Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Proffen skrev:
    Anonym skrev:
    Proffen skrev:
    Noen der ute med erfaring med noen av Sennheiser sine lukkede komaklokker...?
    Ser blant annet at de har en modell som heter HD448....men det finnes kanskje andre (og bedre) varianter....

    mvh
    Proffen
    Sennheiser HD25 skal være en god lukket hodetelefon, selv har jeg ikke kjennskap til den.
    Mulig jeg heller i retning av å prøve et par HD 380, og med tid og stunder blir det nok et par HD 595 eller 600 også...
    Senneheiser er i alle fall mer min tekopp enn f eks Beyerdynamics DT770...

    Og prisene på HD 380 er meget gunstige her til lands...! (bare så det er sagt, lissom... ;D )

    mvh
    PRoffen
    Det står litt om HD 380 i disse trådene :
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,27862.100.html
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54313.msg1039718.html#msg1039718
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34510.0.html

    mvh
    KJ
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er HD380 bedre enn HD25?

    Hvordan stiller de seg sammenlignet med de to dyreste til Shure?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    @ ptb-virker ikke som vi er veldig uenige.
    Nei, vi er nok ikke det :)
    Det er alltid en utfordring i å kommentere karakteristikker andre beskriver - for vi har våre egen subjektive oppfatning/mening bak "ordene". Det du mener med f.eks. mellomtonefokus kan godt være sammenfallende med meg, men vi har ulik formulering og "vekting" av betydningen.

    Ser din videre beskrivelse av HD800 og T1 som jeg langt på vei kan si meg enig i (har dog kun lyttet til de i kortere tid). Jeg (med mitt vokabular, formulering og "vekting") vil vel kanskje kalle HD800 for "bass-fattige" fremfor diskantfokusert - ikke i dybde men "volum" > dvs. bassen er alt for tilbaketrukken. Men jeg synes også de hadde et snev av varme i mellomtonen, som jeg synes er HD800´s beste side.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^anemisk bass.... jupp :) Melomtonen var fin nok den, men diskanten tok bare så mye plass. Og lite bass gi mindre varme, noe som kan gi følelsen av mindre fundament også i mellomtonen.. Alt blir jo relativt. De første ukene var jeg forelsket i følelsen av uendelig detaljgjengivelse, men slikt gitr seg jo.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    @ janerlen

    Hvis du vurderer HD800/T1 og forsterker snakker vi jo om over 10K nypris

    Hverken HD800 eller T1 har varm klang. T1 er varmere enn 800. Begge er diskantorientere, HD800 mer enn T1. Bassen er dyp med lite fyldig. De er laget for å gi detaljrikdom, presise lydbilder og minimalt med forvregning. Det er de gode på.

    HD650 har en klangkarakter jeg alltid føler meg hjemme i. Andre hodetelefoner kan være mer detaljert ha et dypere lydbilde, svartere bakgrunn osv, men jeg opplever alltid HD650 som mer ekte, mer live - som man hører musikken på konsert, liksom. Det jeg savner på HD650 etter å ha hørt på f.eks T1 eller Stax O2 (35K veil. med driver) er den aller dypeste bassen, litt dypere lydbilde, litt svartere bakgrunn og det siste av mikrodetaljer.

    Men selv sammenlignet med råskinnet Stax O2, foretrekker jeg HD650 i det lange løp (!). Så lenge detaljer osv er bra nok, er det lydsignaturen som teller. Dessuten er HD650 behagelige, lette (PS: Er de for stramme rundt hodet er det bare å trekke ut metallbåndene og bøye dem ørlite utpver). Dog - for virkelig å skinne trenger de en god forsterker - men de trenger ikke et kraftverk...

    Jeg har desverre ikke hørt hverken HE500 eller LCD-2, men har lest mer om dem enn jeg burde. Det virker på meg som om det er dem som er veien du burde gå hvis du vil steget opp fra HD650.

    En prisvennlig outsider er Fostex T50RP (som jeg selv har). For 75 dollar er de hinsides mye for pengene, og hvis du liker varm subtil lyd fremfor "in your face" detaljer, er de et funn. Og de kan lett modifiseres med akstisk demping til å passe din smak. Men de bør ha en skikkelig forsterker, det er ikke vanskelig å rettferdiggjøre å bruke 10-20 ganger mer enn hodetelefonene på forsterker......

    For å oppsummere - Det er ikke uten grunn at jeg i dag sitter igjen med HD650 og Fostex T50RP etter å ha solgt T1 og HD800, og nettopp har latt være å kjøpe Stax o2, men lurer på om jeg skal ta meg bryet å prøve HE500 eller LCD-2 men synes de virker store og tunge og gjerne skulle hørt dem før jeg bestilte :)) - Nå skal det legges til at hvis det ikke var for at T1 faktisk gjorde meg i overkant sliten i mine sensible ører hadde jeg beholdt dem og kost meg med detaljrikdommen rett som det er. Som et supplement til HD650 altså. (Skal man bedrive seriøs hodetelefoni må man jo ha flere sett...)
    T1 og forsterker blir fort opp mot 10k nytt, ja. Blir det utstyr i dette prisleiet blir det shopping på bruktmarketed.

    Tror derimot ikke T1 vinner valget. 650 høres ut som en bedre kandidat, mens HE-500 frister. Spesielt hvis Hifiman gjør mye av det samme, bare litt bedre, på de fleste parametre.

    Hvordan er K701 sammenlignet med HD650 og HE-500? Vet den har rykte på seg for å være veldig "tysk". Betyr dette at den må fetes opp med rør for å låte Faberisch, eller er den bare kjedelig for de som liker hyperdetaljering og festbass?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hørte HD650 vs K701 vs SR325i opp mot hverandre og de låter i den rekkefølgen. K701 er liksom midt mellom, men kanskje litt hverken eller? Skarpere i toppen enn HD650 men ikke like skarp som gradoen. Litt mer distansert, men ikke like leken som sr325... Såvidt jeg husker. Men du vet jo hvilke jeg foretrakk...
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    325i, way off. K701 close. HD650=cigar :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kanskje et dumt spørsmål, men anyway:
    Er disse klokkene fra Audeze og Hifiman åpne, halvåpne eller lukkede?
    Regner jo igrunnen med at de er et av de to første alternativene...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Litt dumt at de er åpne da, hvis tanken var å bruke noe sånt for ikke å forstyrre omgivelsene.... :(
    For jeg har lissom fått inntrykk av at de er helt der oppe, prestasjonsmessig...
    Men det kan jo bli en råd med det også, da, en gang i fremtiden... ;D


    mvh
    Proffen
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Prøv en T50RP. De er såkalt semiåpne, men den lille åpningen er så liten at de praktisk talt er lukkede...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvis man ikke vil forstyrre omgivelsene er Yuin pk1 øreplugger et fantastisk alternativ. De trenger en skikkelig forsterker, men fra min WA2 låter det himmelsk. Det er ikke mange full-size i nærheten av samme pris som har en sjanse. Selv bassen sitter.
    earbuds

    Jeg skriver dette i fullt alvor.

    http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=2
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ukas eksperiment:

    HiFiMAN HE-6 + RX-V2067 direkte fra høyttalerutgangene.

    Dette for å teste litt mer om "..watt is everything when it comes to the HE-6...".

    130W @ 8ohm
    65W @ 16ohm
    32W @ 32ohm
    16W @ 64ohm

    ... sånn forenklet. Om ikke annet, så er man nå i alle fall minst én erfaring rikere. :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    På grunn av husfreden, vurderer jeg å supplere Beyerdynamic T1 og AKG K-701 med en lukkee hodehøyttalere
    ( jeg fordrar fortsatt ikke ordet hodetelefon ).. Som headfi-forsterker bruker jeg Lehmannaudio BCL. Lydmessig foretrekker jeg T1, men K-701 benyttes også i nokså stor utstrekning.

    Hvilken lukket løsning bør jeg lytte nærmere til? Anbefalinger mottas med takksigelser!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fostex T50RP !!! - og Yuin PK1 ørepropper ;) se over...

    Kanskje Denon D5000?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    AKG har akkurat kommet med en K550 som er deres beste lukkede hodetelefon.
    Har aldri hørt den men magefølelsen min er god.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Der fant du jammen en anledning til å poste et nytt bilde!!

    Loevhagen skrev:
    Next up er HE-500:

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beklager. Virkelig.

    Jeg er en idiot med kamera og jeg er en idiot med hodetelefoner. Således må jeg være ethvert forum sitt mareritt. Jeg skal gå "under cover". Dere vil ikke se / høre mer fra meg på en lang stund. Jeg har satt meg selv som gjest (aka meldt meg ut som medlem fra forumet). Håper jeg kan glede noen da. :)

    Takk for følget i godlydens spor. Over og ut....
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Håper du tuller?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvem forhandler de Fostex t50rp her til lands da?
    Virker jo som de kan være min tekopp, ut fra hva jeg har lest meg frem til...

    mvh
    PRoffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser ut til at det med tid og stunder blir både et par Fostex t50rp og et par eller to fra Sennheiser...
    Når det gjelder sistnevnte fabrikant, er det en lukket modell som kunne vært moro å prøve ut; hd380... (tror jaffal det er den mest seriøse, sammenliknet med hd 448 og/eller hd 449)
    Kunne dessuten godt tenkt meg et par blant følgende kandidater; hd 595, hd 598, hd 600, hd 650....
    Noen synspunkter på disse fire modellene?
    Har vel forsåvidt registrert at de to førstnevnte skal være lettere å drive enn de to sistnevnte; men regner jo med at alle modellene har sine sterke og svake sider...

    mvh
    PRoffen
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stor tommel opp til 1840! Hadde egentlig bestemt meg for å gå for HD650 i mitt neste oppsett, men denne så virkelig snasen ut.

    Lytter til se530 nå, og de gjør mye rett. Spent på pris. Når kommer'n?
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla: plager det deg at mannen poster bilder?
    Han tar ganske gode bilder imo, men neida, du skal klage du!

    Skam på deg!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nei, tvert imot! Jeg prøvde meg bare med litt vennskapelig erting, vi har jo tøyset med det før i denne tråden. Jeg har kommunisert med Loevhagen etterpå og gjort dette klart.

    ivar skrev:
    ardilla: plager det deg at mannen poster bilder?
    Han tar ganske gode bilder imo, men neida, du skal klage du!

    Skam på deg!


    Ang Shure:

    SRH1840 kommer visst i løpet av vinteren.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    flottings :)

    Ble bare litt engasjert!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ingen grunn til å ha dårlig/ingen lyd selv om en ukependler og tilbringer mye tid på hotell.

    K701 henger på lampa, DT770 Pro ligger i hylla under og Kingrex usb dac og QED forsterker ligger på skrivebordet.
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Konge! Kjøper separat-komponenter selv på hotellet. Det står det respekt av ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Burde hatt med meg kamera også for den 1500 kroners mobilen min tar ikke verdens beste bilder :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvor i alle dager får man tak i en jack-plugg med 3,5 til 6,5 mm med skrutilkobling??
    Vet at mange produsenter bruker sånne, men evilbay er så stort å lete på.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Proffen skrev:
    Hvor i alle dager får man tak i en jack-plugg med 3,5 til 6,5 mm med skrutilkobling??
    Vet at mange produsenter bruker sånne, men evilbay er så stort å lete på.... ;D

    mvh
    Proffen

    Vet ikke om alle produsentene bruker samme gjengedimensjon (tyskerne er systematiske så på demses produkter kan man sikkert regne med det). Her er en som selger en Sennheiser adapter-plugg.

    http://www.ebay.com/itm/Sennheiser-..._HomeAudioHiFi_Headphones&hash=item1c1c74e498
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Bart skrev:
    Dr.No skrev:
    ...Hvilket illustreres for eksempel av at noen liker lyden de får fra hodetelefonutgangen fra gamle recievere fra 70-tallet
    ...
    I en Stereophile artikkel om hodetelefoner uttaler de følgende om 120 ohm standarden:
    “Whoever wrote that must live in a fantasy world.”
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-3
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-4
    ...
    Mer om forsterkere, hodetelefoner og impedans, fra Sound&VisionMag:
    http://www.soundandvisionmag.com/blog/2011/11/14/output-impedance-show-and-tell
    Enda mer om hodetelefonforsterkere, forvregning og utgangsimpedans. Skrevet av John Siau fra Benchmark Media (produsent av DAC1) og presentert ved Audio Engineering Societys konferanser:

    Do Specifications Lie? Do Our Ears Lie? Where does the Truth Lie? An Examination of Headphone Amplifier Performance Specifications

    The "0-Ohm" Headphone Amplifier: The Sonic Advantages of Low-Impedance Headphone Amplifiers
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    hørte HD650 vs K701 vs SR325i opp mot hverandre og de låter i den rekkefølgen.
    Har hatt ditto selv. Og enig i betraktningene forsåvidt. Synes vel selv at HD650 vs K701 er noe av en smaksak.

    For ikke si avhengig av hvilken musikk man liker å høre på; med klassisk er vel K701 noe mer egnet imo pga sin innsikt, med rock er vel HD650 mer egnet pga sin bounce. Selv foretrekker jeg K701 pga denne ekstra innsikten, men det er som sagt sikkert en smakssak.

    Men Grado SR325i er en god klasse eller to under imo. Skikkelig slitsom lyd i forhold, og meget begrenset innsikt især i forhold til K701. Meget begrenset bounce og gøy også, bare slitsomt "imponerende" frempå. I tillegg til å være brutalt ukomfortabel, og helt uegnet til å høre på musikk mer enn høyst en plateside i gangen. Hadde de utrolig nok i etpar år før salg, men de ble ikke mye brukt for å si det slik.

    Ellers er det for meg en generell betraktning at det er fint om hodetelefoner som skal brukes mye låter så nært høyttaler-hifien i rommet som mulig; og der kommer inn i bildet dette med klangbalanse. Det er så forskjellig i folks rom.

    Hos meg oppleves ikke f.eks HD800 som lette i bassen ift mine KEF Ref 207/2 i rommet, de er tvert om temmelig like i klangbalanse. Jeg ser det som en fordel; det er nærmest likegyldig for meg om jeg setter på min Haydn eller NRK Popquiz på høyttalerne eller på hodetelefonene; lyden er temmelig likeverdig og temmelig lik egentlig. Hadde vært mye mer problematisk å ha to sett transducere med svært forskjellig lyd. Ting som f.eks T1 er strålende, og jeg liker de skikkelig godt, men de vil låte noe divergerende fra høyttalerne.

    Dessuten spiller vel elektronikk en ikke ubetydelig rolle her også; siden jeg har samme fabrikat elektronikk (med en inhouse sound) som driver både høyttalere og headfi, og de to settene transducere begge er rimelig kildetransparente med en nogenlunde nærliggende klangbalanse, så er nettoresultatet at de egentlig låter ganske likt. Finfint i det daglige imo.
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er godt at smaken er forskjellig. Omsetningen på Sentralen opprettholdes på den måten. Jeg foretrekker SR325i fremfor både HD 650 (som klemmer fryktelig) og K701. Jeg har satt på de store øreputene til GS1000 (som jeg også har). Den som kan hevde at de er brutalt ukomfortable må ha en meget spesiell hodeform.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn