Bil, båt og motorsykkel Dekkbytte og original dekkdimensjon

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Har nettopp kjøpt meg en ny bruktbil med ganske slitte dekk, så dekkjøp må påregnes i løpet av våren. Saken er at jeg kunne ha tenkt meg en annen dimensjon enn det som står på nå, og lurer på hva som blir brukt som utgangspunkt for utregning av original rulleomkrets. Er det den dimensjonen som bilen ble levert med fra fabrikk eller er det den dimensjonen som står i vognkortet? Bilen er bruktimportert, og da er det ofte (alltid?) at den dimensjonen som er på bilen i importøyeblikket som blir stående i vognkortet, selv om den ikke er lik den som blir levert fra fabrikk.

Loven derimot er ganske klar: "Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."

Lurer da på om lovens lange arm bare ser i vognkortet eller om de har mulighet til å finne ut hva "kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten".

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det jeg har hørt om dette, tilsier at det er det som står i vognkortet som gjelder.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Det er vel det jeg har hørt også, men det er ikke det som står i loven...

S

Syncrolux

Gjest
Hvis du kommer i klammeri med Vegvesenet så er det nok vognkortet som gjelder. Og det er tre parametre man som minimum se på: dimensjon/rulleomkrets, hastighetsklasse og vektklasse.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Nå et gelder vektklasse, så er det vel den som er enklest å regne seg til ut i fra informasjon i vognkortet. Har vært borti at det har vært ganske stort sprik mellom "nødvendig lastkode" ut i fra tillatt aksellast, og det som har stått som minimum LI-kode.

Ellers tror jeg at dere har rett, men litt rart at de som håndhever loven faktisk ikke følger loven som henviser til kjøretøyfabrikanten, men viser til vognkortet som ikke er nevnt i loven... :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ellers tror jeg at dere har rett, men litt rart at de som håndhever loven faktisk ikke følger loven som henviser til kjøretøyfabrikanten, men viser til vognkortet som ikke er nevnt i loven... :)
Det ligger kan hende i forutsetningen for typegodkjennelsen. M.a.o. at fabrikanten i forbindelse med typegodkjennelsen garanterer at bilen "normalt" ikke blir levert med dekk/felger med større avvik fra de typegodkjente dimensjonene enn det som er tillatt.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke hvilken bil du har, men normalt, når man åpner døren på førersiden sitter der en lapp fra fabrikken med dekktrykk for de forskjellige dimensjoner, dette er vel en ledetråd?
Vi hadde 225/50 på bilen, den sporede så jævlig på dårlig asfalt med de, satte på 195/55 istedet, myye bedre, ingen sporing og mye mere komfortabelt.
Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.191
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vognkortet viser vel pr definisjon hvilke dekk bilen "normalt er utstyrt med" i henhold til typegodkjenningen. Det er fasiten.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvilken bil du har, men normalt, når man åpner døren på førersiden sitter der en lapp fra fabrikken med dekktrykk for de forskjellige dimensjoner, dette er vel en ledetråd?
Vi hadde 225/50 på bilen, den sporede så jævlig på dårlig asfalt med de, satte på 195/55 istedet, myye bedre, ingen sporing og mye mere komfortabelt.
Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil
Hva som er på min bil og hva som er tillatt ut i fra det er egentlig ikke spørsmålet, men hva biltilsynet og politi går ut i fra når de foretar kontroller.

Når det gjelder sporing, så er det min erfaring at det er veldig bilmodell- og dekkavhengig. Min forrige bil, 1. generasjon A8 med 245/45-18 sporet nesten ingen ting med nye dekk, men sporet en del mer etter som dekkene ble slitt. Min nåværende bil, 2. generasjon A8 med 255/40-19 sporer ingenting med nesten utslitte dekk. En tidligere bil med 245/50-16 sporet en god del med nye dekk og veldig mye med slitte dekk. Og for å gjøre det enda mer komplisert, så varierer sporing fra dekkmerke til dekkmerke, og til og med fra modell til modell innen samme dekkmerke.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Vognkortet viser vel pr definisjon hvilke dekk bilen "normalt er utstyrt med" i henhold til typegodkjenningen. Det er fasiten.
Det jeg hadde i bakhodet når jeg skrev første innlegget, er at jeg mener å huske at en lokal bruktbilimportør sleit seg i håret over at biltilsynet skrev inn det som bilen ble vist med ved import, og ikke sjekket hva den faktisk ble levert med fra kjøretøyfabrikken.

Nå kan det selvsagt være at dataalderen har nådd biltilsynet også, og at relevant data er mer tilgjengelig slik at vognkort blir riktigere utfyllt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er to muligheter ved bruktbilimport. Enten at bilen blir typegodkjent etter felles EU-regler, eller at den blir individuelt godkjent - jfr. veldagte relativt kompliserte forklaring fra Statens vegvesen:

Slik blir eit køyretøy godkjent - vegvesen.no

Så kan hende er din bil blitt enkeltgodkjent ved importen til Norge, og altså ikke godkjent etter en felles EU-typegodkjennelse??

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Jeg husket litt feil da jeg kjapt kikket i vognkortet for noen dager siden, da det også stod alternative dimensjoner der. Det ble mange tall å huske og jeg blingset på en profil. Så vognkortet mitt er i henhold til hva som ble levert på bilen.

Men uansett er spørsmålstillingen gyldig, da jeg mener at det ikke er alltid at vognkort og det som bilen faktisk ble levert med er det samme. I slike tilfeller kan man sikkert få til interessante diskusjoner med kontrolløren når man henviser til loven som igjen henviser til kjøretøyprodusenten og ikke til vognkortet. :)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Hvis du kommer i klammeri med Vegvesenet så er det nok vognkortet som gjelder. Og det er tre parametre man som minimum se på: dimensjon/rulleomkrets, hastighetsklasse og vektklasse.
Vognkortet på en av mine biler sier 235 75 15. (Pajero 1993 modell). I Japan har denne årsutgaven (alle modeller) 265 75 15. Over 6 % i avvik. Det var da også sistnevne dimensjon som var på bilen min da jeg kjøpte den brukt. Tror at 235 75 15 er en markedstilpasning snarere enn sikkerhetstilpasning. Det hører også med til historien at tilhengervekt var 2650 i vognkortet, noe som jeg fikk forandret til 3300 etter litt om og men. Med det mener jeg at det som står i vognkortet kan fravikes fra tid til annen med nødvendig dokumentasjon da selvfølgelig.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg tror det skal riktig så mye til før Vegvesenet svinger boltesaksa. Har sjøl vært i teknisk kontroll med hjul som var helt klart langt utenfor det som står i vognkortet. Rulleomkretsen var riktig, med innpress var flere cm feil, og dekkbredden økt fra vognkortets angitte 225 mm til 285 mm. De var mer opptatt av at blinklysglassene var litt matte.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.191
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rene feil i vognkortet forekommer også. Min forrige bil hadde V6'er i følge vognkortet, men uansett hvordan jeg telte fant jeg bare fire tennplugger.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
954
Minner meg om en kamerat som ble Female i passet; brukte passet i flere år uten å legge merke til det. Sjukt at det er mulig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.083
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Rene feil i vognkortet forekommer også. Min forrige bil hadde V6'er i følge vognkortet, men uansett hvordan jeg telte fant jeg bare fire tennplugger.
Mine forrige bil hadde V6er med 12 tennplugger!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
0
Ta kontakt med bilprodusenten, forklar problemet og du vil nok få et svar som gir deg "facit" på hvilken dimensjon som er ligger til grunn for godkjenningen av bilen i Europa. Tar du med deg dette brevet til Biltilsynet så retter de eventuelle feil i vognkortet! Jeg har gjort det med flere biler når det gjelder tillatt tillhengervekt.

Norge hadde i mange år egne "tåpelige" utregningsmetoder for å fastsette maks. tilhengervekt. Som en følge av EØS avtalen ble dette endret silk at det bilfabrikken oppga som maksvekt skulle være det som var gyldig. Fikk øket tillhengervekta på en av SAABene mine fra 1020kg til 1500kg på denne måten. Range Roveren spratt opp fra 1800kg til 3500kg som ved et tryleslag!;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
I mitt tilfelle var chassisnummeret feil også. Bokstaven O skulle egentlig være tallet null. Det var det faktisk Mitsubishi som gjorde meg oppmerksom på da jeg var i kontakt med dem for dokumentasjon mht økt vektgrense på tilhenger.

Kan tillegge at den pregete plata i motorrommmet inneholdt de korrekte opplysninger mht vogntogvekt etc. Like forbannet hadde maks tilhengervekt blitt redusert med 650 kg i vognkortet. Plata i motorrommet er jo fabrikkens anvisninger!! Da jeg påpekte det på en trafikkstasjon: Nææ, dette godtar vi ikke. Du må værsågod å skaffe dokumentasjon fra Mitsubishi. Jeg sendte da inn bildet av plate i motorrommet til Mitsubishi og da løste det seg etterhvert.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.114
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vil det bli i heftigste laget å montere på et sett felger/dekk i dim 225*45 *17 på en bil som "normalt" kjøres med 195*55*15?
Og med i heftigste laget mener jeg da om 225 vil bli "for brede"....

mvh
Proffen

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Hvis 195/55-15 er original dekkdimensjon, det som står i vognkortet, så vil 225/45-17 være for store. Men da i diameter, det skal være maks 5% avvik fra original rulleomkrets, og med ditt forslag blir det + 6,5%. Du må nok ned på 40 profil for å komme innenfor lovlig rulleomkrets. Om de er for brede, er ikke lett å si uten å ha målt litt på det du har nå, er det mange mm fra dekk/felg på innsiden og bort til spindel/fjærbein? Og hvor mye er det fra dekk/felg du har nå og ut til skjermen. Dekk/felg skal ikke stikke utenfor skjerm og skal ikke ta borti noe ved et hvert rattutslag og fjæringsvandring.

Du må også ha andre felger, og du kan ikke endre sporvidden med mer enn 15mm, dvs du kan endre felgenes innpress med maks 7,5mm inn eller ut i forhold til originalt/vognkort.

Gi oss litt mer informasjon, og det vil være lettere å gi videre råd.

Sist redigert:
Topp Bunn