Defekt Cadenza

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Glimmers! Krysser fingre for at det går greit. Jeg vil tro at det neppe det kan være allverdens vanskelig å fikse.
Det blir nok en liten rep etter ferien. Men… jeg våknet med en ganske innovativ tanke i går morges. Ettersom antiskate på SME ikke fungerer som den skal, så kanskje jeg kan bruke den gamle sikre løsningen med lodd i snor? Slik ble det - og det fungerte 👍 stålarm bøyd for å passe, fiskesene fra lodd»låser» og ned til et lodd. Dermed drar denne litt i mot når armen vil innover. Dette gjorde underverker, så nå spiller Cadenzaen slik den skal - ufattelig bra!
Men jeg satser på reparasjon utpå høsten til tross for at den nå sporer og spiller meget bra
988E3B4D-D882-48F5-A538-54669CA2B305.jpeg
 

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Jeg har ettertid prøvd Cadenza Bronze. Men jeg må si at jeg opplever den som en overvurdert pu.
Jeg har gjort en provisorisk løsning på antiskate nå, og da fungerer alt som det skal. Monterte Cadenza Bronze i kveld og er meget overrasket og fornøyd. Men jeg har ikke hørt mange pickuper i denne klassen. Er det noen du vil betegne som bedre enn Bronze, og dele med oss, ettersom du erfarer Bronze som litt overvurdert?
jeg på min side har to favoritter nå. Bronze som MC og Nagaoka MP-200 som MM
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.457
Torget vurderinger
2
Så hadde Ortofon rett da. Sjokkerende at SME armen hadde feil da!! Må nesten sjekke min egen V , men hvordan gjør man det best?
Min sporer 70um så vidt jeg husker men ikke 80 med AT OC9 MLII etter 15 år i skuffen, leser ellers at at ting ikke sporer på 80 er normalt og at så lenge 60 er ok er det greit, men hva er fasiten her?
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.998
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fasiten, i den grad den finnes, er vel at plater normalt aldri vil overstige 60dB (dette ifølge Ortofon, etter spørsmål for et par år siden) og at dette dermed forsåvidt er "godt nok". Så kan det jo være greit å ha en sikkerhetsmargin, både for en og annen utypisk plate og for å tilfredsstille den audiofile delen av nervesystemet.

Jeg har gjort en provisorisk løsning på antiskate nå, og da fungerer alt som det skal. Monterte Cadenza Bronze i kveld og er meget overrasket og fornøyd. Men jeg har ikke hørt mange pickuper i denne klassen. Er det noen du vil betegne som bedre enn Bronze, og dele med oss, ettersom du erfarer Bronze som litt overvurdert?
jeg på min side har to favoritter nå. Bronze som MC og Nagaoka MP-200 som MM

Synes ikke du skal svette så mye over dette. Det som er bra = det du liker og det som låter fabelaktig på en spiller/arm og i ørene til en person kan låte meh på en annen kombinasjon og/eller i andre ører. Så kommer selvsagt uvissheten om hvordan oppsett og justering var gjort på begge sider av en sammenligning. Subjektive anbefalinger på nett er bare nettopp det: subjektive anbefalinger. Cadenza-serien har mange fornøyde brukere og mange gode tester (i den grad de er noe særlig mer enn de samme subjektive anbefalingene); mer enn tilstrekkelig til at du kan slå deg til ro med at det er en svært god pickup.

For min egen del (varsel: subjektiv oppfatning i emning) er min rent generelle erfaring at når man kommer opp i rundt ti kilokroner så er det ikke veldig mye mer å hente rent lydmessig. Derfra og opp betaler man mest for (evt) cred og en god audiofil magefølelse. Jeg spiller blant annet på en VdH Colibri (50kkr elns), Benz Ebony TR (25kkr elns) og en Audio-Technica ART9 (10kkr). Først- og sistnevnte spiller forbløffende likt og er, i mine ører, akkurat like kompetente. Benzen er bedre enn noe annet jeg har hørt på mikrodetaljering og mikrodynamikk, men man skal virkelig lytte - til musikk som egner seg - for å høre forskjellen. Utover det skiller den seg litt fra de andre rent tonalt, men da er vi over på smak/behag og utenfor kvalitetsvurderinger.

Mitt råd er at du koser deg med Cadezaen (grattis med provisorisk løsning forresten!) og ikke stresser over hva tilfeldige folk som hverken kjenner deg, smaken din eller anlegget ditt synes om den. Inkludert meg.
 
Sist redigert:

Aasbakk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2017
Innlegg
55
Antall liker
16
Sted
Ådalsbruk
Fasiten, i den grad den finnes, er vel at plater normalt aldri vil overstige 60dB (dette ifølge Ortofon, etter spørsmål for et par år siden) og at dette dermed forsåvidt er "godt nok". Så kan det jo være greit å ha en sikkerhetsmargin, både for en og annen utypisk plate og for å tilfredsstille den audiofile delen av nervesystemet.




Synes ikke du skal svette så mye over dette. Det som er bra = det du liker og det som låter fabelaktig på en spiller/arm og i ørene til en person kan låte meh på en annen kombinasjon og/eller i andre ører. Så kommer selvsagt uvissheten om hvordan oppsett og justering var gjort på begge sider av en sammenligning. Subjektive anbefalinger på nett er bare nettopp det: subjektive anbefalinger. Cadenza-serien har mange fornøyde brukere og mange gode tester (i den grad de er noe særlig mer enn de samme subjektive anbefalingene); mer enn tilstrekkelig til at du kan slå deg til ro med at det er en svært god pickup.

For min egen del (varsel: subjektiv oppfatning i emning) er min rent generelle erfaring at når man kommer opp i rundt ti kilokroner så er det ikke veldig mye mer å hente rent lydmessig. Derfra og opp betaler man mest for (evt) cred og en god audiofil magefølelse. Jeg spiller blant annet på en VdH Colibri (50kkr elns), Benz Ebony TR (25kkr elns) og en Audio-Technica ART9 (10kkr). Først- og sistnevnte spiller forbløffende likt og er, i mine ører, akkurat like kompetente. Benzen er bedre enn noe annet jeg har hørt på mikrodetaljering og mikrodynamikk, men man skal virkelig lytte - til musikk som egner seg - for å høre forskjellen. Utover det skiller den seg litt fra de andre rent tonalt, men da er vi over på smak/behag og utenfor kvalitetsvurderinger.

Mitt råd er at du koser deg med Cadezaen (grattis med provisorisk løsning forresten!) og ikke stresser over hva tilfeldige folk som hverken kjenner deg, smaken din eller anlegget ditt synes om den. Inkludert meg.
Flott svar 👍😀 Cadenzaen er perfekt for meg, så den blir værende her i mange år 😀
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
246
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt en cadenza bronze de siste 6-7 årene og har vært strålende fornøyd. Har begynt å fable med å skaffe meg en ny, men hva skulle jeg skiftet til?

Jeg har hatt både devialet og nå nad m33 og i mitt hode tenker jeg at varmen i bronze tilfører noe til den bitende "game of thrones" kyniske kalde lyden i klasse D forsterkeriet mitt🤗
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.520
Antall liker
4.292
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg har gjort en provisorisk løsning på antiskate nå, og da fungerer alt som det skal. Monterte Cadenza Bronze i kveld og er meget overrasket og fornøyd. Men jeg har ikke hørt mange pickuper i denne klassen. Er det noen du vil betegne som bedre enn Bronze, og dele med oss, ettersom du erfarer Bronze som litt overvurdert?
jeg på min side har to favoritter nå. Bronze som MC og Nagaoka MP-200 som MM
Cadenza Bronze er en helt grei pu, men jeg liker f eks AT ART 9 bedre. Dette er selvfølgelig en smaksak og også avhengig av resten anlegget. Men jeg synes ART 9 er mer detaljert, større lydbilde, renere bass, mindre støy. Den sporer dessuten meget bra. Lyra Delos er også pu jeg vil nevne.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.520
Antall liker
4.292
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Fasiten, i den grad den finnes, er vel at plater normalt aldri vil overstige 60dB (dette ifølge Ortofon, etter spørsmål for et par år siden) og at dette dermed forsåvidt er "godt nok". Så kan det jo være greit å ha en sikkerhetsmargin, både for en og annen utypisk plate og for å tilfredsstille den audiofile delen av nervesystemet.




Synes ikke du skal svette så mye over dette. Det som er bra = det du liker og det som låter fabelaktig på en spiller/arm og i ørene til en person kan låte meh på en annen kombinasjon og/eller i andre ører. Så kommer selvsagt uvissheten om hvordan oppsett og justering var gjort på begge sider av en sammenligning. Subjektive anbefalinger på nett er bare nettopp det: subjektive anbefalinger. Cadenza-serien har mange fornøyde brukere og mange gode tester (i den grad de er noe særlig mer enn de samme subjektive anbefalingene); mer enn tilstrekkelig til at du kan slå deg til ro med at det er en svært god pickup.

For min egen del (varsel: subjektiv oppfatning i emning) er min rent generelle erfaring at når man kommer opp i rundt ti kilokroner så er det ikke veldig mye mer å hente rent lydmessig. Derfra og opp betaler man mest for (evt) cred og en god audiofil magefølelse. Jeg spiller blant annet på en VdH Colibri (50kkr elns), Benz Ebony TR (25kkr elns) og en Audio-Technica ART9 (10kkr). Først- og sistnevnte spiller forbløffende likt og er, i mine ører, akkurat like kompetente. Benzen er bedre enn noe annet jeg har hørt på mikrodetaljering og mikrodynamikk, men man skal virkelig lytte - til musikk som egner seg - for å høre forskjellen. Utover det skiller den seg litt fra de andre rent tonalt, men da er vi over på smak/behag og utenfor kvalitetsvurderinger.

Mitt råd er at du koser deg med Cadezaen (grattis med provisorisk løsning forresten!) og ikke stresser over hva tilfeldige folk som hverken kjenner deg, smaken din eller anlegget ditt synes om den. Inkludert meg.
Jeg er ikke helt enig at det ikke er mer å hente om man kommer opp i mer enn 10k kr. Jeg har også en pu til ca 45 kkr. Det er den beste pu'en jeg har hatt, men det koster. Forbedringen lydmessig er helt klar og tydelig. Men kunne nok levd med en ART 9. En fantastisk pu til prisen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.473
Antall liker
7.998
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke helt enig at det ikke er mer å hente om man kommer opp i mer enn 10k kr.

Men det var jo heller ikke det jeg sa.

Ellers er ikke forskjeller automatisk synonymt med kvalitative forskjeller. En pickup kan utmerket godt lyde veldig annerledes enn en annen uten at den ene eller andre er bedre. Dessuten klarer de færreste tilsynelatende å skille mellom "dette låter (forsøksvis) objektivt bedre" og "jeg liker dette bedre" (ganske sikkert ofte inkludert meg selv) og mange forsøker heller ikke.
 
Topp Bunn