Delt omsorg.

O

OivindJ

Gjest
Finnes det virkelig ingen måter å sikre seg 50% omsorg før en får barn? Ingen kontrakter eller liknende?

Kan hun f.eks si fra seg retten til bidrag slik at hun senere ikke har annet valg, rent økonomisk, enn delt omsorg?

Finnes det noen slike muligheter?

Har selv levd med dette "annen hver helg" drittet i 15-16 år (as the kid.. )og har ingen planer om nye 15-16 år(som helgepappa). Annen hver helg er verdt mindre enn ingenting!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Dette med delt omsorg tror jeg vil bli vurdert den dagen hvor dette blir aktuelt. Det skal pr. definisjon være barnets beste som skal levere premissene. Foreldrenes evne til å ta seg av barnet kan ikke noen vite på forhånd.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Dette med delt omsorg tror jeg vil bli vurdert den dagen hvor dette blir aktuelt. Det skal pr. definisjon være barnets beste som skal levere premissene. Foreldrenes evne til å ta seg av barnet kan ikke noen vite på forhånd.
Det heter vel noe sånt, men det det er vel sjelden faren kommer best ut av det.

Mitt inntrykk er at det skal være ganske dårlig stelt med morens omsorgsevne skal faren få omsorgsretten.

Dette er bare det inntrykket jeg har og jeg kan ikke dokumentere det på noe vis.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Ved første svangerskapskontroll (ca) skal det skrives under på om man ønsker delt omsorg eller ei.
Er man ikke enig her har man et h* problem....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Man har som utgangspunkt krav på delt omsorg, hverken mer eller mindre. Imidlertid er det et problem at rettspraksis strider kraftig mot likestilling.

Ofte har man som mor anledning til å inngi falske anmeldelser og oppnå fordeler da barnevernet som regel tar dette seriøst "for sikkerhets skyld". Imidlertid fungerer det ikke like bra andre veien, så dersom man opplever at det inngis en anmeldelse er det viktig å få denne etterforsket og bli renvaske så snart som mulig. Dette svekker også mors troverdighet (det skulle jo bare mangle).

Om man opplever konflikt når man skiller lag kan man, dersom man er "grei for å unngå bråk for ungene sin del", faktisk miste muligheten for delt omsorg. Man må kreve delt omsorg fra dag 1 og man må ikke signere på noe som ikke er vanntett.

Om man ender med å måtte bruke advokat er det viktig å velge en som er spesialist i barnevernssaker. Ellers kan veldig mye galt bli gjort. Om det er tilløp til konflikt i en slik sak bør man så raskt som mulig rådføre seg med en slik spesialist for å ungå fellene.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Når skilsmissen er et faktum er som regel økonomien helt ødelagt, det samme er som regel psyken. Da har mor bedre forutsetninger tfor å få gratis støtte og hjelp både til advokat, terapi, ren pengestøtte osv. Mannen har so regel for høy inntekt til å få gratis advokathjelp. Her har mor sannsynligvis allerede vunnet tvisten.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Finnes det virkelig ingen måter å sikre seg 50% omsorg før en får barn? Ingen kontrakter eller liknende?

Kan hun f.eks si fra seg retten til bidrag slik at hun senere ikke har annet valg, rent økonomisk, enn delt omsorg?

Finnes det noen slike muligheter?

Har selv levd med dette "annen hver helg" drittet i 15-16 år (as the kid.. )og har ingen planer om nye 15-16 år(som helgepappa). Annen hver helg er verdt mindre enn ingenting!
Det finnes nok ingen slike muligheter. Eneste muligheten for å få delt omsorg er å bli enig med barnas mor om delt omsorg.

Blir det rettslig tvist om omsorgen vil alltid en av foreldrene bli tildelt daglig omsorg, og den andre evt. få semværsrett.

Dette er ingen god rettspraksis, synes jeg, og en lovendring burde vært på sin plass. Delt omsorg burde vært regelen, og aleneomsorg unntaket, ved omsorgssvikt e.l. Delt omsorg er det beste for alle parter.

K

kbwh

Gjest
Dersom barnet er under skolealder anbefales ikke delt omsorg. Fagfolk regner barnet som mer knyttet til moren de første leveårene.

Mitt inntrykk er at fagfolkene vet hva de driver med. Dette i motsetning til foreldrene som gjerne bruker barna som våpen i krigen mot hverandre.

Scenaro: Man er pappa til et par små unger, har jobbet som et helvete 4-5års tid, har skiftet bleie 7 ganger og lest på senga 9 ganger. Ekteskapet går ad helvete til fordi man ikke har vedlikeholdt forholdet. Hva er sjansen for å få delt omsorg når man ikke kjenner ungene sine?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Beste løsningen jeg har hørt for delt omsorg, er at barna fortsetter å bo i samme hus, og så bor hver forelder sammen med dem f.eks. en uke hver. Da slipper barna å pendle rundt, slik at foreldrene får ta den belastningen slik de burde. Men det aller beste er vel å holde sammen...

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Beste løsningen jeg har hørt for delt omsorg, er at barna fortsetter å bo i samme hus, og så bor hver forelder sammen med dem f.eks. en uke hver. Da slipper barna å pendle rundt, slik at foreldrene får ta den belastningen slik de burde. Men det aller beste er vel å holde sammen...
Veldig enig i dette her, men det er ikke sikkert det er det beste å holde sammen bare for å holde sammen. To personer som ikke tåler trynet på hverandre og bor i samme hus med påfølgende krangling kan nok "fucke opp" unger ganske mye. Og unger er mer observante enn foreldre ønsker i mange tilfeller....

Ellers virker det på meg som om det skal VELDIG mye til før far får omsorg. Noe for likestillingsombudet??

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du og fagfolkene har nok et poeng, Valentino.

Den skjeve fordelingen av omsorg mellom fedre og mødre ved samlivsbrudd henger nok sammen med fordommer.

Det fine med fordommer er at de som regel er riktige. Det som er litt leit, er at vi nesten alltid er for treige med å etterprøve dem.

Mor er sikkert oftest best egnet som omsorgsperson, men ikke alltid. Mødre får nok omsorgen oftere enn de burde..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Fedre som har skiftet bleie mindre enn 10 ganger ønsker sjeldent delt omsorg.

K

kbwh

Gjest
Eksempelet mitt er satt å spissen, men det skjer ja. Trøbbelet er å forstå at det er vanskelig å få delt omsorg ved samlivsbrudd når man ikke har hatt det i samlivet.

Beste løsningen er å holde sammen, også i samlivet. Før man bryter er det ikke for sent.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Eksempelet mitt er satt å spissen, men det skjer ja. Trøbbelet er å forstå at det er vanskelig å få delt omsorg ved samlivsbrudd når man ikke har hatt det i samlivet.

Beste løsningen er å holde sammen, også i samlivet. Før man bryter er det ikke for sent.
jeg skjønner det er satt på spissen, og det er nok mange fedre som ikke tar sin del av omsorgen, men jeg håper det er unntaket og ikke regelen her på bjerget. Men at mødre har mer omsorg for små barn stemmer nok, all den tid de ammer og i hovedsak tar ut mest omsorgspermisjon.

Den beste løsningen er å leve lykkelig alle sine dager, men du vet hvordan det er. "Day after day, love turns gray...". Jeg unner ingen å måtte holde ut i et forhold hvor det bare er snakk om å holde ut dag etter dag, år etter år, resten av livet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har også hørt om eksempler på at ungene bor i huset og foreldrene skifter på å bo der, er nok klart det beste for ungene, men det forutsetter nok at foreldrene er forholdsvis gode venner. For mange er nok dette utenkelig, tenk å måtte flytte annenhver uke, men da bør man og tenke på at mange barn opplever faktisk dette. Min mor har vært lærer og så mange forvirrede unger som flyttet fra uke til uke, det er ikke uproblematisk med delt omsorg for ungene heller, selv om jeg synes det virker som en grei løsning for foreldrene.
En del bruker nok dette med omsorg som et middel til å straffe sin eks, både kvinner og menn, det er tragisk at de ikke kan tenke på ungenes beste først og fremst, det er tross alt deres egne unger som i størst grad blir skadelidende her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Huff ja, det er ille når foreldrene bruker barna i et fientlig spill.

Desverre er det ikke alle som ønsker det beste for sine barn.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er i alle fall veldig viktig at alle fedre tar den måneden de har rett på med fødselspermisjon ALENE med ungen, det er den beste måten å knytte ungen til seg på. Jeg så stor forskjell etter å ha vært hjemme i nesten ett år, med en unge som var skikkelig mammadalt, etter en måned hvor faren var hjemme alene var han plutselig like god, noe han ikke hadde vært frem til da. Om man prioriterer karriere fremfor dette, da bør man tenke seg om før man krever delt omsorg, da er det kanskje ikke ungen man tenker mest på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Helt enig, Kompis.

Jeg skal i alle fall ha måneden min til våren. Skulle gjerne hatt mer tid sammen med englebassen enn de obligatoriske 5 ukene også, men det ble lite gjennomførbart for vår del. Nå skal vi guttene være hjemme alene i kveld. Det er også viktig å gjøre i blant, så mor kan komme seg litt ut, og poden bli vant til at hun ikke alltid er der, og samtidig få litt kvalitetstid med far.

Håper bare han slutter å hyle sånn hver kveld når han skal legge seg på sitt nyoppussede barnerom snart. Det bør jo ikke være så ille å legge seg at han har lært seg å reise seg opp på egen hånd bare for å vise hvor sint han blir fordi han må legge seg alene. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt enig, Kompis.

Jeg skal i alle fall ha måneden min til våren. Skulle gjerne hatt mer tid sammen med englebassen enn de obligatoriske 5 ukene også, men det ble lite gjennomførbart for vår del. Nå skal vi guttene være hjemme alene i kveld. Det er også viktig å gjøre i blant, så mor kan komme seg litt ut, og poden bli vant til at hun ikke alltid er der, og samtidig få litt kvalitetstid med far.

Håper bare han slutter å hyle sånn hver kveld når han skal legge seg på sitt nyoppussede barnerom snart. Det bør jo ikke være så ille å legge seg at han har lært seg å reise seg opp på egen hånd bare for å vise hvor sint han blir fordi han må legge seg alene. ;D
Han er kanskje litt bekymret for skadevirkninger av maling og slikt? Kan dunste en stund selv om lukten er vekke... kan gi allergi og astma. Sikkert best om han får sove oppi med dere... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Han er kanskje litt bekymret for skadevirkninger av maling og slikt? Kan dunste en stund selv om lukten er vekke... kan gi allergi og astma. Sikkert best om han får sove oppi med dere... ;D
Tror nok ikke det, siden han overtok vårt rom, hvor det er flere år siden det ble malt, og vi flyttet inn i et nytt, hvor det er nymalt, naturligvis med vannbasert maling. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Her trenger vi et actionbilde. ;D

O

OivindJ

Gjest
Noe så elendig.

( At det en virkelig er villig til å jobbe for skal bli et rent lotteri. )

Får heller kreve særeie på absolutt alt da, før en tar av gummi`n. :(

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Her trenger vi et actionbilde. ;D
Et bilde gir ikke den rette opplevelsen. Han har et lydnivå som må oppleves for å tro det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Noe så elendig.

( At det en virkelig er villig til å jobbe for skal bli et rent lotteri. )

Får heller kreve særeie på absolutt alt da, før en tar av gummi`n.   :(
Jeg håper det viktige for deg er samværet med barnet mer enn økonomien.

Ellers er det jo en fordel å høre med din hjertes utkårede hva hun synes om delt omsorg ved et eventuelt brudd, før du smeller henne på tjukken.

Forøvrig er det fullt mulig å forebygge samlivsbrudd. F.eks bør man være forberedt på at en liten arving krever mye tid og oppmerksomhet, antall timer søvn per natt kan fort bli kraftig redusert, man får lite tid for seg selv noen år, privatøkonomien blir forverret, hyppigheten på sengehyggen blir dramatisk redusert, osv. osv.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jeg sitter med en følelse av at det har skjedd en holdningsendring de siste årene når det gjelder det her. For 10-20 år siden var det nesten uten unntak moren som fikk omsorgen, men at det de siste årene har blitt mye mer vanlig med 50/50 deling. Men man er jo avhengig av å avtale det, om det skjer før man får barn eller etter et brudd blir da hips om happ. Blir man ikke enige er retten neste.

Men vet om en rekke par som har valgt delt omsorg etter brudd (inkl meg selv), og det fungerer fint.

Når det gjelder fagfolks anbefalinger så lever de fortsatt i steinalderen på det punktet her.
De barnehagebarna som jeg har sett med delt omsorg har taklet det helt greit. Forutsetter selvsagt to stabile hjem.

Da ser jeg på det som et større problem at man tar "bort" farsfiguren i livet dems, med de konsekvensene det fører med seg.
Kan vanskelig se at man blir kjent med barna sine ved å se dem annenhver helg...

For meg ville det vært verre enn pyton!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Forøvrig er det fullt mulig å forebygge samlivsbrudd. F.eks bør man være forberedt på at en liten arving krever mye tid og oppmerksomhet, antall timer søvn per natt kan fort bli kraftig redusert, man får lite tid for seg selv noen år, privatøkonomien blir forverret, hyppigheten på sengehyggen blir dramatisk redusert, osv. osv.
Ikke uten grunn at mange blir skilt når ungene kommer... :-[

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det viktigste for barna er uansett at de får omsorg.

O

OivindJ

Gjest
Jeg håper det viktige for deg er samværet med barnet mer enn økonomien.
Ja, ønsker bare ikke å være den som må tigge mens andre sitter med alle korta.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
<=====Delt omsorg, begge har jentungen 100% av tiden. :D

Forøvrig har fagfolk en rekke ganger grundig tilbakevist alle påstander om at barna har det bedre hos moren enn hos faren. Tilfellet jeg baserte mitt forrige innlegg på er et eksempel på at barna har blitt brukt som våpen. Det er moren som har gjort dette og ikke overraskende har det medført anmeldelse og barnevernet godt forankret på hennes side i utgangspunktet. Hun fikk tilbud om hjelp og støtte gjennom mer enn 5 år, mens faren har ikke fått tilbud om noe som helst, de ønsker bare å frata ham hele samværsretten basert på beviselig feil grunnlag. Interessen for rettferdighet viser seg å være fullstendig ikke eksisterende i denne saken og takket være barneværnets sviktende utøvelse av sin omsorgsplikt ligger barna langt på etterskudd og har litt mye under den pågående saken.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
<=====Delt omsorg, begge har jentungen 100% av tiden. :D
Og rent statistisk er det rundt 50% sjangs for at det kommer til å vedvare... ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Det er godt statistikk er akkurat hva det er. Tenker på foreldrene mine som giftet seg under et år etter at de traff hverandre, de ventet barn en god stund før de giftet seg og holder godt sammen ennå. Under slike omstendigheter som det var mye av på den tiden var det mange som giftet seg i ekspressfart, men på den annen side hadde man større respekt for den sosiale delen av det å være gift.

Mange setter stort fokus på at de har avgitt ekteskapsløftet fremfor en forsamling og foran presten og eventuelt Gud for dem som legger mye i det. For vår del var det et løfte til hverandre som vi vel på mange måter kunne gitt hverandre under andre omstendigheter også.

I scientologikirken har man jo tilleggsløfter som går på at man aldri skal legge seg til å sove uten å ha "renset luften", og jeg lurer på om det var noen andre ting også.

Poenget mitt er at ekteskapet er noe man må aktivt holde ved like. Jeg tror nemlig dagens situasjon er en følge av den sosiale utviklingen vi har hatt. Et ekteskap for 50 år siden var det veldig vanskelig å gå ut av. Man ble i ekteskapet selv om man kanskje ikke hadde det så veldig fint. I dag brukes det å "pakke og dra" som en trussel av mange, og terskelen for å skille seg er veldig lav. På samme måte har vi ikke lenger den sosiale delen av det hele, og hva annet enn to menneskers egen vilje er det egentlig som holder det hele ved like da? Uten å sette fokus på hva man kan og bør gjøre for å ta vare på hverandre tror jeg det sklir ut alt for lett, og de følelsesmessige, de sosiale og de praktiske hindrene er da veldig små.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Det er jo ingen ulempe å ha en viss peiling på om de seksuelle fungerer før man bestemmer seg for å vie livet sitt til en annen da.

Topp Bunn