Etter en del research og lytting rundt om i forskjellige butikker er det nye hodetelefonanlegget til stuen ferdig og har vært spilt på noen uker. Anlegget består av:
- Sennheiser HD800
- SPL Phonitor
- Hegel HD10
- Chord Anthem 2
- MacBook Pro med iTunes
I forhold til hovedanlegget i kjellerstuen (se signatur) er det ikke den samme ekstreme dynamikken som kjennetegner dette og heller ikke samme ektheten i gjengivelsen. Til gjengjeld synes jeg headfi'en er enda mer oppløst og det har en meget høy grad av lyttevennlighet. Det er noe eget med bare å lene seg tilbake i recliner'en, klikke på et album i iTunes, lukke øynene og nyte musikken.
For å si det sånn så låter dette veldig lite "hodetelefon" i mine ører. Mye mer rom i lydbildet enn det jeg er vant med fra hodetelefoner, instrumenter dukker liksom opp langt utenfor de fysiske grensene til klaffene. Hodetelefonforstereren SPL Phonitor spiller veldig bra sammen med HD800. Sistnevnte trenger mye kraft, noe Phonitor gir dem, og er i tillegg meget oppløst. Jeg bruker USB fra Mac til Hegel HD10, noen sier at HD10 ikke har state of the art USB implementasjon, men i mine ører låter HD10 via USB meget oppløst og bra. Jeg har i tillegg valgt å investere en god del i IC mellom HD10 og Phonitor i form av Chord Anthem 2. Meget bra signalkabel som jeg tror er sterkt medvirkende til sluttresultatet.
For audiofile med liten (ingen?) plass eller andre hensyn å ta, er headfi slett ikke noe annenrangs alternativ.