De styggeste bildene fra midtøsten så langt

K

knutinh

Gjest
http://www.halturnershow.com/LegacyOfArielSharon.html

Jeg håper virkelig at disse bildene er arrangerte, tatt ut av kontekst og villedende. For alle parter. En meget tvilsom site.

Huff... Dette burde være obligatorisk materiale for alle krigshissere og intervensjonister på alle sider, høyre venstre vestlig muslim etc.

-k

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Der var et TV program i natt (16Juli)som omhandlet pressen i området, både på Israelsk og arabisk side. Reuters hadde fotografer på begge sider.
Desverre så kan det se ut for at bildene ikke er arrangerte, bare et lite utvalg av virkeligheten.
En ting jeg ikke var klar over var hvordan Israel utvider grensene sine. De kjørte tanks og bulldosere inn i et bebodd område og jevnet alt med jorden, uten hensyn til at folk var hjemme i husene sine. Deretter fikk området være "fritt" i en måned, slik at de som bodde der kunne hente eiendeler som de kunne få tak i. Etter en måned ble alle, voksne eller barn, skutt om de nærmet seg. Kort tid etter ble området inngjærdet og så bebygd av bosettere.
Men Israel fikk jo landet av Gud for over 3000 år siden, så de er vel ved sin fulle rett....
En god araber en en død araber, på samme måte som Amerika ble til (en god indianer er en død indianer)?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Selvsagt er ikke bildene arrangert, men de er samlet opp over tid og er en naturlig del av en blodig og langvarig konflikt.
Vi får sjelden servert slike bilder i vestlige media da de driver en ganske hard selvsensur. Virkligheten er no dritt, og kan påvirke opinionen.

edit: bildene er reelle nok, men noen er nok tatt ut av kontekst.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
JA det er ikke tvil om at det er mye propaganda ute og går i slike situasjoner.

Og sikkert finnes det liknende sider på nettet om hvordan israelere opplever det hele. Israelere blir jo også drept, om enn ikke i så stort omfang.

Når det gjelder barn og ungdom som er involvert i protester og steinkasting, så har folk her hjemme et generelt negativt syn ofte (noe jeg har merket meg ) til at de deltar i slike demonstrasjoner. Steinkasting er pr. definisjon også voldsbruk, selv om en stein på ingen måte kan sammenliknes med Armalite-våpenfamilien (som M16 familien tilhører).

Ytterligere mer problematisk blir det når sivile også brukes som "dekke" for snikskyting mot israelske soldater. Dette er en ikke uvanlig bruk av voldsbruk, der frustrerte soldater stadig begår feil og skyter sivile. Også barn.

Når det gjelder bruk av tungt artilleri mot sivile, bomber og raketter, slik som i Sør-Libanon og ellers i Libanon, mener jeg det ikke finnes noen unnskyldning for å beskyte sivile. Israels ekspropriasjonspolitikk støtter jeg heller ikke, men staten Israel har rett til å forsvare seg uansett. Men helt klart, om jeg hadde tilhørt Hizbollah så hadde basene mine ligget i svær nær tilknytning til sivile, enten bosteder og butikker.

Medias rolle rviktig, og den mulige politiske muligheten som ligger i at sivile skades, lemlestes og drepes. Medias rolle uansett side er en del av ikke bare opplysning, men også propaganda. Jeg la f.eks. merke til i Bosnia at "egne" media svært ofte var tilstede under provokative handlinger overfor NATO. Begås det feil eller feilslutninger som resulterer i konfrontasjoner der mennesker drepes og skades, har det reell verdi i propagandakrigføringen.

Uten tvil, om man hadde vært den svake part i en konflikt (i relativ forstand) slik som på vest-bredden, har kombinasjonen sivil motstand (steinkasting+mindreårige eksempelvis) bruk av væpnet makt (snikskyting, eksplosiver mm.) og ikke minst tilstedeværelse av media en sammensetning som tjener til å kunne gi politisk tyngde til kampen, lokalt, regionalt og globalt.

Man skal ikke glemme det, fordi vold ER politikk. Både bruken av og det å bli utsatt for har politiske muligheter knyttet til seg, eksempelvis om man kan provosere motparten til økt voldsbruk. Å bruke menneskeliv og skjebner som forhandlingsmidler, er desverre en del av den politiske og sosiale virkeligheten her i verden og ikke unik for midtøsten-konflikten.

Mvh.

K

knutinh

Gjest
Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at like stygge bilder kan samles opp over Israelske ofre fo selvmordsbombere.

Krig er fælt. Det erfortå glemme det når vi debatterer storpolitikk i våre trygge kontorstoler heri nord. Det er fort å tenke "jaja, part A var slemme med part B, så nå får de hva de fortjener" når man ikke ser spedbarn med utgangssår som åpner hele ryggen...

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
http://www.halturnershow.com/LegacyOfArielSharon.html

Jeg håper virkelig at disse bildene er arrangerte, tatt ut av kontekst og villedende. For alle parter. En meget tvilsom site.

Huff... Dette burde være obligatorisk materiale for alle krigshissere og intervensjonister på alle sider, høyre venstre vestlig muslim etc.

-k
Bilder av sprengte israelske skolebusser er heller ikke vakkert.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Nei. det er det ikke. Internett er et godt sted å drive propaganda. Manipulering av informasjon er et vesentlig trekk i propaganda og kan i ytterste konsekvens ta i bruk løgn, arrangerte bilder osv.

Propaganda er bruk av informasjon og måten den settes sammen på, og også desinformasjon. Fravær av informasjon er også bruk av informasjon. I dette inngår evnen til å bruke informasjonen til å vinkle bildet/oppfatningen/meningen i en bestemt retning.

C

cosmos

Gjest
internett er den eneste frie pressen. gud. fatter dere ikke hvem som lett kan ta kontroll over nyheter og aviser.
på tide å dra hodet ut av ræva. 911 blir avslørt for hele verden innen max 5år, ingenting kan stoppe det nå. prais the internet.

Is there a 9/11 Coverup?

How do you rate the media's coverage regarding 9/11?

http://www.911blogger.com/2006/05/overview-of-new-national-zogby-poll-on.html
http://www.911truth.org/images/911TruthZogbyPollFinalReport.htm
http://www.zogby.com/search/ReadNews.dbm?ID=855

denne glimrende dokumentaren tar for seg en del politisk terrorisme i historien. og viser lett at regjeringen er involvert i london bombingene.
http://video.google.com/videosearch?q=terrorstorm

eller dere kan sitte der som sauder foret av cnn og tv2 og tro hvert bidige ord.

"power tends to corrupt, absolute power corrupts absolutely"

hvorfor tror dere denne krigen begynte? fæle saddam og osama? lol

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Jeg åpnet siden, scrollet ned et par bilder og lukket den igjen. Jeg vet at krig er blod og gørr, trenger ingen internettside til å fortelle meg det.
Slike sider har ingen misjon i det hele tatt.

Topp Bunn