Har nettopp kjøpt meg en ny bruktbil med ganske slitte dekk, så dekkjøp må påregnes i løpet av våren. Saken er at jeg kunne ha tenkt meg en annen dimensjon enn det som står på nå, og lurer på hva som blir brukt som utgangspunkt for utregning av original rulleomkrets. Er det den dimensjonen som bilen ble levert med fra fabrikk eller er det den dimensjonen som står i vognkortet? Bilen er bruktimportert, og da er det ofte (alltid?) at den dimensjonen som er på bilen i importøyeblikket som blir stående i vognkortet, selv om den ikke er lik den som blir levert fra fabrikk.
Loven derimot er ganske klar: "Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."
Lurer da på om lovens lange arm bare ser i vognkortet eller om de har mulighet til å finne ut hva "kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten".
Loven derimot er ganske klar: "Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."
Lurer da på om lovens lange arm bare ser i vognkortet eller om de har mulighet til å finne ut hva "kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten".