjøper jeg øl fra et av de nye mikrobryggeriene.
    "Bøyla" f.eks , har godt øl. Her kommer også kvalitet før kvantitet. Det er bedre å drikke lite og ofte, enn mye og sjelden.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.487
    Av prosessuelle årsaker er det knapt noen av mikrobryggeriene som lager pils. Det krever mye kjøling i gjæringsprosessen og ditto under lager-fasen. Nå er det lettere å brygge pils hjemme, før det blir mye kaldere er det grei temperatur til å lagre i garasjen. Ellers opptar fatene med lagerøl mye av plassen i kjøleskapet jeg bruker til temperaturkontrollert gjæring.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vet da pokker om noen serverer lammefrikasse' lenger? Det er vel knapt noen yngre enn oss som vet hva det er??

Sist jeg fikk kjøpt saltkjøtt og kålrabistappe var hos "Jordbærpikene" på det gamle KBS senteret i Trondheim. Altså før utbyggingen og gigantomanien traff dem! Men selv det var jo ikke "saltkjøtt" slik det var før i verden. Lettsaltete skiver av skinke eller noe slik, og det er jo strengt tatt ikke riktig! Men det smakte ikke så halvgalt like vel!
    Lammebogen jeg bestilte hos Skaaramat skulle de få saltet til meg før det sendes avgårde.

Regner med det blir skikkelig snadder.

Mye gode tilbakemeldinger på kjøttet man kan bestille pr. post hos de.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.389
    Torget vurderinger
    2
    Må tilstå at det er en stund siden jeg spiste laks. Jeg kjenner en fra en familie som har tjent en formue på oppdrett. I flere år drev han med kjøp og salg av laks - det har han sluttet med, fordi han ikke kan innestå for produktet.

Laks er den nye palmeoljen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.339
    Torget vurderinger
    23
    Klassisk bedriten journalistikk - de som bare skumleser overskrifter får nå det inntrykket at det ser selve laksen som er usunn å spise.

Lurer på om det kan være noe kroner å hente i å finne opp og produsere en dass for laks?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.339
    Torget vurderinger
    23
    Who cares :cool: Det går til helvete uansett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn