Medisin og helse Debatten på NRK: Vi blir stadig feitere

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Men er det økologisk potetgull og cola?
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Vad med oss stakkars som har problem og holde riktig match vikt, trots ett massivt inntak av mat&drykk😲 blir det ett NRK program om det også🙄
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Vad med oss stakkars som har problem og holde riktig match vikt, trots ett massivt inntak av mat&drykk😲 blir det ett NRK program om det også🙄
Der var jeg lenge men det ordnet seg etter at jeg passerte 30. Var 188 cm og 67 kg uansett hva jeg gjorde fra tenårene og frem til jeg passerte 30. Nå i en alder av 40 er problemet det at jeg til en viss grad må passe på for å unngå forfall.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.581
Torget vurderinger
2
Jeg har et nabopar av sorten, altså folk med stor livvidde og altfor mange kilo å dra på. Jeg tror ikke problemet deres er at de spsiser for lite økologisk eller går med feil klær, men at det snarere er å finne i det faktum at de kan finne på å ta med seg handlevognen hjem fra butikken for å få med seg lasset av potetgull og cola.
Fedme-epidemien i Vest sammenfaller perfekt med omlegging av kostholdsråd, som beskrevet over. Det er grundig kartlagt at det var feil å gå fra fett til karbohydrater. Kroppen håndterer førstnevnte bedre enn sistnevnte og balansen ble feil.

Når det så gjelder manglende evne til bearbeiding av det man spiser, slik at omdanning fra sukker til fett øker, er det påvist at sprøytemidler, antibiotika og konserveringsmidler er en faktor, og slike får man i seg ved konvensjonelt produsert mat. (Selv økologisk produserte grønnsaker kan inneholde antibiotika, men det er langt mer i konvensjonelt produsert mat - https://www.scientificamerican.com/article/vegetables-contain-antibiotics/).

Ta det til deg. Det er ikke alle som sykler slik du gjør. Fedmeeksplosjonen har noen interessante forklaringer som ikke bare handler om overspising.

Karbohydratene bearbeides i tarmsystemet etter magen og faktorene jeg har gjennomgått påvirker dette som beskrevet. I økologisk produsert mat som også er rett behandlet i ettertid (helst i ditt eget kjøkken og ikke prosessert), er det færre av stoffene som sørger for ubalanse i opptaket og som dermed ikke gir riktige impulser til hjernen om spiserytme, bl.a.

 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Men hvor mange er der som egnetlig følger de offisielle norske kostholdsrådene?
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Der var jeg lenge men det ordnet seg etter at jeg passerte 30. Var 188 cm og 67 kg uansett hva jeg gjorde fra tenårene og frem til jeg passerte 30. Nå i en alder av 40 er problemet det at jeg til en viss grad må passe på for å unngå forfall.
Samme her men legger fortsatt ikke på meg, veid stort sett 80kg/190cm siden tenårene, nå 75 men det kommer av veldig mye sykling, som virkelig er en effektiv måte før vektreduksjonen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Fedme-epidemien i Vest sammenfaller perfekt med omlegging av kostholdsråd, som beskrevet over. Det er grundig kartlagt at det var feil å gå fra fett til karbohydrater. Kroppen håndterer førstnevnte bedre enn sistnevnte og balansen ble feil.

Når det så gjelder manglende evne til bearbeiding av det man spiser, slik at omdanning fra sukker til fett øker, er det påvist at sprøytemidler, antibiotika og konserveringsmidler er en faktor, og slike får man i seg ved konvensjonelt produsert mat. (Selv økologisk produserte grønnsaker kan inneholde antibiotika, men det er langt mer i konvensjonelt produsert mat - https://www.scientificamerican.com/article/vegetables-contain-antibiotics/).

Ta det til deg. Det er ikke alle som sykler slik du gjør. Fedmeeksplosjonen har noen interessante forklaringer som ikke bare handler om overspising.

Karbohydratene bearbeides i tarmsystemet etter magen og faktorene jeg har gjennomgått påvirker dette som beskrevet. I økologisk produsert mat som også er rett behandlet i ettertid (helst i ditt eget kjøkken og ikke prosessert), er det færre av stoffene som sørger for ubalanse i opptaket og som dermed ikke gir riktige impulser til hjernen om spiserytme, bl.a.
Men hvor kommer junkfood, potetgull, snop, brus, skjermtid, at bilen er allemannseie og folk knapt gidder å bevege seg lengre inn i dette?

Jer er fullt klar over at da fett ble fienden ble sukker erstatning for smak. Men det slipper man også greit unna om man lager maten sin selv. Jeg har selv ganske liten tro på norske kostholdsråd, ikke fordi jeg tror de er usunne eller kontraproktive, men fordi man fort ender opp med jævlig kjedelig og smakløs mat om man følger de siden mye som er godt frarådes.

jeg kjenner knapt noen som følger de og basert på anekdotisk observasjon av handlevognene er det heller knapt noen som gjør de. Så hva empirien er for å hevde at man blir tjukk av de er lurer jeg på. Siden de langt fleste som er tjukke spiser noe ganske annet enn hva de sier man skal spise.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
For den som er interessert i historien om hvordan fett ble finenden og erstattet med sukker i mat og starten på en fedmeepidemi så er dette en lang, men leseverdig sak.

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.793
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg blir alltid beskyldt for å være for tynn (I can't help it, I was drawn this way, for å låne fra kona til Roger Rabbit). Interessant nok (for meg) er KMI'en min innenfor normalvektig både etter nyttår når jeg er på mitt tjukkeste og til sankthans når jeg er på mitt tynneste.

Vekt er jo enkelt da. Kalorier inn minus kalorier ut. Er differansen positiv får man vektøkning,og negativ vektreduksjon. Normal anbefalt bevegelse brenner såpass lite at man nesten kan ta det bort fra likningen. Men: You Gotta Move, som det står i sangen.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.581
Torget vurderinger
2
Min kone er også tynn og er ofte blitt anklaget for å være for tynn, spesielt under oppveksten, inntil hun begynte å gjøre det veldig bra på 400 og 800 og alle tok det for gitt at det var slik hun skulle se ut, etter all treningen. Jeg kjenner ingen som spiser så mye som min kone. På døgnbasis tar hun sikkert inn dobbelt så mange kalorier som meg. Hun har en hinsides forbrenning og må ta inn næring i mengder.

Det blir feil å generalisere på "de fyller opp handlevognen" og "kalorier inn/kalorier ut" nivåer. Folk er forskjellige og har ulikt matopptak, ulik metabolisme -- og, etter at vi begynte å tilsette maten en mengde konserveringsmidler og sprøytemidler og fremmedstoff, ulike reaksjoner på maten. Folk har også ulike preferanser, der det har mye å si om du spiser surt (som gjerne kan være rikt på karbohydrater likevel) eller søtt, som trekk i hva du liker best. Alle har sikkert opplevd å stusse over hva en kollega eller venn foretrekker å spise, sammenlignet med hva man selv foretrekker.

Det er verdt å være litt nysgjerrig på forklaringer utenom "folk burde spise mindre og holde seg i form".

Behandling av overvektige, ved fekaltransplantasjon:

Og hva som skjer når en person får fekaltransplantasjon fra en meget overvektig person:
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Det er også et tegn i tiden at ethvert problem man kan ha skal forklares / unnskyldes med / finnes løsning på utenfor en selv og ens egen livsførsel slik at den enkelte helst skal slippe å gjøre særlig mye selv. Her i landet øker gjennomsnittsvekten over hele fjøla, for øvrig, altså uavehengig av hvor man befant seg i utgangspunktet.

Det er også lett å undervurdere hvor stor forskjell det er i det generelle aktivitetsnivået mellom to personer selv om ingen av de driver med noe som vil kvalifisere som "trening". Det er i en del sammenhenger snakk om de berømte 10.000 skrittene / dag, noe som for enkelte er et mål man aktivt går inn for å nå, men feiler innimellom. I følge min treningsklokke gikk jeg i går 8.000 skritt. Da har jeg ikke gjort noesomhelst aktivitet for å få dette tallet høyere enn hva det ellers ville vært (jeg syklet til og fra jobben). Bare om du har et hus med to etasjer + kjeller kontra en bolig der alt er på ett plan gjør ganske store utslag for aktivitetsnivå gjennom en dag. Er jobben å sitte stille på ræva i en kontrostol hele dagen eller tilbringer man mesteparten av arbeidsdagen stående og må gå mye rundt f.eks i en butikk eller lignende. Har boligen heis eller går du fire etasjer opp trappa for å komme til leiligheten? Reiser du kollektiv til og fra jobben - er det da 3 eller 10 minutters gange til buss/trikk/tog i begge ender?
 
R

rr30629

Gjest
Ja det er viktig med forklaringer der man frikjenner seg selv.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.443
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kjerringa har foreslått romaskin og en spinningsykkel inn i lytterommet. Hun mente jeg hadde ledig plass. Makan, skal jeg ikke få slappe av i fred uten å se på det rasket🙈
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Så litt av det samme fenomenet tidlig i corona-tråden. Grunnen til at en svært stor andel nordmenn er å regne som i en eller annen risikosone er, foruten alder man ikke kan gjøre så mye med livsstilssykdommer. Da ble det påpekt at det var mange grunner til at folk led av det ene og det andre av underliggende årsaker, og det er forsåvidt korrekt, men det heter fortsatt livsstilssykdommer og ikke uflakssykdommer eller lignende. Det burde i det minste gi en liten pekepinn på hva den faktiske årsaken antas å være til at man har fått det i utgangspunkter. Om det er kraftig overvekt, diabetes, hjerteproblemer, lungeproblemer fra røykig, høyt blodtrykk eller hva det nå måtte være så er det neppe slik at man ved fødselen var predestinert til å pådrag seg slikt i 40-50-60-årene og det bare har gått som det måtte gå.

Om man skal tro på internett så vurderer 79% av nordmenn sin egen helse som "god". De har svært mange av de neppe noen særlig grunn til, og sier også noe om at hva som anses som normalt har blitt flyttet et bra stykke. Om noen er glad og fornøyd med egen tilstand til tross for å drasse på et lass av kilo ekstra og får et sted rundt null mosjon så er det forsåvidt hyggelig for vedkommende, men det endrer uansett ikke de underliggende realitetene.

Et typisk kosthold i Norge i dag består av 30 prosent karbohydrater, 10-12 prosent protein, 40 prosent fett og 20 prosent sukker. Nå er (eller i det minste var) det populært å diskutere miksen mellom karbohydrater og fett/proteiner, men uansett er 20 prosent av energiinntaket fra sukker jævlig mye og å skulle forklare dette med at frukt og grønnsaker har blitt søtere fremstår som relativt søkt. Det tilsvarer et sted mellom 100 og 150g sukker pr .dag litt avhengig av totalt næringsinntak. Det er fryktelig mye mer enn de anbefalte "fem om dagen" som de fleste uansett ikke spiser. Om man regner denne sukkermengden om til grulrøtter så tilsvarer det et sted mellom 1.5 og 2.3 kilo gulrøtter pr. dag for eksempel.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Her er tall for andel barn som har minst 60 minutter moderat fysisk aktivitet / dag. Tallene er riktig nok fra 2011, men det ville overraske meg veldig, veldig mye om det har blitt bedre siden nå som stort sett alle over 9 har smattelefon i tillegg.

barn_aktivitet.JPG

For voksne i ulike aldersgrupper ser det slik ut - her er anbefalingen 150 minutter moderat aktivitet i uka, eller 30 minutter / dag i snitt. "Moerat aktivitet" tilsvarer rask gange.

voksne_aktivitet.JPG

Folk flest er svært late - i alle fall når det kommer til å løfte på rompa for å bevege seg. Det burde ikke være veldig mye å diskutere. 30 minutter / dag moderat aktivitet er ikke særlig mye. Det vil man langt på vei kunne oppnå ved å av/gå av bussen et par stopp før dit man egentlig skal eller parkere litt lengre unna eller noe i den retning. Det krever ikke noe utstyr og koster omtrent ingen ting målt i penger. Men selv det er tydeligvis for mye for majoriteten av befolkningen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg er ikke spesielt keen på sjokolade og godteri, mest fordi kvaliteten ikke er spesielt høy fra de største produsentene.
Men...her kommer en advarsel, ikke smak på denne fra Island, du kommer til å bli hekta før du vet ordet av det. Snakker av erfaring. Dette må være djevelens verk, han prøver å lure deg inn i ei felle du vanskelig klarer å komme ut av :p Og dette er ikke slankende, overhodet ikke!
 

Vedlegg

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg er ikke spesielt keen på sjokolade og godteri, mest fordi kvaliteten ikke er spesielt høy fra de største produsentene.
Men...her kommer en advarsel, ikke smak på denne fra Island, du kommer til å bli hekta før du vet ordet av det. Snakker av erfaring. Dette må være djevelens verk, han prøver å lure deg inn i ei felle du vanskelig klarer å komme ut av :p Og dette er ikke slankende, overhodet ikke!
Ikke????
Ikke tull a......det er jo så godt!!
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er også typisk at de som er latest er de som ser mest sport på tv. Hvorfor ikke lette på ræven og gjøre en innsats selv. Det å anstrenge seg, komme ut av komfortsonen er noe man unngår. En nabo, stor og feit, er såpass smart at han tauer bosspannet hjem på bilen etter tømming. Skal ha kredit for kreativitet dog...
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette er en myte, viser seg faktisk det veier akkurat like mye.
1 kg muskler veier det samme som 1 kg fett 😁
Betyr det da at kropper med identisk volum veier eksakt like mye ? Det tviler jeg sterkt på.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Det jeg tror er den største årsaken til at så mange ikke følger anbefalte retningslinjer for mat og drikker, er at det vil forårsake store endringer i deres hverdag. Man får vite at man skal kutte sukker, fett, karbohydrater og rødt kjøtt i slik mengder at hjernen går i vranglås. De aller fleste vil si seg fornøyd med sine liv, selv om de også vil innrømme at de er litt overvektige, at de drastisk skal endre denne fra en dag til den neste er ikke noe man er i stand til å se for seg som gjennomførbart. Og da er det allerede for sent, er man ikke i stand til å se det for seg, blir det heller ikke gjort og man fortsetter som før.

Hvorfor ikke anbefale at man kan starte i det små og så ta det gradvis derifra, gjerne over et år eller mer. Det viktigste er at man starter en bedre livsstil, ikke at man har oppnådd en "perfekt" livsstil i morgen. En reise starter med det første skrittet.

F.eks, har man et par wienerbrød og kaffe hver dag, kan man begynne med å kutt ned til ett wienerbrød, og etter hvert kutte helt ut én dag for uka osv. Eller hvis man har for vane å forsyne seg to-tre ganger ved middagsbordet, kutt ned med én gang èn gang i uka, og så to ganger i uka osv. Eller hvis man har "lørdagsgodt" hver dag, kutt det ut én dag for uka og så øke på derifra. Eller hva som helst annet som passer den enkelte, og så kjøpe inn litt ekstra epler eller gulrøtter e.l. som man kan knaske på i stedet for. Når man så begynner å få litt fremgang i dette, så kan man begynne med å være mere selektiv med selve matvalget, altså kutte ned på det som er bevist uheldig å spise for så å erstatte det med noe bedre. Skriver ikke "sunt" og usunt", da det endrer seg fra uke til uke blant ekspertene og hvem som roper høyest.

Jeg tror at legger man frem en slik plan i stedet for at man må kutte ut 70% av det man vanligvis spiser og erstatte det med fisk, kylling og "grønnfor", så tror jeg mange flere hadde vært et sted på veien til en bedre livsstil. Ikke en gang de fleste som har hatt både ett og to hjerteinfarkt er i stand til en så drastisk endring "over natta" selv om infarktet gjorde vannvittig vondt og legene sier at neste gang er det ikke sikkert man overlever om man ikke endrer livsstilen drastisk.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Betydelig flere sykler til jobben i Oslo nå enn tidligere, altså en corona-effekt. I juni var tallene så langt i år 24% høyere enn for fjordåret i følge Bymiljøetaten, og de har telleapparater mange steder. Om det er fordi man følger oppfordringene om å unngå kollektivtansport i rushiden, er redd for å bli smittet på trikken eller har fått en litt mer fleksibel arbeidshverdag aner jeg ikke, men effekten er uansett at betydlig flere enn før sykler.

Så tallene først i dag, men har hatt et klart inntrykk av at det er betydelig flere som sykler nå enn før basert på mine observasjoner. Det som også er gledelig er at man ser betydelig flere som kanskje trenger det en del mer enn de som allerede syklet aktivt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hmmm ...
Skal man tro på forskere som sier at vektproblemer faktisk er reelle problemer,
eller på syklister som fastslår at overvektige er latsekker som ikke får annen mosjon enn den man får ved å bære potetgull hjem fra butikken?
Jeg er selv en syklist med en KMI som med fordel kunne ha vært senket betydelig....
Selvsagt har overvekt en sammenheng med energi inn/ut.

Har ingen illusjoner om noen andre kan fikse det for meg.
Men ikke fortell meg at det er bare å .....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er veldig enkelt å gå ned i vekt, men en hel industri lever av å fremstille det som problematisk. Svaret er spis mindre (og fortrinnsvis riktig)
Det er imidlertid ikke lett å endre livsstil. Det er her hunden er begravet.....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det er veldig enkelt å gå ned i vekt, men en hel industri lever av å fremstille det som problematisk. Svaret er spis mindre (og fortrinnsvis riktig)
Det er imidlertid ikke lett å endre livsstil. Det er her hunden er begravet.....
Interessant.
Forklar gjerne litt om bakgrunnen for denne forholdsvis bombastiske påastanden.
Da mener hva som gjør deg kvalifisert til å fastslå dette.
Jeg og mange med meg vil gjerne opplyses.
:)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er noe som heter trivselsvekt, skal ikke undervurderes. Så lenge man ser redskapen i dusjen og greier å gjøre det man har lyst til å gjøre så er det ikke så mye å mase med synes jeg. Dytt innpå svinekjøtt, kylling og sjømat med en masse grønnsaker så er vi der vi skal være, og ta gjerne en vin eller øl til maten. En whisky innimellom er heller ikke feil. Og har man vaner som gjør at man velger trappa istedenfor heisen, går eller sykler til butikker i nærområdet så holder kroppen seg sånn nogenlunde.
Å forsake god drikke og god mat for å bli 90 istedenfor 87 er ikke noe for meg.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Det er forskjell på å bruke søndagen på å se ski på TV eller bruke den på å gå på ski selv. Hvilken av gruppene man tilhører nå man nesten velge selv. Ingen andre kan gjøre det for en.

alternativt kan man spise økologiske grønnsaker har vi lært. Da ordner det seg visstnok.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
...og/eller begynne å trappe ned på matinntak-kvantumet. Egentlig helt banalt....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Helt enig.... det er faktisk så enkelt som summen ( eller differensen) av inn og ut...... det er å gjøre noe med inn og/eller ut som er vanskelig for mange...
Jeg er selv 187 og 94 kg.... skulle gjerne vært 85 som jeg var i mange år... likevel hender det jeg står i butikken og tenker mitt når mildt sagt "store" personer kommer med topplast på vogna, - en firer med Cola og x antal potetgull og annen snop......
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Helt enig.... det er faktisk så enkelt som summen ( eller differensen) av inn og ut...... det er å gjøre noe med inn og/eller ut som er vanskelig for mange...
Jeg er selv 187 og 94 kg.... skulle gjerne vært 85 som jeg var i mange år... likevel hender det jeg står i butikken og tenker mitt når mildt sagt "store" personer kommer med topplast på vogna, - en firer med Cola og x antal potetgull og annen snop......

Det fornøyelige, eller tragiske, er at de samme store personene gjerne beklager seg over at tynne folk kan ete hva de vil uten å bli tjukke......
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det som er synd er det at vaner og kroppsfasong gjerne går i arv.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
En grunn til at dette blir epidemisk er nok også at svært mange av de som faktisk klarer å gå mye ned i vekt er tilbake ca der de startet innen 2-4 år. Altså om man ført har blitt overvektig så er sjansen stor for at man forblir det. Hvorfor det er slik har sikkert mange og kompliserte forklaringer, men det illustrerer i det minste viktigheten av å ikke havne i denne gruppen i utgangspunktet.
 
Topp Bunn