Medisin og helse Debatten på NRK: Vi blir stadig feitere

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Det er veldig enkelt å gå ned i vekt, men en hel industri lever av å fremstille det som problematisk. Svaret er spis mindre (og fortrinnsvis riktig)
Det er imidlertid ikke lett å endre livsstil. Det er her hunden er begravet.....
Men det er vel egentlig ikke så lett å gå ned i vekt? Alle vet hvordan man går ned i vekt, men hadde det vært enkelt å gjennomføre så hadde alle vært slanke, det er ingen som ønske å være feit. Det forekommer meg også at "fat shaming" ikke fungerer som metode, ei heller "det er bare å spise mindre" eller "ta deg i sammen". Jeg aner ikke hvordan man best går ned til og oppnår varig sunn vekt, men jeg tror overspising er en form for avhengighet og bør behandle deretter. De færreste tror at "bare slutt å drikk" er effektiv behandling av alkoholisme så hvorfor skulle "et mindre" slengt i trynet være løsningen for overvektige.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Det er, så vidt jeg har forstått, ganske grei suksessrate med forsøk på å gå ned i vekt nesten uansett hvilken moteriktig løsning man velger for det. Det forklares delvis med økt bevissthet på hva og hvor mye man spiser i seg selv er effektivt og kanskje følge en plan for aktivitet i tillegg. Problemet er snarere å bli værende på et nytt og lavere nivå, det krever ganske mye over tid. Spesielt om man ikke er spesielt happy med sin nye livsstil. For meg er det i alle fall helt åpenbart at alt som består av et manisk forhold til mat, altså veie, måle, teller kalorier osv ikke er opprettholdbart over tid rett og slett fordi det er et deprimerende tilvære.

De jeg har vært borti av kollegaer etc som har hatt stor og varig (som i årevis) vektnedgang er folk som ser ut til å trives med sitt nye og noe/betydelig sunnere liv, som f.eks finner det genuint morsomt å være mer aktiv, for eksempel.
 
R

rr30629

Gjest
Men det er vel egentlig ikke så lett å gå ned i vekt? Alle vet hvordan man går ned i vekt, men hadde det vært enkelt å gjennomføre så hadde alle vært slanke, det er ingen som ønske å være feit. Det forekommer meg også at "fat shaming" ikke fungerer som metode, ei heller "det er bare å spise mindre" eller "ta deg i sammen". Jeg aner ikke hvordan man best går ned til og oppnår varig sunn vekt, men jeg tror overspising er en form for avhengighet og bør behandle deretter. De færreste tror at "bare slutt å drikk" er effektiv behandling av alkoholisme så hvorfor skulle "et mindre" slengt i trynet være løsningen for overvektige.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Men det er vel egentlig ikke så lett å gå ned i vekt? Alle vet hvordan man går ned i vekt, men hadde det vært enkelt å gjennomføre så hadde alle vært slanke, det er ingen som ønske å være feit. Det forekommer meg også at "fat shaming" ikke fungerer som metode, ei heller "det er bare å spise mindre" eller "ta deg i sammen". Jeg aner ikke hvordan man best går ned til og oppnår varig sunn vekt, men jeg tror overspising er en form for avhengighet og bør behandle deretter. De færreste tror at "bare slutt å drikk" er effektiv behandling av alkoholisme så hvorfor skulle "et mindre" slengt i trynet være løsningen for overvektige.

Beklager, men løsningen er bare å ta seg sammen og spise mindre. Ingen sier at dette er lett, som jeg har påpekt ovenfor, men det er nå engang løsningen.....
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dessverre helt riktig.
Jeg skal ikke engang prøve å skylde på andre for at jeg er feit.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Beklager, men løsningen er bare å ta seg sammen og spise mindre. Ingen sier at dette er lett, som jeg har påpekt ovenfor, men det er nå engang løsningen.....
Ja, men jeg har enda ikke møtt en overvektig person som ikke vet dette. Fokus bør vel heller være på hvordan man skal få til dette over tid enn "ta deg sammen og spis mindre". Igjen, behandling av rusmisbrukere er ikke "ta deg sammen og slutt med dop", så hvorfor er det så ofte dette de overvektige møtes med?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Vel, kan man lære noe av de som har sluttet å røyke?

Nå (2019) er det under 10% av Norges befolkning som røyker daglig, det er ikke så lenge siden dette tallet var over 30.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Det er en del mer naturlig avgang på røyking. Overraskende stor andel av storeøykere dør innen de fyller 70. Det er ca 1/3 av menn og ca 1/4 av kvinner.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Det er også en del naturlig avgang på grunn av fedme/overvekt, men prosentandelen øker likevel.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Det er også en del naturlig avgang på grunn av fedme/overvekt, men prosentandelen øker likevel.
Ja, men når det gjelder røyking så har jeg inntrykk av at mye ligger i manglende "rekruttering" til yrket. Det kommer ikke stadig påfyll av nye og nå er det vel også i svært mange miljøer skikkelig ordentlig ut å røyke.

Det er til sammenligning svært enkelt å gå til kjøleskapet og ta ut noe mat og spise må uansett alle flere ganger om dagen. Mat er tilgjengelig over alt og for de aller fleste er det ikke noen særlig økonomisk begrensning på hvor mye man kjøper av det. Det er heller ikke spesielt stor vilje til å bruke store økonomiske incentiver på å regulere hva folk kjøper av mat. Det finnes riktig nok en sukkeravgift, et virkemiddel som påstås å fungere godt selv om jeg har problemer med å skjønne akkurat det, og man kan uansett spise på seg overvekt på nesten hva det skal være.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Syns det er rart at mange folk ikke ser den sammensatte årsaken til at ting er som det er. Ta f eks alt som skal feires og markeres i dag. Noen år tilbake jobbet jeg i et svært IKT-prosjekt i Oslo. Det var en god grunn til å dytte noe inn i kjæften hele tiden: det var delprosjekter som ble oppnådd som måtte markeres med kake, det var kake på jobben for folk som hadde bursdager, det var sommerfester, julebord, årsmarkering, fredagspils osv. I tillegg til det som skjedde utenfor arbeidstid med bursdager man ble invitert til, barbecue, hagefester o.l.

Kort fortalt; en vanlig måned i 2020 for en gjennomsnittlig nordmann består av langt flere festlige dager med god mat og drikke, sammenlignet med 1982, for å sette et årstall. Klart det setter sitt spor på magen og sidefleksket.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Fjørten TV-kanaler, og nå Flix og Flax i hopetall har uten tvil også gjort noe med aktivitetsnivået til gjennomsnitts-Ola og Kari.....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Fokuset på sukker er ensidig. Det er balansen som er viktig. Når jeg selv jobber mye og er stresset går vekta opp uavhengig av matinntak og alkoholforbruk. Lite søvn + stress er drivende for meg. Mye søvn og roligere dager trekker ned vekta uten fokus på antall kalorier som eks. Ganske så mye faktisk.

I koronakrisa gikk vekta opp med mer brødlunch vs varmmat på kantina til tross for nesten full stopp på øl og redusert vininntak.

Manglende fokus på tidsklemma, søvn (i Norge er det fortsatt mange som mener at det er bra å stå opp tidlig men det gjelder ikke alle som eks.) - stress samt økt forbruk på fast food er en dårlig kombo.

når jeg er på langkjøring og stopper på bensinstasjoner osv er det også åpenbart flere overvektige med et usunt kosthold enn innenfor ring3. Mye store burger og feite barn. Mye Harry handling og ukultur. I byene med mer ferdigmat/foodora etc og tidsklemme er også et problem med større porsjoner mat - i tillegg til villet norsk politikk med statsfinansiert reklame for kjøtt og melk.

selv i Oslo er det et overforbruk på dårlig mat som svin i kantina og annen søppelmat - så norsk mat med stillesittende arbeid = dårlig folkehelse.
 
6

65finger

Gjest
Syns det er rart at mange folk ikke ser den sammensatte årsaken til at ting er som det er. Ta f eks alt som skal feires og markeres i dag. Noen år tilbake jobbet jeg i et svært IKT-prosjekt i Oslo. Det var en god grunn til å dytte noe inn i kjæften hele tiden: det var delprosjekter som ble oppnådd som måtte markeres med kake, det var kake på jobben for folk som hadde bursdager, det var sommerfester, julebord, årsmarkering, fredagspils osv. I tillegg til det som skjedde utenfor arbeidstid med bursdager man ble invitert til, barbecue, hagefester o.l.

Kort fortalt; en vanlig måned i 2020 for en gjennomsnittlig nordmann består av langt flere festlige dager med god mat og drikke, sammenlignet med 1982, for å sette et årstall. Klart det setter sitt spor på magen og sidefleksket.
Er det påbudt å forsyne seg ved disse anledninger
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
selv i Oslo er det et overforbruk på dårlig mat som svin i kantina og annen søppelmat - så norsk mat med stillesittende arbeid = dårlig folkehelse.
Er ikke svin bra mat? Det har nå jeg hørt fra legen og sykepleier........
Skal man ete kjøtt er vel svin og kylling det beste eller?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Beklager, men løsningen er bare å ta seg sammen og spise mindre. Ingen sier at dette er lett, som jeg har påpekt ovenfor, men det er nå engang løsningen.....
Beklager, men dette er tullprat.
Og hvis det ikke er det så kaster du bort muligheten til å bli milliardær.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Beklager, men dette er tullprat.
Og hvis det ikke er det så kaster du bort muligheten til å bli milliardær.

Vekta er korrelert med inntaket. Prøv å slutte å spise i to uker og se hva som skjer dersom du er i tvil (anbefales ikke, men det illustrerer poenget).
Det største problemet med overvekt, hos de som ønsker å gå ned i vekt og ikke får det til, er fornektelsen. Du blir ikke smellfeit av å ete lite.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Er ikke svin bra mat? Det har nå jeg hørt fra legen og sykepleier........
Skal man ete kjøtt er vel svin og kylling det beste eller?
ja og nei - det er mer magert men inneholder urinsyre som nå unngås av flere med underliggende sykdommer - men for folk flest er det ok i små mengder.

norske leger er dessuten lite oppdatert på riktig kosthold både for friske og syke. I utlandet blir f eks kreftpasienter fulgt opp på dietten mens i Norge har ikke denne kunnskapen fått innpass.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Man kan diskutere de små nyansene når det kommer til folks biologiske betingelser hva gjelder fettprosent. Man vet at mennesker med overproduksjon av for eksempel kortisol vil ha vanskeligere for å fjerne lagret fett enn de som produserer minimalt med kortisol. Øvrig hormonproduksjon vil og kunne påvirke; testosteron, østrogen og tyroidhormonene (t3 og t4) vil påvirke metabolismen.

Men selv når dette ikke er i fullkommen balanse er det fortsatt energiinntak og energiforbruk som avgjør kroppsammensetningen. Min mening er at det vil være en kraftig bjørnetjeneste å forstå seg i hjel når man diskuterer folks overvekt. De aller fleste vil kunne endre kroppsfasong om de gjør endringer i matveien. Man trenger faktisk ikke være veldig aktiv heller, dersom tidsklemma er unnskyldningen.

Løsningen på overvekt er enkel, men det betyr ikke at det er lett. Men å bortforklare eller å komplisere løsningen tror jeg er uklokt, og vil neppe hjelpe. Tror det faktisk hadde vært bedre å gjort det mer vanlig å snakke om dette heller enn å gjøre det tabubelagt å snakke om overvekt. Da hadde man kanskje hatt lettere for å få hjelp og støtte til å foreta gode og sunne valg for seg selv. Dersom man har en familie med mange overvektige er det mye man kan gjøre som en felles dugnad når man planlegger innkjøp, matlaging og selskapeligheter.

Har selv vært del av et treningsmiljø der man relativt ufiltrert snakker om fettprosent (kroppsbygger/vektløftermiljøet), og er nok således preget av dette. Må stadig påminne meg selv om at samfunnet forøvrig ikke har samme måte å snakke om dette på. Men jeg tror det er viktig å minne folk på de enkle grepene, nesten alle vet svært godt hva man bør spise mindre av. Samtidig vil mange profitere på å snakke med noen med noen som kan hjelpe de å bygge gode rutiner og tankeprosesser rundt mat. For det krever selvdisiplin.

Synes det er merkelig at det for eksempel skal være så rart at foreldre aktivt tar tak i barns overvekt. Mener at det bør være en debatt om hva foreldre kan tillate seg i forhold til sine barn. Høres kanskje brutalt ut, men i visse tilfeller tenderer det til omsorgssvikt når man ser enkelte barns kosthold og dertil kropp.

Og nei, jeg synes for min egen del ikke dette er lett. Må stadig ta noen skippertak når det over en periode har blitt for mye mat på meg, og skulle gjerne tatt tak for et enda sunnere kosthold for hele familien:oops::cool:
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Ja, gud forby at man gjør noe som er kjedelig - DET er fali` ,det......:rolleyes:

mvh
Proffen
Problemet er at hvis man begynner med en treningsaktivitet man ikke liker så vil det nesten aldri ende opp som en permanent livsstilsendring.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Problemet er at hvis man begynner med en treningsaktivitet man ikke liker så vil det nesten aldri ende opp som en permanent livsstilsendring.
Ser at det er en utfordring, men selve problemet er vel heller at vedkommede ikke makter/evner å se den personlige nytteeffekten og samfunnsgevinsten....
Ser og hører jo stadig oftere blant barn og unge at "alt" på død og liv skal være morsomt. Lurer på hvor det stammer fra.....

mvh
Proffen
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
En vane vi begynte med for noen år siden var at hvis vi skulle ha besøk eller vi skulle bort på besøk til noen, så hoppet vi over middagen (eller tok en minivariant av middagen), da det ville bli nok å spise senere likevel. Ikke at jeg mener at selskapsmat skal erstatte en god middag men da kom i hvertfall ikke selskapsmaten i tillegg til middagen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ser at det er en utfordring, men selve problemet er vel heller at vedkommede ikke makter/evner å se den personlige nytteeffekten og samfunnsgevinsten....
Ser og hører jo stadig oftere blant barn og unge at "alt" på død og liv skal være morsomt. Lurer på hvor det stammer fra.....

mvh
Proffen
Hvorfor kan det ikke være morsomt? Mener det må være nøkkelen til suksess å finne noe man liker.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Det er veldig veldig enkelt å gå ned i vekt og bli sunnere.

Bevege seg mer, spise sunnere.

Kan gjøres på uendelig mange vis. Eller så kan man bare gi blanke i vekta, det går faktisk an å ha en god helse men samtidig være overvektig.

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Var på en enkel tur i dag med barna som er født i 2013 og 2016, vi gikk 2.5 kilometer hver vei på grusvei med lite stigninger og møter på tjukkaser som er skumsvette av å spasere samme rute.

Det er noe alvorlig galt i mine øyne når det er tungt å gå turer barn i barnehagealder tar på strak arm.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvorfor kan det ikke være morsomt? Mener det må være nøkkelen til suksess å finne noe man liker.
Klart det KAN være morsomt! Det som forstyrrer meg, er når kravene om at det SKAL og MÅ være morsomt dukker opp - og det gjør de OFTE.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn