Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vulcan var en vanlig gjest heromkring sånn til begynnelsen av 80-tallet... Tornadoen er ikke akkurat stille den heller.... og så har jeg hatt "æren" av å se SR71 ta av....
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Vulcan var en vanlig gjest heromkring sånn til begynnelsen av 80-tallet... Tornadoen er ikke akkurat stille den heller.... og så har jeg hatt "æren" av å se SR71 ta av....
    For en opplevelse å se SR71! Var det mye lyd i den også?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    En veldig god kompis av meg avtjente verneplikten på Andøya når SR71 kom ned med ødelagt motor, han stod i kringvern rundt maskinen, med frivillig dobbelvakt... Han fikk av pilotene tillatelse til å sette seg oppi cockpit - nærmere nirvana har kona hans aldri fått ham 😂🤘

    Andøya vibrerte når den maskinen sa takk for besøket 🤯
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    F-16 blir man aldri lei nei, både hører og ser dem godt hver dag fra ny bolig her i Bodø når kara drar av for trening,og i dag også fra Bestemorenga på dagens skitur. Eller, lei og lei, forrige uke var det kveldstokter. Da kan man bli litt lei faktisk.
    Men kult å se take-off i mørket da, med fyr i brenneren.
    Stusser litt over at det ikke kommer en F-35 eller to på visitt hit. Fikk med meg demoen på Kjeller før jeg flyttet.
    F-16 ble liten og «stille» også der. Gav Star Wars feeling å se de to 35 komme. Statement så det holdt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Jeg var med på Arctic Express -78. Lavtflygingene i fjordene i Troms var spektakulært. Warthogen som øvde på å angripe leiren vår var også en spesiell opplevelse.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det stemmer at det skal være slik har maskinen allerede gitt slipp på stealthegenskapene som skulle være en av den største fordeler. Kanskje det er en russerfinte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Filmklippet jeg la ut av F-5erene er filmet av kameraten i en treningsløype i området mellom Setesdalen og Sandnes. Den har et kallenavn jeg ikke husker i farten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^"Se her, vi har våpen ombord." antar jeg.

    Over til nyeste dryss fra Boeing:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Pratt & Whitney-motor har jag förstått. Verkar som en god avslutning på arbetsdagen, trots allt, efter några spännande minuter för besättningen.

    Blir intressant när rapporten kommer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Var en kort periode på "Line" på Gardermoen mens det var en militær flystasjon med ett og annet charterfly i tillegg til militær aktivitet.

    Vi hadde besøk av F111 fra USAF. Den har såkalt "swingwing". Vingene står rett ut ved lav hastighet og er tilbaketrukket når det går fort.

    En av de vernepliktige sa til en av pilotene at han aldri hadde sett flyet med vingene helt tilbake. Du får se når vi drar da var svaret.

    De tok av tok en stor runde over Ullensaker kommune og kom tilbake og fly lavt over rullebanen i en helvets hastighet med vingene helt tilbaketrukket.

    Forsiktig sagt så hørtes det!

    Nedturen var jo at etter noen få små minutter så glødet telefonlinjene til tårnet og flystasjonen. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Filmet denne Tornadoen på Gardermoen i 1984. Først oppvisning med vingene ute så et pass helt opp under lydmuren med vingene inne

    Hvis den ikke begynner automatisk ved 1:35 så kan man spole dit.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Indianarane kjem!
    Dette er fortsatt et fordømt tullete trekk i dagens allerede kjølige klima østfra.
    Vel, skulle ikke forundre meg om de skal bruke disse US maskinene for å simulere russiske fly i øvelsesøyemed.

    B1-B Lancer


    TU 160


     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tja, kanskje verdt å nevne Russlands "fredsinitiativer" i Ukraina / Krim.... er det slik vi vil ha det..?


    https://www.nrk.no/nyheter/konflikten-i-ukraina-1.11480927 / https://snl.no/Ukraina-krisen
    OPPSUMMERT
    Over 13.000 mennesker har mistet livet siden 2014 da konflikten mellom Russland og Ukraina om Luhansk og Donetsk-regionen brøt ut. Russland hærsatte i 2014 Krimhalvøya, og annekterte den senere fra Ukraina til heftige protester fra verdenssamfunnet.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tja, kanskje verdt å nevne Russlands "fredsinitiativer" i Ukraina / Krim.... er det slik vi vil ha det..?


    https://www.nrk.no/nyheter/konflikten-i-ukraina-1.11480927 / https://snl.no/Ukraina-krisen
    Men, kjære deg, det går da vel an å tenke at hvis jeg inviterer en nabo som faktisk hjalp Norge under 2.WW så vil det kanskje roe et ellers anstrengt klima.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du må sette deg inn i situasjonen mellom Vesten/Norge og Russland som var på den tiden og som fortsatt gjelder. På den ene siden fordømmer man Russland og innfører sanksjoner og så skal man invitere de til 75 års feiring? Pluss alle disse spion/hackesakene som jevnlig figurerer?

    Du må også huske at Russland/Sovjet skulle trekke seg ut av Polen, Litauen Estland Og Lettland etter fredsslutningen i 45. Sovjet/Russland er ikke noen statskontellasjoner en kunne/kan stole på i overskuelig fremtid.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Utfyllende info om 777 smellen. 1.5 blader mangler på frontviften. Juan Brown er 777 pilot.

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Severe damage, som denna typ motorbortfall kallas i cockpit. Det som slår mig är hur extremt väldesignet detta trots allt är. Vi pratar om upp mot 98.000 pund thrust (osäker på version i aktuell incident) som plötsligen bestämmer sig för att tvärt ta kvällen och varken flyg eller infästning/vinge tar någon större skada.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I følge Juan Brown (777 piloten) er boltene til motorfestene på 777ene (3 stk) laget for å brytes av slik at motoren/e faller av om motorvibrasjonene overstiger en viss verdi. Da oppstår det ikke skader på vinge eller flyet forøvrig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan røske av 3 av 4 motorer på en Boeing 707?

    In 1959 a brand new Boeing 707 had 3 engines ripped off 12,000 feet above. Washington State in the US. If that wasn't bad enough they had to shut down the 4th engine and land with no power. Find out what caused this and how they survived.

     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg har flydd 777 noen ganger i forbindelse med jobb (USA & Kina). På en av flyvningene ble jeg plassert slik at jeg ble sittende å se ned på frontpartiet på et slikt beist av en motor. Må innrømme at det dukket opp noen tanker om bolter av dårlig kvalitet ( :) ) etc. når det ble "gitt gass"...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flydd 777 noen ganger i forbindelse med jobb (USA & Kina). På en av flyvningene ble jeg plassert slik at jeg ble sittende å se ned på frontpartiet på et slikt beist av en motor. Må innrømme at det dukket opp noen tanker om bolter av dårlig kvalitet ( :) ) etc. når det ble "gitt gass"...
    Fleksibiliteten er en del av styrken; det skal bevege seg. Samme som med vingene, de er "støtdempere" som skal flekse og sørge for opptak og demping av de kreftene flyet møter ved f.eks. turbulens.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Severe damage, som denna typ motorbortfall kallas i cockpit. Det som slår mig är hur extremt väldesignet detta trots allt är. Vi pratar om upp mot 98.000 pund thrust (osäker på version i aktuell incident) som plötsligen bestämmer sig för att tvärt ta kvällen och varken flyg eller infästning/vinge tar någon större skada.
    Enig, casing'en er ekstremt sterk, og hindrer at deler fra motor treffer skroget, om den defragmenterer. Dette kan se ut som bird-strike på high power (TO power), en litt større fuglekropp kan skape den typen skader på fan, og da har du det gående.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Foreløpige analyser tyder vel heller på utmattingsbrudd.
    "Two fan blades were found fractured, one fan blade was found fractured at the root where it joins the hub and the other adjacent fan blade was found fractured about mid-span. One piece of the blade was found embedded in the engine containment ring,” Sumwalt said. “Another small piece of the fan blade was recovered from a soccer field in Broomfield, Colorado. Regarding the fan blade that was fractured at the root, a preliminary on scene exam indicates damage consistent with metal fatigue,” he added.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Fleksibiliteten er en del av styrken; det skal bevege seg. Samme som med vingene, de er "støtdempere" som skal flekse og sørge for opptak og demping av de kreftene flyet møter ved f.eks. turbulens.
    Jepp - selvfølgelig (hadde jeg nær sagt). Men det var noe med kjempemotorene til 777 maskinen som nesten fikk meg til å få ståpels når de dro igang. Krefter! Det var som motoren "satte seg" når turtallet økte og flyet satte seg i bevegelse. Da var da den morsomme tanken om bolter fra Biltema dukket opp :) Jaja, satt "noe" på spissen selvfølgelig...

    Uansett - tror 777 maskinen er det flyet som sånn sett imponerer meg mest. Og en vakker flyvemaskin.

    Fløy 747 (2 etg.) fra Chicago på 1 årsdagen for terroren i New York. Nesten tomt fly, og flyvertinner som virkelig dullet med de få som fløy. Meget behagelig!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Noen som husker en SAS maskin som gjorde en "dårlig" landing på Værnes for en del år siden?

    Den "datt i bakken" av ymse grunner, gikk opp igjen rundt og landet ordentlig neste gang. Flyet ble avskrevet. Det var rimelig bøyd.

    Den ene motoren hadde i den første landingen blitt utsatt for så store G krefter at den ene av de tre boltene som holdt den fast hadde knekt, nummer to var alvorlig bøyd mens den tredje var sånn noenlunde hel. Motoren hang fast på flyskroget selv med i praksis kun en bolt til å holde den fast! Det er nok ikke Biltemakvalitet på de der boltene! ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det sto en F5 i en hangar her i flere år, etter en belgier ( trur eg) på øvelse landa på gal side av gearet.... den ble kjørt herfra på bil....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Noen som husker en SAS maskin som gjorde en "dårlig" landing på Værnes for en del år siden?

    Den "datt i bakken" av ymse grunner, gikk opp igjen rundt og landet ordentlig neste gang. Flyet ble avskrevet. Det var rimelig bøyd.

    Den ene motoren hadde i den første landingen blitt utsatt for så store G krefter at den ene av de tre boltene som holdt den fast hadde knekt, nummer to var alvorlig bøyd mens den tredje var sånn noenlunde hel. Motoren hang fast på flyskroget selv med i praksis kun en bolt til å holde den fast! Det er nok ikke Biltemakvalitet på de der boltene! ;)
    Jeg husker den historien; mener at det skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelse av slatskonfigureringen, tror slatsbryteren ble slått direkte fra OFF til ON da pilot ba om slats ARMED.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Jeg husker den historien; mener at det skyldes dårlig kommunikasjon og misforståelse av slatskonfigureringen, tror slatsbryteren ble slått direkte fra OFF til ON da pilot ba om slats ARMED.
    Var med og demonterte deler av den flymaskinen SE-DAT etter at den var transportert til Fornebu. Det finnes ingen "slatsbryter" på en DC-9, det var groundspoilers som var glemt armert før landing. Når styrmannen oppdager det 30 meter over bakken, roper han ut "spoilers!" og kaptein Sylte tar tak i håndtaket og river det tilbake. Da får han fulle flightspoilers (speedbrakes) og på grunn av lav hastighet dumper han alt av løft og flyet går i bakken. Flyet tar av igjen og flyr i 16 minutter med den ene motoren såvidt hengende på plass. Spoilerhåndtaket på DC-9 ble i SAS deretter kalt "Sylte-labben".
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Var med og demonterte deler av den flymaskinen SE-DAT etter at den var transportert til Fornebu. Det finnes ingen "slatsbryter" på en DC-9, det var groundspoilers som var glemt armert før landing. Når styrmannen oppdager det 30 meter over bakken, roper han ut "spoilers!" og kaptein Sylte tar tak i håndtaket og river det tilbake. Da får han fulle flightspoilers og på grunn av lav hastighet dumper han alt av løft og flyet går i bakken. Flyet tar av igjen og flyr i 16 minutter med den ene motoren såvidt hengende på plass. Spoilerhåndtaket på DC-9 ble i SAS deretter kalt "Sylte-labben".
    Takk for oppklaringen, var vel engang på -80 tallet det skjedde, så jeg tok det på en litt overflaterusten husk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Den episoden var også opphavet til utrykket: "Dæven Sylte, you spoiled my day!"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Etter sigende fikk piloten sparken... ikke pga landingen men på grunn av at han tok av igjen.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Husker ikke om han ble sparket, men han fikk en smule kritikk i rapporten.

    Men som alltid i luftfart så kom det noe godt ut av det og det var fokus og trening på CRM i hele bransjen.
    ( CRM = crew resource management ) eller på godt norsk, "hvordan man samarbeider og samhandler med de man jobber med."
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    The FAA Is Tracking All 737 MAX Flights By Satellite To Ensure Your Safety Find Out How They Do it.

    The FAA is following every Boeing Max Flight Via Satelite using ADS-B Technology. Soon every plane in the world will be monitored with ADS-B Technology as airports around the world are retiring old fazing out antiquated radar systems.

     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    908
    Antall liker
    703
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Og da betyr det at du uten videre kan gjøre jobben som pilot, tekniker og flygeleder?
    Jeg har en kompis som er en dritflink farmasøyt, jeg. Derfor jobber jeg ekstra som kirurg.

    PS: min skryteliste, da:
    Utsjekk som tekniker på F-5 og F-16, Kjevik og Rygge
    Jobbet i Braathen i 10 år etter 4 - 5 år i forsvaret, først som fagarbeider mest på 737-200, deretter sertifisert tekniker på 737-300/400/500, kurs Braathen tekniske skolesenter
    Sertifisering på Airbus A-310 etter kurs hos Delta Airlines i deres HQ i Atlanta
    Sertifisering på Boeing 757 og 767 etter kurs hos Delta Airlines HQ Atlanta et par år senere.

    Handlingkurs på et par-tre andre flytyper (hos Sabena, British Airways, Pan-Am mm.)

    Alle sertifikatene er selvsagt utgått på dato for lengst. Men jeg har fortsatt relativt brukbar peiling på hvordan fly virker, til tross for utdatert kunnskap. Gjennom denne diskusjonstråden er det uansett min oppfatning at du ikke vet fullt så mye om fly og luftfart som enkelte andre her. :)
    Hei,når var du på Rygge?
    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn