Demping av etterklang i stue

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Hei.

Trenger hjelp til å dempe etterklang i stuen. Har dessverre ingen målinger.

Har nylig flyttet til ny leilighet der stuen vil fungere som "lytterom". Selve stuedelen er ikke mer enn 16kvm, og er del av en åpen løsning med kjøkken på cirka samme antall kvm som stuen. Også entréen er del av denne åpne planløsningen. Legger ved et bilde av planløsning for etasjen, og har tegnet inn plassering av anlegget, hjørnesofa, sofabord, spisebord. Det er også et nokså stort og tykt teppe på gulvet.

Stue.jpg


Frontvegg (hifi-anlegget) og bakvegg (hjørnesofa) er dekket, enten med gipsplater, eller to-tre cm med sparkel utenpå teglsten-/murvegger. Taket er lett buende fra midten og ned mot front og bakvegg. I midten i taket er det en gjennomgående takbjelke fra vinduet i stuen til vinduet i kjøkkenet. Takhøyden er 2,80.

Stuen skal fungere som en stue. Min bedre halvdel aksepterer akustikkplater fordekt som bilder, dog ikke for dype og ikke for mange. Vi har blitt enige om å ha en ganske stor plate på veggen over sofaen (60x120/100x75). I tillegg tenker jeg å dempe 1. refleksjonen i vinduet med en plate.

Har ML Electromotion og en Devialet 120, som jeg synes spiller godt sammen :)

Burde jeg også dempe frontveggen bak høyttalerne? Gir det mening å ha en plate for 1. refleksjon mot kjøkkenet?

Legger ved et par mobilbilder av anlegget.

bilde 1.jpg
bilde 2.jpg


TV'en på benken skal etter hver byttes ut med en smekrere som skal henges på veggen.

Takker på forhånd for all hjelp :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Er siderefleksjoner noe stort tema med ML egentlig? Jeg vil tro at det viktigste vil være å dempe bak hver høyttaler og bak lytteposisjon med den typen høyttalere du har. Kanskje diffusjon bak høyttalerne i stedet for absorbsjon for å få litt mer klang utenfor sweetspot?
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Tja, det er kanskje en god idé? ML skal ha et nokså definert spredningsmønster, men lyd går nok i alle retninger her og. Er nok flere her som har mer erfaring innenfor dette området enn meg. Derfor jeg spør :)
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Hei

Hvis du skal ha noe som er lite og diskret så kan jeg anbefale HFT og FEQ fra Synergistic Resarch. Var noe skeptisk til dette til å begynne med, men hørte allerede etter første strofe at dette fungerte. . Se Synergistic Research - Acoustic Tuning

Mvh Tommy
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Er absolutt enig i Marsboer's utsagn, hva ML angår.
Men problemet ligger nok ikke minst i refleksjoner hva tak / vegger angår, så jeg ville nok vurdert en form for demping der også. Muligens sliter du litt med flutter-ekko fra disse flatene?
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Har nok både etterklang og flutter-ekko i rommet.

Skal helt klart skaffe dempeplater. Finnes det diffusorer som av estetiske hensyn også fungerer i en stue? Kan man gjøre akustikktiltak innenfor et begrenset området i tak på en estetisk tiltrekkende måte?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Er det ikke litt meningsløst å sette i gang med tiltak før man har målt og vet hva som faktisk er problemet?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvis du har etterklang på så lite område ville jeg kanskje sett på utsiden av stua for å finne løsningen.
Dårlig isolerte trapperom kan fort bli syndere.
Men gjør som Class sier: mål!

Flutter-ekko pleier å la seg løse greit med vanlig møblering, gardiner, planter og bilder.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei pcnr

Kan du si noen ord om hva du ønsker å forbedre? Hva er problemet i dag?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er absolutt enig i Marsboer's utsagn, hva ML angår.
Men problemet ligger nok ikke minst i refleksjoner hva tak / vegger angår, så jeg ville nok vurdert en form for demping der også. Muligens sliter du litt med flutter-ekko fra disse flatene?
Har du demping på frontbeggen bak dine ML Scrooge?
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Hei AtleT.

Synes musikken blir litt diffus og levende. Høy, og særlig mer kompleks musikk oppleves litt rotete. Innbiller meg at det er ganske mye å gå på ift tydeligere plassering av instrumenter i rommet - både i bredde og dybde. I tillegg er det nok en antydning til litt "hard" lyd, som som nok ikke kan tilskrives verken kilder, Devialeten eller ML-høyttalerne.

Jeg har stor forståelse for at målinger er det beste. Håper likevel det er mulig å gjøre relativt fornuftige tiltak uten å gjøre dette i første omgang :)
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.263
Antall liker
3.110
Torget vurderinger
3
"Gir det mening å ha en plate for 1. refleksjon mot kjøkkenet" den ga god effekt hos meg, ryddet opp et litt "skjevt" og alt for udefinert lydbilde
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Er absolutt enig i Marsboer's utsagn, hva ML angår.
Men problemet ligger nok ikke minst i refleksjoner hva tak / vegger angår, så jeg ville nok vurdert en form for demping der også. Muligens sliter du litt med flutter-ekko fra disse flatene?
Har du demping på frontbeggen bak dine ML Scrooge?
Ja, men i relativt beskjeden grad.
Dempingen består av relativt tunge og lystette gardiner, og etter mitt skjønn fungerer dette helt ok. Avstanden fra panel til bakvegg er ellers ca 90cm, også som en opplysning til trådstarter.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.400
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lst ned måleprogram fra nettet som heter REW og kjøp en mic.
Da finner du helt sikert ut av dette, det er det beste stedet å starte.

Steinar.
 
Sist redigert:

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Takk for tips :)! Antar at mac og mic må kobles til Devialet'en. Kan dette gjøres via eks usb?
 
U

utgatt60135

Gjest
Tja, det er kanskje en god idé? ML skal ha et nokså definert spredningsmønster, men lyd går nok i alle retninger her og. Er nok flere her som har mer erfaring innenfor dette området enn meg. Derfor jeg spør :)
En del elever ved lydkolen testet mye og fant ut at det var veldig effektivt å dempe hjørner i taket. Jeg prøvde ut dette selv i min forrige leilighet og det funket som bare det. Men pent var det ikke og ikke ville jeg ha gjort det nå :rolleyes:.

Er for øvrig missunnelig på din forsterker. Skal du ikke selge den snart? ;)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei AtleT.

Synes musikken blir litt diffus og levende. Høy, og særlig mer kompleks musikk oppleves litt rotete. Innbiller meg at det er ganske mye å gå på ift tydeligere plassering av instrumenter i rommet - både i bredde og dybde. I tillegg er det nok en antydning til litt "hard" lyd, som som nok ikke kan tilskrives verken kilder, Devialeten eller ML-høyttalerne.

Jeg har stor forståelse for at målinger er det beste. Håper likevel det er mulig å gjøre relativt fornuftige tiltak uten å gjøre dette i første omgang :)
Hei igjen.

Hard og levende lyd tilskriver jeg det øvre frekvensområdet. Da har noen tips.
- Åpne paralelle flater gir flutterekko hvor lyden slår frem og tilbake. Kan forårsake den harde lyden. Forsøk å plassere ting, planter, malerier, hyller etc på den ene av de paralelle veggene. Skal ikke så mye til før du har dekket opp.
- Få ned etterklangen ved å tilføre mer dempende materiale. Alt teller, men tunge gardiner er veldig effektivt. De kan man også justere til å dempe førsterefleksjonen på vinduveggen.
- Hvis du har mulighet til å sette opp to akustikkplater ville jeg satt en plate bak hodet og en plate på frontveggen i ørehøyde.
- Dempemateriale demper mest i øverste frekvensområdet, så når du tilfører demping der kan problemer i bassområdet tre frem.
Hjørnebassfeller kan forsvinne ganske godt i rommet hvis de har samme farge som veggen. De kan kjøpes eller lages selv.

IMG_20130707_202916.jpg


Ellers lyder rommet til Scrooge helt "smør" og har fått MLene sine til å synge. Generelt lurt å lytte til de som har samme høyttalere synes jeg.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Takk for tips. Jeg er lutter øre til folk med erfaring. Prøver å samle informasjon og sette sammen fragmentene til noe jeg kan ha som utgangspunkt for å bedre akustikken :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
pcnr;1849508 [ATTACH=FULL skrev:
269612[/ATTACH]

TV'en på benken skal etter hver byttes ut med en smekrere som skal henges på veggen.

Takker på forhånd for all hjelp :)
Jeg ville overtale konen til et par SMT V-vinger bag højtalerne fra Svanø Acoustic. De kunne have samme farve som væggen eller nok endnu bedre have sidevæggens farve som kontrast. Det kunne kunsnerisk se godt ud.
De højtalere sender jo meget lyd direkte tilbage og V-vingen går langt ned i frekvens.
Du vil opleve tydelig bedre dynamik samt bedre rum oplevelse i musikken.
Dynamik er så vigtig i musik og jeg har 6 V-vinger jeg har afprøvet forskellige steder i mit lytterum. Jeg begyndte med "kun" at have 2 V-vinger, og de blev netop placeret bag højtalerne. Dynamikken forbedringen var så forbløffende stor. Jeg har så valgt at placer dem andre steder i rummet, hvor de virker endnu bedre og jeg bruger SMT Pap-vinger bag højtalerne idag. Men skulle jeg en dag få råd, ville jeg have V-vinger der.
Med de penge, I har brugt på hi-fi kunne der måske bruges noget til diffusere af dem fra SMT der er gennemsigtige til siderefleksioner. Det er ikke den højtaleres største problem, men skulle der gøres noget, vil det være det bedste valg der!
De kone der er gået med til billeder. Prøv at vise hende de diffusere, der er vist i min tråd
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum.html
er der billeder af Hofa diffusere. Billederne viser ikke Hofa diffusere retfærdighed, fordi de er idt overbelyste. Men sådan med mindre belysning i rummet, ser det så godt ud, at min kone også syntes, at det er flot. Det har hun sagt flere gange.
V-vingerne er så bare endnu bedre.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om du skal ta bort flutter, så er det ikke nødvending med absorbenter på begge sidene av rommet, eller på gulvet taket. Du må finne ut hvor i rommet lyden spretter frem og tilbake imellom, så behandler du den ene plassen. Man fær bedre virkning av å behandle begge, men det er ikke nødvending for flutteren sin del. Men demper det hele den ene veggen så vil du lage et skeivt utgangspunkt da venstre og høyre høyttaler ikke får like arbeidsbetingelser.

Skulle jeg ha startet på nytt igjen, så er det punktene på sideveggene jeg ville ha tatt først.
Deretter, tak/gulv. Så bakvegg( veggen bak deg når du ser mot anlegget) og til sist frontvaggen.

Som flere er inne på her, så er det mye du kan gjøre med møbler og enkle rammer med plater inni, eller støperør. Eller man kan kjøpe ferdige produkt som ser finere ut, og som gjør god nytte av seg.

Men før du starter med å tune rommet, så kan det være smart å få noen til å måle rommet for å se hva det er du behøver av tiltak. Det er dumt å dempe førsterefleksjonene med rockwool om du allerede slikter med noe lite energi i toppen... bare et eksempel.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.240
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Hei AtleT.

Synes musikken blir litt diffus og levende. Høy, og særlig mer kompleks musikk oppleves litt rotete. Innbiller meg at det er ganske mye å gå på ift tydeligere plassering av instrumenter i rommet - både i bredde og dybde. I tillegg er det nok en antydning til litt "hard" lyd, som som nok ikke kan tilskrives verken kilder, Devialeten eller ML-høyttalerne.

Jeg har stor forståelse for at målinger er det beste. Håper likevel det er mulig å gjøre relativt fornuftige tiltak uten å gjøre dette i første omgang :)
Klapping ihendene og snakking avslører romklang på sekunder i motsetning til å knote med målinger.

Klassiske tiltak mot romklang er tepper gardiner og myk sofa og unngå harde flater glass speil TV etv. Dvs spartansk møblerte funksjonalistiske desig interieør er sjeldent gunstig mht for mye romklang. Dra ut dyne puter og madrass og soveposer i stua og dekk vinduer og legg merke til effekten
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Å unngå harde flater er dessverre utopi når anlegget står i stuen. Jeg har prøvd soveromstrikset for mange år siden i en annen leilighet, og med god effekt så vidt jeg kan huske. Ellers er teppet stort og mykt, som hjørnesofaen i stoff. Demper nok en del.

Hvis noen har mulighet til å komme og måle er de hjertelige velkommen til Torshov og Oslo :)
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Slik jeg ser det er det ikke nødvendig å måle. Målinger er viktig i forhold til å behandle konkrete romnoder og om et rom skal behandles i stor skala med spesifikke krav som man ønsker å oppnå. Slik jeg tolker det her er det ikke snakk om et slikt formål, men ønske om å bedre akustikken ved å få kontroll på flutter-ekko og utstikkende frekvenser. Det kan fint gjøre uten målinger og korrekt plassering av konkrete tiltak.

Utifra hva du skriver og har ønske om å forbedre, så er det primært absorbenter strategisk plassert som er løsningen. Selv om man kan diffusere bak en dipol, så vil man ikke få samme pin-pointingen og plassering av instrumenter/stemmer i lydbildet som absorpsjon når refleksjonene ankommer kort tid etter direkte lyden. Og her står høyttalerne ikke så langt utifra frontvegg. Det hadde vært annerledes om avstanden var mye større.

Noe man skal være oppmerksom på er at mange bildeabsorbenter som selges er både veldig tynne og mange bruker printscreen som gjør at stoffet til en viss grad reflekterer. Veldig tynne aborbenter demper på sett og vis der man minst trenger det. Spesielt i dette tilfellet, hvor høyttalerne sprer lite i øverste frekvensområdet. Der har høyttalerne en veldig smal spredning. Så dersom man plasserer tynne absorbenter i førsterefleksjonene her, så vil de i stor grad ikke ha noe effekt på tidlige refleksjonene.
Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale og bruke et visst minstemål av dybde på absorbentene, og passe på at bildetrykket er gjort akustisk riktig. 5 cm dybde er det jeg ser som et absolutt minimum. 10 cm er definitivt bedre, men sikkert vanskeligere å få WAF på :)

Bassfeller laget av porøs materiale må forøvrig være veldig store dersom de skal ha effekt i bassen. Trykkbaserte bassfeller trenger derimot ikke det og kan virke dypt og noen kan også virke i et bredt frekvensområdet uten at de bygger så mye ut.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Å unngå harde flater er dessverre utopi når anlegget står i stuen. Jeg har prøvd soveromstrikset for mange år siden i en annen leilighet, og med god effekt så vidt jeg kan huske. Ellers er teppet stort og mykt, som hjørnesofaen i stoff. Demper nok en del.

Hvis noen har mulighet til å komme og måle er de hjertelige velkommen til Torshov og Oslo :)
Hei, pcnr. Jeg bor på Tøyen og kan ta en tur med mic'en hvis det er behov.
Har en målemic fra IBFakustik (med ekstra gode specs), men kan lite om hvordan du skal finne "feilene" i rommet ditt.
Jeg har kun brukt den for romkorreksjon, men det er vel hjelp å få her på HFS vil jeg tro.
Jeg kan ta med laptopen, har innst. REW og har kalibreringsfil så det er vel bare å kjøre på.

Angående tiltak med WAF, hva med hjørnefellene som Druntblunt nettopp har laget på sin tråd: Den himmelske lyds plass. Det blir jo ganske diskret og pent. Kanskje avvente og se/høre hans erfaringer med tiden.
Nå er vel de mest beregnet på bassdemping, men jeg tipper du har problemer der også. (16kvm tror jeg har både modes og nodes som bør bekjempes)

Mvh. Bergfinn

Ps: skulle vært artig og sjekke ut ML'ne dine også. Hadde selv ML CLS og Monolith i mine yngre dager.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.240
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Ta gjerne og legg målingen ut her da vel ;)

Jeg har noe av det samme problemet i form av romklang og tendens til flutter ekko. Gardiner og teppe hjalp en del men er ikke i mål, for mye etterklang i mellomtone området. Det hjeper heller ikke at takhøyden er 330 cm. Tenk på at grønne planter kan funke som diffusorer... Så gardin ved vinduet til venstre og plante ved/bak høyre høyttaler og ved trappen? Er det glassvegg ved trappen?
Fantastisk forsterker forresten, og dama di virker kvalitetsbevisst. Lykke til med det ene og det andre.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg trodde god takhøyde er et pluss mht. 1.refleksjon fra taket. Jo lavere tak, dess verre er mitt inntrykk/erfaring.
Men det henger vel litt sammen med øvrig demping i rommet.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Takk for alle råd og vink! Bergfinn du har PM :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg trodde god takhøyde er et pluss mht. 1.refleksjon fra taket. Jo lavere tak, dess verre er mitt inntrykk/erfaring.
Men det henger vel litt sammen med øvrig demping i rommet.
Stor tak højde er en fordel. Det er ikke godt, hvis tager er et skråt loft; men et plant loft højere oppe giver meget bedre vilkår.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Tja, det er kanskje en god idé? ML skal ha et nokså definert spredningsmønster, men lyd går nok i alle retninger her og. Er nok flere her som har mer erfaring innenfor dette området enn meg. Derfor jeg spør :)
En del elever ved lydkolen testet mye og fant ut at det var veldig effektivt å dempe hjørner i taket. Jeg prøvde ut dette selv i min forrige leilighet og det funket som bare det. Men pent var det ikke og ikke ville jeg ha gjort det nå :rolleyes:.

Er for øvrig missunnelig på din forsterker. Skal du ikke selge den snart? ;)
Eight Nerve hadde slike hjørneabsorbenter for montering vegg-tak :) Disse FUNKER, kanskje de finnes ennå. Jeg skal montere mine nå i min nye stue når det nye oppsettet er på gang :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Og etter å ha eid ML og hørt mange oppsett med ML så vil jeg IKKE anbefale å dempe bak dem :) Diffusjon har virket best alle steder, jeg brukte sist diffusorer fra Svanå laget for å stå bak ML, de var vel 30x150cm, jeg brukte to bak hver øyttaler da dette medførte mange muligheter ang diffuseringen, prøvede masse og fat det perfekte og mistet IKKE pinpointing, eller liv(som absorbsjon gjør). Men romfølelsen og dybde ble MYE bedre :) IMHO
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Devialeten er helt fantastisk :) Det er ikke glass ved trappen, men vinduet på venstre vegg er stort (og flott). Ideelt burde muligens anlegget vært flyttet på kortveggen. Hadde da vært 5 meter til veggen bak lytteposisjon. Dessverre er ikke en slik plassering forenelig med familielivet..

Edit: dette var et svar til Balle Clorin :)
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Enkle grep som kan være verdt et forsøk er:
1. Utbedringer i rommet.
2. Utbedring ved høyttalerplassering.

Ville først forsøkt enkle grep i rommet. Ser du har bilde på frontveggen bak høyttalerne, har du bilde på bakveggen kan også disse "Spaces" i øver eller nederkant. Ikke med mye, men slik at de reflekterer litt opp, ned eller til siden i stedet for rett fram. Det samme gjelder andre store overflater hvor dette er praktisk mulig.

Hjelper ikke dette kan du forsøke det samme med høyttaleren. En ideell høyttalerplassering er ikke ideell i alle situasjoner og spesielt ikke hvis høyttaleren forsterker flutter og lignende ved "ideell" plassering. Forsøk å space de litt opp i bak eller forkant, og justere toe-in noen grader inn eller ut-over, flytte de litt bredere eller smalere. Står de å fyrer av lydbølger rett i veggen foran slik at lyden resonnerer mye mellom veggene er det ikke bra for lydkvaliteten, og da kan en litt mindre ideell høyttalerplassering være bedre hvis det minsker de akustiske problemene i rommet.

Lydabsorberende bilder på frontveggen mellom høyttalerne, eller midt på bakveggen bak lytteposisjon kan også være bra. Det koster litt ekstra for motiv men er estetisk penere i stue/oppholdsrom sammenlignet med bruk av rene akustikkplater som er lagd kun med tanke på funksjon og ikke estetikk.
 
Sist redigert:

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Noen som har gode råd til hvordan man kommer i gang med REW-målinger. Bergfinn kommer på besøk i morgen med utstyr, men vi er begge rimelig blanke på målinger..
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Takk AtleT. Denne ser forståelig ut :)
 
Topp Bunn