Å kjøre en SWB Porsche på svingete veier er noe av det kjekkeste jeg gjør. Man trenger ikke hundrevis av hestekrefter for at det skal bli en morsom opplevelse:
Hamna bak 928 S på ferja. Fin på ein litt rar måte. Eg innbiller meg at det er litt gøyare å køyra Vartdalsstranda med den enn i ein daff Leaf, sjølv om det nok gjekk like fort for oss båe.
I 2005 sa jeg til kona at jeg var litt «lei» og kunne tenke meg en 911 en liten periode. Hun sa «det unner jeg deg men ikke tap for mye penger» Ojsan, rett på finn.no gitt. Kona syntes den var morsom å kjøre også . Jeg ønsker imidlertid ingen kommentarer her om at jeg burde beholdt den, særlig i betraktning av hva den kostet den gangen (200K pluss 24K til akkumulert vedlikehold og turbostag, fikk sånn ca igjen pengene etter en hel sesong og veteranbilforsikring kostet vel 5K). Så kom det litt svetting på høsten og jeg hadde hverken plass eller orket sette gang (les kjøpe) ompakking av motor. Men det var MYE morsommere enn f eks en 3 ukers golf ferie til Skottland eller noe sånt. Kjørte 5000 km den sesongen, også til kontoret samt trackday på Rudskogen og kurs med Porscheklubben på Vålerbanen.
1986
3,2
Drøye 100K km
Ikke tukla med, original (hadde de gule blinklysene foran og bak på lager men hvite og røde var også tøffe)
Jeg ønsker imidlertid ingen kommentarer her om at jeg burde beholdt den, særlig i betraktning av hva den kostet den gangen (200K pluss 24K til akkumulert vedlikehold og turbostag, fikk sånn ca igjen pengene etter en hel sesong og veteranbilforsikring kostet vel 5K).
Jeg skal ikke mene noe om du burde beholdt den eller ikke. Men, regnestykkene på hva det koster å eie veteranbiler stemmer sjeldent med det som presenteres. Ta med formueskatt, service, større vedlikehold, vinterlagring, dekk som går ut på dato før de slites ut etc så stemmer ikke de regnestykkene folk liker å presentere. Poenget: Du kan lett fortelle deg selv at du kunne ha tjent hundrevis av tusen på den bilen, men du kunne fort ha brukt noen hundre tusen på vedlikehold også … Men så måler man ikke livskvalitet i hvor mye man har på bok når man tar kvelden …
Regnestykket er allikevel godt i den forstand at man med en slik klassisker trolig ikke ville gått i minus på sikt da verdiøkningen kunne betale lagring, vedlikehold og renoveringer.
Også var det noe eget å kjøre hele 5000 km en sommersesong med en sånn bil noen spiller golf, andre kjører den tøffe onkelen til en «Golf».