Decca 2+2 vinylbørste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stover

Gjest
    Har gjort 2 forsøk nå på å kjøpe denne myke originale Deccabørsten og begge ganger mottar jeg Super Extatic karbonbørsten.
    1. gang fra Elusive, med lovnad om at dette var Decca børsten
    2. gang nå nylig fra British Audio products. En lapp kom med der det står at den er gått ut av produksjon og at de sender SE istedet.

SE børsten er sikkert god og er også testvinner fra Stereophile, men vil gjerne teste ut Deccabørsten også.

Noen som har ide om hvor man kan få tak i? Noen som eventuellt kan ha et lite lager :)

Takk

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt tragisk, men det kan se ut som om verdens beste platebørste bar none (imo iallefall) er ute av produksjon for tiden. Decca-børsta ble produsert under merkenavn Disc Care 2+2, og var lett tilgjengelig i alle nettbutikker inntil ifjor eller så. Nå finner jeg den ingen plasser.

La oss be til alle vinylguder om at det er kun midlertidig.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om ikke min Deccabørste er kjøpt hos den hififorhandleren på Gjøvik, Emtech? Et par år siden nå, men.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hei
    har ikke prøvd decca, men alle carbonbørster jeg har prøvd "loer"
    ( eller rettere sagt slipper tråder)
    Er det noen carbonbørster som ikke gjør dette?
    Mvh Jan I

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    EasterParade skrev:
    Jeg har en 25 år gammel karbonbørste som aldri har mistet en tråd. Merket er Audioline, og den ligner veldig på denne: http://www.amazon.com/gp/product/images/B0006VMBHI/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=172282&s=electronics

Den har to rader med karbonfibre og en skumgummilist i bøylen for å fjerne rusk som har festet seg i børstene. Brukes hver gang jeg setter på en plate.

Den er ikke til salgs, jeg har tenkt å bruke den i minst 25 år til. ;D
    Jeg har den der. Fungerer greit den. Ken Kessler mener tom. at den reduserer statisk elektrisitet, men det er det ikke mange som tror på.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har også en sånn. Kjøpte den av 'Black Magic Marion' i Horten i år. Ellers har jeg en maken fra Monacor, men den har jeg ødelagt bøylen på. Jeg tipper at alle disse kommer fra samme sted, enten de heter blipp eller blapp.

Jeg har aldri opplevd løse hår på mine.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Jeg kjøpte min karbonbørste hos Steen&Strøm i 1986. Helt maken til den som er avbildet ovenfor. Har aldri mistet en tråd og er i daglig bruk fortsatt. Børsten er merket "Steen&Strøm, skikkelig Hi-end........

S

slowmotion5

Gjest
    Ser de ikke slik ut alle sammen? Jeg har et par som er merket Deema Carbotex, men de ser akkurat ut som den på bildet over.

;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ring Fryd hi-fi....der er det opphørssalg , og for en tid tilbake hadde han en eske med audioquest børster......jeg kjøpte to stk , (vet ikke hvorfor) men det ser ut til at børsten er uslitelig , så i værste fall kan jeg gi slipp på min,,

I plastinnpakning selvfølgelig.

Espen

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    ixos_76 skrev:
    Ring Fryd hi-fi....der er det opphørssalg , og for en tid tilbake hadde han en eske med audioquest børster......jeg kjøpte to stk , (vet ikke hvorfor) men det ser ut til at børsten er uslitelig , så i værste fall kan jeg gi slipp på min,,

I plastinnpakning selvfølgelig.

Espen
    Hei
    Har sendt en mail til Fryd, så får vi se.
    Hvis ikke så kjøper jeg gjerne din Espen

Mvh Jan I

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.479
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    mine to deccabørster loa etter 4 -5 år, medan Clearaudiobørsta eg har no, ikkje har loa i det heile. Ho er no 4 år gammal.

