Medisin og helse Debatten på NRK: Vi blir stadig feitere

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
På NRK1 i kveld. Stadig flere av oss blir overvektige. Og alle kostholdsråd opp gjennom åra hjelper ikke.

Touchy tema. Vi liker ikke å snakke om det. Selv om det koster samfunnet 70 milliarder i året.

Jeg var på den lokale Yx stasjonen i dag og hadde meg en burger. Fast food er blitt selve kjernevirksomheten i driften på den stasjonen.
På meny tavla var den minste burgeren 160gram og den største 300g. Da jeg var tenåring og kjøpte min første burger på det lokale gatekjøkkenet på begynnelsen av 80-tallet var den minste burgeren 100g og den største 160g. Dette er en god illustrasjon på hvorfor vi er i den situasjonen vi er i, Imo!

Og er det en privatsak hva vi spiser? Skal ikke staten blande seg inn med reguleringer og forbud når den frie vilje ikke strekker til? 70 milliarder ekstra i helseutgifter er jammen ikke en privatsak.

Btw, selv er jeg lettere overvektig med 6-7 kilo for mye på kroppen. Og jeg vet utmerket godt at jeg kan gjøre noe med det.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Ja, for meg vil det alltid være en privatsak hva jeg velger spise/drikke. Hva staten eller myndighetsinstanser velger av tiltak for å prøve å styre hva jeg velger har absolutt NULL innvirkning på mitt valg. Det skal sies at jeg ikke er overvektig , selv om ølmagen har en kul.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.870
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Er mest bekymret over fettet mellom ørene, hvorfor stenger de ikke alt her i Norge? (og utlandet?).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Skjønte jeg det ikke. Panelet i debatten diskuterer kun sukker og sukkeravgiften. Enda det e dokumentert at forbruket av sukker er halvert siden år 2000, i samme tidsperiode er vekta gått markant opp.

Dem burde sette søkelyset på Supersize Me, som det burgereksemplet jeg ga. Eller at du får en mye større dispenserbrus ved å betale bare litt mer, eller at butikkene konstant har tilbud på Freia og Nidar store sjokoladeplater hvis du kjøper 4 stk i slengen, osv. Og her er det rene markedskrefter som styrer, butikkene lever til syvende og sist ikke på %-vis avanse, men kronebeløp inn i kassa.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Ser man stort på det er mye av produkter som kommer på markedet noe man kan kjøpe for å slippe å bevege seg eller på andre måter anstrenge seg. Den norske (og andre lands) befolkning er genuint late. Som nevnt i cronoatråden for en tid tilbake får kun ca 1/3 av den norske voksne bedolkningen tilstrekkelig mosjon og det er så lite som skal til at det nesten er komisk men selv det er åpenbart altfor mye for de fleste.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Skjønte jeg det ikke. Panelet i debatten diskuterer kun sukker og sukkeravgiften. Enda det e dokumentert at forbruket av sukker er halvert siden år 2000, i samme tidsperiode er vekta gått markant opp.

Dem burde sette søkelyset på Supersize Me, som det burgereksemplet jeg ga. Eller at du får en mye større dispenserbrus ved å betale bare litt mer, eller at butikkene konstant har tilbud på Freia og Nidar store sjokoladeplater hvis du kjøper 4 stk i slengen, osv. Og her er det rene markedskrefter som styrer, butikkene lever til syvende og sist ikke på %-vis avanse, men kronebeløp inn i kassa.

Litt mer fokus på sjøldisiplin kanskje? Det er bare å la være å ete så mye....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Eg trimmar for lite. Har ein litt for høg KMI, men det hadde ordna seg med tre turar til fjells i veka. Ete mindre reduserer vekta, men gjer ingenting med aggregattilstanden. For daff i konsistensen.
Heldigvis er det ikkje berre meg.
Angående ete mindre. Disse tynne asiaterne har jo sagt det i alle år, vi spiser for mye når vi spiser. Man skal stoppe mens man enda har lyst på mer. Det er de siste 20% som legger seg som lagringsfett på magen. Men mengden mat vi spiser var heller ikke noe tema i debatten.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
KMI (eller BMI på utenlandsk) er for øvrig et temmelig meningsløst mål på individnivå. For en befolkning gir det mening (det er også hva det egentlig skal brukes til) men egen KMI sier relativt lite om man er tjukk eller ikke. Det enkle målet som korrelerer best med helsetilstand er angivelig midjemålet. Det bør helst være under 94 cm for menn og i alle fall under 102.

Det er masse veldig godt trente personer som har KMI over 25. Muskler veier mer enn fett.

En enkel måte å sjekke formen på er for øvrig ved en pulsfalltest. Da måler man pulsen på slutten av en økt med kraftig anstrengelse, f.eks etter det siste intervalldraget. Så står man helt stille i et minutt og ser så hvor mye pulsen fsller etter dette minuttet- bør ha pulsklokke for dette. Skalaen er

Under 12 slag: Risikosone – oppsøk lege og få hjertet undersøkt

12-20: Dårlig-middels fysisk form. Bør trene mer.

20-30: God fysisk form.

30-40: Meget god fysisk form.

40 slag og mer: På høyde med godt trente idrettsutøvere
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
KMI (eller BMI på utenlandsk) er for øvrig et temmelig meningsløst mål på individnivå. For en befolkning gir det mening (det er også hva det egentlig skal brukes til) men egen KMI sier relativt lite om man er tjukk eller ikke. Det enkle målet som korrelerer best med helsetilstand er angivelig midjemålet. Det bør helst være under 94 cm for menn og i alle fall under 102.

Det er masse veldig godt trente personer som har KMI over 25. Muskler veier mer enn fett.
Det er sant.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg har barn på hhv 8 og 11 år og man ser ganske tydelig at dette starter tidlig, allerede på barneskolen eller enda før det.

Da vi hadde små barn og var til regelmessig kontroll stusset vi over at ene lå under 25-persentilen for vekt. Da kommenterte vedkommende som gjorde undersøkelsen at kurvene var skiftet en del oppover noen år tidligere - kurvene sier ikke noe om hva som er "normalt", men hva snittet i befolkningen er. For alderen 0-4 var det så vidt jeg husker nesten ingen endring, men fra over 4 år ble kurvene lagt en god del høyere enn tidligere.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
R

rr30629

Gjest
Apropos fjellet så begynner det å bli høst farger i høgda.


IMG_1587.jpeg
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg har barn på hhv 8 og 11 år og man ser ganske tydelig at dette starter tidlig, allerede på barneskolen eller enda før det.

Da vi hadde små barn og var til regelmessig kontroll stusset vi over at ene lå under 25-persentilen for vekt. Da kommenterte vedkommende som gjorde undersøkelsen at kurvene var skiftet en del oppover noen år tidligere - kurvene sier ikke noe om hva som er "normalt", men hva snittet i befolkningen er. For alderen 0-4 var det så vidt jeg husker nesten ingen endring, men fra over 4 år ble kurvene lagt en god del høyere enn tidligere.
Jeg svømmer jevnlig, nesten hver uke. Og i badelandet ser jeg en klar to-deling av barna, de som er tynne og normalvektige og de som er godt lubbne. Og denne to-delinga har blitt tydeligere de senere år. For 20-30 år siden var barna mer ensartet i kroppsfasong.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Å sette fokus på folks matinntak og selvdisiplin rundt dette med spising er no-go sone for politikerne og media. For da nærmer man seg en forestilling om at man er ansvarlig for egne valg og også egen kroppsfasong. Man kunne til og med ende opp med at enkelte skammer seg over egne valg og det må man jo for all del unngå. Derfor det store fokuset på Systemet og ingenting på egne spisevaner.

Du ser det samme som for corona: du må gjerne reise verden rundt og oppføre deg som en idiot smittevernmessig så lenge du ikke skammer deg over det. Skam er dessverre en totalt uønsket sak i dagens samfunn.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
I det, til da, bunnåret for brussalg i Norge ble det i 2018 solgt totalt 450 millioner liter brus her i landet. I tillegg kommer grensehandel av brus i stor skala. Hva faen er det som går av folk? Tror det er ca 50/50 light/vanlig, for øvrig.

Ellers er et av mine favorittriva at dersom man, som god norsk nordmann, drikker en halvliter melk om dagen så tilsvarer det totalt litt over 8kg rent sukker i løpet av et år. Melk har 4,7% sukker, eller ca halvparten av brus. Nå innholder melk mye annet også forsåvidt, men det er ganske stort inntak av flytende energi gjennom et år. Juice har ca like mye sukker som brus, men det er neppe mange som drikker halvannen liter juice om dagen,.
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Takke seg til øl...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Takke seg til øl...
Ja, det kan man si. Det ble for øvrig solgt 254 millioner liter øl i Norge i 2019, så kommer også en del uregistrert i tillegg der også. Det gir nok også et visst utslag på baderomsvekta til en del av storkonsumentene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Eg fekk pulsklokke til jul av ungane for to år sidan. Prøver å halde 10000 steg og 80% av makspuls dagleg ein gong. Men eg juksar, syner det seg.
For det første - vet du hva makspulsen din faktisk er? Det finnes kun en måte å finne det ut på - ved maks anstrengelse. Alle antagelser basert på formler med alder kan være tildels svært feil på individnivå.

For det andre. 80% av makspuls er lite om det er (utholdenhets)trening som er målet. Det er en intensitet man skal kunne holde i lang tid. Om man trener intervaller så holder man type 90-95% av maks. Forskjellen på 80% og 90% høres kanskje ikke så stor ut, men i praksis er det veldig stor forskjell for hvor slitsomt noe er. Stort sett er treningsprogrammer en kombinasjon av høy intensitet (intervaller i en eller annen form) og lav intensitet (rolige økter av lengre varighet). Pulsområdet rundt 80% er et slags limbo sånn sett - det er et sted man etter de fleste programmer stort sett ikke oppholder seg.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Det jeg merker meg ettersom alderen siger på, er at det er stadig mer fristende pg holde på med lavintensiv belastning over lengre distanse, i stedet for å plage seg med disse spissbelastningene...
På den annen side har jeg lest meg til at den fristelsen må man forsøke å unngå; sloss mot naturen så lenge det går. Tunge løft, harde intervaller. Folk trener ved å gå tur, joda, vel og bra, men det er disse spissbelastningene, altså. F... ta dem. Aller helst ville jeg slutte og trene, og bli en Smash- og ølavhengig sofasliter.
Allikevel plager jeg meg støtt og stadig med tullete svømmeturer i rykk og napp, tunge jernbiter og det som verre er. Jaja, vi får vel alle hvile en dag. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel fra helesfaglig hold gjentatt til det kjedsommelige at man slett ikke trenger trene til Ironman for å få store helsegevinster. De som vil drive treningsmessig flagellasjon må jo gjerne det, men det er slett ikke nødvendig å drive til max puls flere ganger i uka.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Nå er det vel fra helesfaglig hold gjentatt til det kjedsommelige at man slett ikke trenger trene til Ironman for å få store helsegevinster. De som vil drive treningsmessig flagellasjon må jo gjerne det, men det er slett ikke nødvendig å drive til max puls flere ganger i uka.
Nei, for generisk helse skal det relativt lite til. Anbefalingen er så vidt jeg husker 150 minutter moderat aktivitet i uken. Utover det oppnår man ikke veldig mye mer enn å komme i bedre form, og det er jo ikke nødvendigvis et mål i seg selv. Men om det er det faktiske målet så er det nok nødvendig å legge opp øktene noe mer strukturert.

Det viktigste er uansett at man gjør noe og at dette noe er forbundet med en eller annen form for trivsel, ellers er det vanskelig å opprettholde det over tid. Jeg synes styrketrening er drepende kjedelig for eksempel, men jeg liker å klatre så da blir i det minste overkroppen noenlunde dekket av den aktiviteten.

Når man bikker 40 sånn ca så dreier det seg også mye om å utsette forfallet. Jeg løp 3000 meter på noe over 10 minutter da jeg var 18, det tilsier en fart på litt under 3 minutter og 30 sekunder pr. kilometer, eller ca 17.5 km/t, nå skjønner jeg knapt at det er mulig å løpe så fort, og i alle fall ikke 10 minutter sammenhengende.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Å ja. Synd at ingen tenkte på at det er så enkelt.
Det er forsåvidt enkelt i teorien, men ofte ganske vanskelig i praksis. Å være tilstrekkelig fysisk aktiv er imidlertid en av de få tingene i livet ingen kan gjøre for deg, som ikke kan kjøpes som en tjeneste eller produkt for å slippe å gjøre det selv. Det krever rett og slett ren egeninnsats. Det er populært å finne en million unnskyldninger for hvorfor man alikevel ikke gjør det, de langt fleste av de etter mitt syn svært dårlige. Alle burde være i stand til og ha tid til å f.eks gå moderat raskt totalt to og en halv time i uka om det er nivået man må begynne på. De fleste voksne gjør ikke en gang det her i landet. Det er ikke spesielt lett å lage en troverdig unnskyldning for hvofor de ikke gjør det så lenge man har to ben å gå med.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nå er det vel fra helesfaglig hold gjentatt til det kjedsommelige at man slett ikke trenger trene til Ironman for å få store helsegevinster. De som vil drive treningsmessig flagellasjon må jo gjerne det, men det er slett ikke nødvendig å drive til max puls flere ganger i uka.
Spørsmålet er i hvilken grad man aksepterer fravær av progresjon. Skal man først bruke mye tid er det for mange ønskelig å se en avkastning på investeringen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Spørsmålet er i hvilken grad man aksepterer fravær av progresjon. Skal man først bruke mye tid er det for mange ønskelig å se en avkastning på investeringen.
Tja, liker man å tur i skauen eller fjellet eller noe annet så er det jo ikke nødvendigvis så nøye med progresjonen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet vi snakker om her, dreier seg ikke om treningsfanatikerne og deres progresjon, men om den stadig økende andelen av Netflix- og burgerfanatikere. Ingen sier at det er galt å trene hardt, men poenget er fortsatt at det slett ikke er 2t om dagen 4-5 ggr i uka det dreier seg om, - for folk flest.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For det første - vet du hva makspulsen din faktisk er? Det finnes kun en måte å finne det ut på - ved maks anstrengelse. Alle antagelser basert på formler med alder kan være tildels svært feil på individnivå.

For det andre. 80% av makspuls er lite om det er (utholdenhets)trening som er målet. Det er en intensitet man skal kunne holde i lang tid. Om man trener intervaller så holder man type 90-95% av maks. Forskjellen på 80% og 90% høres kanskje ikke så stor ut, men i praksis er det veldig stor forskjell for hvor slitsomt noe er. Stort sett er treningsprogrammer en kombinasjon av høy intensitet (intervaller i en eller annen form) og lav intensitet (rolige økter av lengre varighet). Pulsområdet rundt 80% er et slags limbo sånn sett - det er et sted man etter de fleste programmer stort sett ikke oppholder seg.
Eg trudde makspulsen min var 180, men det syner seg at eg berre ikkje orka meir....
Mitt treningsopplegg er å ha ein puls på ca 120 - 140 over lang tid/ein sjeldan gong. Det held no kondisjonen betre i orden enn alternativet (sofaen, det er mykje vinyl som skal spelast, må ein også tenke på) Gå/sykle på jobb (500 meter) og vandring i klasseromma er ikkje nok, har det synt seg. (pr no har eg gått 2176 steg. Så det vert vel ein tur til kvelden, om det ikkje bles opp)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.551
Antall liker
15.574
Torget vurderinger
2
Noen innspill fra senere tids forskning.

1. Kostholdsrådene anbefalte at man skulle unngå animalsk fett og gjøre en overgang til vegetabilsk. I tillegg skulle man spise mer grønt og mindre kjøtt, spesielt kjøtt med fettinhold, det skulle være så magert som mulig.

2. Samtidig utviklet man grønnsaker som var søte, fordi folk er søtmonser. De fleste grønnsaker har, fra naturens side, bitterstoff i seg. Disse er naturlige insektmidler som beskytter planten. Men de gjør den bitter -- ved selektiv avl har man utviklet søtvarianter, som foretrekkes av forbrukerne. Samtidig har andelen gode næringsstoffer i grønnsakene stupt, mens sukkerinnholdet har skutt i været. Det siste er også en funksjon av at plantene ikke lenger utveksler sukker gjennom røttene med soppforbindelser i matjorden, fordi disse soppforbindelsene er tatt livet av vha kunstgjødsel og sprøytemidler.

3. Utstrakt bruk av sprøytemidler under dyrking og konserveringsmidler i industriprosesser har sørget for at man får stoff inn i tarmen som tar livet av bakteriefloraen der. I nyere tid har man brått oppdaget at det som skjer etter magesekken er av kritisk betydning for helse og velvære og dette er blitt et viktig forskningsfelt. Utstrakt antibiotikabruk i medisinering av banale sykdommer er også en faktor her, f.eks. kan ungdom som har fått antibiotika mot kviser i ung alder oppleve at de sliter med fedme som en konsekvens, fordi bakteriefloraen i tarmen ble tatt livet av. Det forskes nå utstrakt i såkalt "fekaltransplantasjon", der man får en mer fullspektrum mikrobiota inn i tarmen, for at disse skal formere seg der og gjenopprette en bedre balanse i signalrespons for fordøyelse og hormonutsondring i kroppen.

Disse tre faktorene ser man på som av kritisk betydning for fedmeepidemien. Vi trodde vi spiste sunt da vi spiste mer grønt, men det grønne hadde høyere sukkerinnhold og lavere næringsinnhold, samtidig som det inneholder sprøytemidler som er skadelige for mikrobiota i tarmsystemet.
Vi får i oss en mengde konserveringsstoff som overlever magesyren og kommer inn og ødelegger mikrobiota-balansen i tarmsystemet.
Og vi har vært gjennom antibiotika-kurer som gjør det samme.

Mer sukker, dårligere metabolisme. Det er fortsatt for tidlig å si at fekaltransplantasjoner er veien å gå for å bekjempe fedme, men man har mange gode erfaringer med slike og det er blitt et stort forskningsfelt. (Don't try this at home, forøvrig, det bør gjøres i samarbeid med en ernæringsspesialist som har innsikt i emnet).

Professor i toksikologi Kjetil Hylland er dypt bekymret over mengden fremmedstoff i nordmenn og har uttalt seg om dette ved ulike anledninger. Han mener at myndighetene har vært altfor slepphendte når det gjelder overvåkning av baner for opptak av samme. I Nord Norge er problemet en funksjon av hav- og luftstrømmer som tar store mengder fremmedstoff til regionen.
Men som man ser i artikkelen er dette et problem over hele landet. Hylland har for flere år siden gått over til å kun spise økologisk mat, til å kle seg i naturstoffer som ikke er behandlet med ulike flammehemmende kjemikaler o.l. og anbefaler sterkt en kritisk gjennomgang av hva man har i huset av møbler, tekstiler og andre kilder til utsondring av stoff vi ikke vil ha i kroppen.

En god gjennomgang av problemene her.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg har et nabopar av sorten, altså folk med stor livvidde og altfor mange kilo å dra på. Jeg tror ikke problemet deres er at de spsiser for lite økologisk eller går med feil klær, men at det snarere er å finne i det faktum at de kan finne på å ta med seg handlevognen hjem fra butikken for å få med seg lasset av potetgull og cola.
 
Topp Bunn