Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Hver ting til sin bruk, MacBook Pro på fanget i sofaen - iMac på skrivebordet - HP laptop på kjøkkenet og NUC til musikk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.768
    Antall liker
    5.421
    Sted
    Holmestrand
    Hver ting til sin bruk, MacBook Pro på fanget i sofaen - iMac på skrivebordet - HP laptop på kjøkkenet og NUC til musikk.
    Jeg har en gammel macbook liggende under stuebordet som benyttes i sofaen, så jeg ser den. Men for en bærbar som starter på 16 og et halvt forventer jeg ganske mye mer enn at den skal underholde i sofaen. Maskin til såpass mye penger skal og må fylle funksjoner som dekker relle arbeidsoppgaver.
    Det er derfor vi trenger porter som kan brukes, og som gjør maskinen anvendelig.
     
    X

    X186841

    Gjest
    HP,n på kjøkkenet med W10 starter på under halve tiden, har alt av porter og kostet en tredjedel av MacBook,n. Men MacBook,n har best styreplate til å brukes på fanget i sofaen. Så ja, Macbooken er egentlig bare ett leketøy og iMac og HP,n til nytte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en USB-C dock på kontoret og en hjemme. Alt er plugget inn på forhånd. En enkelt USB-C/Thunderbolt3 dings å plugge inn. Særlig enklere blir det faktisk ikke.
    Det minner meg litt om da Apple fjernet diskettstasjonen på den opprinnelige iMacen. Det var ikke grenser for hvor ille det var. USB? "USB - hvem f* har bruk for slikt? Vi vil ha diskettstasjon!!".
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.768
    Antall liker
    5.421
    Sted
    Holmestrand
    HP,n på kjøkkenet med W10 starter på under halve tiden, har alt av porter og kostet en tredjedel av MacBook,n. Men MacBook,n har best styreplate til å brukes på fanget i sofaen. Så ja, Macbooken er egentlig bare ett leketøy og iMac og HP,n til nytte.
    Jeg velger en mac foran HP og W10 når som helst. :)
    At W10 starter fort er en forbigående tilstand etter min erfaring (som er ganske omfattende..).
    At macbook pro koster flesk er vanskelig å komme forbi.
    Etter hvert så pass mye at det ikke er sikkert at det blir flere ...
    Men når det er sagt så er ikke andre premium-maskiner billige de heller.
    ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer egentlig på hvorfor man restarter maskinene sine? Min(e) Mac(er) står i dvale når de ikke brukes og våkner på noen få sekunder. Rebootes stort sett bare når det installeres nytt system, evt oppdatering av systemet. Og maskinene holder i evigheter.
    De nye ARM-baserte Macene er forøvrig ikke så veldig dyre sett i forhold til ytelsen.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...og jeg glemte jo å nevne at noe av det smarteste Apple har kommet med de seinere årene - MagSafe ladeporten - den har de jammen fjernet den og. Så nå er det bare å glede seg til at USB-C ladekontakten knekker...
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ...og jeg glemte jo å nevne at noe av det smarteste Apple har kommet med de seinere årene - MagSafe ladeporten - den har de jammen fjernet den og. Så nå er det bare å glede seg til at USB-C ladekontakten knekker...
    Heldigvis har de i hvert fall laget egne porter som er mulig å bytte ut (unntaket er MacBook Pro 13 med 2 TB3-porter fra 2016/2017), og man må ikke bytte ut hele laderen heller, om det er den som skulle knekke, bare selve USB-C kabelen. Så om man skulle være uheldig å klare å gjøre mesterstykket du beskriver (har siden 2005 ikke klart å knekke ladeporten på noen av mine egne notebooks, klart i 7 år så hadde jeg Mac med magsafe...), så koster det ikke all verden. Faktisk, er det ganske grei skuring å skifte dette selv om man er litt over snittet teknisk kompetent.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en imac fra 2008 hvis eneste oppgaver å spille musikk fra Tidal og rippede cd'er fra ekstern hdd. Igår forsøkte jeg oppdatere fra Yosemite til El Capitan for å teste Audirvana. Det gikk ikke. I forsøk på å komme tilbake til Yosemite endte jeg i Recovery mode og slettet "macintosh hd"-disken, etter råd på internett. Problemet er at jeg ikke får noen andre muligheter enn å forsøke å installere El Capitan. Hvordan kan jeg komme meg tilbake til Yosemite? Jeg har ingen Time machine back up, og svæææært begrensede ferdigheter 😥.

    Håper noen kan hjelpe.
    Mvh
    Veleik
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Kan jeg laste ned Yosemite til usb-pinne fra en annen mac og installere fra en slik?

    Veleik
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hater den nye MacBook Pro’en min!

    Hvilken skrelt jævla nepe fant på at det var en god ide med 4 USB-C porter på en maskin? Tulling!

    Jeg har vært Apple-fan i mange år, og dette er min 4de MacBook Pro. Har også hatt 3 Mac-mini, samt at gutta har hver sin iMac. Alle sammen har jeg elsket og de har fungert supert, samtlige uten å feile, og som rene Swiss Army Knives så har man kunne koble de til alt av perifert utstyr. Inntil nå…

    Når jeg kommer på jobb vil jeg koble på kablet nett, ekstern skjerm og tastatur.
    Er det nettport på maskinen? Nei
    Er det displayport på maskinen? Nei
    Er det HDMI på maskinen? Nei
    Kan jeg koble USB tastaturet mitt til maskinen? Nei

    Og hvor pokker har dem tenkt at jeg skal stikke inn USB-pinnen min? Jeg kommer på et sted jeg har lyst til å stikke den…

    Ok, jeg er opptatt av fotografering, så da er det greit å få bildene inn på mac’en. Har den SD-kort leser? Nei det har den da f…ikke.
    Kan jeg koble med micro-USB/mini-USB/et eller annet USB til USB via de kablene jeg har fra før da? Nei det kan du banne på at jeg ikke kan.
    Nå må jeg ha nye kabler til alt for DET er så jævla fint og enkelt å få til! Forbanna kålmaskin.

    Så da er det en eneste løsning som gjelder da, hvis man er så dum som meg å ha kjøpt en MacBook Pro designet av en tulling - og det er DONGLEHÆLVETE!!!
    Dongle for å koble til HDMI skjerm.
    Dongle for å lese av SD-kort.
    Dongle for å koble til gamle USB tastatur og mus.
    Dongle for å koble til kablet nettverk.
    Dongle for å koble USB-C til Thunderbolt til Firewire 800

    For det er så fantastisk kjempefint å ha en maskin som er 2mm tynnere og 20 dongler!! Det er design det! Kålhuer!

    Gi meg en maskin med Thunderbolt, Ethernet, SD-kortleser, HDMI port, standard USB, mini-jack og S/PDIF så kan jeg faktisk få brukt den til noe. Hvis ikke så blir dette min siste Mac.
    Velkommen til 2021. Utviklingen GÅR faktisk fremover. Det er nå 6 år siden Apple kom med sin første MacBook hvor man kun hadde USB-C. Når alle dine andre enheter kjører TB3/4 eller USB4, så vil du plutselig bare behøve en kabel for alt.

    Men det er litt høna og egget. Uten at noen tar det første steget, så kommer man seg ikke videre. Personlig elsker jeg USB-C. Trådløshøyttaler? USB-C. Nintendo Switch? USB-C. PS5-kontroller? USB-C.Trådløse hodetelefoner? USB-C. MacBook Air? USB-C. Så jeg kan ta med meg én lader på korte reiser og kan lade alt med den. På besøk hos svigers og vil vise fram familiebilder/videoer? Airplay til Philips TVen deres. Samme greia til min egen mor. Airplay til Samsung TV.

    Dersom man er Mac bruker og har behov for ekstern skjerm, så er det utrolig behagelig å ha en skjerm med TB3. Ha ethernet rett i skjermen, ha alt av ekstrautstyr koblet til skjermen. En kabel inn i Macen.

    Hvis du ikke forstår at dette er hva Apple handler om, så tror jeg du har misforstått Apple :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    I min nye BMW finnes det bare USB-C porter. Verden går faktisk framover.
    Det kan da umulig være dumt med en standardplugg heller enn alle de gamle løsningene. Så får man heller leve med å bruke noen overganger i en periode. De koster ikke så mye.

    Jeg ergrer meg egentlig mest over at Macene er så godt bygd at man sjelden får noe insentiv til å kjøpe ny. Her sitter jeg med min 10 år gamle MacBook Pro (som riktignok ikke kan kjøre siste systemversjon) og får enkelt gjort alt jeg trenger. Den fikk nytt batteri for 2 år siden (eneste oppdatering som er gjort på den) så nå holder batteriet i 4 timer. Jeg skulle gjerne kjøpe meg ny maskin, men jeg får meg ikke til å bruke penger på en ny maskin når den jeg har fungerer så godt som den gjør.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    , samt
    Jeg har en imac fra 2008 hvis eneste oppgaver å spille musikk fra Tidal og rippede cd'er fra ekstern hdd. Igår forsøkte jeg oppdatere fra Yosemite til El Capitan for å teste Audirvana. Det gikk ikke. I forsøk på å komme tilbake til Yosemite endte jeg i Recovery mode og slettet "macintosh hd"-disken, etter råd på internett. Problemet er at jeg ikke får noen andre muligheter enn å forsøke å installere El Capitan. Hvordan kan jeg komme meg tilbake til Yosemite? Jeg har ingen Time machine back up, og svæææært begrensede ferdigheter 😥.

    Håper noen kan hjelpe.
    Mvh
    Veleik
    Om du får beskjed om at installasjonen er korrupt, så er det en utdatert .plist i installasjonen.

    Fiksen er at du i recoverymodus går terminal og stille om klokka før du installerer.
    Gå i menyen og ta opp terminal.
    Tast inn «date 0101010116» og trykk enter. Deretter «exit» og enter.
    Avslutt terminal og kjør så installasjonen.

    Johan-Kr
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Ja. Du må laste ned fra nettet, men det kan du gjøre. Jeg har en slik minnepinne, som jeg kan sende deg. Må bare sjekke hviken versjon som er på den når jeg kommer hjem.
    @xerxes det hadde jeg satt voldsomt pris på. Ta kontakt når du vet mer. Jeg står selvsagt for alle utlegg du måtte ha👍😊
     

    Skip Ohio

    Medlem
    Ble medlem
    15.08.2020
    Innlegg
    29
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde samme problem med en MacMini fra 2011 jeg fant i skuffen, og etter mange mislykkede forsøk på å installere via AppStore, via klokkestilling og alskens minnepinneinstallasjoner fant jeg en funksjon i recovery mode hvor du kan tvinge den til å installere nyeste kompatible operativsystem. Mener det var omstart med CMD+shift+R (dobbeltsjekk dette). Hos meg funket det ihvertfall og jeg fikk installert High Sierra automatisk på denne måten, og for første gang funket det. Har også installert en trial på Audirvana, men sliter med at den går i dvale og at man må koble til tastatur og monitor for å vekke den. Det er veldig irriterende. Noen måter å hindre dette? Har sett for meg å ha den koblet til DAC med USB og kunne fjernstyre den via iPhone.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.860
    Antall liker
    17.393
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har en imac fra 2008 hvis eneste oppgaver å spille musikk fra Tidal og rippede cd'er fra ekstern hdd. Igår forsøkte jeg oppdatere fra Yosemite til El Capitan for å teste Audirvana. Det gikk ikke. I forsøk på å komme tilbake til Yosemite endte jeg i Recovery mode og slettet "macintosh hd"-disken, etter råd på internett. Problemet er at jeg ikke får noen andre muligheter enn å forsøke å installere El Capitan. Hvordan kan jeg komme meg tilbake til Yosemite? Jeg har ingen Time machine back up, og svæææært begrensede ferdigheter 😥.

    Håper noen kan hjelpe.
    Mvh
    Veleik
    Hei Veleik.
    Dette burde vel egentlig være "plankekjøring"?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Backup er en fin ting før man prøver på sånt :cool:

    Forøvrig synes jeg USB-C er ganske fint. Jeg sitter her med en skjerm koblet til MacBook Pro med USB-C-kabel og klarer meg med bare den ledningen. Maskinen lader over samme kabel. Tastaturet er koblet med USC-A til skjermen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å gi min Macbook Pro fra 2009 en service og oppgradering. Kanskje friske opp tastaturet, mer minne og en SSD.
    Er det noen her som har erfraing med firmaet EasyPC i Bergen?
    Ser lovende ut for meg, men vil ikke sende avgårde uten anbefalinger.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Vanskelig å begripe at bare 1 type port og manglende mulighet til å koble på sine verktøy skal være et fremskritt?
    Apples bærbare har gått fra å være et kraftig arbeidsverktøy til et lett kontor og lifestyleprodukt. Dårlig støtte for utviklere på den nye M1 chipen bekrefter også dette videre, kjipt!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Poenget er jo at den porten støtter alle protokollene slik at du slipper å velge kabel ut fra hva tilbehøret skal gjøre. En type kabel støtter alt. Det er litt tungvint i en overgangsfase når man har mye gammelt ekstrautstyr, men det løses enkelt med en liten hub. Noe sånt som denne:
    1615218032031.png

    Koster ikke all verden (det er selvfølgelig en liten ekstrakostnad) og 8 enheter kan kobles på samtidig ved å bruke kun en av portene i maskina. Jeg ser virkelig ikke problemet.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Noe kjempeproblem er det jo ikke, men tungvindt er det for en fotograf som kjapt skal tømme minnekortet i felten, eller for en nettverksadministrator inn på et serverrom som kanskje skal kable seg på div bokser for å gjøre endringer. Og for hva? Fordi det er et ræs om å gjøre laptopen så tynn og varm som mulig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hei Veleik.
    Dette burde vel egentlig være "plankekjøring"?
    Det er ikke helt plankekjøring. Hvis maskina kom med El Capitan eller har max OS som El Capitan, så er det et sertifikat som går ut på dato i imaget. Fiksen på dette er enten å manøvrere seg inn på imaget og fjerne ei .plist-fil eller å stille klokka på maskina, så sertifikatet er gyldig igjen.

    Johan-Kr
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig å begripe at bare 1 type port og manglende mulighet til å koble på sine verktøy skal være et fremskritt?
    Apples bærbare har gått fra å være et kraftig arbeidsverktøy til et lett kontor og lifestyleprodukt. Dårlig støtte for utviklere på den nye M1 chipen bekrefter også dette videre, kjipt!
    Det skal jo etter ryktene komme flere porter på neste MacBook Pro. I det store og det hele er det stort sett innebygget SD-leser jeg savner. USB-problematikken er lett å løse. Da jeg anskaffet MacBook Pro med USB-C kjøpte jeg bare inn passende tilbehør og kabler slik som man gjør når man tar et teknologisk steg fremover. Man vil jo uansett ikke ha med seg utdatert tilbehør inn i en ny datahverdag. Har f.eks. en USB-C til USB type B kabel for å koble til DAC. Har en dongle, men den er så godt som aldri i bruk.

    Jeg har også en ny Thinkpad X1 Carbon med bedre specs, men det er likevel den noen år gamle MacBooken som føles kvikkest og mest responsiv å jobbe på, så det er den som brukes i alle tilfeller der det ikke er tvingende nødvendig med Windows.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Windows suger jo balle og er helt uinteressant uansett, jeg har også en thinkpad, med Arch er denne hur kjapp som helst. Desverre så har jo også Lenovo kasta seg litt på thin and lite kjøret, så det er ikke mye å velge i der heller. En nettverkskort og mulighet til å kjøre over høy load over lang tid er et must for mange av oss, på begge punkter kommer Apple til kort(selv om det første kan løses med en dongle). Men når man sitter ute hos en kunde i en veldig kort periode er det litt tungvindt å rigge opp et helt hjemmekontor for å løse noe kjapt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Høy load over lang tid fikses vel av M1, særlig i Pro, disse maskinene blir jo nesten ikke varm.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Hjelper ikke det når mange verktøy ikke har native m1 støtte og Rosetta ikke fungerer tilfredstillende nok. I tillegg er jo M1 altfor svak til å hamle opp med mye kraftigere intel/amd cpu/gpu løsninger
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    M1 sånn rent ytelsesmessig drar godt unna i forholdt til nesten alt av bærbare løsninger. På stasjonære ting finns det mer å hente.
    Foreløpig er det Rosettaen som er bremsen, iom at det er lite native enda.

    Jeg ser allerede tegn til at Rosetta ikke får så lang tid før det avvikles, så kjører man gammel programvare, så vil dette ha ganske begrenset levetid nå.

    Bytter jeg maskin, så blir jeg nok å beholde gammel-macen til å kjøre eldre programvare på.

    Johan-Kr
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er helt typisk Apple å kutte ut Rosetta etter et par OS-versjoner. Det er jo en måte å holde utviklerne på tå hev og tvinge dem til å oppdatere programmene sine. Leit dersom man er avhengig av eldre programmer som ikke lenger er under utvikling.

    I det store og det hele foretrekker jeg denne tilnærmingen, eller snarere resultatene den fører til, fremfor den som Microsoft representerer der bakoverkompatibilitet aldri skal brytes og entropien i OS stadig øker. Sammenlign bare opplevelsen av M1 Macbook med Surface Pro X.

    I tilbakeblikk er det lett å se hvordan Apple Silicon-overgangen har vært forberedt i en årekke, med f.eks. Swift og fjerning av 32-bits støtte. Utviklerne som har holdt seg til Apple sine retningslinjer har fått en lett overgang til M1. For de andre burde det ikke være noen overraskelse at Apple fjerner støtten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å utdype synspunktene mine ytterligere. Men det er visst nødvendig å tydeliggjøre problemet, siden skarpingene her som mener at problemet hadde vært løst bare jeg hadde klart å lese «specs» før jeg kjøpte maskinen, ikke ser problemstillingen.

    «Non-Apple» maskin er ikke for meg et alternativ. Både i jobb og privat er jeg i Apple universet. I jobb ( forøvrig de som betaler for maskinen ) er oppgavene mine bla. å drifte og serve Apple maskiner og OSX mm.

    Så jeg er låst til Mac for øyeblikket, og siden Apple ikke tilbyr bærbare maskiner med de tilkoblinger jeg ønsker/trenger, så vil jeg igjen få si: Jeg hater den nye MacBook Pro’n min!. Og det er fordi den gamle er så mye mere anvendelig.

    Og mine synspunkter på den «lettvinte løsningen» - koble til en Hub/Docking.
    Joda, det løser de tekniske problemene med å få ting til å virke. Men det er ikke praktisk.
    Når jeg er ute i «felten» og skal koble meg til en HDMI port på eks en projektor. Må jeg da dra med meg en docking? I det minste en USB-C til HDMI overgang må jeg da ha.
    Hvis jeg trenger å koble meg til kablet nett, eller eks en switch /mikser etc. Da trenger jeg en USB-B eller en ethernet port. Da må jeg dra med meg dockingen igjen, eller?
    Og for å lese en USB-pinne må jeg også da dra med meg dockingen?
    Og hvis jeg ønsker å sitte et annet sted enn fast kontorplass, og gjerne vil koble til eksternt tastatur/mus, må jeg igjen ha en overgang/docking.

    Og sånn på privaten, der har jeg masse utstyr som jeg bruker og som jeg verken trenger eller ønsker å erstatte med nytt. La oss si:
    Hvis jeg sitter på toget og gjerne vil høre musikk med mitt USB headset. Da må jeg ha med en overgang.
    Så har jeg tatt noen bilder på fjellturen, og sitter på hytta og vil se bildene på mac’en. Da må jeg ha en docking/overgang igjen. Som jeg må dra med meg, og som er ekstra styr.
    Og jeg har både Firewire 400/800 disker, samt en Weiss DAC202 firewire dac som brukes til musikkavspilling hjemme. Å få dette til å spille på en USB-C only mac er unødvendig pludrete.

    Nei - det er ikke fremtiden med bare USB-C.
    Og det er ikke første ( og heller helt sikkert ikke siste ) gang Apple forandrer standard for tilkoblingsporter. Og selv om Apple har sitt eget univers, betyr ikke det at vi - kundene/brukerene - ikke har masse utstyr fra før som vi ønsker å fortsette å bruke. Og - vi trenger å leve i symbiose med verden rundt oss.

    Og hvorfor skal jeg ha 4 USB-C på maskinen min? Hvis jeg bare skal koble til én docking…

    Problemet er at mange av oss har behov for å løse oppgaver som går litt utenpå den en iPad kan klare, og da er de nye MacBook’ene langt dårligere enn eks. min forrige modell ( 2015 ). De nye MacBook’ene er ikke den swiss-army-knife’n de litt eldre modellene var, og det er der jeg mener Apple har «driti på draget».

    Takk for oppmerksomheten.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Vi skal passe oss veldig for argumenter som "Det passer for meg, så derfor passer det også for deg" som vi ser mange av i elbil-tråder. Personlig ville jeg løst ditt problem med en slik:
    1615540695817.png

    som jeg ville latt stå i permanent på den ene siden av maskinen. Da har du fremdeles 2 USB-C/Thunderbolt4 porter på den andre siden. Denne løser dog ikke problemet med ethernet, da den pluggen er for tykk.
    Det ville som sagt vært min løsning, men det er jo ikke sikkert det passer for deg.

    PS: Jeg ville nok sikret den på en eller annen måte slik at de 2 Thunderboltpluggene ikke brekker, men det finnes helt sikkert en løsning på det også, eller man kan "mekke" noe selv.
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Greit forslag det, men - dette kunne Apple ha løst for oss, sånn som de gjorde før ;-)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.688
    Antall liker
    5.870
    Siste månedene har det haglet med virus på macen, er det flere som merker det? Har siste oppdatering og Bitdefender antivirus.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.768
    Antall liker
    5.421
    Sted
    Holmestrand
    ...og jeg glemte jo å nevne at noe av det smarteste Apple har kommet med de seinere årene - MagSafe ladeporten - den har de jammen fjernet den og. Så nå er det bare å glede seg til at USB-C ladekontakten knekker...
    Seineste årene? Magsafe kom i 2006 ....
    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn