Destiny skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Destiny skrev:
Det er nettopp pga lekkasje jeg valgte disse igjen
[bilde av Denon AH-D2000]
det er de beste hodetelefonene jeg har hatt i hus!
Da kan jeg sammenligne med sennheiser hd 650, sennheiser hd 595, grado 80, grado 125, phillips hp 890, akg ?, og div andre.
Nå har jeg ikke hørt akg 701, så hvor gode de er vet jeg ikke, men jeg ville ha dem lukka rett og slett pga lekkasje som cybervision nevner.
Destiny..
Jeg har lånt en Denon AH-D5000. Førsteinntrykket etter helgen er bra. Inte dum inte.
Redigering: Ny innleggstittel
Da tror jeg du vil beholde Denon AH-D 5000, knakende gode! Fikk supertest i hi fi og musikk hvor de grusa deres gamle favoritt Sennheiser HD 650.
Destiny..
Hensikten med lånet er å finne ut om Denon AH-Dx000-serien er noe for meg, og Denon AH-D5000 er lettere tilgjengelig for lån enn AH-D7000. Jeg er etterhvert noe usikker på om den var/er så godt innspilt som jeg hadde fått inntrykk.
Førsteinntrykket var MORO (med utelukkende store bokstaver). Det er ofte vanskelig å sitte stille. Mye og dyp bass, grov/dyp i målet, fin vokal, forsiktigere topp, lydkulen/rommet er mindre enn enkelte andre, en noe pære- eller pyramideformet lydkarakteristikk(?). Dype klavertoner er fyldige og attraktive.
Andre har skrevet at Denon AH-D[57]000 er det nærmeste man kommer fullrangehøyttalere eller stativhøyttalere + subwoofer. Det er det mye i. Jeg hører toner jeg ikke har hørt før eller bare hørt antydningen/toppen av i hodetelefoner.
Den kan gi en fornemmelse av å være fysisk selv på mine høyst moderate lyttenivåer. I hodet, nedover i halsen og tidvis også i øvre brystregion. Det er en del egnede eksempler på The Dali CD, Vol.2 (den hvite) inkl. 6. Holly Cole: Train Song, 7. Loreena McKennitt: The Gates of Istanbul, 13. Toto: I Will Remember og 14. Bo Stief Dream Machine: Heart.
På The Dali CD (vol. 1, den svarte) er spor 9. Terry Evans: Get Your Lies Straight god. Det er en del bunn og trøkk her som forsvinner på andre hodetelefoner og mindre høyttalere. Dette rammer da f.eks. den illevarslende undertonen i starten.
Jeg begynte å tenke litt på boksing (noe jeg meget sjelden gjør): Denon AH-D5000 er en hardtslående tungvektsbokser. beyerdynamic T 1 er rett og slett i en annen vektklasse, minst et par hakk ned.
Den kan allikevel være meget intim og varsom. Med Alison Krauss, A Hundred Miles or More: A Collection, (antagelig) spor 4. Away Down the River gav den meg en varsom, varm omfavnelse, svøpte meg i fløyel/tung silke, strøk meg varsomt på kinnet og sang god nattsang. (Tror ikke det er mange (tungvekts)boksere som ville gjort den og henne det etter)
Den tar godt vare på vokal. Meget tydelig tekst. Ofte "up close and personal"/intimt/nært. Pent, av og til savner jeg noe ruhet/tekstur el.l. som jeg vet skal være der. Altså litt polert/glattet. Alle blir en mørkere/dypere bror/søster av seg selv. Førsteinntrykket ved direkte sammenligning var at Johnny Cash var blitt tenor på beyerdynamic T 1, men det er jo ikke sant, og T 1 er jo f.eks. klart dypere/mørkere enn HD 800.
Spørsmål/punkter til meg selv: Noe redusert atmosfære/romfølelse, forsiktig/avdempet topp, mangler litt karakter i f.eks. stemmer (som om de er blitt litt polert (oppløsning?)), noe redusert oppløsning, noe redusert tekstur, har detaljer, men jeg savner en del jeg er vant til, noe reduserte basstonenyanser, transienter er ikke de raskeste/kraftigste, ikke spesielt krisp, på strengeinstrumenter er det mindre streng (og heller mere klang), savner kanskje noen ganger noe sting i elektriske gitarer, noe redusert klang(rikdom) og utklinging. Jeg har ut fra det jeg husker å ha lest, inntrykk av at dette helt eller delvis er tatt hensyn til i Denon AH-D7000. Stemmer det?
Ikke for bassallergikere, toppelskere eller godt vante detaljelskere (ønsket detaljnivå er dog avhengig av hva man er vant til fra før). Neppe den som imponerer mest og med avkryssing av flest (mulig) hifiparametre.
Godt egnet hvis man bare vil kose seg med musikken. Definitivt egnet for de som vil ha bass, dyp bass og trøkk, gjerne kombinert med fin og nær vokal.
Neppe noen fare for lyttetretthet (hvis man ikke er bassallergiker).
Den var snill med teknisk dårlige, gamle bluesopptak (f.eks. spor 16. Skip James: I'm So Glad, 17. Blind Joe Reynolds: Outside Woman Blues og 18. Bessie Smith: Nobody Knows You When You're Down And Out (selv om denne opptaksteknisk er betydelig bedre) fra Teachin' the blues - 21 blues originals which inspired Eric Clapton, Charly Schallplatten GmbH). 1960-tallspop gikk bra (f.eks. Absolute Sixties), ditto med ymse rock m.m. (f.eks. Biker Jens Coast to Coast).
Meget komfortabel og relativt lett på hodet. Kan bli litt varm/klam. Bøylen er mer komfortabel enn på beyerdynamic T 1, hvis klokkeputer dessuten er harde i forhold, selv om jeg overhodet ikke hadde tenkt det på forhånd. Klokkene er litt store bakover slik at jeg må holde hodet i ro når det hviler mot en pute i en ørelappstol. Her er T 1 bedre (dvs. nettere), spesielt siden det er vanskelig å sitte helt stille med Denon AH-D5000.
Hvis man setter seg ned og hengir seg til musikken uten å tenke, sammenligne og analysere teknisk ytelse, er de bra. De er definitivt over min minimumsterskel (der jeg savner så mye at det er traurig). Man kan godt høre i flere timer uten nødvendigvis å savne noe/særlig mye. Jeg er dog bortskjemt med bl.a. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800, og legger derfor merke til at en del detaljer, atmosfære/romklang o.l. er nedtonet eller mangler i forhold til det jeg vet er på opptakene. På ukjente opptak er dette neppe noe (stort) problem.
Testutstyr som beskrevet i
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18530.msg986234.html#msg986234
Volum: 8 prosentpoeng under beyerdynamic T 1
Spørsmål:
Har Denon AH-D7000 helt eller delvis tatt hensyn til mine ankepunkter i avsnitt 9 (merket "Spørsmål/punkter til meg selv")?