Dersom du brukar tid (dreie plata rundt manuelt, ikkje på 33 1/3), er det ein viss "jordande" effekt på den statiske elektrisiteten. Merkar at det sprakar litt. Ein pistol er likevel mykje betre. Fyller du rommet med ein god del plantar og ikkje har for høg temperatur, vert det såpass fuktig at statisk elektrisitet ikkje er noko stort problem. Du kan også bruke Mobile Fidelity-innercover for å minke problemet.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt en Audioquest børste (lik den Zomby_Woof viser ovenfor) i mere enn 20år nå og har aldri hatt problemer. De kan du kjøpe f.eks. på eBay for en hundrelapp eller to.

mvh,
    OS

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse standard karbonbørstene får man jo kjøpt overalt. Saken var at Stover ville ha en Decca-børste istedet for sine karbonbørster, fordi Decca-børsten er mye bedre.
    Men så finner man den ikke lengre... Noen som vet av noen som har Decca-børster?

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Tubesnake skrev:
    De her reklamerer med at de har Deccabørster i nettbutikken. Decca MK III kalles den.

http://www.britishaudio.co.uk/deccabrush.html
    Som jeg skrev i innledningen var det nettopp der (British Audio) jeg bestilte børsten og fikk en Goldring? karbonbørste istedet. Denne hadde jeg 2 av fra før, den 1. kjøpt på KP i Oslo, den andre levert fra Elusive (også etter påstand om at dette var Deccabørsten).
    Vil ha en jeg, for å prøve ut. Som nevnt, karbonbørste har jeg fra før, selv om antallet nå er redusert fra 3 til 2 :)

Emtech har stengt telefonen, har sendt mail. Ellers takk for entusiasmen.

British Audio sendte med en lapp, med følgende tekst:

Decca 2+2 Mk II Record cleaning brush.
    We have sold the last of the remaining stock of Decca record cleaning brushes. There are no more and Precense Audio, the source of all things Decca have no plans to make any more.

Please find enclosed a Goldring Exstatic Carbon Fibre brush, in our opinion at least as good as the Decca with the addition of a felt pad between the two rows of carbon fibre bristles.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:

Jeg har også en sånn. Kjøpte den av 'Black Magic Marion' i Horten i år. Ellers har jeg en maken fra Monacor, men den har jeg ødelagt bøylen på. Jeg tipper at alle disse kommer fra samme sted, enten de heter blipp eller blapp.

Jeg har aldri opplevd løse hår på mine.
    Jeg mener å ha sett den samme karbonfiberbørsten med Clearaudio og Hama merkene på. Tror ikke det er forskjell etter det jeg kan se. Hvor mye koster den Audioquest børsten?

Mvh. Bjørn

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer; dette er en "acme" børste, som ymse produsenter får satt sitt navn på dersom de kjøper i store nok kvanta. Selv Steen & Strøm hadde en slik, og mange mange andre. Samme børste, forskjellige merkenavn.

Mvh Vidar P

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Clearaudio sin koster 195,- ser jeg -regner med at alle disse koster rundt det samme. Broder'n har en slik, og den har han hatt i mange år. God støvfjerner.

Mvh. Bjørn

L

Lars.N

Gjest
    Dette er en sånn reklame børste til 100,- med carbon bust kjøpt for 20 år siden i Sarpsborg holder enda (nesten) ;D

Mvh

laban

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å sjekke ut Big Dipper sine til 98,- ???

Litt tåkete bilder men en tlf dit bør gjøre susen.... :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er helt tragisk, men det kan se ut som om verdens beste platebørste bar none (imo iallefall) er ute av produksjon for tiden. Decca-børsta ble produsert under merkenavn Disc Care 2+2, og var lett tilgjengelig i alle nettbutikker inntil ifjor eller så. Nå finner jeg den ingen plasser.

La oss be til alle vinylguder om at det er kun midlertidig.

Mvh Vidar P

Jeg har også den der; kjøpt som Decca børste. Her under et annet merkenavn. Tviler på at denne har noe med Decca å gjøre, men den kan jo likevel være verdens beste ;).
    Jeg har også en original Decca børste og den er helt forskjellig som det kan ses av bildene!

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ble den borte for alltid denne børsten? Min av denne typen har mistet det meste av hårpryden i midten.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Decca har viist nok blitt relansert. Nå under navnet Deram record brush. Deram var Deccas progressive label så dette er vel en progressiv platebørste. ;) :D ;D

"A classic, reissued at last by Decca

The Decca Deram record brush consists of a single row of very fine carbon fibres, highly effective at sweeping up the tiniest pieces of dust on a record's surface before playing..Excellent !!"

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser dessverre ikke ut til å være den samme som 2+2?

Mvh Vidar P

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.666
    Sted
    Holmestrand
    EasterParade skrev:
    Jeg har en 25 år gammel karbonbørste som aldri har mistet en tråd. Merket er Audioline, og den ligner veldig på denne: http://www.amazon.com/gp/product/images/B0006VMBHI/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=172282&s=electronics

Den har to rader med karbonfibre og en skumgummilist i bøylen for å fjerne rusk som har festet seg i børstene. Brukes hver gang jeg setter på en plate.

Den er ikke til salgs, jeg har tenkt å bruke den i minst 25 år til. ;D
    Jeg har også hatt en slik. Tror jeg kjøpte den mens jeg gikk på gymnaset (-76/-77 eller deromkring). Den varte også +25 år, inntil noen prøvde tørke Campari med den på en fest. Jeg fikk malt en LP før jeg oppdaget det. Plata fikk jeg vasket, men børsta holdt grådig på de edle dråper, så den måtte oppgis.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har også en Decca-børste. Kjøpte den i 1977 (tror jeg) Børsten har holdt fasongen godt og er mye bedre enn Clearaudiobørsten. Jeg tror fibrene/hårene på Decca er mye finere og de graver opp støv fra rillene mye mer effektivt enn Clearaudio sin. Dessuten avlader den statisk elektrisitet bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    cox skrev:
    Har også en Decca-børste. Kjøpte den i 1977 (tror jeg) Børsten har holdt fasongen godt og er mye bedre enn Clearaudiobørsten. Jeg tror fibrene/hårene på Decca er mye finere og de graver opp støv fra rillene mye mer effektivt enn Clearaudio sin. Dessuten avlader den statisk elektrisitet bedre.
    Det der er jeg hjertens enig i; Decca-børsten er über-børsten :)

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ser dessverre ikke ut til å være den samme som 2+2?

Mvh Vidar P

Nå tror jeg ikke at 2+2 er en Deccabørste men den er da bra likevel (endog bedre spør du meg!). Uansett, her er et par som ligner på 2+2 og som endog kan være bedre:

1. Goldring/Milty Super Ex-Static Record Cleaning Brush Ref: GSEX

This Goldring/Milty Ex-static brush works incredibly well in removing pops and crackles when playing your records. Dust and particles just disappear as well as reducing the static charge

Keep your vinyl clean and dust free with this super carbon fibre and velvet disc cleaning pad from goldring. Simply rotate the record on the turntable and gently apply the carbon fibre brush for 2 to 3 revolutions, then press the pad down so it comes into contact with the surface area of the record, picking up the debris as it goes. Cleans easily and will keep your record collection maintained to the highest standards.

- Hand-made carbon hair brush for removing dust from vinyl records
    - The brush makes the records antistatic so they do not attract dust
    - For those who want to care for their old or new vinyl records
    - Can also be used on old shellac records

Vinyl is precious.It needs to be cared for.This top quality Carbon Fibre Anti-Static Brush will clean and protect your vinyl.

2. Roksan Two Stage Record Cleaning Brush Ref: ROK/CFB

New from Roksan. One of the most respected names in Analogue replay. Famous for their Xerxes turntable.

This is an excellent two stage brush, which provides optimum cleaning for your records surface and grooves.

The front brush ensures general cleaning of the record surface, whilst the rear brush cleans the remaining dirt

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd disse valsene? Ser litt suspekt ut spør du meg!

Devised for removing surface dust and damaging microdust particles embedded deep within the record grooves, the specially formulated cleaning tape rolls over the surface of the record to pick up debris. When the roller becomes too dirty to pick up dirt, simply peel back the top layer of tape to expose a fresh one and start rolling again.

Leaves record dust free and gleaming in just seconds.
    See and hear the difference.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Kan noen beskrive korrekt fremgangsmåte for børsting med Deccabørsten? Ligger alltid en stripe av støv igjen når jeg bruker den.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Etter et par,tre, fire omdreininger av platen fører du børsten sakte ut over kanten av platen. Slå av støvet på børsten (helst ikke over, eller i umiddelbar nærhet av platespilleren...), repeter inntil du føler at platen er støvfri nok. På den annen side; om det er så mye støv på platen at børsten etterlater en godt synlig stripe så trenger den trolig en ordentlig vask, fordi en børste aldri vil fjerne all møkka i rillene.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Lille_Adam skrev:
    Etter et par,tre, fire omdreininger av platen fører du børsten sakte ut over kanten av platen. Slå av støvet på børsten (helst ikke over, eller i umiddelbar nærhet av platespilleren...), repeter inntil du føler at platen er støvfri nok. På den annen side; om det er så mye støv på platen at børsten etterlater en godt synlig stripe så trenger den trolig en ordentlig vask, fordi en børste aldri vil fjerne all møkka i rillene.
    Takk:) Så man drar børsten på tvers av rillene på slutten? Føler at det kan skade plata, men det er kanskje bare nerver fra min side.

Det er overraskende hvor mye støv som kan være på kliss nye plater.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Det er nok bare nerver ja. ;) Forskjellen mellom kreftene hårene på børsten og nålen på PUen tilfører platerillene blir som forskjellen på om jeg stryker deg på kinnet med en fjærkost og en rett høyre fra George Foreman. Sånn røffly. :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.479
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    Noen som har prøvd disse valsene? Ser litt suspekt ut spør du meg!

Devised for removing surface dust and damaging microdust particles embedded deep within the record grooves, the specially formulated cleaning tape rolls over the surface of the record to pick up debris. When the roller becomes too dirty to pick up dirt, simply peel back the top layer of tape to expose a fresh one and start rolling again.

Leaves record dust free and gleaming in just seconds.
    See and hear the difference.
    Desse verkar heilt fint. Eg brukte ei liknande i mange år, men rota ho vekk etter at eg gjekk tom for papir...
    Ei reinsemaskin er likevel mykje betre.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Lille_Adam skrev:
    Det er nok bare nerver ja. ;) Forskjellen mellom kreftene hårene på børsten og nålen på PUen tilfører platerillene blir som forskjellen på om jeg stryker deg på kinnet med en fjærkost og en rett høyre fra George Foreman. Sånn røffly. :D
    Hmm, jeg kan banne på at børsten lager synlige merker på plata hvis jeg gjør det på denne måten.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Vel, hvis den lager merker i vinylen din når den brukes på denne måten, så lager den også merker når den brukes på enhver annen måte. Vinylen er hverken skjørere eller mykere på tvers enn på langs. Du får heller få en second opinion i fall du tviler; jeg har bare spilt vinyl i 30 år så jeg kan selvsagt godt ha oversett noe. ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.190
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Takk:) Så man drar børsten på tvers av rillene på slutten? Føler at det kan skade plata, men det er kanskje bare nerver fra min side.

Det er overraskende hvor mye støv som kan være på kliss nye plater.
    No worries mate!
    Jeg har børstet LPer med lett hånd på denne måten i 30 år, og absolutt ingen skader eller striping. Absolutt ingen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn