Den hersens akustikken!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Men selv finner jeg det ikke så rart at det er slektskap mellom peaker og dipper. Er ikke dette nokså normalt nedre frekvenser?
    Jeg synes det er litt rart at dine subber henholdsvis venstre og høyre måler såpass likt .... Osten er inne på plassering, tror det er lurt å starte der ...
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Å faan, har prøvd å snu på faser bak på subbene?
    Må jo være en løsning som gjør det bedre?
    Står de ganske likt i rommet?
    Har du prøvd å sette begge der det er best. Stable de på hverandre.
    Kommer til å prøve å sette begge på venstre side ja. Men med deling på 120hz er vi vel heeeelt i grenseland med å kjøre mono bass? Noen som har gjort seg erfaringer her? DBA og SBA systemer her på sentralen blir vel ofte delt på rundt 100hz mener jeg å huske, så kanskje det går bra med 120hz her hos meg. Vi får se... eh, høre neste gang sjansen byr seg. Kjellerstua er såpass naken nå at det er nokså forferdelig å spille musikk. Blir nok orden på det også etterhvert:)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har ikke dba/sba, men jeg deler basstårna mine på 130hz mot fronta, har dsp så klart med crossover på 130hz, så fronta mine spiller "ingenting" under 130hz.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke dba/sba, men jeg deler basstårna mine på 130hz mot fronta, har dsp så klart med crossover på 130hz, så fronta mine spiller "ingenting" under 130hz.
    Men da har du vel bass i stereo også? Jeg funderer nå på å sette bass delen av høyttaleren sammen på venstre side og kjøre dem mono opp til 120hz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Men da har du vel bass i stereo også? Jeg funderer nå på å sette bass delen av høyttaleren sammen på venstre side og kjøre dem mono opp til 120hz.
    Ja, det er klart .... Men jeg har jo en dsp mellom effektforsterkere og forforsterker ... Bare å smelle på y-splittere på forforsterker/integrert forsterker slik at du kjører f.eks parallell DAC og subber (eller y-splitter på pre til effektforsterkere og subber) .... Gjør det på stereoen jeg har på stua ... Har en del y-splittere fordi jeg hadde det kobla slik i kinoen også, men de står nå på hver sin kanal også .... Med dspen jeg har trenger jeg ikke sub-out på forforsterker heller ... jeg har hatt en del subber de siste 6 årene, brukte seks subber i kinoen jeg hadde før og fire subber i stereo .... Nå er det teknisk sett mer da :ROFLMAO: Sub er mono opp til en gitt frekvens uansett, er det 80hz tro?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja teknisk sett er det jo det.
    Man klarer vel ikke å peke på en 50hz tone.
    Men liker att jeg har stereo basser:>}
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte denne plata og fikk trykket på ett bilde(laser) bare for å teste. Den virket bra. Hva som ble bra veit jeg ikke men ble mye mere behagelig. Tenkte å slenge opp ett par på sidevegger også. Det er vel det folket kaller første refleksjon sikkert. Den mikrofon er til kalibrering av dirac. Funket ikke så bra....
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Håper det er greit med et spørsmål, det gjelder nå en gang akustikk. Har en garasje lite verksted på hundre kvadrat, takhøyde 2,8 m. Betong vegger og tak, da blir det et fryktelig ekko, selvsagt. har liggende 8 stk. rockfon plater 10 cm. tykke. Så hvordan går jeg frem for å finne de beste plassene å plassere disse? Tak eller vegg ? eller er det bare å " slenge de rundt. Målet er ikke å få et "perfekt rom" men å høre og forstå hva andre sier hadde vært fint. Beklager OT, men kan kanskje være til hjelp for andre og. Er ikke mye inne og skriver her, men leser mye, er mektig imponert over ekspertisen som er her på forumet, Ha en fin dag videre.
    Speilmetoden er vel fort svaret på hvor. Men på et helt nakent rom hjelper alt uansett plassering;)

     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Håper det er greit med et spørsmål, det gjelder nå en gang akustikk. Har en garasje lite verksted på hundre kvadrat, takhøyde 2,8 m. Betong vegger og tak, da blir det et fryktelig ekko, selvsagt. har liggende 8 stk. rockfon plater 10 cm. tykke. Så hvordan går jeg frem for å finne de beste plassene å plassere disse? Tak eller vegg ? eller er det bare å " slenge de rundt. Målet er ikke å få et "perfekt rom" men å høre og forstå hva andre sier hadde vært fint. Beklager OT, men kan kanskje være til hjelp for andre og. Er ikke mye inne og skriver her, men leser mye, er mektig imponert over ekspertisen som er her på forumet, Ha en fin dag videre.
    Hej. Jeg synes at du skal have din egen tråd, men med så stort et rum, har du alle muligheder for at forbedre lyden. Betonvægge ér ét problem.
    Jeg tænker en absorbent væg af de 10 cm tykke Rockfon plader, som så placeres for at gøre rummet mindre med ca 150 cm. Det ville svare til 150 cm Rockwool absorbenter på Bagvæggen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn