Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Catalinaen, et slikt Canadisk operert? ble brukt her ifm skogbrannslukning her på 80-90 tallet. Ved et tilfelle fikk jeg orkesterplass, nokså høyt oppe slik at jeg etterhvert så ned på flyet som kom inn for å hente vann ved Holsfjorden som er en nokså trang fjordarm. Den kom inn i nokså bratt vinkel med motorene nær tomgang, i hverfall spyttet det og smalt som fn så jeg trodde det var i ferd med å styrte men det gikk ned og fylte buken og ga alt de hadde for å ta av igjen. Et helvetes "baluba" :)

Det var ikke dette, det var vel oransje men ellers likt og med samme formål.
    250px-PBY_Catalina_airtanker.jpg

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Den jeg gjerne skulle sett fisket opp og restaurert er Dornier Do 26. Stiligste flybåt noensinne. Tre av dem gikk tapt i Nord-Norge i 1940, av totalt seks fly av typen. Byggenummer 1 "Seeadler" ligger vel i Rombaksfjorden fortsatt.

Vis vedlegget 474858
    Det ble senket en del sjøfly i Hommelvik ila sommeren 45 men ingen er nok av typen du nevner. Følgende historie finnes men jeg har snakket med et øyenvitne til hendelsen som har en annen versjon:
    https://www.nrk.no/trondelag/fant-sjeldent-tysk-krigsfly-under-ekkoloddtesting-1.13741821
    Det som skjedde var at de allierte tauet flyene ut på fjorden og skjøt på pontongene for å senke de. Alt tysk krigsmateriell av betydning skulle jo ødelegges, mange fly ble ødelagt på flyplasser rundt om (sprengt) og det verserer historier om at de allierte skal ha sendt Bf 109ere - med motoren i gang ut i sjøen fra enkelte flyplasser rundt om.

Dette er vel de som ligger ved Hommelvik men det var og snakk om et annet fly men er usikker på om dette var inne i bildet ifm denne hendelsen.
    https://www.nrk.no/trondelag/fant-sjeldent-tysk-krigsfly-under-ekkoloddtesting-1.13741821

Disse ble senket:

Denne kan og ha vært med i Blutet men er usikker på om jeg blander to hendelser, dette er lenge siden.
    Dornier_Do24K_in_flight_c1938.jpg

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Norges første flygning. https://tv.nrk.no/program/fØst70000392/loeytnant-dons-norges-foerste-flyger
    Hørte om denne hendelsen første gang ifm en tilstelning på Karljohansvern, Det Sjømilitære Samfund.
    Senere dukket denne dokumentaren om saken på NRK. Om jeg husker riktig fikk Dons aldri flylappen men Hwaddaheck, mission completed.

En svensk løytnant ville fly over Horten i mai 1912. Tre norske marineoffiserer bestemte seg da for at en av dem måtte bli flyger for å komme svensken i forkjøpet. Vi skal følge forberedelsene til og gjennomføringen av den første flyging foretatt av en nordmann, løytnant Hans Fleischer Dons med flyet "Start" i 1912.
    Løytnant Dons med flyet Start.
    Borre006.jpg

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> baluba, det Spit byggesettet har jeg aldri sett maken til :)

Bygget selv mange skalamodeller i sin tid og forsøkte så godt jeg kunne å ta vare på de opp igjennom årene men diverse smårollinger og voksne klumpfingre har dessverre gitt de hard medfart men jeg tok omsider hånd om det meste. Har bla Spit Mk 1 og Messerschmitt Bf109E i 1/24 skala (Battle of Britain modellene) og en Focke Wulf 200, herpet men bra nok til å bli tatt vare på + en mengde 1/72 kjente modeller. også herpet i varierende grad

Sidenote, innehaver av en en herværende forretning for slik hobby fortalte at de ikke lenger selger noe av slike skalabyggesett.
    "Moderne" barn har ikke bra nok finmotorikk til å bygge slikt lengre, "too much Copy Paste" og gaming? Vel, det var nå hans ord for å forklare at salget hadde opphørt.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    -> baluba, det Spit byggesettet har jeg aldri sett maken til :)

Bygget selv mange skalamodeller i sin tid og forsøkte så godt jeg kunne å ta vare på de opp igjennom årene men diverse smårollinger og voksne klumpfingre har dessverre gitt de hard medfart men jeg tok omsider hånd om det meste. Har bla Spit Mk 1 og Messerschmitt Bf109E i 1/24 skala (Battle of Britain modellene) og en Focke Wulf 200, herpet men bra nok til å bli tatt vare på + en mengde 1/72 kjente modeller. også herpet i varierende grad

Sidenote, innehaver av en en herværende forretning for slik hobby fortalte at de ikke lenger selger noe av slike skalabyggesett.
    "Moderne" barn har ikke bra nok finmotorikk til å bygge slikt lengre, "too much Copy Paste" og gaming? Vel, det var nå hans ord for å forklare at salget hadde opphørt.
    Dette er et sett fra en kinesisk Lego-kopist kjøpt på Clas O. :)

Spitfire box.jpg

Landingshjul er nedfellbare, og flapsa "funker". Mye finere i virkeligheten enn på bilder, utrolig nok.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.101
    Sted
    Sørlandet
    "Norges første flygning. https://tv.nrk.no/program/fØst70000392/loeytnant-dons-norges-foerste-flyger
    Hørte om denne hendelsen første gang ifm en tilstelning på Karljohansvern, Det Sjømilitære Samfund.
    Senere dukket denne dokumentaren om saken på NRK. Om jeg husker riktig fikk Dons aldri flylappen men Hwaddaheck, mission completed"

Stemmer dette? Hans Andreas Navrestad fløy 400 meter allerede i 1825: http://www.lund.kommune.no/getfile.php/1736527.1842.cacuscftfp/Verdens+første+flytur.pdf og var med det først i verden :)

-BB-

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    =WayAhead;2652265]Norges første flygning. https://tv.nrk.no/program/fØst70000392/loeytnant-dons-norges-foerste-flyger
    Senere dukket denne dokumentaren om saken på NRK. Om jeg husker riktig fikk Dons aldri flylappen men Hwaddaheck, mission completed.
    Stemmer dette? Hans Andreas Navrestad fløy 400 meter allerede i 1825: http://www.lund.kommune.no/getfile.php/1736527.1842.cacuscftfp/Verdens+første+flytur.pdf og var med først i verden :)

-BB-
    Mulig det, men da må kanskje verdenshistorien skrives om dersom den flyturen var motorisert, Wright brødrene fløy vel snaue 300m motorisert i Des 1903 på sin første tur på Kitty Hawk. Forøvrig skal verdens første "bil" ha blitt laget i Norge og garantert verdens første forgasser ble utviklet og patentert her så ideer og kreativitet har aldri manglet.
    https://tekniskmuseum.no/besok-oss/helgeprogram/1447-verdens-forste-bil-kunne-ha-vaert-norsk

Den historiske flyturen med «Start» fra Gannestadjordet på Borre i Horten til Øra ved Fredrikstad ble gjennomført om morgenen 1. juni 1912.
    Det er forøvrig flere som hevdes å ha utført motoriserte flyvninger før brødrene Wright bla en engelsk oppfinner med dampdrevet fremdrift.

Otto Liliental døde 12 år før Br Wright fløy og han hadde skrevet en bok om sine erfaringer med glidere som br Wright hadde studert nøye, der fremgikk det at Lilienthal hadde konkludert med at beveglige styreflater var helt avgjørende for å kontrollere den flyvende "innretningen".

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For all del... men over Karljohansvern og Oslofjorden og tilbake hadde han ikke kommet på den tiden :)

Synd det ikke ble tatt vare på fly og dokumentasjon.

Det er jo utviklet og laget så vanvittig mange fremtidsrettede saker i dette landet som dessverre har endt opp i andre land som NMT - utviklet i Norge men som Nokia gikk til seters og fetet seg opp på - en stund men det er vanvittig mye annet og.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært mange forsøk rundt om:

Og noen som har klart det:

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.338
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Mht Catalinaen, et slikt Canadisk operert? ble brukt her ifm skogbrannslukning her på 80-90 tallet. Ved et tilfelle fikk jeg orkesterplass, nokså høyt oppe slik at jeg etterhvert så ned på flyet som kom inn for å hente vann ved Holsfjorden som er en nokså trang fjordarm. Den kom inn i nokså bratt vinkel med motorene nær tomgang, i hverfall spyttet det og smalt som fn så jeg trodde det var i ferd med å styrte men det gikk ned og fylte buken og ga alt de hadde for å ta av igjen. Et helvetes "baluba" :)

Det var ikke dette, det var vel oransje men ellers likt og med samme formål.
    Vis vedlegget 474921
    Har også vært så heldig å få oppleve Catalinaen på brannslukkingsoppdrag. Dette skjedde vel helt på slutten av 70-tallet, ved Sørlansbanen, som går gjennom Kvinesdal. Det var ekstremt tørt, var antakelig midt på sommeren, da et av togene under bremsing hadde satt fyr på skog rett sør for Sandvatn stasjon. Catalinaen kom fra Sola flystasjon (muligens dette er feil), og fyllte tanken opp med saltvann i Fedafjorden ca 15 km lengre nede i dalen. Tricky dette også, da flere store høyspentmaster og ledninger henger lavt over fjorden. Vi fikk pappa til å kjøre oss opp til Sandvatn, og klatret opp på fjellet over skogbrannen. Vi fikk med oss to av flyets tre eller fire turer. Brannen ble omsider slukket med god innsats også fra lokale brannfolk. Utrolig spennende for en flyinteressert å stå og se ned på flyet, mens det fløy sikk sakk mellom det kuperte terrenget!

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når en først har egen flystripe er det jo kurant å fylle på med en seafire FR-47 og, Griffon, 6 bladet kontraroterende propell.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.848
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig, vekker gamle minner.
    I Braathen's glanstid, vi var vel i ferd med å fase ut 737-200, jobbet jeg som tekniker overtid på Sola, og sendte i den forbindelse en tom 737-200 med lite fuel over til FBU. Spurte pilotene om de kunne vise meg hvor bratt en 737 kunne klatre. De dro litt på det, men lot seg lokke... Fighter-take-off, løftet fra bakken, inn med hjulene, lå flatt til enden av stripa, nesa i været, og dæven hvor bratt de kunne klatre, helt til jeg knapt kunne se dem. En av min kolleger hadde også en fantastisk tur etter å ha vært på AES (Ålesund) og reparert en maskin, de fløy tomme over til FBU, fikk utrolig nok tillatelse til å fly inn Geiranger-fjorden, inne i enden var det nesa i været og rett til fjells, for å si det sånn, i over 450 km/t! Selv har jeg også hatt gleden av baksetetur på F-5 ut Geirangerfjorden. Minner for livet! (selv om jeg spøy som en gris i en plastpose når vi vel var ute av fjorden og oppe i det blå igjen....)

Mvh
    Håkon Rognlien

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.211
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I Braathen's glanstid, vi var vel i ferd med å fase ut 737-200, jobbet jeg som tekniker overtid på Sola, og sendte i den forbindelse en tom 737-200 med lite fuel over til FBU. Spurte pilotene om de kunne vise meg hvor bratt en 737 kunne klatre. De dro litt på det, men lot seg lokke... Fighter-take-off, løftet fra bakken, inn med hjulene, lå flatt til enden av stripa, nesa i været, og dæven hvor bratt de kunne klatre, helt til jeg knapt kunne se dem. En av min kolleger hadde også en fantastisk tur etter å ha vært på AES (Ålesund) og reparert en maskin, de fløy tomme over til FBU, fikk utrolig nok tillatelse til å fly inn Geiranger-fjorden, inne i enden var det nesa i været og rett til fjells, for å si det sånn, i over 450 km/t! Selv har jeg også hatt gleden av baksetetur på F-5 ut Geirangerfjorden. Minner for livet! (selv om jeg spøy som en gris i en plastpose når vi vel var ute av fjorden og oppe i det blå igjen....)

Mvh
    Håkon Rognlien
    FDM satte med åren en effektiv demper på skojigheterna!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.848
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Den fordømte teknologien, hindrer gutter å være gutter! :)

Mvh
    Håkon Rognlien

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    Håkon Rognlien
    Den fordømte teknologien, hindrer gutter å være gutter! :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Släpp flygarna loss, det är vår! :cool:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke jeg, selv om bertene begynner å ta innpå...

De som savner flyging kan hoppe til 5:55

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Takk for tips. Dette var fint tidsfordriv og en ny leke til barnebarnet hvis far nettopp har fått kapteins grad i flyselskap :)

IMG_20180121_205300217.jpg
    IMG_20180121_205313196.jpg
    IMG_20180121_205333681.jpg

Bra produkt som koster nada i forhold til original Lego

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og en aldri så liten utfordring å sette det sammen, det tok litt tid for oss i alle fall. Gøy å se at det er flere som synes disse byggesettene fra en kinesisk Lego-kopist er fine. Lurer litt på om jeg skal spandere en Tiger-tanks på meg selv. Barnslig, baluba? Jepsi pepsi! :rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Og en aldri så liten utfordring å sette det sammen, det tok litt tid for oss i alle fall. Gøy å se at det er flere som synes disse byggesettene fra en kinesisk Lego-kopist er fine. Lurer litt på om jeg skal spandere en Tiger-tanks på meg selv. Barnslig, baluba? Jepsi pepsi! :rolleyes:
    Livet er ikke verd å leve om man ikke kan være litt barnslig!;)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Rener med at det kanskje er noen her som har spilt IL-2. Vel nå flyr opp til flere restaurerte igjen - med Allison motorer riktignok men det funker. På flymuseet i Bodø står alt stod det en originalmotor til IL-2 utstilt. Den så ut som den var laget på en lokal smie men den var nok likevel robust og den siste kompnenten som ga opp.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Yak-3 - nybygget replika også med Allison motor. Da unionen falt var det mange firmaer som lurte på hva de skulle ta seg til. Et av resultatene ble at det ble laget en del slike replikaer av Yak 3 og 9. Disse ser ut til å være svært manøvrerbare og en engelsk pilot som er sjåfør på denne mener den er raskere enn de andre sammenlignbare maskinene fra samme tid. Den var bla utstyrt med en 20mm kanon som munnet ut i spinneren, senere også med en 37mm montert på samme måte. De russiske pilotene fortalte at det holdt med treff fra 1 prosjektil for å ta ut motstanderene med dette skytset.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bell Aircobra 39 med full fyr i kaminen. Russerene fikk mange av disse flyene som hjelp fra USA. De allierte pilotene var ikke overbegeistret for dette flyet men de russiske pilotene elsket det. I det første klippet fyrer den fra 37mm kanonen i spinneren og siden med de 4 stk 1/2 tommerene over motoren i tillegg.

P-63 King Cobra - etterkommeren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn