Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Parafinlukten kan jeg faktisk styre meg for! ( Jfr F15 ).
    Hadde besøk av en enslig slik på Værnes da jeg jobbet der. Gud vet hvorfor han var der??
    Da han skulle "hjem" til Tyskland var det selvsagt ganske mye fly i luften over Trøndelag så Kontrollsentralen kunne ikke uten vidre gi ham ønsket høyde med en gang. Han fikk en sånn 5-8tusen for som midlertidig høyde, det ville ikke piloten akseptere da han var redd det ville ta for lang tid å komme opp i marsjhøyden slik at han ikke ville ha nok drivstoff helt hjem. De der flyene brenner ganske mye mere drivstoff i lav høyde enn hva de gjør høyt oppe. Vi ( jeg ) akkorderte med kontrollsentralen en del om mulig høyde for denne F15, men de sa nei dessverre! Det gjør de selvsagt ikke uten grunn. Til slutt ble kollegaen på kontrollsentralen lei maset og kom med et "tilbud": Hvis F15 maskina tok av i løpet av 2 minutter og klatret vertikalt til 30.000 eller 40.000 fot (husker ikke nøyaktig, det er lenge siden!) så skulle han kunne få sin ønskede høyde til Tyskland. Piloten fikk tilbudet og kom med et: "YES SIR! AFFIRMATIVE SIR; THANK YOU SIR!" Det var ikke vanskelig å høre på stemmen hans at vi hadde "gjort dagen" for ham, dette var en klarering han hadde vente på lenge! Full afterburner, etter drøyt halve rullebanen dro han stikka i magen og oppover gikk det! De som satt og så på radaren sa at han ikke flyttet seg horisontalt men høydetallene freste oppover som om det var prisen på en besinpumpe! Han takket og kalte meg "Sir" flere ganger da jeg sendte ham over til kontrollsentralen, og da var han fortsatt på vei rett oppover på vei ut av mitt luftrom. Og ja vi hadde gøy i Tårnet vi også! ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glimt blir mestre og flyr SAS, ikke Nårvidjen, mens svanene i 331 synger. Det er riktig så trist og vakkert.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Her er to personer ufattelig nære tragedie i seilfly, men de kom seg unna og utelandet trygt på et jorde kort tid etterpå...
    Instruktør bak og elev foran og flyr en DG1000. (Er selv seilflypilot)

    Klassisk tabbe, VMC into IMC:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Her er to personer ufattelig nære tragedie i seilfly, men de kom seg unna og utelandet trygt på et jorde kort tid etterpå...
    Instruktør bak og elev foran og flyr en DG1000. (Er selv seilflypilot)

    Klassisk tabbe, VMC into IMC:
    Lemme tell you about hitting a rainfront on a return to Benalla. Men da sklei jeg ikke omkring inne i skyene. Fint å høre variopip på formiddagen en novemberdag.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Lemme tell you about hitting a rainfront on a return to Benalla. Men da sklei jeg ikke omkring inne i skyene.
    Løfter gjerne godt i forkant av en slik front, men det hjelper lite om man skal gjennom ;)
    Hva fløy du i Benalla? Opererer selv fra ENNO i egen LS6a (sameie)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^LS6, var der i '86-'87. Fine dager, som crew for norske deltakere i Worlds, men det ble tid til noen turer selv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var et par poeng i den filmen. I snitt holder vel en gjennomsnittlig amatørpilot uten IFR papirer i 45 sek fra han går IMC til han spinner ut av skyen.
    Og seilfly har jo gjerne kun kule/svingviser og ikke horisont så i en slik er det enda vanskeligere å komme helskinnet ut av slike situasjoner. Jeg fløy vel tett på halvparten av elevtimene til A-lappen med "hood". Dvs kun på instrumenter. "Tollef" på Værnes sa alltid: "E du uheldig å rote dæ i skya kjæm du tel å takk for kvart eit minutt av deinne træninga, sjø!" Om han egentlig mente "idiot" og ikke "uheldig" er jeg litt mer usikker på??
    Nå tror jeg også at en komisjon ville hatt synspunkter på samarbeidet i cocpit. Synes å høre en smule uenighet mellom forsetet ( elev? ) og baksetet ( instruktør? ) i fohold til hvem som hadde "controls". Et tema som bør være avklart FØR avgang! Som fartøysjef har man to privilegier her i verden, når man sier "my controls" så skal det ikke være rom for tvil eller diskusjon om det! Det andre privilegiet er førsteretten til velge flyvertinne for kvelden.:p:p
    Nå vet jeg ikke hva slags luftrom disse fløy i, men så fremt de ikke fløy i et "Glider only" luftrom var de ulovlig nært skyene i utganspunktet.
    Alt dette sagt så er det faktisk gøy å fly seilfly. Har et par timer i sorten. NTHF's Blanik L13.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Uten noe trening så tror jeg 45s er i overkant, det skjer gjerne raskere.... Her er de også kun ca 1000' over terreng, som gjør tidsvinduet for korrigering betraktelig kortere.

