Decay og AMT

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Slik en AMT er oppbygget (som en spring-fjør), hvordan rimer dettte med utklinging/start/stopp?
Den er vel neppe "verre" enn f.eks Magnepans store og relativt tunge flate.
Mangerelemetet har god transient, men lang utklinging (kraften angriper i sentrum av flat membran som en fastlimt trommestikke).
AMT har relativt stor masse på et lite areal.
Noen som har målt på dette eller som har gjort seg noen refleksjoner?
Ligger det en hund her med hensyn til den opplevde "mykheten" - eller er det sommertempen som har brakt meg i villfarelse?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvor vil du med dette? Taler ikke målingene for seg?
Jeg går ut fra du har lest produktarket til mundorf f.eks.

Her er hva Hobby HiFi skrev om saken:

"With perfect linear sound pressure frequency response and excellent decay behaviour… as a result, this tweeter is one of the most low-distortion
tweeters that Hobby HiFi has ever examined in the laboratory”
(HH 1/2005, Page 17),
“What makes the ‘debut’ so special is its ability to allow music to flow. This flow lives from the fine overtones, from gentle nuances that do not
languish between the major signals, but stand their ground in an entirely unencumbered and matter-offact manner. …of course, the piano,
with its astoundingly perceptible outlines also seems to be so close you can touch it… in particular, liverecordings gain enormously”.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har ikke finlest dataene på Manger nå nylig, men mener også at den har meget god "settling time".....altså en av de virkelig gode egenskapene med Manger er jo impulsresponsen....og den hadde jo ikke blitt så veldig imponerende hvis den ocillerte mye etterpå....

Fra Manger sine sider:

The top picture shows the step response of the Manger sound transducer in a Zerobox 107. The extremely short rise time and the lack of energy-storing elements provides an almost ideal step response, without transient errors and without transient noises.

Mvh
OMF

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
el_mariachi skrev:

Ikke annet enn å sette teknikken i perspektiv.
Svarene var utfyllende nok, takk for det.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
wilbur-x skrev:
el_mariachi skrev:

Ikke annet enn å sette teknikken i perspektiv.
Svarene var utfyllende nok, takk for det.
Har du gjort noen målinger på AMT?
Kunne vært interesant å se noen uavhengige også. Valentino's gamle ht finnes det kanskje målinger på.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Det ligger målinger på Stigs Beyma på diyaudio.
Selv har jeg for lite kunnskap om analytisk tolkning av vannfallskurver.
Har 2 forskjellige AMT (Beyma og Mark & Daniel) som jeg selvfølgelig har obdusert.
Selv om disse låter bra, er det noe som lugger i den tekniske magefølelsen; høy fjærende masse, små skarpe hull, diffraksjon, stor kavitet under frontplate osv.

Gamle Quad ESL målte for jævlig, men det var jo ikke noe hinder for lyttegleden i seg selv.

OMF: Dersom settling time hadde korrespondert med den utmerkede rise time, hadde den vært et mirakel.
Det er jo positivt at membranen er behersket under settling time (Grr - denne nynorsken.)

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
wilbur-x skrev:
Selv om disse låter bra, er det noe som lugger i den tekniske magefølelsen; høy fjærende masse, små skarpe hull, diffraksjon, stor kavitet under frontplate osv.
Jeg er litt usikker på hva du mener med høy fjærende masse.....

AMT har vel en membran som beveger seg i et magnefelt...og denne membranen er vel meget lett (Spesiellt i forhold til tradisjonelle domer) - og hvis man da bruker aktiv deling, en god forsterker (DP med 0 i utgangsimpedans) så har jeg vanskelig for å tro at denne membranene skal ringe så mye....snarere tvert i mot!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
wilbur-x skrev:
OMF: Dersom settling time hadde korrespondert med den utmerkede rise time, hadde den vært et mirakel.
Det er jo positivt at membranen er behersket under settling time (Grr - denne nynorsken.)
Nå er jeg litt op tynnere is....
Men den relativt enestående "rise timen" - sier jo at elementet er utrolig raskt til å komm i riktig posisjon, det vil vel også si at elementer også følger på det påtrykte signalet godt. Også her med aktiv deling og når man oppnår en reellt meget høy dempingsfaktor - så vil jeg tro at ocillering ikke er et stort problem.

Mvh
OMF

O

Oblivion

Gjest
wilbur-x skrev:
Har 2 forskjellige AMT (Beyma og Mark & Daniel) som jeg selvfølgelig har obdusert.
Den animerte tegningen som skulle vise hvordan et AMT membran virker er ikke riktig.
Den som har laget tegningen har ikke satt seg inn i prinsippene for hvordan en AMT virker.

Som du skriver så har Beyma høy fjærende masse - stivt og tykt membran.
Mark & Daniel har ikke bare stor kavitet under frontplate, men også to store udempede (stål) indre kammer på sidene av membranarealet.

Disse punktene pluss det du skriver om små skarpe hull, diffraksjon etc. var løst bedre på de orginale Heil AMTene, og årsaken er hovedsaklig at lav produksjonskost nok er det viktigste - en "rufsete" AMT spiller uansett mye bedre enn det meste av andre teknologier ;D

Hvis du har "obdusert" begge disse AMTene - og brettet ut membranet på Mark & Daniel og også lastet ned patent dokumentene til Oskar Heil....
Da vil du se at patent dokumentene i stor grad er kopiert selv om Oskar Heil senere hadde mange revisjoner / oppdateringer hvor han rettet opp mange "små feil" - disse oppdateringene / revisjonene har de ikke fått med seg :eek:

EDIT: Beyma er laget for å brukes med Beymas horn / waveguide sammen med Beyma 12" eller 15" og da er det ikke High-End Hi-Fi som er målgruppen

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Se der ja..
Jeg har ikke turt å brette ut membranene nei.
Den animerte tegningen er cut&paste fra nettet, skulle kun illustrere den fjærende masse.

Det du skriver om detaljer i forhold til Oscar Heils original: Lurer på om Mundorf er bedre gjennomført ?

Det vakte oppsikt når High Fidelity i sin tid rev skallet av en dyr MC-pick up og coatet de statiske deler med tekstil-lim; en AMT er relativt enkel i sin mekaniske oppbygging og simpelthen tigger om rehab.

Selv om de rufsete AMT låter bra (les f.eks tester på Mark& Daniel), blir de ikke dårligere når modderen grader hullene, demper/fyller kavitetene etc.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Fant en artikkel som både avkrefter og bekrefter de grove "insinuasjonene" ovenfor.
I visse områder er resonaner og decay tilstede, men gjennomgående overlegent i forhold til andre.

http://home.comcast.net/~neilandbarbaradavis/DIYHeil/ART.pdf

Det ligger noen DIY-Heil ute på nettet.
http://home.comcast.net/~neilandbarbaradavis/DIYHeil/DIY1/index.htm

Originale Heil-membraner kjøpes som replacement kit på Amazon:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B002AMMTAU/chsan-20/

Kanskje dukker det opp en her på sentralen dersom noen av hardcore-folket her føler kallet ?
(Gjelder ikke Oblivion som forlengst er i mål).

O

Oblivion

Gjest
De fleste DIY AMT byggere bruker et ferdig membran kit fra Heil og lager magnetsystemet / polplatene selv.
Dette vil de med tilgang til et mekanisk verksted kunne greie å få til.
Hvis en vil lage en AMT fra "scratch" så vil den største utfordringen være å få brettet membranet perfekt, deretter å få produsert selve membran og folde kassetten.
Mekanikken er også en utfordring å lage selv og bør lages av en mekanisk bedrift med riktig utstyr,
men dette kan fort bli dyrt fordi det enten er CNC fresing eller vannskjæring som fungerer.
Stansing eller laser / plasma skjæring gjør at metallet slår seg.
På mine største AMT fikk jeg en pris på CNC fresing på kr. 2000,- pr. polplate...

De nevnte Mark & Daniels AMTene spiller bedre enn Beyma og Mundorf hvis en er heldig med eksemplaret..
Prismessig vil IKKE en DIY AMT kunne lages billigere enn det Mark & Daniels koster.

Hovedforskjellen på Mark & Daniels og Beyma / Mundorf er at Mark & Daniels bruker et større membran areal med mindre slaglengde og tynnere membran - de andre har mindre membran areal, mindre slaglengde og tykkere membran.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.425
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå leveres jo Heils egne elementer (altså lik de som var på de gamle ESS-høyttalerne) på nytt igjen...

PartsExpress har de til relativt ok priser...

Johan-Kr

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Det er forståelig at de fleste kjøper ferdig membran som Oblivion nevner.
Skal man lage membran selv, må tilgang til DAK og folieprint være i orden,
her en utbrettet membran fra Elac Jet AMT sammenlignet med en 1" dome:

70$ for en membran, det kan fremdeles være prisgunstig å lage noe freaket selv,
f.eks med 4 stk membraner i linje under samme magnetsystem.

Vedlegg

Topp Bunn