Den store juletretråden

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tiden er inne for å skaffe et juletre til heimen, og rundt omkring står allerede juletrepusherne klar med rekker med edelgran til priser fra 250 kr pr meter, billettørveske, tilhørende pakkestativ og dollartegn i øynene.

Det er to problemstillinger som melder deg umiddelbart.

1. Hvilken type velger man? Edelgran? Dansk? Norsk?

2. Hvordan behandler man treet etter at det har kommet i hus? Oppbevare utendørs i minusgrader frem til lillejulaften? Eller ta det inn med en gang for opptining og vannbad.

Hva mener kollegiet?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.078
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
Tiden er inne for å skaffe et juletre til heimen, og rundt omkring står allerede juletrepusherne klar med rekker med edelgran til priser fra 250 kr pr meter, billettørveske, tilhørende pakkestativ og dollartegn i øynene.

2. Hvordan behandler man treet etter at det har kommet i hus? Oppbevare utendørs i minusgrader frem til lillejulaften? Eller ta det inn med en gang for opptining og vannbad.

Hva mener kollegiet?
Så det er nytt for deg dette med juletre?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
rolfozzy skrev:
oddgeir skrev:

Hva mener kollegiet?
Nei, slett ikke, men dette er viktige spørsmål som ikke kan diskuteres nok. Dessuten har vi nye landsmenn med hifidilla, som kunne finne på å rote seg inn hit. De trenger jo hjelp.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Avklimatiser i en par omganger.(gradvis temperatur stigning).
Kapp av ca 2-3 cm av bunnen for bedre vannopptakk. (gjøres før du tar den inn i stua)
Edelgran er pent mens furu er kanskje litt mere tradisjon. (smak og behag egentlig)

NB! viktig at treet har rikelig med vann til enhver tid!!!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.078
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
rolfozzy skrev:
oddgeir skrev:

Hva mener kollegiet?
Nei, slett ikke, men dette er viktige spørsmål som ikke kan diskuteres nok. Dessuten har vi nye landsmenn med hifidilla, som kunne finne på å rote seg inn hit. De trenger jo hjelp.
Julens viktigste, nest etter sprø svor på ribba. ;D

Men våre nye landsmenn bruker vel verken juletre eller ribbe til jul.

Norsk juletre, et par dager i ei bøtte med vann i garasjen.

Noen ganger drysser det med en gang, andre ganger kan det ta noen dager.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Også lurt å holde katten unna jultreet, hvis mulig ;D
Pondus - juletre: 1 - 0

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette med aklimatisering har jo litt med utetemperatur å gjøre.

Henter du jultre på Røros i 35 kuldegrader, og liker å ha rundt 30 i stua - så bør du ta temperaturendringene i noen etapper!
Er det 5 varmegrader ute så tror jeg ikke det er så viktig!

Mvh
OMF

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Enkelte har vel allerede ett hespetre i hus, og da blir det kanskje litt mye med ett juletre i tillegg :D
Det følger vel med ca 20.000 småkryp (inkl Snipp & Snapp) på kjøpet når man handler juletre, i tillegg til barnåler som man kan gå og plukke opp frem til fellesferien ;)
Tre i plast med snø & barnålspray er koselig da.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
donnerwetter skrev:
Også lurt å holde katten unna jultreet, hvis mulig ;D
Pondus - juletre: 1 - 0
Jeg sluttet likegodt med juletre da jeg fikk katt; det så så snodig ut med pynt kun fra 1,20 og opp.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis julepynten tillater det vil det sikkert vare lenger hvis man dusjer det regelmessig, slik man gjør med grønnplanter inne.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg vil helst ha et villtre. DIY. Kjøpetrær byr meg i mot. Får se om jeg ikke finner en villgran i hagen.
Hvis ikke er jeg ikke fremmed for å knabbe et fra allmenningen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kjøp et pent plastikktre og bli ferdig med juletrestresset en gang for alle.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Barnålspray, som i "juletrelukt" ? hvor kan man få kjøpt det ? :)

decibelius skrev:
Enkelte har vel allerede ett hespetre i hus, og da blir det kanskje litt mye med ett juletre i tillegg :D
Det følger vel med ca 20.000 småkryp (inkl Snipp & Snapp) på kjøpet når man handler juletre, i tillegg til barnåler som man kan gå og plukke opp frem til fellesferien ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En kar jeg kjenner - som kan litt om dette - sa følgende:

- Vanlig norsk gran er en sart sak. Må tempereres og vannes - og likevel mister den stort sett alt den har av nåler i løpet av no-time.

- Edelgran - norsk eller dansk - kan du ta inn fra så mange minusgrader du kan tenke deg. Likvel tviholder den på nålene sine - enten du vanner eller ei.

Her går det i edelgran. Jeg spør ikke hvor den kommer fra - det holder at det ser allright ut.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
pstraums skrev:
Barnålspray, som i "juletrelukt" ? hvor kan man få kjøpt det ? :)

decibelius skrev:
Selv "pynter" jeg ikke til jul, men jeg feiret jul med noen amerikanere en gang, og jeg husker de hadde "juletreluktspray". Hvis jeg ikke husker feil så har mutter'n også operert med slik spray. Hvor de selger den aner jeg ikke, men burde vel ikke være så vanskelig å finne nå som det har blitt ganske vanlig med plastikktrær ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Edelgran dominerer mer og mer. Den er fin og holder på nålene selv helt uten vanning.

Så hvorfor da vanne juletreet?
Jo:
[youtube=350,300]http://www.youtube.com/watch?v=RNjO3wZDVlA[/video]
Treet til venstre ble ikke vannet, det er eneste forskjell.
Riktig koselig.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Har fra min barndom fått med at et bra triks er å koke opp en stor panne vann og sette "stubben" på treet ned i dette før man tar treet inn/setter det i juletrefoten. Hvorfor? Tror dette gir treet et realt "sjokk" og sprengåpner porene nederst i treet slik at det tar til seg mer vann og dermed feller mindre/ingen barnåler.

Husker at min onkel en gang testet hvor lenge han kunne ha treet stående etter å ha behandlet det slik. Det stod ihvertfall til påske før han gikk lei, med nye friske skudd. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Terka skrev:
Har fra min barndom fått med at et bra triks er å koke opp en stor panne vann og sette "stubben" på treet ned i dette før man tar treet inn/setter det i juletrefoten. Hvorfor? Tror dette gir treet et realt "sjokk" og sprengåpner porene nederst i treet slik at det tar til seg mer vann og dermed feller mindre/ingen barnåler.

Husker at min onkel en gang testet hvor lenge han kunne ha treet stående etter å ha behandlet det slik. Det stod ihvertfall til påske før han gikk lei, med nye friske skudd. ;D
Sikkert ikke dumt dette. Blomsterbutikker koker roser og andre snittblomster med vedaktig stilk nettopp for at de skal trekke vann bedre og holde seg lenger. Kanskje til og med holdbarhetsmidler i vannet kan fungere på juletrær for å hindre at mikroorganismer tetter til?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva med å tenke litt på skogens fremtid. Kjøp plast og furunålspray.

Meningsløst å hakke ned 2 mill. smågraner hvert år.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
0
Så lenge jeg får bestemme i huset, blir det edelgran. Mulig det er tildfeldig, men jeg har inntrykk av at denne type juletre, i tillegg til at den ikke slipper barnåler, innbiller jeg meg at treet er mer symmetrisk 'oppbygd'. I tilllegg er typisk edelgranen bredere nedover, noe ihvertfall jeg liker. Edelgranen ser rett og slett flottere ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:

Gran til juletrær dyrkes på lik linje med gulrøtter og blomkål. Man planter, venter, høster og planter igjen. Det er ikke noe man bruker opp. Å fremstille 2 millioner juletrær i plast, energikrevende og forurensende som dette er, er rimelig åndssvakt hvis man har naturvern og miljø i tankene.

Men plastjuletrær er passer jo forsåvidt bedre til julen rent estetisk. Da skal det jo være mest mulig glorete, fargerikt, megakommersielt, religiøst og grelt uansett.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:

Hva mener kollegiet?
Jeg velger edelgran, norskt fra lokal produsent og betaler 300 kroner for hele treet.
Ellers trenger man ikke tenke på noe, vann/ikke vann er omtrent ett fett, det er fantastiske trær som tåler det meste. Fine er de og.
Kan nok være lurt å ta det inn et sted det kan tine av seg så man slipper tining i stuen og medfølgende dammer.

Furu er greit fordi det ikke drysser, men sjelden spesielt fint, gran drysser uansett hva du gjør etter min erfaring.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjekt å se at det står til liv, Komponenten!
Da får vi ytterligere forsterket følelsen av at det nærmer seg høytid.

og husk: 'vann er vann, i tilfelle brann'

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
el_mariachi skrev:

Gran til juletrær dyrkes på lik linje med gulrøtter og blomkål. Man planter, venter, høster og planter igjen. Det er ikke noe man bruker opp. Å fremstille 2 millioner juletrær i plast, energikrevende og forurensende som dette er, er rimelig åndssvakt hvis man har naturvern og miljø i tankene.

Men plastjuletrær er passer jo forsåvidt bedre til julen rent estetisk. Da skal det jo være mest mulig glorete, fargerikt, megakommersielt, religiøst og grelt uansett.

På vegne av meg selv og andre juletrefarmere må jeg bare få ønske deg en riktig god jul og si TAKK !!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Ser at de fleste betaler 300-650 kr for et juletre. Jeg funderer på å begynne produksjon av Hi-End juletrær. De vil bli utstyrt med en liten treboks pent bearbeidet i einer inneholdende et batteri og noen mystiske elektroniske komponenter ( Hei kompo !! :D Godt å se det er liv. ) Denne boksen blir koblet til stammen med sølvkabler og vil ha en veldig positiv virkning på juletreets dempevirkninger på rommets HiFi utstyr. Akustikken i rommet vil forbedres til det ugjennkjennelige!

Det beste er prisen, kun Kr 6500,- for hele herligheten! Og da er en ekte norsk vitvoksende gran inkludert i prisen. På sikt vil man kanskje kunne tilby utstyr til ettermontering på plastgran.

Som sagt dette er et røvertilbud...ææ kjøp ! ;D ;D ;D ;D ;D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Ser at de fleste betaler 300-650 kr for et juletre. Jeg funderer på å begynne produksjon av Hi-End juletrær. De vil bli utstyrt med en liten treboks pent bearbeidet i einer inneholdende et batteri og noen mystiske elektroniske komponenter ( Hei kompo !! :D Godt å se det er liv. ) Denne boksen blir koblet til stammen med sølvkabler og vil ha en veldig positiv virkning på juletreets dempevirkninger på rommets HiFi utstyr. Akustikken i rommet vil forbedres til det ugjennkjennelige!
Det beste er prisen, kun Kr 6500,- for hele herligheten! Og da er en ekte norsk vitvoksende gran inkludert i prisen. På sikt vil man kanskje kunne tilby utstyr til ettermontering på plastgran.
Glimrende ide, spiralis!
Men jeg blir litt usikker på det med gran og kabler/kontakter, hva med Furutech?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jøgga skrev:
Spiralis skrev:
Glimrende ide, spiralis!
Men jeg blir litt usikker på det med gran og kabler/kontakter, hva med Furutech?
hehe - Furutech? Regner med att de fleste gærninger her på sia kobler opp juletrebelysningen på furua si med Furutech ja - hehe ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
decibelius skrev:
hehe - Furutech? Regner med att de fleste gærninger her på sia kobler opp juletrebelysningen på furua si med Furutech ja - hehe ;D
Ja selvsagt! Gjør ikke du??

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
hehe - Jeg har i tillegg fått lagt opp en egen 24A kurs til treet, det gir vesentlig klarere lys - stjerna på treet mitt lyser klarere enn den over kåken til Jordmor-Matja til og med ;)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
decibelius skrev:
hehe - Jeg har i tillegg fått lagt opp en egen 24A kurs til treet, det gir vesentlig klarere lys - stjerna på treet mitt lyser klarere enn den over kåken til Jordmor-Matja til og med ;)
Har du blindtestet?
;D

I så fall bør du heve kvaliteten på juledrammen
;D ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her i huset har vi bare godt å si om edelgrana, eller oppdrettsgrana, som vi kaller den. Edelgran drysser veldig lite, tåler lite vanning og anna mishandling, men er steike tjukk i stammen. Jeg har gått over til "Super-grip" juletrefot, fordi jeg ble dritlei av å stå hver bidige lillejulaften og økse til stammen på oppdrettsgrana.

Jeg pleier å kutte av ca. 15-20 cm av stammen, fjerne litt av barken nederst, og passe på at treet får nok vann. Edelgrana holder veldig godt på nålene sine, det skal den ha.

Egentlig er det en fryktelig uting å drasse et bartre inn i huset, staffere det med lys og anna dingeldangel, for deretter å kaste det på søppelbilen etter 2- 3 ukers tid. Men kulturarven eller hva det nå er, sitter som spikra - iallefall i min familie. Plastjuletre...ALDRI!! Ikke uten medisinsk grunn,iallefall. Noen er jo allergiske mot bartrær....

;D mvh. VilhelmW

Topp Bunn