Demping av kabinetter. Et sort mysterium, eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    ok. kan ikke skjønne at de hjelper på noe annet enn mellomtone, når det er så tynt? er ikke fylling som dette bedre egnet? evt glava ja

    g15.JPG
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det mest almindelige for tovejs systemer er omkring 2 kHz. Et 12 DB Linkwitz Reiley tror jeg fungerer fint.
    Når det gjelder horn høyttalere (i Zerostat sitt tilfelle) blir dette helt feil.
    1 kHz deling er mere vanlig.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Den røde kassa over er trolig en lukket kasse, slik støffing har ingenting i Zerostat sin kasse å gjøre
    [
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Innspill vedr. 2-lags sandwichkabinetter med viskøst lim mellom.
    Som alternativer til GreenGlue eller Swedac DG-A2 er det rapportert meget gode demperesultater med disse 3 løsningene:

    - 2 lag butyl-tape
    - Bitumenbasert taklim (som til Shingel)
    - Smøremembran (for flisgulv)

    Flere andre løsninger ble forsøkt, også "kjente" remedier, men disse fungerte dårlig i forhold.
    Kilde: diyaudio "constrained layer damping"
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mysteriet fortsetter. :geek: Snart tilbake fra ferie og da skal dette prosjektet fullføres.

    Ser at selveste JBL ikke er redd for å bruke "lite" avstivninger og dempinger i sine kjente kasser.
    Her er eksempler på dette i 4367 og 4507.

    4367
    jbl-4367-tegning_2b.jpg

    4507
    4507 JBL original box 3b.jpg



    Bildet under er av min kasse. Kanskje jeg bare skal montere elementet og kjøre på "as is"! Det må vel være noen som har tenkt før ifm denne kassa. Min kase og 4507 er ganske like i størrelsen og oppbygging.

    box_home3b_small.jpg



    Sånn var avstivning planlagt før ferien! Ganske lik den i 4367. :)
    Sideveggene er ca 30mm, samme er halve baffelen bak elementet. Ellers er bakveggen og da andre halvdel av baffel 22mm.
    bassbox 5 avstiv_small.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Planen følges. Da er materialer for avstivning og utfylling på plass. Alt skal skrues og limes fast. JBL E145 skal på plass. Dette blir spennende!

    bassbox avstiv a_l.jpg
    bassbox avstiv b_l.jpg

    Dette ble nøyaktige saker.
    bassbox avstiv c_l.jpg
    bassbox avstiv d_l.jpg


    Hull skal bores og kork-pakkning skal på plass. .
    bassbox avstiv e_l.jpg

    Dette blir skikkelig sandwitch bafffel.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Dette prosjektet går litt for sakte fremover grunnet senebetennelse i en arm. :unsure: ...men, lurer på hvilke bitumendempemater jeg bør bruke i tillegg til avstivingen beskrevet over.

    https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169

    https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214

    I tillegg lurer jeg på hvor god skumgummien som er brukt i kabinettene fra før er.
    Gjetter at disse to gjør stort sett det samme. De legger til vekt og derfor gir mindre vibrasjon i veggene.
    Jeg gikk for den enkleste jeg kunne finne til mine kabinetter - var 3 mm tykke bitumen plater som er limt på alle flater inne i kabinettene
    Poenget er å legge til vekt, slik at det kreves mer energi til for å få veggene til å vibrere.

    Husk at det er noen som ikke demper / legger til vekt, men i stedet bruker dette som del av tuningen av lyden - eksempler er Spendor, Harbeth etc
    Vet ikke hva JBL gjør i sine større høyttalere

    Jeg bruker underlag i ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt - dette gir en fordel i mine ører, men du må teste selv
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gjetter at disse to gjør stort sett det samme. De legger til vekt og derfor gir mindre vibrasjon i veggene.
    Jeg gikk for den enkleste jeg kunne finne til mine kabinetter - var 3 mm tykke bitumen plater som er limt på alle flater inne i kabinettene
    Poenget er å legge til vekt, slik at det kreves mer energi til for å få veggene til å vibrere.

    Husk at det er noen som ikke demper / legger til vekt, men i stedet bruker dette som del av tuningen av lyden - eksempler er Spendor, Harbeth etc
    Vet ikke hva JBL gjør i sine større høyttalere

    Jeg bruker underlag i ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt - dette gir en fordel i mine ører, men du må teste selv
    Du skriver "ull for teppegulv oppå bitumen plater på sidevegger, som er ca 10 mm tykt". Hvor får du tak i dette? Bruker du bare på sidevegger?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da er 11 avstivninger pr HT ferdig limt og skrudd på plass. Resulterte i en helt utrolig høy "knock"-faktor! :) Nesten som å banke på massivt treverk. Avstivningene tok noen liter, men fortsatt er det igjen litt mer enn 140 liter (5 cu/foot). Ganske universelt for flere elementer.

    JBL E145 skal inn i løpet av uken. Da er alt på stell, og første test skal gjennomføres. Spennende!

    To First Watt F5 skal drive bassene og Radial 950PB i et trehorn. Skal bruke Audiolense, RME UCX, PC og JRiver via convolution.

    Det blir ekstra spennende om F5'ene holder effektmessig mot E145'ene. Håper jeg ikke trenger å equalize for mye nedover.
    Håper også jeg bare liker lyden "as is", og får lyst til å utvikle dette systemet videre.

    Teoretisk sett bør jeg kanskje utvide med en HF-topp og en sub. I så fall begynner dette å balle på seg. Det er vel sånn denne hobbyen er. ‘Veien er målet.’

    bassbox avstiv Full_i_liten.jpg

    Kassen med 11 avstivninger.

    bassbox avstiv Full_j_liten.jpg

    Kassen med 11 avstivninger.

    bassbox avstiv Full_e_liten.jpg

    Baffel med avstivninger.

    box_avstiv10.jpg

    32mm Baffel med 1mm gummi i sandwich'en. Litt dårlig bilde, men...


    Horn og Sub 1_l.jpg

    Sånn blir dem til slutt.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Etter litt arbeide med Audiolense XO og da spesielt funksjonen Targets kom ting på plass til de grader. Dette spiller langt over forventning. Horn uten nasalitet eller honkyness. Klart som en vinternatt i mellomtonen. Lyden bare oppstår med full fukus og kraft i rommet. Basskabinettet er faktisk helt resonansfritt. Sannsynlig har jeg vært heldig med kabinettene. Noe som ligner mest med nybegynnerflaks. Dynamikk til tusan. First watt F5 holder i massevis her. Fy F dette imponerte meg.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lyden jeg har fått til hos meg med Radian 950PB og tad4000 klone-hornet, er ikke mindre enn fantastisk imo. Hornet er totalt uten lyter noe jeg syns har vært negativt i mange av disse hornløsningene. Muligens mangler jeg sub og HF, men dette kan jeg fikse hvis jeg etterhvert gidder. Driver fortsatt horna og bassene med hver sin First Watt F5 / 25w Klasse A. Kablene er Belden 9497.

    Bruker også Audiolense XO, som forøvrig er et fantastisk romkorreksjonverktøy. Audiolense burde vært obligatorisk i alle lignende systemer. Etter at du har erfart hva Audiolense kan gjøre med lyden, er det ingen vei tilbake.:)

    1E9A9B61-AE5A-424F-9CA3-B0047BE0A106.jpeg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er par som har spurt om hvordan ampene er bygget. Dette er slik de begge er. Legg merke til alle chokene. Jeg digger Klasse A.

    first watt f5 0s.jpg


    first watt f5 1b.jpg


    Legger med et bilde av Belden 9497. Denne burde alle teste ut. Koster nesten ikke noe på eBay,
    Belden Speaker cable  liten.jpg
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Lyden jeg har fått til hos meg med Radian 950PB og tad4000 klone-hornet, er ikke mindre enn fantastisk imo. Hornet er totalt uten lyter noe jeg syns har vært negativt i mange av disse hornløsningene. Muligens mangler jeg sub og HF, men dette kan jeg fikse hvis jeg etterhvert gidder.
    Jeg bruker også dette hornet og helt enig i din beskrivelse. Det er meget smooth og uten "honk" som så mange kritiserer horn-systemer for. Kanskje TH4000 er litt undervurdert?
    Kan ellers anbefalt Fostex T500 mkII som diskantløsning med TH4000 clone, de fungerer meget bra sammen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker også dette hornet og helt enig i din beskrivelse. Det er meget smooth og uten "honk" som så mange kritiserer horn-systemer for. Kanskje TH4000 er litt undervurdert?
    Kan ellers anbefalt Fostex T500 mkII som diskantløsning med TH4000 clone, de fungerer meget bra sammen.
    Det er akkurat den diskanten jeg kunne tenke meg å teste ut. Satt til langt på natt til i dag og spilte. Gøy!
    Hvordan tror du T925 er i forhold?
    Hvem selger Fostex i Norge?
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det er akkurat den diskanten jeg kunne tenke meg å teste ut. Satt til langt på natt til i dag og spilte. Gøy!
    Hvordan tror du T925 er i forhold?
    Hvem selger Fostex i Norge?
    Jeg har ikke hørt T925 så jeg vil ikke gi meg ut på noe synsing der, men den ser jo bra ut. Jeg er ikke sikker på om noen selger Fostex elementer i Norge, men kanskje Benum kan skaffe selv om de ikke har Fostex elementer på web-siden sin. Ellers er det vel Nordic Pro Audio i Danmark.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tilbake til demping av kabinett. Jeg har brukbart resultat med mine kabinetter etter avstivningen, men ønsker å vurdere andre dempematerialer enn dem som jeg har nå.
    Ser at flere bruker mykere dempjngsmaterialer. Eks dem fra biltema!
    1604158546923.png

    Er det noen som har erfaringer rundt dette temaet og forskjellen mellom disse?

    Mine kabinetter er delvis kledd som dette. Jeg vet ikke hva dette er. Kjennes ut som skumgummi.
    Disse boksene skal spille opp mot 600 - 800Hz. Elementet er et JBL e145 og vokal er utmerket.
    bassbox avstiv Full_j_liten.jpg
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Tilbake til demping av kabinett. Jeg har brukbart resultat med mine kabinetter etter avstivningen, men ønsker å vurdere andre dempematerialer enn dem som jeg har nå.
    Ser at flere bruker mykere dempjngsmaterialer. Eks dem fra biltema!
    Vis vedlegget 672366
    Er det noen som har erfaringer rundt dette temaet og forskjellen mellom disse?

    Mine kabinetter er delvis kledd som dette. Jeg vet ikke hva dette er. Kjennes ut som skumgummi.
    Vis vedlegget 672365
    Skiftet fra 10 mm skum til 10 mm ullbasert underlag for teppegulv. Dette hjalp på bass (veldig liten driver og volum, og alt er subjektivt) etter hva jeg kan høre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skiftet fra 10 mm skum til 10 mm ullbasert underlag for teppegulv. Dette hjalp på bass (veldig liten driver og volum, og alt er subjektivt) etter hva jeg kan høre.
    10mm er ganske tynt, eller?
    Hvordan mener du at det hjalp på bass?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    100mm glava på veggene. Funker gull på mine kasser som spiller opp til 550hz. Demper akkurat det det behøver.
    Liten vits å gå over bekken etter vann. Støv fra isolasjonen er ett ikke problem. Har skrudd opp mine uten å finne et støvkorn på elementene.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    10mm er ganske tynt, eller?
    Hvordan mener du at det hjalp på bass?
    10 mm er hva som trengs i små kasser. Det enkleste er å legge et lag og lytt. Deretter kan du legge et lag til. Hvis bedre, prøv enda ett lag. Beste måte er å lytte.
    Bassen hørtes dypere og hva som jeg vil beskrive som bedre presisjon (mindre rummel, mer slagkraft)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    10 mm er hva som trengs i små kasser. Det enkleste er å legge et lag og lytt. Deretter kan du legge et lag til. Hvis bedre, prøv enda ett lag. Beste måte er å lytte.
    Bassen hørtes dypere og hva som jeg vil beskrive som bedre presisjon (mindre rummel, mer slagkraft)
    Hvor store er små?
    Mine er 140 liter.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er en "tøff" jobb å bytte ut ting innvendig. :eek: Her trenger jeg flere innspill og erfaringer.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd skumplater , aqustilux og vanlig isolasjon. Alle gjør jobben helt greit. Jeg foretrekker vanlig isolasjon pga tilgjengelighet. Å det faktum at det er enkelt å justere mengde.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har du noen erfaring med hvor i kassen det er mest fornuftig å fordele dempingen? Jeg har et 15” element og en port i nedekant av en140 liter kasse. Kassen spiller opp mot 650Hz. En god del vokal altså.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Alle sider unntatt frontbaffel. 10cm tykkelse. Prøv å unngå å stenge for luftstrømmen i porten. Mine 15" spiller opp til 550hz 12db filter. Så de er med ett godt stykke oppover. Å det spiller bra vil jeg si
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    10cm er ganske heftig. :) Det vil kanskje si at jeg har dempet litt for lite som du ser i innlegg #66. Min skumgummi er bare 3,5cm
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Min umiddelbare tanke er at du har dempet litt lite ja. Prøv deg litt frem å la øra bestemme 😊😊
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det vanskelige er å finne korrekt mengde. Har prøvd mye opp igjennom og det beste resultatet får jeg med ull/felt. Har handlet mye med QTA Systems https://www.qtasystems.co.uk/loudspeaker-components/damping-materials.htm

    Før fikk man tykkere plater, nå fåes de bare opp til 16mm og det er litt lite, må bruke 2 lag av tynnere variant i stedet. Poenget er at dette materialet har veldig bred demping, dvs det demper bra ned i frekvens uten å bruke for mye dempemateriale.

    Brukte mye Acoustilux tidligere, men i mine ører så blir det for mye tap innen man har nok.

    Personlig liker jeg best basselementer med litt høyere QMS (dvs lavere mekanisk tap). Om man overdemper kabinettet øker man tapet og QMS går ned. Merker dette best i midbassen.

    Røsk ut alt av dempemateriale og spill god gammel Michael Jackson på høyt nivå. Legg merke til punchet i midbassen. Stapp alt av demping tilbake. Om du mister trøkk og definisjon i forhold så har du for mye demping.

    Mitt tips er bruk dempemateriale som er så effektivt som mulig, og som har så bredt som mulig virkeområde. Og bruk så lite som mulig. (Men ett impedansesveip vil vise om du problemer med stående bølger)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det vanskelige er å finne korrekt mengde. Har prøvd mye opp igjennom og det beste resultatet får jeg med ull/felt. Har handlet mye med QTA Systems https://www.qtasystems.co.uk/loudspeaker-components/damping-materials.htm

    Før fikk man tykkere plater, nå fåes de bare opp til 16mm og det er litt lite, må bruke 2 lag av tynnere variant i stedet. Poenget er at dette materialet har veldig bred demping, dvs det demper bra ned i frekvens uten å bruke for mye dempemateriale.

    Brukte mye Acoustilux tidligere, men i mine ører så blir det for mye tap innen man har nok.

    Personlig liker jeg best basselementer med litt høyere QMS (dvs lavere mekanisk tap). Om man overdemper kabinettet øker man tapet og QMS går ned. Merker dette best i midbassen.

    Røsk ut alt av dempemateriale og spill god gammel Michael Jackson på høyt nivå. Legg merke til punchet i midbassen. Stapp alt av demping tilbake. Om du mister trøkk og definisjon i forhold så har du for mye demping.

    Mitt tips er bruk dempemateriale som er så effektivt som mulig, og som har så bredt som mulig virkeområde. Og bruk så lite som mulig. (Men ett impedansesveip vil vise om du problemer med stående bølger)
    Regner med at det er denne du nevner:

    DAMPFLT52Pure Wool Sound Absorbent Felt 500*1370*1612.30 /ea11.69 /ea

    Hvordan kan jeg få utført et impedansesveip ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn