Rørutstyr Den gode følelsen...

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Av å ha valgt rett...

Av og til gjør man valg her i livet, noen av disse er vellykkede og andre ikke. Jeg gjorde et valg her i våres, og fant ut at jeg skulle selge min Leben forsterker, og satse på å realisere drømmen om en SET forsterker. Jeg har hatt en SET før, en Almarro 318B, men den måtte vike for mitt ønske om mere krefter, og PP forsterkere ble valgt... Nå har jeg svært enkle høyttalere å drive, og etter en samtale med en forsterkerkonstruktør, så fant jeg ut at SET var veien videre for meg. I frykt for å miste oppløsning,definisjon og eierglede, fant jeg ut at jeg måtte se meg om etter en velrennomert, og nok litt dyrere variant enn de nye merkene fra Østen. Jeg ville også ha litt mer krefter enn 8-9W, så 300B måtte vike. Valget mitt ble da å gå for en forsterker basert på 845-rør. Nærmere bestemt New Audio Frontiers 845SE Special Edition. Et merke ikke så godt kjent her på berget kanskje, men får bare godord rundt omkring. Kanskje best kjent i USA, i alle fall der jeg fant mest info om den, og det er litt merkelig kanskje da den er italiensk.
Med litt over 200 timer på den så langt, kan jeg nå lene meg tilbake i godstolen og bare nyte! Uten tvil er dette det beste valget jeg har gjort i hifi-sammenheng. Alt synes nå å falle på plass slik jeg foretrekker musikken presentert i min stue. Kunne nå slengt opp en masse hifi-floskler om frekvensgang, holografi etc, men det skal jeg spare dere for i denne omgang... Her får dere i stedet noen bilder av den:)

L1014735-1.jpg
L1014671.jpg
 

Vedlegg

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Har hørt denne og dette er en nydelig amp. Gratulerer. Hvilke høyttalere bruker du?
Endelig en presentasjon av noe originalt, spennende og utenfor de hverdagslige boksene alle kjøper! Bra du tenker selv!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig med jorgen1

Flott presentasjon av noe som ser ut som en velbygd og flott forsterker.
Vi vil gjerne se mer av anlegget også:)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Har hørt denne og dette er en nydelig amp. Gratulerer. Hvilke høyttalere bruker du?
Endelig en presentasjon av noe originalt, spennende og utenfor de hverdagslige boksene alle kjøper! Bra du tenker selv!
Takk Jorgen1,

Jeg bruker DYI BLH med Fostex element som ht. Forøvrig også et prosjekt basert på lesing, og studier av andres oppfattninger, og så trukket konklusjon etter hva mine preferanser er... Jeg brukte klipsch Cornwall III før disse, og ved en sammenlignings lytt for å finne ut hva jeg skulle beholde(hadde ikke plas til begge parene), så var det Cornwall som måtte forlate huset.

Kombinasjonen med et bredbånsdelement i BLH og SET forsterker gir meg en veldig god opplevelse.

L1014613.jpg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det lov å spørre hva du syns fulltoner i bakladet horn gir, som du ikke fikk med Cornwall? Spør av nysgjerrighet siden jeg har Cornwall selv. :)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Fikke selv også den gode følelsen av disse bildene :)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Er det lov å spørre hva du syns fulltoner i bakladet horn gir, som du ikke fikk med Cornwall? Spør av nysgjerrighet siden jeg har Cornwall selv. :)
Alltid lov å spørre :)

Det som "fulltonene" gir som ikke Cornwall ga i samme omfang, er i første rekke en utrolig klarhet og åpenhet i mellomtonen. Dernest har jeg faktisk bedre definisjon i bassen med disse. I tillgge så gir disse et bedre og større lydbilde, med mere luft rundt musikken enn CW III.

Det de derimot ikke gir er mulighet til å spille (grise)høyt...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det lov å spørre hva du syns fulltoner i bakladet horn gir, som du ikke fikk med Cornwall? Spør av nysgjerrighet siden jeg har Cornwall selv. :)
Alltid lov å spørre :)

Det som "fulltonene" gir som ikke Cornwall ga i samme omfang, er i første rekke en utrolig klarhet og åpenhet i mellomtonen. Dernest har jeg faktisk bedre definisjon i bassen med disse. I tillgge så gir disse et bedre og større lydbilde, med mere luft rundt musikken enn CW III.

Det de derimot ikke gir er mulighet til å spille (grise)høyt...
Takk for svar. :)

Interessante betraktninger, jeg spiller sjelden grisehøyt med Cornwall og syns egentlig en ting de gjør ganske bra er å gi god lyd på ganske lavt til moderat volum, med brukbar dynamikk og klarhet i lyden. Hurtighet og timing er også noe jeg syns CIII henger greit med på.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Er det lov å spørre hva du syns fulltoner i bakladet horn gir, som du ikke fikk med Cornwall? Spør av nysgjerrighet siden jeg har Cornwall selv. :)
Alltid lov å spørre :)

Det som "fulltonene" gir som ikke Cornwall ga i samme omfang, er i første rekke en utrolig klarhet og åpenhet i mellomtonen. Dernest har jeg faktisk bedre definisjon i bassen med disse. I tillgge så gir disse et bedre og større lydbilde, med mere luft rundt musikken enn CW III.

Det de derimot ikke gir er mulighet til å spille (grise)høyt...
Takk for svar. :)

Interessante betraktninger, jeg spiller sjelden grisehøyt med Cornwall og syns egentlig en ting de gjør ganske bra er å gi god lyd på ganske lavt til moderat volum, med brukbar dynamikk og klarhet i lyden. Hurtighet og timing er også noe jeg syns CIII henger greit med på.
Jeg disser ikke Cornwall III, bare så det er sagt. Jeg levde lykkelig med de i noen år. De var med i 3 hus, og 4 forskjellige stuer, så jeg føler at jeg kjenner de ganske bra, og jeg likte de godt. Men de ble nok distansert på nevnte parametre ved en direkte sammenligning. Klarheten i et bredbåndselement uten delefilter må bare oppleves... :)

Men dette blir litt på siden i denne tråden om min nye forsterker, New Audio Frontiers 845SE Special Edition :cool:
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nydelig forsterker! Gratulerer så mye. Jeg kjenner igjen følelsen du beskriver fra første gang jeg hadde en SET i hus, og man må rett og slett bare høre en single ended triode-forsterker på et passende par høyttalere for å fullt ut begripe hva det dreier seg om. Og da er det ingen vei tilbake til digre transistoramper og tungdrevne høyttalere..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det lov å spørre hva du syns fulltoner i bakladet horn gir, som du ikke fikk med Cornwall? Spør av nysgjerrighet siden jeg har Cornwall selv. :)
Alltid lov å spørre :)

Det som "fulltonene" gir som ikke Cornwall ga i samme omfang, er i første rekke en utrolig klarhet og åpenhet i mellomtonen. Dernest har jeg faktisk bedre definisjon i bassen med disse. I tillgge så gir disse et bedre og større lydbilde, med mere luft rundt musikken enn CW III.

Det de derimot ikke gir er mulighet til å spille (grise)høyt...
Takk for svar. :)

Interessante betraktninger, jeg spiller sjelden grisehøyt med Cornwall og syns egentlig en ting de gjør ganske bra er å gi god lyd på ganske lavt til moderat volum, med brukbar dynamikk og klarhet i lyden. Hurtighet og timing er også noe jeg syns CIII henger greit med på.
Jeg disser ikke Cornwall III, bare så det er sagt. Jeg levde lykkelig med de i noen år. De var med i 3 hus, og 4 forskjellige stuer, så jeg føler at jeg kjenner de ganske bra, og jeg likte de godt. Men de ble nok distansert på nevnte parametre ved en direkte sammenligning. Klarheten i et bredbåndselement uten delefilter må bare oppleves... :)

Men dette blir litt på siden i denne tråden om min nye forsterker, New Audio Frontiers 845SE Special Edition :cool:
Jeg tok ikke innlegget ditt som dissing av Cornwall, men syns det du forteller er interressant. Skjønner at punktkilde uten delefilter er noe jeg bør få hørt selv for å skjønne hva det handler om. Så spørs det om det er lyd som favoriserer spesielle preferanser, eller om f.eks. de rytmiske egenskapene er sammenfallende med Cornwall sine. :)

Uansett, et fint oppsett du har fått deg. :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Meget pent og stilrent!! :)
Hva slags Fostex bruker du, og har du noen form for filter på denne?

Mvh
Oks
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Nydelig forsterker! Gratulerer så mye. Jeg kjenner igjen følelsen du beskriver fra første gang jeg hadde en SET i hus, og man må rett og slett bare høre en single ended triode-forsterker på et passende par høyttalere for å fullt ut begripe hva det dreier seg om. Og da er det ingen vei tilbake til digre transistoramper og tungdrevne høyttalere..
Takk:)
Ja, det er noe spesielt med lyden av en god single ended triode forsterker.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.576
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Rett og slett utrolig vakkert oppsett, og fotografert..
Tipper dette låter godt ja.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette her ligner på noe som meget mulig kunne blitt en framtidig kombo i casa baluba. Grattis med flott ny forsterker.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.266
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Virkelig lekker forsterker det der. :)
Det er det.

Dette er en forsterker jeg har "siklet på" i noen år nå, men ikke turt/villet kjøpe da New Audio Frontiers ikke har hatt noen norsk importør/forhandler før nå.
På nykjøp i denne prisklassen foretrekker jeg å ha en veletablert norsk importør å forholde meg til. Nå har Nordic Sound Design i Fredrikstad fått agenturet på dette merket, og da så jeg en løsning på at lang tids drømming endelig kunne realiseres:)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Fy fanden den forsterker ser bra ut,- må ind og tælle ferie pengene mine
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Enig - flott forsterker og hyggelig tråd. Bare et spm. fra en dåre. Er det noen vesentlig forskjell mellom singel ended triode og singel ended transistor?
(ikke meningen spore av tråden - men siden det er så mange med erfaring på SET her så ville jeg bare spørre)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Nyydelig, hvike småsignalrør bruker den?
 
Topp Bunn