    Den åpenbare feilen de gjør er å gå til venstre for skyen v/ 1:30s, de flyr hang så vind inn fra høyre.
    Bak skyen mister de referansen til terrenget, driver over til le-side og mister kontroll på flyet. De rekker såvidt å unngå bakken da den i siste liten kommer til syne. Skyen ligger helt ned på terrenget, og de trekker opp men mister da terrenget og kontroller på nytt (spin spin spin!) Siste uttrekk er heldigvis (!!) vekk fra stigende terreng og de fikk kommet seg ut av terrenget og utelandet på et jorde.

    Horisontal VFR minima bli ikke overholdt her nei.
    Det virker faktisk som det var eleven her som reddet situasjonen, han hadde trolig best utsyn også fra forsetet. Tror heller ikke det var hans første instruksjonstur, tydelig at han har terpet på å gjenkjenne stall med mulig spin som utfall (y)

    Loss of Control (LOC) ved overgang VMC til IMC skjer fryktelig fort, det er ikke så mange år siden vi hadde en fatal ulykke i nærheten av Frya. Piloten fløy seg inn i sky, hoppet fra seilflyet men hadde ikke sikker høyde til terrenget under :(
    2-3år siden var det også en slik i Sverige, der gikk flyet i oppløsning pga for høy fart etter LOC i sky. Der tok det 24s fra flyet gikk inn i sky til det traff bakken. Piloten kom seg ut med skjerm, passasjeren ble med ned...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Men ja - det ER gøy å fly seilfly, utsikten er imponerende og norsk landskap er vakkert :)
    Besøker jevnlig Gaustatoppen m/ seilfly (ca 45km fra Notodden i luftlinje)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    En bekjent fra NTH fløy en Cub til Gjøvik en vinterdag med lave skyer. Han gikk IMC og kom rett ned. Landet vertikalt ned langs et grantre. Snøen lå fortsatt
    på treet på den siden flyet ikke kom ned på. Virkelig vertikalt! Tre av 4 bolter som holdt setet fast knakk men den siste holdt så han slapp å få avtrykk av en
    høydemåler som viste "0" i panna! Han ble skadet men ikke så veldig galt så han fortsatte å fly. Lavt skydekke er noe man ikke skal tøve med, forsiktig sagt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Klart, men hvis det er kortvarig kan en vel våkne til igjen om det er tid og høyde nok. I en annen F16 video av samme kaliber mener jeg å huske at pilot + instruktør er i cockpit. Piloten svimer av og det tar litt tid før instruktøren får tatt hånd om situasjonen. Mye dårligere videokvalitet på den.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Medias etterrettelighet......


    Fakta: fantastisk nødlanding i mørket av erfaren akro pilot.
    [/QUOTE]
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Denn lanna på Gardermoen i ettermidda, lit føre kl12:30 3FE3CAC2-9E94-4A83-B41F-EDCC0066F806.jpeg
    Antonov AN-124
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Funny "sortie"...


    In January 1945, Yeager and Anderson on their last mission were spares and so instead of returning to base, went on a tour of Europe where Yeager showed Anderson Lake Annecy and Switzerland. On that trip, Yeager dropped his fuel tanks on Mont Blanc and Anderson shot them. When they returned to base, they found they had missed the biggest air fight of the war – their squadron shot down 56 German planes that day.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nevner og et par andre som har utmerket seg i tralten selv om de ikke var direkte først gjennom lydmuren:

    Eric ‘Winkle’ Brown: Britain’s most incredible test pilot

    He flew more aircraft than anyone else in history – and was the first man to land a jet on an aircraft carrier. BBC Future selects some standout moments in the career of Eric ‘Winkle’ Brown.

    All time favoritt fly: "A Ferrari in the sky", de Havilland Hornet., loopet vel på en motor....

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alex Henshaw, (1912 - 2007) Spitfire testpilot på fabrikken i Castle Bromwich. Han fikk aldri lov til å fly i kamp da han var for verdifull til å teste de nye flyene før de ble fraktet til skvadronene. En gang holdt han oppvisning for Churchill da han besøkte fabrikken. Churchill sa følgende: Det der gjør du aldri igjen.

    Glimt:



    Alex Henshaw: Spitfire - The Pilot's View
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    All time favoritt fly: "A Ferrari in the sky", de Havilland Hornet., loopet vel på en motor....

    Loope på en motor? Det gjorde Bob Hoover også, men med et "forretningsfly"! Shrike Comander.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    F-5 , den vakreste jageren som er eller var, dette er 2-seter, en-seteren var enda mer elegant. I bakgrunnen ses Røkke-løkka stadion og ellers en småby på nordvestlandet
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Flotte bilder ! Er det Røkkebingen en ser på øverste bildet? Synes det ligner veldig. Vært der en del ganger ifm jobb.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Det er vel Røkkes gave til byen, eller Aker Stadion om man vil. Han kom nylig til byen med sin privat jet Falcon, ganske fint fly det også. 500 Mill tror jeg. For å se kampen Molde Arsenal.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Den ene piloten som var med på dette toktet ble senere SAS-kaptein, som vanlig på den tiden. For ikke så lenge siden i SAS fly måtte han vente på landing og fløy rundt omkring og laget denne formasjon, fra flight radar, men det var ikke tilsiktet, var hans kommentar Skjermbilde 2020-12-22 kl. 00.09.44.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn