Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Hva med dedikerte subwoofer-kabler da, som visstnok filtrerer bort høyere frekvenser og fokuserer på de lavere? Har dét noe for seg?
    Håper noen tar seg tid til å svare på dette etter hvert...:rolleyes:
    Skal svare jeg, si min mening siden ingen andre har tid :D

    Har dessverre ingen tro på at kabler skal fokusere slik, fungere som lavpass filter.
    Ser ikke for meg hvordan disse skulle vært fornuftig konstruert heller.
    Kablene du viser til; har disse påstøpt en boks..kanskje et universalt lavpassfilter? Dårlig idé.
    Nei, bruk ordinære, gode kabler. Lavpassfilter finnes fra før, i konstruksjonen!

    Apropos påstøpte bokser: Kjenner til eksklusive kabler med slike, hvor boksen er blitt hugget opp; Tomt..eller et par stålringer, kanskje for å øke vekt? :)
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark


    Her er lidt mere om dette interessante emne Speed of electricity flow (speed of current.)

    Udregning af hastigheden i kobber: Microscopic View of Electric current jo større strøm, jo mindre kvadrat, jo højre hastighed.

    Ved AC er det reelt ingen hastighed, det hele står og ryster frem og tilbage på samme sted, energien bliver stort set populært sagt overført som "når man ryster/vipper en balje med vand", man kan endda med lidt god vilje se det lidt som lydbølgers udbredelse fra en højtaler. Det er den typiske situation i eksterne kabler.

    Inden i apparaterne er der både AC og DC spænding, så her er "rysten på samme sted " kombineret med det videoen viser en drift af elektroner med en hastighed afhængig af strømstyrke, kabel kvadrat, og lede materiale.
    Derudover står de enkelte elektronerne og dirre konstant meget hurtigt også selv om der ingen strøm gå, termisk bevægelse eller Fermi speed.
    Ohm's Law, Microscopic View

    I apparater burde diverse DC strømforsyninger udgøre en perfekt kortslutning overfor AC signalet, dette er ikke tilfældet i praksis, der er typisk tale om en kompleks modstand, som bl.a. er afhængig af signalets frekvens og amplitude. Også eventuelle kabler til forsyningen udgør en mere eller mindre variabel kompleks modstand.

    I et kabels lede-materiale alene er der mange variabler, som aller munder ud at ledningen har en ohmsk modstand, og så er ikke meget længere, Jeg tror ikke det er så lige til, da jeg mener der kan observeres hørbare forskelle på metallerne sølv, kobber , guld, aluminium osv.

    Udglødning af disse materialer er hørbart, også nedfrysning/hærdning, og urenheder, kombinationer af metaller, eks.v kobber belagt med et tyndt sølvlag, eller guld iblandet sølv, eller sølv iblandet kobber/sterlingsølv, forgyldt sølv, det har alt samme en specifik lydkaratestik.
    Der kan også måles forskelle på de enkelte materialer, bl.a. på den ohmske modstand, men sikkert også på mange andre ting.

    For at observerer lydforskellene behøver det ikke være et kabel , det kan også være pladerne i en kondensator , eller en svingspole.
    Dukker jeg ned i det det havner jeg igen ved eddy current og alle de afledte, skin-effekt, proximity effekt og mange flere begreber, men det virker som en blindgyde.

    Overordnet når der måles frekvensgang fase THD osv på outputtet fra et helt anlæg, så er det nok ikke muligt at måle nogen forskelle afhængig af hvilke ledde-materialer der er benyttet.
    Kan der være lydforskelle på metaller så ser jeg ikke noget besynderligt i at der også kan være det på isoleringsmaterialer og kombinationer af disse.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med dedikerte subwoofer-kabler da, som visstnok filtrerer bort høyere frekvenser og fokuserer på de lavere? Har dét noe for seg?
    Nei, det har det ikke. Å overføre lave frekvenser er den enkleste ting i verden, og du har virkelig ikke behov for et ekstra lavpass-filter innebygget i kablingen. Det er komplisert nok å integrere en sub med høyttalere og rom uten at en filterkabel skal blande seg inn med ytterligere fasedreining og avrulling. Den jobben skal gjøres i delefilteret.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Skjønner ikke helt at dere gidder å holde på ut i det uendelige..
    Rask oppsummering av debatten sier at de som er mest tvilsomme argumenterer på at iflg målinger fins det ikke bra ledninger, men det fins helt klart dårlige.. Jadaså..
     

    Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Så enig så enig - ikke bare spesifikkasjoner og regnestykker, det hjelper oss et godt stykke på vei, men musikken og lytteopplevelse må med! Instrumentene mine benytter jeg ofte som referanser under testing og prøve lytting. Er vel noe med at det bør vites hvordan et piano eller en gitar faktisk låter.....? :)
    (Ståbass og menneskehenders klapp er også en flott referanse)
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.099
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er dyre kabler bedre enn billige? Jeg bare lurer.. Har det blitt diskutert?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Er dyre kabler bedre enn billige? Jeg bare lurer.. Har det blitt diskutert?
    Ja det er de typisk, fordi det simpelthen er dyre at lave bedre kabler, der skal bruges bedre stik , renere metaller evt sølv eller guld, bedre isolering materialer , lig med dyre , bedre dæmpning, måske litze tråd ,og eventuelt håndarbejde og en masse andre ting, eksempelvis flotte trækasse med sort velour/fløjl.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er dyre kabler bedre enn billige? Jeg bare lurer.. Har det blitt diskutert?
    Er dyre kabler bedre enn billige? Ja, nei, vet ikke - stryk det som ikke passer

    Jeg bare lurer.. Hm.... "bare lurer"??...

    Har det blitt diskutert? Ja!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Man kan undre sig over at folk ikke fatter eller forstå at det naturligvis er dyre at lave noget som er bedre.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man kan undre sig over at folk ikke fatter eller forstå at det naturligvis er dyre at lave som er bedre.
    Det er mangt og mye man kan undre seg over, ja.... Og det er mye man ikke forstår her i verden heller...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Konklusjonen er at de som har minst erfaring, forteller andre hva de tror. Ofte med grafer og tabeller og sitater på engelsk. Egner seg ikke engang med popcorn til.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Konklusjonen er det kabelen bør ha nok tversnitt 4mm er bra , jeg synes selv det er forskjeller på høyttaler kabler , men alt til sin grense. Nå fikk lille bruttern di hvite monster kablene på 2,5 mm , så jeg ordnet meg nye fra monster 4mm litt anen serie også :) 900 kr for 18 meter :) monster er kjent for og passe alle høyttalere , di er ganske fete i lyden :)

    DSC_0002.jpg
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Det er selvfølgelig ikke noe forbud mot å ikke forstå, eller ikke ville forstå, spesifikasjoner av produkter, uavhengige av om de presenteres som tekst, tall eller grafer.

    Likeledes bør det ikke herske noe forbud mot å påpeke at kabel Y faktisk ikke er i stand til å gjøre akkurat det kabelpusher X/gulløre Z påstår (to oktaver til i bassen), da dette hverken er i henhold til produktets spesifikasjoner publisert på produsentens hjemmesider, eller fysikkens lover.

    Jeg forstår på langt nær alt av tekniske spesifikasjoner, men foretrekker å stille spørsmål der jeg lurer, fremfor å kategorisk avvise ting jeg ikke forstår.

    Om jeg velger å høre på de som legger frem egne subjektive "lytteerfaringer" som objektive fakta fremfor de som legger objektive kriterier til grunn som f eks fysikkens lover, vitenskapelige kriterier, representative tester som kan reproduseres med samme resultat... er til syvende og sist mitt valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er en del mennesker som ikke forstår hva to oktaver er.
    Når ht klarer å spille ned til 40 Hz med en kabel så tar vi en oktav ned, da er vi nede på 20 Hz.
    Så tar vi en til da er vi på 10 Hz.
    Der spiller pusher på folks uvitenhet om dette temaet.
    men verden vill bedras den, så helt enig med deg RoyVidar.

    Steinar.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kabler er et nødvendig onde.

    Et onde som enkelte pushere har klart å bygge opp en smart og innbringende forretningsmodell rundt. Enkelte har drevet det så langt at de har butikker fulle av forsterkere, cdspillere, dac'er, og annet tilbehør til kablene de lever av å selge.
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Har to høyttalerkabler liggende på pulten, en Nordost (jada, for mye penger i nevene) og en fra Biltema. Hører ingen forskjell på dem jeg!
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvorfor har tykke svarte ht-kabler feitere lyd og mer trøkk i lavfrekvensene enn puslete tynne kabler med lys farge som låter flisete og lyst med lite bass?:)
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Ears.jpg


    ... så guldöronen har kommit fram till att följande "förbättringar" är vad det extra höga priset ger...

    lyder helt anderledes
    betydelige forskelle
    finsølv lyder bedre end kobber
    transparente
    hørte forskjell
    klangbalancen
    klangkarakteristikker
    bedre klang
    klangsignatur
    materiallyd
    lydkarakter
    lydsignatur
    høj lydkvalitet
    tydelig forandring
    lydforskelle
    låter best
    ro og blacknes
    lytteopplevelse
    bedre lyd
    lydresultatet

    Inte så svårt att vara överens när det enda man påstår är att "Det låter mycket bättre!"
    Vad skillnaden består av har utelämnats och kommer alltid att utelämnas i framtiden också.
    Små oväsentligheter som vilken metod och vilken musik som används för att höra skillnaden
    är visst inte så viktigt. Utrustning och rumsakustik spelar heller ingen roll tydligen.
    Utgångspunkten att guldöron alltid hör mer än någon typ av mätutrustning verkar vara självklar.
    Dynamik på mer än 90-100 dB och spektrumanalys upp till 64:e övertonen finns bara på
    guldöron inom audio-området. Att näsan tydligt känner doften av snake-oil gör inget, det
    är öronen som räknas.

    (ordlistan är sammanställd ur denna diskussions-tråd)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvorfor har tykke svarte ht-kabler feitere lyd og mer trøkk i lavfrekvensene enn puslete tynne kabler med lys farge som låter flisete og lyst med lite bass?:)
    hvorfor akurat tykke svarte , kan jo også være tykke blåe for den slags , så lenge kabelen har godt med tversnitt si 4mm , så får du lavere motstand , det vil si igjen mindre effekt tap og bedre tonal balanse i lyden. Var det et godt nok svar ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor har tykke svarte ht-kabler feitere lyd og mer trøkk i lavfrekvensene enn puslete tynne kabler med lys farge som låter flisete og lyst med lite bass?:)
    Vet ikke, men jeg mistenker denne kabelen for å ha en ganske mørk og behagelig lyd.

     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvorfor har tykke svarte ht-kabler feitere lyd og mer trøkk i lavfrekvensene enn puslete tynne kabler med lys farge som låter flisete og lyst med lite bass?:)
    Vet ikke, men jeg mistenker denne kabelen for å ha en ganske mørk og behagelig lyd.

    Det har den og det , men langt i fra verdt det når det kommer til prisen.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hvorfor har tykke svarte ht-kabler feitere lyd og mer trøkk i lavfrekvensene enn puslete tynne kabler med lys farge som låter flisete og lyst med lite bass?:)
    Vet ikke, men jeg mistenker denne kabelen for å ha en ganske mørk og behagelig lyd.

    "The midrange is sweet and creamy, like the finest chocolate..."
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    kan like godt ta di 248 kr og trykke di ned i dass , eller kjøpe seg en god flaske vin :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    7.759
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Rart det er krangling om kabler i denne tråden, siden den kun er for de som er motstandere av at det er forskjeller.
    Burde jo vært en enstemt menighet her inne! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn