Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting i denne prisklassen er gir bang for the buck, men Degritter er bra. Jeg er fornøyd med min.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Bra til prisen er jo vanskelig å svare på. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min.

    Forhandles av Endpoint og Gjallarhorn.
    Hei. Gjallarhorn er vel uti Slemmestad, må få sjekket ut🤓
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Gjallarhorn er vel uti Slemmestad, må få sjekket ut🤓
    Bare så det er sagt:
    Skivene blir mye reinere etter en runde i Degritter. Alle blir mye bedre, men en del gammelt jeg har arvet sliter jeg med å få reine. Nå har jeg endelig fått tak i isopropanol og det skal visnok gjøre en enda bedre jobb der det er skikkelig møkkete.
    På nye skiver så blir all støy og knitring borte og det er deilig :)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Bare så det er sagt:
    Skivene blir mye reinere etter en runde i Degritter. Alle blir mye bedre, men en del gammelt jeg har arvet sliter jeg med å få reine. Nå har jeg endelig fått tak i isopropanol og det skal visnok gjøre en enda bedre jobb der det er skikkelig møkkete.
    På nye skiver så blir all støy og knitring borte og det er deilig :)
    Hei. Jeg har en ubrukt spinclean med væske og det som fulgte med men har ikke testet den enda 🙈 Ser at noen pruker Blårens fra Jernia, har dette også, men brukes til å vaske platetopper, ikke LP men der man lager mat he he. Er dette også egnet da eller ❓
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, blårens er isopropanol. Rensevæsken som følger med spinclean er for øvrig effektiv.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har en ubrukt spinclean med væske og det som fulgte med men har ikke testet den enda 🙈 Ser at noen pruker Blårens fra Jernia, har dette også, men brukes til å vaske platetopper, ikke LP men der man lager mat he he. Er dette også egnet da eller ❓
    Det står på etiketten at den passer til f.eks elektronikkrens og etterlater ingen rester. Jeg bruker den i skrivende stund for første gang. Har ei skive (Leonard Cohen - Ten New Songs) som alltid har vært møkkete, selv rett fra butikken og jeg har aldri fått den særlig ren. Nå får den seg en runde i Degritter med en god dasj Blårense i :)
    Jeg hadde en Knosti og den fungerte bra den, ingen tvil om det, og jeg vil tro at Spinclean er det samme. Degritter er likevel noen hakk bedre :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har nevnte skive vært en håndfull ganger i vaskeren med Blårens og en runde etterpå med vanlig rens.
    Mye bedre, men fortsatt er det tidvis mye peiskos, men jeg vil heller høre musikk.
    Kanskje ikke annet å gjøre en kjøpe skiva på nytt?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Husk at gamle slitte (og dermed skadede) plater kan poppe og knitre, og det er lite selv en Degritter kan gjøre med det.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Husk at gamle slitte (og dermed skadede) plater kan poppe og knitre, og det er lite selv en Degritter kan gjøre med det.
    Ja, men denne er hverken gammel eller slitt.
    Bare å finne frem til bigdipper.no 😉
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kjørt noen skiver i Degritter med Blårens og skivene er mye bedre. Det skal bemerkes at disse skivene er noe jeg arvet på midten av 80tallet etter en som var glad i fest og ikke behandlet vinyl helt pent bestandig. Men etter Degritter og Blårens er de mye bedre enn det de var med Degritter sin vanlige renseveske.

    Nå har jeg skylt filteret og det er ganske så blått. Er egentlig dette bra for Degritter?
    20200830_115157.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bra hvis filteret ikke tåler isopropanol.

    -BB-
    Om filteret ikke tåler det vet jeg ikke, men blått blir det av Blårense (og det er jo isopropanol). Må innrømme at jeg er mer bekymret for pakninger og o-ringer når jeg bruker isopropanol.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Da har nevnte skive vært en håndfull ganger i vaskeren med Blårens og en runde etterpå med vanlig rens.
    Mye bedre, men fortsatt er det tidvis mye peiskos, men jeg vil heller høre musikk.
    Kanskje ikke annet å gjøre en kjøpe skiva på nytt?

    Hvis plata ikke har synlige riper og hakk, kan det være støvpartikler som er kilt ned i rillene. Prøv med trelim. Det fjerner alt som sitter fast på plata!

    Mer om det her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/radikal-vinylrens.42092/
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Sjekk svar #16 i denne tråden:

    Edit: Jeg sendte forespørsel mht isopropanol på mail til Degritter, og fikk raskt et utfyllende og informativt svar tilbake:). Det er helt ok å bruke isopropanol. De har selv testet med opp til 20% innblanding av dette. Mht tilsetning av eks. Zalo svarer de at eneste risiko er at det i ytterste konsekvens kan (ved større mengder) bidra til at filteret ikke holder tilstrekkelig gjennomstrømming. Å i såfall prøve seg forsiktig frem - og følge med, var tilbakemeldingen
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig tåler filteret Isoprop. "Steel mesh" og en svamp :D
    Bekymrende kunne det ha´ været med resten af pakninger, pumper, ventiler m.m., men
    Degritter garanterer, at alle deres pakninger m.m. er "solvent" modstandsdygtige, så ingen grund til bekymring. Det er "kun" farven på Blårens der sætter sig.
    I gamle dage havde vi "Blå Benzin" i Danmark. Det var skatte- og avgiftsfritt til landmænd og deres traktorer. Farven satte sig på indersiden af tank, karburatorer m.m., og hvis du blev fanget med blå benzin i bil, knallert eller motorcykel vankede der en kæmpebøde :cry:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trelim klarer nok ikke å fjerne noe mer enn det ultralyden klarer å banke løs. Men, for all del - prøv gjerne på et felt du vet det er pops og knitring, fremfor å ta hele plata.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Er det noen som har erfaring med Kuzma´s egen platevasker ❓🙋‍♂️
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye som er rart her i verden, sorry
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

    glemte å si at jeg tok feil av tråden, trodde dette var en generell tråd om platevasker, men så feil kan man ta😈 får sette samme spørsmål i rett tråd 🙋‍♂️
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Degritter har stått uvirksom i flere måneder (uten vann i tanken)
    Får feilmelding når jeg har fylt tanken;

    Display veksler mellom No Tank og Welcome Priming

    Enheten er så si ubrukt.

    Tips mottas med takk. :giggle:
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Degritter har stått uvirksom i flere måneder (uten vann i tanken)
    Får feilmelding når jeg har fylt tanken;

    Display veksler mellom No Tank og Welcome Priming

    Enheten er så si ubrukt.

    Tips mottas med takk. :giggle:
    Tok du ut tanken før du fylte, eller bare helte du rett opp i mens den satt i maskinen?
    Jeg ville bare løftet tanke ut og inn å sett.
    Aldri opplevd dette selv, men så har ikke min stått i ro heller :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har min stått uvirksom siden før ferien. Skal sjekke hva som skjer når jeg kommer hjem. Det virker som om en sensor som leser om tanken er på plass ikke henger helt med.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Ja, det trudde jeg også.
    Som siste forsøk sjekket jeg oppdateringer, joda det var kommet en ny.
    Med siste oppgradering fungerer Degritter normalt. :)

    Litt frustrerende med nyinnkjøpte plater og så virker ikke vaskemaskinen.
     

    raumrhorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    146
    Sted
    Raumariki
    Torget vurderinger
    11
    Og her er resultatet etter 50 heavy-vask uten Degritters rensevæske. Vannet i beholderen var også sabla brunt.

    FEE27E44-AC6E-4537-BF00-5D267FEC453F.jpeg 0EA67D13-5B47-426F-A3F0-A9E948201D0A.jpeg

    Ved påfølgende vask av nye 50 skiver registrerte jeg oppskumming på overflatene av skivene. Dette var ved heavy-vask og tilsatt Degritters rensevæske. Registrerte at filteret og vannet denne gangen ikke ble så skittent som første vaske-batch, men kan jo skyldes at disse platene ikke var fullt så skitne.

    Kjører neste batch uten Degritters rensevæske. Bruker 4 liters dunker med batterivann fra Biltema.

    https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterivann-2000017087
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Ja, sikker mange måter å gjøre det på. :) 😕

    Holder meg til bruksanvisninga bytter vann etter 30 vask eller en gang i uka. Rengjør samtidig filtret. Bytter filtret etter 300 vask.
    Bruker kun destilertvann ref.bruksanvisninga.
    Og her er resultatet etter 50 heavy-vask uten Degritters rensevæske. Vannet i beholderen var også sabla brunt.

    Vis vedlegget 664978 Vis vedlegget 664979

    Ved påfølgende vask av nye 50 skiver registrerte jeg oppskumming på overflatene av skivene. Dette var ved heavy-vask og tilsatt Degritters rensevæske.

    Registrerte at filteret og vannet denne gangen ikke ble så skittent som første vaske-batch, men kan jo skyldes at disse plate ikke var fullt så skitne.

    Kjører neste batch uten Degritters rensevæske. Bruker 4 liters dunker med batterivann fra Biltema.

    https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterivann-2000017087
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som faktisk har testet resultatet av vask med Degritter ift. vakum rent lydmessig ?

    Har hatt lyst på en slik siden jeg leste om den tidlig i testfasen, men det er jo en smule galskap da :oops:.

    En test jeg så konkluderte at jo det ble nok bedre enn hans gamle Okki Nokki vakum, men poengterte som sant er at feil i pressingen får den jo ikke gjort noe med. Og hvor mye støy som er pga. skitt og hva som er pga. pressingen er jo vanskelig å vite før man har prøvd. Og nettopp der var hovedpoenget til denne fyren, - at etter vask med Degritter kunne han i hvert fall med sikkerhet vite at han hadde gjort alt han kunne. Det var ikke mer å gjøre annet enn å slå seg til ro med at plater ikke er perfekte og han kunne ha ro i sinnet. Det er jo noe. Kanskje tilmed det viktigste ?

    Men altså, er det noen som på noe vis kan beskrive forskjell i resultat rent lydmessig med Degritter ift. vakum ?
     

    raumrhorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    146
    Sted
    Raumariki
    Torget vurderinger
    11
    Ja, sikker mange måter å gjøre det på. :) 😕

    Holder meg til bruksanvisninga bytter vann etter 30 vask eller en gang i uka. Rengjør samtidig filtret. Bytter filtret etter 300 vask.
    Bruker kun destilertvann ref.bruksanvisninga.
    Hvordan rengjør du filteret?
    Etter 50 vask kom det opp i displayet hos meg at filteret måtte byttes.
    Dette gjentok seg også ved batch nr. 2
    Ved filterskift byttet jeg ut vannet samtidig.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Rengjør filtret med rennende vann under vannkrana. Presser ut vannet før jeg setter filtret inn.
    Har vaska alle platene mine, så det er når nye kommer i hus at Degritter brukes. Benytter da anledning å gi de mest spilte en omgang før jeg tømmer tanken.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fjerner lo/hår etc før jeg vasker filteret med zalo og vann. Husk å skylde nøye :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Vedrøende destilert vann og batterivann. 3-4 tiår siden var en av mine arbeidsoppgaver å produsere batterivann for blyakkumulator. Dette var langt ifra destilert, kun filterrenset.

    Oppgaven var rett så anstrengende da man først måtte stappe gummislangen fra springen inn i åpningen på et ca 1 meter langt passivt filterrør. For deretter plassere 25 liter plastdunk under filteret. Levetiden på filteret var avhengig av hvor lenge man gadd vente på at vannet rant gjennom. Men man lærte at filteret ikke overlevde lenger tids lagring uten bruk. Derfor bruke vi opp filteret for hver batch vi laget for videresalg.

    Her hjemme har vi siste 3 årene gjort oss avhengig av en plastkanne med 3M filer for å rense drikkevannet. Det var et delvis forsøk på å få ned brusdrikking i hjemmet, men har gjort at springvann nå er æsj. Kaldt renset vann fra kjøleskapet er forfriskende selv om brusdrikking dessverre har tatt seg opp igjen.

    Filteret fra 3M er merket: PureAdvantage™ filter til Aquasense™ vannrensekanne og vi bruker bestille dem fra electrolux sin nettbutikk

    Jeg tenker at om man først koker vannet for så bruke et filter tilsvarende dette burde gi lang levetid på platerensemaskinen eller andre apprater som behøver rent vann, — som f.eks. menneskekroppen. Sammen med gjenvtlig bruk bør sikre mot groing og oksidering.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Om jeg forstår deg riktig, så er det partikkelfilter du prater om. Dette kan ikke gjøre noe med ionekonsentrasjonen i vannet. Den må være meget lav eller null om vannet skal være egnet for bruk i en ultralydbasert platevasker. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Poenget var mer at batterivann av gammalt kun er filtrert i et mekanisk filter. Trolig med aktive stoffer i filteret, men ikke kvalifisert som destilert.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Tvilsom praksis. Batterivann skal være fritt for ioner av hensyn til batteriets funksjon. At norsk springvann allikevel vil fungere tilfredsstillende er fordi norsk spring vann mange steder har usedvanlig lav ledningsevne. Slik er det ikke nedover i Europa p.g.a. andre grunnforhold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn