Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den gikk SÅ fort ja. Var du fornøyd med den eller? Startet greit med kick-starten? Brukte du de-komp og så etter i inspeksjonshullet, eller kunne den tråkkes i gang på vanlig vis også? Har jo startet en del sykler med kick oppigjennom, men noen år siden, og den prosedyren på nye SR400 med fuel injection virket litt kompleks. Se ned i inspeksjonshull for når stempel er i riktig posisjon i mørket osv.er jo ikke alltid like lett..?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Denne skal det byttes olje og kamreimer på, så er den klar. Men det spørs litt hvor mye en får lov til å bruke den i år...

    20150822_093733.jpg

    Denne er klar

    20150830_185437.jpg

    Denne er ikke så klar, her er det en del som skulle vært gjort men som har stoppet opp. Får se hva en rekker utover våren...

    20190124_184725.jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Den gikk SÅ fort ja. Var du fornøyd med den eller? Startet greit med kick-starten? Brukte du de-komp og så etter i inspeksjonshullet, eller kunne den tråkkes i gang på vanlig vis også? Har jo startet en del sykler med kick oppigjennom, men noen år siden, og den prosedyren på nye SR400 med fuel injection virket litt kompleks. Se ned i inspeksjonshull for når stempel er i riktig posisjon i mørket osv.er jo ikke alltid like lett..?
    Kjekk sykkel, men det en kjenner jo at en kjører sykkel:rolleyes: Måtte bruke inspeksjonshullet ja. Kan være litt krunglete å holde inne dekompen med venstre hånd, justere kicken med høyre fot samtidig som en skal kikke ned i hullet. Så det enkleste syns jeg er å justere kicken med høyre hånd.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den gikk SÅ fort ja. Var du fornøyd med den eller? Startet greit med kick-starten? Brukte du de-komp og så etter i inspeksjonshullet, eller kunne den tråkkes i gang på vanlig vis også? Har jo startet en del sykler med kick oppigjennom, men noen år siden, og den prosedyren på nye SR400 med fuel injection virket litt kompleks. Se ned i inspeksjonshull for når stempel er i riktig posisjon i mørket osv.er jo ikke alltid like lett..?
    Kjekk sykkel, men det en kjenner jo at en kjører sykkel:rolleyes: Måtte bruke inspeksjonshullet ja. Kan være litt krunglete å holde inne dekompen med venstre hånd, justere kicken med høyre fot samtidig som en skal kikke ned i hullet. Så det enkleste syns jeg er å justere kicken med høyre hånd.
    Hmmm..skjønner. Så det nyttet ikke å kicke i gang når man føler på kicken at stemplet er på vei opp bare? Altså bare bruke dekompen for å kommer over kneika/om stemplet må over topp-posisjon om du skjønner?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den gikk SÅ fort ja. Var du fornøyd med den eller? Startet greit med kick-starten? Brukte du de-komp og så etter i inspeksjonshullet, eller kunne den tråkkes i gang på vanlig vis også? Har jo startet en del sykler med kick oppigjennom, men noen år siden, og den prosedyren på nye SR400 med fuel injection virket litt kompleks. Se ned i inspeksjonshull for når stempel er i riktig posisjon i mørket osv.er jo ikke alltid like lett..?
    Kjekk sykkel, men det en kjenner jo at en kjører sykkel:rolleyes: Måtte bruke inspeksjonshullet ja. Kan være litt krunglete å holde inne dekompen med venstre hånd, justere kicken med høyre fot samtidig som en skal kikke ned i hullet. Så det enkleste syns jeg er å justere kicken med høyre hånd.
    Er det nødvendig med pussy-valves for å sparke i gang den?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Og med tanke på linken over: Her i mitt nye nabolag kom et av årets første dødsfall på MC, på en aldeles nydelig vårdag ellers.
    Nettop parkert etter noen herlige mil, og satt med en kald en i sola når beskjed kom. Ingen kjente, men fryktelig trist og påminnelse om å kjøre pent folkens. Ingen å miste.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Står den fremdeles under trappen eller har du vært ute og luftet den?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Scalars, tror du jeg er litt misunnelig på deg for den sykkelen så tar du feil!

    Jeg er jævlig misunnelig på deg for den sykkelen!

    Og det har jeg vært siden det første bildet du postet av den.;) ;)

    Du har gjort et fantastisk arbeid med den der!
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    Denne skal det byttes olje og kamreimer på, så er den klar. Men det spørs litt hvor mye en får lov til å bruke den i år...

    Vis vedlegget 578799

    Denne er klar

    Vis vedlegget 578800

    Denne er ikke så klar, her er det en del som skulle vært gjort men som har stoppet opp. Får se hva en rekker utover våren...

    Vis vedlegget 578802
    Kult å se syklene dine, Per! Kaffiraceren ser jo snerten ut :)

    Sjøl er jeg ikke helt klar med alt, våren kom forferdelig fort i år.

    Denne er ikke ferdig riktig enda. Her skal motoren få en større sylinder / stempel, nye kammer osv. Håper på 60-65hk.
    DSC_2137.jpg

    Denne er dog klar, og i stadig bruk.
    IMG_20200405_173318.jpg

    Jeg har solgt to motorsykler i vår! Det er ikke noe som skjer så ofte. Dette er den ene.
    IMG_20200322_164902.jpg
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Denne skal det byttes olje og kamreimer på, så er den klar. Men det spørs litt hvor mye en får lov til å bruke den i år...

    Vis vedlegget 578799

    Denne er klar

    Vis vedlegget 578800

    Denne er ikke så klar, her er det en del som skulle vært gjort men som har stoppet opp. Får se hva en rekker utover våren...

    Vis vedlegget 578802
    Kult å se syklene dine, Per! Kaffiraceren ser jo snerten ut :)

    Sjøl er jeg ikke helt klar med alt, våren kom forferdelig fort i år.

    Denne er ikke ferdig riktig enda. Her skal motoren få en større sylinder / stempel, nye kammer osv. Håper på 60-65hk.
    Vis vedlegget 580181

    Denne er dog klar, og i stadig bruk.
    Vis vedlegget 580182

    Jeg har solgt to motorsykler i vår! Det er ikke noe som skjer så ofte. Dette er den ene.
    Vis vedlegget 580183
    He-he, fint å se at det er flere enn meg som ikke ble heeelt ferdig til sesongstart.
    Og som holder på med ting & sykler litt utenfor main stream.
    Kikket litt på gjemmesiden, 8mm er ikke å spøke med forstår jeg.

    Selge sykler (?)
    Vel, ja, joo, vet ikke helt...
    Det er nok slik at de fleste mine er tilsalgs for en pris (som ingen vil gi).
    Det nærmeste måtte være de 2 900ssie'ne jeg har stående, evn. 1 av de.
    Men jeg trenger de ssie'ne som delesykler til flere kaffi prosjekter, så de blir nok stående...
    Gate 1098'en kunne jeg nok ha solgt, men det er for øyeblikket ingen annen (Ducati) gatesykkel som faller helt i smak.

    916 selges ikke.
    Så da blir de nok stående alle sammen.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    He-he, fint å se at det er flere enn meg som ikke ble heeelt ferdig til sesongstart.
    Og som holder på med ting & sykler litt utenfor main stream.
    Kikket litt på gjemmesiden, 8mm er ikke å spøke med forstår jeg.

    Selge sykler (?)
    Vel, ja, joo, vet ikke helt...
    Det er nok slik at de fleste mine er tilsalgs for en pris (som ingen vil gi).
    Det nærmeste måtte være de 2 900ssie'ne jeg har stående, evn. 1 av de.
    Men jeg trenger de ssie'ne som delesykler til flere kaffi prosjekter, så de blir nok stående...
    Gate 1098'en kunne jeg nok ha solgt, men det er for øyeblikket ingen annen (Ducati) gatesykkel som faller helt i smak.

    916 selges ikke.
    Så da blir de nok stående alle sammen.
    Nei, selge sykler er fæle greier. Men når de ikke har blitt brukt / tenkt på i løpet av 12-15 år, så lot jeg meg overtale. Dvs, trialsykkelen jeg solgte har vel ikke vært i bruk på drøye 20 år.
    Enkelte sykler selges ikke. Duccen og Bimotaen blir nok stående.

    8mm bolten tok sin tid å løse, det ble noen timer med hodekløing og så en del tid i fresebenken. Den er den direkte årsaken til at motoren egentlig ikke er påbegynt skikkelig enda. Skal overhale toppen med litt større ventiler, kammer, "shim under bucket" konvertering mm. Men når toppen ikke var til å få løs fra sylinderen så ble det liggende. Og så ble det noe endurokjøring, påske, vedhugst og annet som reduserte framdrifta. Så må jeg skru litt på datteras crosser, og sånn går dagene. Og i min alder blir det jo også korte dager, så ting tar tid.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig sykkel, blir ikke bedre!
    Da har vi representert begge farger i -75.
    Restaurert selv skjønner jeg utifra innlegg i tråden, nydelig utført jobb!
    Alt originalt?

    Mvh.
    SAL
    Yepp, alt orginalt.
    Masse NOS deler da, som eksosanlegg, skjermer, felger og komplett ledningsnett. + en hel del småting :)
    Tok den helt fra hverandre og fikk ramma sandblåst og lakkert på nytt. Satt den sammen i gjen i stua hjemme. (kona var ikke helt fornøyd ;) )
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig sykkel, blir ikke bedre!
    Da har vi representert begge farger i -75.
    Restaurert selv skjønner jeg utifra innlegg i tråden, nydelig utført jobb!
    Alt originalt?

    Mvh.
    SAL
    Yepp, alt orginalt.
    Masse NOS deler da, som eksosanlegg, skjermer, felger og komplett ledningsnett. + en hel del småting :)
    Tok den helt fra hverandre og fikk ramma sandblåst og lakkert på nytt. Satt den sammen i gjen i stua hjemme. (kona var ikke helt fornøyd ;) )
    Herlig, skikkelig gjennomført! Ser nydelig ut, Z1 er fineste sykkel noen sinne, "Bike of the bikes"!
    Halve moroa er jakten på originaldeler, har blitt mange timer på diverse nettsider med godt resultat her også, har funnet deler i USA, Japan, Tyskland og her hjemme...:)
    Har også noen klassiske bilen som det også har vært jaktet deler til i mange år, veldig spennende!

    PS. Strikker kona hjemme i stua må jo du få lov å drive med hobby/investering i stua du også?:rolleyes:

    Mvh.
    SAL
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Dere som har erfaring på dette feltet. Hvordan er det, jeg har (selvsagt! ) lyst på ny MC og den må se ut som en motorsykkel skal se ut. Dvs sånn som motorsykler så ut fra slutten på 50 femtitalet og fram til en bit ut på 70 tallet. Den kan ikke være for stor for den må kunne registreres som A2, mellomklasse.
    Har funnet Royal Enfield som passer kriteriene. Men så var det dette med kvalitet da..............?? Har hørt at Royal Enfield er genuin møkk når det kommer til kvalitet. Gjelder dette også for dagens modeller? Hvordan er det med Triumph og Norton?
    Benelli Imperiale 400 kan også være interessant, men den er totalt ukjent for meg. men den har riktig look om ikke annet. Samme med Moto Guzzi V7, den har også "riktig stuk" også har den en nydelig tverrstillt V2 motor.

    Noen med kvalifiserte meninger?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Kawasaki har en snasen sak. Produsert på 90-tallet(?) men ser ut som en 60-talls brite...Husker dessverre ikke type.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kan det være W-series du tenker på?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dere som har erfaring på dette feltet. Hvordan er det, jeg har (selvsagt! ) lyst på ny MC og den må se ut som en motorsykkel skal se ut. Dvs sånn som motorsykler så ut fra slutten på 50 femtitalet og fram til en bit ut på 70 tallet. Den kan ikke være for stor for den må kunne registreres som A2, mellomklasse.
    Har funnet Royal Enfield som passer kriteriene. Men så var det dette med kvalitet da..............?? Har hørt at Royal Enfield er genuin møkk når det kommer til kvalitet. Gjelder dette også for dagens modeller? Hvordan er det med Triumph og Norton?
    Benelli Imperiale 400 kan også være interessant, men den er totalt ukjent for meg. men den har riktig look om ikke annet. Samme med Moto Guzzi V7, den har også "riktig stuk" også har den en nydelig tverrstillt V2 motor.

    Noen med kvalifiserte meninger?
    Hvis du skal ha relativt ny sykkel, så kan kanskje noe i Ducati Scrambler serien passe (?) Feks Cafe racer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har funnet Royal Enfield som passer kriteriene. Men så var det dette med kvalitet da..............?? Har hørt at Royal Enfield er genuin møkk når det kommer til kvalitet. Gjelder dette også for dagens modeller?
    Det er gjort betydelige oppgraderinger og kvalitetsforbedringer med RE de siste årene. Ikke minst også gjennomhelt nyutviklede modeller.
    https://www.lazyboyz.no/royalenfield?gclid=EAIaIQobChMI3uq95uHU6QIVi4KyCh2uNQCcEAAYASAAEgIY4_D_BwE

    Men, tja...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Triumph Street Twin. Nydelig sykkel. 54 hk originalt, så en mister velig lite ved å nedjustere til A2.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Av og til står stjernene på linje.
    Kveldstur på 9mil idag.
    Rundt 27-28 grader, så litt i overkant med fullt kjøreutstyr.

    Jonsvannsveien til fv861, over til fv963, over til Selbustrand, usving og tilbake til Hommelvik før retur til Trondheim.

    Fv861 er ikke for alle da det er en grusvei, men den er av grei kvalitet med lite "rullegrus" så lenge man holder seg i sporene. Er kun 6.3km, så alle kan fint "makte" turen bare de tar det rolig.

    Svinger på rad og rekke som man ikke trenger å bryte fartsgrensene for å "kose seg med"!
    Kun en kort passasje mellom to "kugrinder" hvor det er sau i veibanen, samt en passasje hvor asfalten er så skadet at den har blitt til grus, men resten er helt topp!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg på plass i denne tråden også...har eid veldig lite sykler, men kjørt MC on and off siden '84 (mopeder og en Taifun 175 før det). Men nå har jeg kjøpt egen 2 hjuling...det begynte med at yngste mann i heimen forkynte at han ville kjøpe lett MC og ta "lappen". Greit tenkte jeg og han fikk ordnet seg en KTM RC 125 til en fin pris, så var det dette med øvelseskjøring...så da startet jakten på en passende sykkel til far og etter litt leiting fant "gut-striken" en fin sak han ville vi skulle se på...long story short; det endte med kjøp!

    For en måneds tid siden ble jeg den lykkelige eier av et skikkelig beist av en sykkel

    IMG_2917.JPG

    MV Agusta Brutale 800 Dragster RR...artig lite leketøy det der, gitt! :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Som med det meste her i verden - så er også dette en "sannhet" med visse modifikasjoner. Det er ikke alt fra solens rike som har vært gull heller ;) .

    Men, for å ta HD, som jeg har mest erfaring med, så er det noen faktorer som har ført til et til dels ufortjent rykte - om vi da ser bort fra perioden fra slutten av 70-tallet da kvaliteten generelt var dårlig:
    a) Aftermarket parts. Helt siden 60-tallet har man kunnet kjøpe mer eller mindre alt til en HD fra andre produsenter/leverandører enn HD. Det er langt fra alt av dette der kvalitet, passform, funksjonalitet osv har vært helt i vater. Spesielt etter at ymse kina-produserte varer kom på markedet.
    b) Kompetanse. Knapt noe produkt har vært mer gjenstand for hjemmemekking enn HD. Det er merkelig at så mange tror at det sammen med vognkortet på en HD følger med fagbrev som motorsykkelmekaniker:rolleyes: .
    Jeg har skrudd på temmelig mange sykler gjennom årene der eier/tidligere eier(e) har forsøkt seg på egen hånd - med vekslende hell:cool:.

    Siden 1993 har jeg selv kun hatt 3 driftsstans langs veien på egne HD´r:
    a) Regulator der likeretter kortsluttet
    b) Kortslutning i batteri
    c) Røket gasswire
    Men, jeg har ikke tall på hvor mange tilfeller jeg har opplevd av driftsstans på andres sykler gjennom disse årene.

    Om man skal mekke og skru selv, så er det et par elementære ting som må være på plass:
    - Grunnleggende forståelse for mekanikk
    - Kjennskap til hvordan en forbrenningsmotor faktisk fungerer - og hva som påvirker hva
    - Riktig verktøy - inkludert det som kreves av spesialverktøy, og ikke glem kalibrert momentnøkkel.
    - Verkstedhåndbok/manualer til riktig modell. Type Clymer/Haynes som dekker mange modeller i en og samme bok har vist seg i mange tilfeller å være utilstrekkelige.

    Om én, eller flere av de ovennevnte forutsetninger ikke er på plass - så overlat hele greia til noen som er kvalifisert:).
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen folks! Er det lov å legge inn en «MC selges» link her?
    Monkey Biken vi kjøpte i våres selges. Interessen til Junior var «så der», og forsinkelse på trafikalt grunnkurs pga. Corona løftet ikke stemningen. Ble nok litt «Pappas interesse dyttet på guttungen». Han venter heller på sertifikat klasse B.
    Så da ryker denne artige saken. Strøken, i beste HiFi ånd:)


    AC86278E-36FC-4B85-BC32-6AD4EFCB927C.jpeg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mv augusta ruler " Har kjørt mange sykkler , men de sykklene som har gitt meg føle seg iett" følelsen " er 1098 samt R1 med cross plane motoren . Oppsett og dekk og dempere ar alfa og omega .Referansen allikevel er en F4 chippa til rundt 200 hk , i tilleg til at nedbremsingen og var super mappa , ikke rykking eller jukking uansett turtall range av og på slag av gass , bare ren power som en elektromotor
    Etter 7000rpm var det å kikke på skyene nesten,, alle gira , og hvis du ikke ville det ,,, rull av trottle 2 mm
    Jeg forstod selv at jeg måtte levere fra meg den før låne perioden var omme , men moro var det :) all  computor  less.JPG
    All computor less , bare deg og gass wiren :)
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn