Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ubegripelig hvor mange fly som faller/ har falt ned. Her er et.....

    ...for 30 år siden.

    Det som er sannheten er at det faller ned ubegripelig fly, om du ser statistisk på det.

    For øvrig medførte Lauda Air-ulykken til et verdensomspennende modifikasjonsprogram på ALLE Boeings thrust reversere, ikke bare på 767.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm....
    Ekstraordinær prosedyre ved feil på styring av start valve. Det er en one off som kan foretas på utestasjon etter spesifikke kriterier i Minimum Equipment List. Start valve vil bli reparert ved første tilgjengelige mulighet. Mekanikeren holder ventilen åpen til cockpit gir beskjed om oppnådd turtall på N2 (core engine), og derfra greier motoren seg selv.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ekstraordinær prosedyre ved feil på styring av start valve. Det er en one off som kan foretas på utestasjon etter spesifikke kriterier i Minimum Equipment List. Start valve vil bli reparert ved første tilgjengelige mulighet. Mekanikeren holder ventilen åpen til cockpit gir beskjed om oppnådd turtall på N2 (core engine), og derfra greier motoren seg selv.
    Har upplevt något liknande med en maskin som stod stuck i Riga. Crewet gick ut på tid och ett nytt crew (mig själv inkluderad) plus mekaniker flög över och fick hämtat hem det. Har glömt detaljerna, men det var ett liknande fel med tillhörande non-standard procedurer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, faktum er at det faller og har falt ned ufattelig mange fly - crasher vi ikke hører så mye om på disse kanter. Nå finnes det kortversjoner av hendelsene på YouTube basert på de offisielle havarirapportene og en ting er at det faller/falt ned mange fly men like overraskende er årsakene. To eksempler på de siste jeg sjekket:mad:


     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nei, faktum er at det faller og har falt net ufattelig mange fly - crasher vi ikke hører så mye om på disse kanter: Nå finnes det kortversjoner av hendelsene på YouTube og en ting er at det faller/falt ned mange fly men like overraskende er årsakene. To eksempler på de siste jeg sjekket:mad:
    Om det er mange eller få, er vel en subjektiv opplevelse i så fall.
    Ned mot 0,5 fatale ulykker pr. 1 million flyturer (0,4 pr. 1 million flytimer), medførende 22 dødsfall på den samme millionen flyturer (12 dødsfall pr. 1 million flytimer).
    Og det er inkludert alle flyturer, og vi vet at kommersiell passasjertrafikk er betydelig sikrere enn totaltallene.

    Antallet YouTube-videoer er neppe å anse som gode bevis i noen retning.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Var med å fløy denne fine damen fra 50 tallet ved 3 andledninger i høst vinter. Fin opplevelse med håndstart fra propell og kan se wirene inni cocpiten når en flyr i ca 60 knop))
     

    Vedlegg

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    A Boeing 737 Collides With a Embraer Jet at 37,000ft | Phantom Strike | GOL Airlines 1907 |
    Dårlig nytt for 737eren...


     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    GA er nær på dramatisk mye mer utsatt for ulykker enn Air Lines og det gjør jo at statistikken for de to må holdes adskilt.

    Fortsatt er det slik at det er "ørten" ganger farligere å kjøre bil til flyplassen enn det er å sitte i et fly fra Gardsermoen til New York.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det var systematikken bak statstikken som var pointet. Lies, Damn Lies and Statistics.... dette er også årsaken til at ulykkestallene ser mye bedre ut i luftfarten en det som er realiteten. GA var bare et eksempel på hvordan statistikk kan "brukes"...

    More to come....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det var systematikken bak statstikken som var pointet. Lies, Damn Lies and Statistics.... dette er også årsaken til at ulykkestallene ser mye bedre ut i luftfarten en det som er realiteten. GA var bare et eksempel på hvordan statistikk kan "brukes"...

    More to come....
    Hva er din agenda?
    Å overbevise verden om at en av de sikreste transportmetodene vi har, er farlig, eller hva er problemet her?

    Dersom du tenker å benytte statistikken for GA til å si noe om farligheten ved kommersiell luftfart, er det jo du som "bruker" statistikken med helt feilaktig fokus.

    (Funfact: dersom du ser på antallet flytimer som statistisk sett går mellom hver fatale ulykke, kan du sette deg på et fly, og være der oppe i luften i 137 år, dag og natt. Det er også en måte å "bruke" statistikken på. Men de som vinner på Lotto, eller de som treffer et fjell i 800 km/t driter i statistikk)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Vet du hvorfor det ble kalt "flying circus"?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har "alltid" trodd at det var RFCs kallenavn på Jasta 11 på grunn av all malingen som gikk med på Albatrosene og Fokkerne, men jeg vet ikke.

    Tillegg: I følge Wikipedia er jeg inne på noe:
    It was dubbed 'Richthofen's Flying Circus' because it mimicked a circus's logistics by using dedicated railway trains to transport it to forward airfields, and because of its vividly painted aircraft.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flying circus - en gjeng med tyske aristokrater som likte fargerik maling på sine spede krigsfly?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Dere har jo vært inne på det allerede.
    I likhet med Cirkus så pakket de sammen hele flybasen på ettermiddag / kveld og flyttet til en ny base med tog. Akkurat som cirkus gjorde på den tiden.
    Det geniale var at de allierte ikke kunne få bombet basen da de hele tiden flyttet. Når de allierte "kom over" en tysk flybase så var den flyttet når de kom med bombefly neste dag. På mange måter det helt motsatte av hva vi gjør i Norge i dag når vi samler alle våre jagerfly på Ørland og Evenes.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    En eller annen, husker ikke hvem sa meget fornuftig:

    Den som ikke lærer av historien er dømt til å gjenta de historiske feilgrep!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    SJ-182, 737-500, 8. jan., antatt auto trottleproblem, chip fra voice recorderen mangler.

    Del 2:

    Del 1:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Auto throttle vil alene aldri ta ned et fly. En hver ulykke i luftfarten er en serie av omstendigheter.

    Akkurat når det gjelder Indonesia, har historien dessverre vist at de ikke har god kontroll på sikkerhet, og har liten generell forståelse av kravene som gjelder for å operere luftfarten på et høyt nok sikkerhetsnivå. Merk også at helten i videoene over her snakker om at problemet er "over reliance on automation", altså at de eventuelt ikke har forstått hva de skal gjøre når automatikken spiller dem et puss.

    Men uansett er dette foreløpig spekulasjoner. Og igjen, A/T alene sender aldri et fly i havet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Auto throttle vil alene aldri ta ned et fly. En hver ulykke i luftfarten er en serie av omstendigheter.

    Akkurat når det gjelder Indonesia, har historien dessverre vist at de ikke har god kontroll på sikkerhet, og har liten generell forståelse av kravene som gjelder for å operere luftfarten på et høyt nok sikkerhetsnivå. Merk også at helten i videoene over her snakker om at problemet er "over reliance on automation", altså at de eventuelt ikke har forstått hva de skal gjøre når automatikken spiller dem et puss.

    Men uansett er dette foreløpig spekulasjoner. Og igjen, A/T alene sender aldri et fly i havet.
    rart du aldri gidder å se igjennom disse særs informative videoene. Da hadde man sluppet sliketullesvar.

    som du vil se når jeg poster mer om alle flyulykker senere kan autotrottelen være direkte årsak til svært mange ulykker. Mange av disse kunne vært unngått om man hadde samme erfaring som Juan Brrown. Se video en.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    rart du aldri gidder å se igjennom disse særs informative videoene. Da hadde man sluppet sliketullesvar.

    som du vil se når jeg poster mer om alle flyulykker senere kan autotrottelen være direkte årsak til svært mange ulykker. Mange av disse kunne vært unngått om man hadde samme erfaring som Juan Brrown. Se video en.
    A/T kan være en av input'ene i en rekke omstendigheter som gjør at det går galt.
    Jeg var sertifisert flytekniker på eksakt den flytypen det dreier seg om i dette konkrete tilfellet. Jeg tror ikke du behøver å belære meg om Autothrottelen på akkurat den maskinen.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    3.507
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    En eller annen, husker ikke hvem sa meget fornuftig:

    Den som ikke lærer av historien er dømt til å gjenta de historiske feilgrep!
    “If we don't study the mistakes of the future, we're bound to repeat them for the first time.”
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    A/T kan være en av input'ene i en rekke omstendigheter som gjør at det går galt.
    Jeg var sertifisert flytekniker på eksakt den flytypen det dreier seg om i dette konkrete tilfellet. Jeg tror ikke du behøver å belære meg om Autothrottelen på akkurat den maskinen.
    Till WayAhead,

    Osäker på om det hjälper, men jag har 15 år och 10.000 timmar på 737 bak mig (fortfarande operativ) så med Håkons teknikerbakgrund och min pilotbakgrund kan det tänkas du får mer hjälp än alla dessa videor?

    Bara att fråga, så kan vi säkert hjälpa till.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Till WayAhead,

    Osäker på om det hjälper, men jag har 15 år och 10.000 timmar på 737 bak mig (fortfarande operativ) så med Håkons teknikerbakgrund och min pilotbakgrund kan det tänkas du får mer hjälp än alla dessa videor?

    Bara att fråga, så kan vi säkert hjälpa till.
    Og la oss ikke glemme følgende gamle jungelord: "Controllers tell pilots how to do it!" :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her inne/i flytråden som kjenner til og/eller er aktivt medlem i flyklubb Bodø/omegn?
    Tenkt siden jeg flyttet opp hit, om jeg ikke skulle ta opp hobbyen igjen.
    (Tidligere PPL-A fra ENFB dagene)
    Klør litt i kroppen når jeg ser aktiviteten rundt basen her :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn