Dempe stue med spilevegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    914
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, blir et helt annet visuelt uttrykk. Hva løper du på meterpris på noe slikt? Jeg ga 35,- per m lekt +mva.

    skal du legge det i bølgeform? 😁


    1601309877798.jpeg
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ja - En del av utførelsen er definert av andre som bor i huset - les - kvinnen.

    Det jeg kan påvirke er hva som bygges bak spilene, samt avstanden mellom dem.
    det er det som er mandatet i denne sammenhengen.
    Lydbølgene vil treffe spilene, og difuseres noe. mellom hver spile er det en glippe med lydtransarent duk, som lydbølger vil forsere.
    Hva skal dette hule rommet på inntil 100 mm fylles med?
    kan man få tak på noe diffusorer i papp el.? plastboller? Isolasjon? en salig blanding?

    Bor i Tromsø, og det er ikke bare å oppdrive byggevarer. All spesial må bestilles, med dertil fraktkostnad.


    Vis vedlegget 656426
    Hvilke treverk har du benyttet her?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Spennende, blir et helt annet visuelt uttrykk. Hva løper du på meterpris på noe slikt? Jeg ga 35,- per m lekt +mva.

    skal du legge det i bølgeform? 😁


    Vis vedlegget 665133
    Meg du spør? Meterprisen er jeg usikker på, men endte vel opp med 5500,- ish for en vegg som er 320 bred og 230 høy. Panelet er i furu, så skal prøve å imitere det til eik med Herdins ekte beis. Håper det blir bra..
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Noen som har greie på hvordan jeg setter opp dette panelet så det bygger minst mulig ut? Veggen er av bærende betong, med malt strietapet på utsiden. Denne lar jeg bare være. Hvor tynne lekter kan jeg bruke, og hva er korteste stifter til spikerpistol? De kan jo ikke slå inn i veggen da denne er av betong.
     

    eirik22

    Fersking
    Ble medlem
    26.02.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei!

    Jeg ble inspirert av @pelsjeger til å sette opp en noe lik spilevegg. Tenkte å feste en lekte (50 mm) i bunn og topp bak TV (se vedlagt skisse), lime sorte Rockfon-plater (50 mm) direkte på gipsveggen, trekke det hele i tynn akustikkduk, og til slutt feste spiler mellom lektene. Dette blir altså frontveggen (2,4 x 2,85 m). Formålet er at det skal dempe lydrefleksjoner i stua, lydisolere mot soverommet og forhåpentligvis løfte utseende noe.

    Ønsker først og fremst at spileveggen skal forbedre lydbildet. Innspill til hvordan jeg ellers kan forbedre lyden belønnes med stor takk.

    Frontvegg: Gips lektet med stål, skillevegg mot soverom
    Venstre vegg: Betong med store glassflater
    Høyre vegg: Gips lektet med stål, har åpning til gang
    Bakvegg: Gips lektet med stål, betongskillevegg
    Tak: Betong
    Gulv: Parkett

    Stua har i dag ikke noe form for akustisk behandling. Antar spileveggen vil absorbere en del, dessverre har jeg ikke plass til noe bassfelle som jeg helst skulle hatt. Ville diffusjon vært noe jeg kanskje burde undersøkt? Jeg tenkte å angripe rommet og teste høyttalerplasseringer før jeg eventuelt begynner med DSP.

    Vedlagt ligger noen bilder og filer for oppsettet.

    Eirik
     

    Vedlegg

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    914
    Torget vurderinger
    4
    Kult! Den målingen så ikke greie ut, og tror ikke du får gjort noe med det under 100hz ved å fore med 50mm rockwool.
    om du skal bruke spiler som meg så vil jeg på det sterkeste anbefale cc60 innfesting. Jeg hadde cc120 og slet med å få spilene montert fint uten at de svaier.
    To år etter er jeg faktisk litt lei, og skulle ønske jeg hadde tatt taket i stedet, men der hadde jeg ikke høyde til å fore ned så mye.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kult! Den målingen så ikke greie ut, og tror ikke du får gjort noe med det under 100hz ved å fore med 50mm rockwool.
    om du skal bruke spiler som meg så vil jeg på det sterkeste anbefale cc60 innfesting. Jeg hadde cc120 og slet med å få spilene montert fint uten at de svaier.
    To år etter er jeg faktisk litt lei, og skulle ønske jeg hadde tatt taket i stedet, men der hadde jeg ikke høyde til å fore ned så mye.
    Godt innspill. Mitt spiletak er skrudd med 40 cm avstand av fagfolk. Selve eikespilene er 45mm brede og 25mm dype. Hvis det er eikespiler som skal bli brukt, så vrir de seg over tid, hvis de ikke er skikkelig fastskrudd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei!

    Jeg ble inspirert av @pelsjeger til å sette opp en noe lik spilevegg. Tenkte å feste en lekte (50 mm) i bunn og topp bak TV (se vedlagt skisse), lime sorte Rockfon-plater (50 mm) direkte på gipsveggen, trekke det hele i tynn akustikkduk, og til slutt feste spiler mellom lektene. Dette blir altså frontveggen (2,4 x 2,85 m). Formålet er at det skal dempe lydrefleksjoner i stua, lydisolere mot soverommet og forhåpentligvis løfte utseende noe.

    Ønsker først og fremst at spileveggen skal forbedre lydbildet. Innspill til hvordan jeg ellers kan forbedre lyden belønnes med stor takk.

    Frontvegg: Gips lektet med stål, skillevegg mot soverom
    Venstre vegg: Betong med store glassflater
    Høyre vegg: Gips lektet med stål, har åpning til gang
    Bakvegg: Gips lektet med stål, betongskillevegg
    Tak: Betong
    Gulv: Parkett

    Stua har i dag ikke noe form for akustisk behandling. Antar spileveggen vil absorbere en del, dessverre har jeg ikke plass til noe bassfelle som jeg helst skulle hatt. Ville diffusjon vært noe jeg kanskje burde undersøkt? Jeg tenkte å angripe rommet og teste høyttalerplasseringer før jeg eventuelt begynner med DSP.

    Vedlagt ligger noen bilder og filer for oppsettet.

    Eirik
    Hvis det var mig, ville jeg dreje højttalerene 90 grader. Det er vigtigt med symetri, og her er venstre højttalere placeret i et hjørne med beton og glas på siden. Højre højttalere har ingen sidevæg. Hvis du kunne have beton/ glas væggen som Frontvæg ville meget være noget.
    Det er bedre at bruge træ frem for stålregler. Det er vigtigt at væggen er stærk og ikke fjedre. 1 lag gips er for lidt. Krydsfin'er er bedre end gips. Så sidste lag Krydsfin'er.
    Parketgulv er fint.
     

    janbth

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Interessant tråd! Jeg har selv nettopp satt opp spilevegger i stua (foran og bak), og har lagt ut noen før/etter-målinger på Audio Science Review, for den som er interessert:


    Kortversjon: Det ser bra ut, og romklangen er redusert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn