Den perfekte arm resonans?

L

Lars.N

Gjest
Hei

Litt dumt spurt kanskje men men,Armens effektive masse ligger på 5gram,Pick-up har egenvekt 7.2gram comliance
22mN skruer o.5 gram .

Dette gir resonanse på 9.5HZ sikkert ikke helt galt,men hva er opptimalt i teorien?

Mvh

Laban (Ønsker en riktig god påske)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Mellom 8 og 12 hz, mener jeg å ha lest. Dvs over det området der ujevnheter i platen ligger og godt under den dypeste bassen som er innspilt

L

Lars.N

Gjest
Hei

Skjønner jeg deg rett så skal den ligge over Warp på 7 HZ å under 20 HZ som er det laveste signal innspilt.

Mvh

Laban

L

Lars.N

Gjest
Da lurer jeg på om noen har gjort seg noen erfaringer lydmessig hvis det er noen?Tenker da på pick-up arbeids betingelser Low resonanse kontra High resonanse innefor 7-20 HZ

Mvh

Laban

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Min erfaring er at bassen blir fastere i fisken og perspektiv og definisjon blir bedre over hele det hørbare området når resonansen ikke er for lav. Skvulpete bass og rotete gjengivelse ved for lav resonans. Hvis resonansen er for høy kan den provosere fram resonanser i selve armen med ringing i det hørbare området. Svekket bass også med for høy resonans, men mest svekket på nivå, ikke på presisjon.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det er mange "teorier" på det området, men Van Den Hul har skrevet en god del om dette.
Han anbefaler selv 8-12 Hz, og mener at 10 Hz er det optimale.
Les nederst på siden i dette dokumentet: http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

Tonearms produsenten Mørch sier også 8-12 Hz, men anbefaler så nær opp til 12 Hz som mulig ;)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Poul Ladegaard (Brüel & Kjær) ga vel ut et AES "paper" som viste at den "beste" resonansfrekvensen lå mellom 15 og 18Hz. Har aldri brydd meg mye om denslags så lenge jeg ligger i trygt område, men som med alt annet gjelder det vel at det som høres best ut, er best.

Topp Bunn