Er det Østfoldbanen som har kobberskinner? Og jamen er der kabelløftere ogsåJanR skrev:
8)
/jan
;D ;D ;Drolfozzy skrev:Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
;Drolfozzy skrev:Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
Lett! ;Dbjornh skrev:;Drolfozzy skrev:Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
Dagens!
Har du spesialavtale med forsikringselskapet?prnesse skrev:Nå vet ikke jeg om det er lagt ut bilder av nettkabler som er like disse (siden jeg ikke har lest hele tråden), men det gjør vel ikke noe siden all PR er god PR. (i dette tilfellet newlec pfxp 3x2,5)
Ville lage noen kabler som var skjermet og hadde massive ledere, og kom frem til denne kabelen som heter newlec pfxp. Den er etter mitt syn ganske smidig.
Til skjerm brukte jeg emc kabelen ølflex som jeg strippet.
For å få en udiskutabel god skjerm, la jeg denne dobbelt over den indre kappen. Tredde så over en strømpe som jeg krympet med en føne.
Er personlig fornøyd med kabelen og tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å finne noe annet.
Nettkabler (og andre kabler) med sollide Kåre skal ikke bøyes mer enn «en» gang, og minste bøyradius for kabelen skal «for en hver pris» overholdes. Bruk av sollide Kåre som tilslutningsledning for «løst» utstyr er ikke «forskriftsmessig»/tillatt, sollide Kåre er kun tillatt i faste installasjoner. «LMC» kabelen er tillat brukt som tilslutningsledning mv. og privatpesjoner har anledning til å lage slike ledninger selv uten å komme på kant med forskriftene på området (forutsatt at allt materiell som brukes i tilvirkningen er tillatt brukt til nettspenning).samlanes skrev:Det der er vel ikkje mere uforsvarlig enn alle som mekker kabler sjøl,feks fat lmc.
Synst den ser riktig så bra ut.
Skulle ikkje forundre meg om fat lmc er mindre smidig enn den der.
Mvh.
Det er det når det er skrudd fast i veggen (eller tilsvarende), en skrue er nok, og da skal du ha autorisert el-installatør til å signere samsvarserklæring m.v.samlanes skrev:Jeg trodde at anlegget var fast installasjon.
...
oyvjorge skrev:Har du spesialavtale med forsikringselskapet?prnesse skrev:Nå vet ikke jeg om det er lagt ut bilder av nettkabler som er like disse (siden jeg ikke har lest hele tråden), men det gjør vel ikke noe siden all PR er god PR. (i dette tilfellet newlec pfxp 3x2,5)
Ville lage noen kabler som var skjermet og hadde massive ledere, og kom frem til denne kabelen som heter newlec pfxp. Den er etter mitt syn ganske smidig.
Til skjerm brukte jeg emc kabelen ølflex som jeg strippet.
For å få en udiskutabel god skjerm, la jeg denne dobbelt over den indre kappen. Tredde så over en strømpe som jeg krympet med en føne.
Er personlig fornøyd med kabelen og tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å finne noe annet.
Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.Brasse skrev:Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
Helt enig, dette er ingen krisemaksimering. Det kalles å tenke litt lenger enn nesa rekker.Asbjørn skrev:Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.Brasse skrev:Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
Scenarie 2: Det tar fyr pga elektrisk feil i hifi-riggen, eller noen omkommer pga elektrisk støt ved kortslutning i hifi-riggen. Branntekniske etterforskere og andre offentlige myndigheter interesserer seg. Det blir diskusjon med forsikringsselskapet om erstatningsbeløp, ansvarsfordeling/avkorting, og kanskje en rettssak. Da gjør det plutselig en viss forskjell om ting er CE-merket og forskriftsmessige, eller om det foreligger bevis på amatør-DIY i strid med forskriftene. Selv om årsaken kanskje lå et annet sted enn i selve DIY-patenten, så kan jeg levende forestille meg et forsikringsselskap som prosederer på 50 % avkorting pga grov uaktsomhet og ufagmessig omgang med elektrisitet, rett og slett fordi de kan spare noen millioner på å gjøre det.
Tenk nøye gjennom hva du gjør. Hvis du avviker fra det forskriftsmessige, må du være 110 % klar over hvilket ansvar du påtar deg og være villig til å leve med de eventuelle konsekvensene, enten det blir slik eller sånn. For min del er ikke en mulig, marginal forbedring i lydkvaliteten verdt selv en knøttliten sjanse for å havne i det andre scenariet ovenfor.
Behøver jeg å «finne» mine egne «sitater»?prnesse skrev:...
Skulle gjerne visst hvor du har funnet det avsnittet?
+2. Selv et brudd på forskrifter i rom som ikke er berørt av brann kan føre til forkortelse fordi de viser uaktsomhet hos kunden. De vil prosedere med at huset er en brannfelle uansett, og at det ble avslørt som følge av brannen. Denslags ting vil ikke jeg kødde med. Hvis dere ikke er fornøyde med de kablene som følger med, eller de kablene du kan lage på lovlig måte, så bør du heller spandere noen kroner på en kjøpekabel.oyvjorge skrev:Helt enig, dette er ingen krisemaksimering. Det kalles å tenke litt lenger enn nesa rekker.Asbjørn skrev:Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.Brasse skrev:Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
Scenarie 2: Det tar fyr pga elektrisk feil i hifi-riggen, eller noen omkommer pga elektrisk støt ved kortslutning i hifi-riggen. Branntekniske etterforskere og andre offentlige myndigheter interesserer seg. Det blir diskusjon med forsikringsselskapet om erstatningsbeløp, ansvarsfordeling/avkorting, og kanskje en rettssak. Da gjør det plutselig en viss forskjell om ting er CE-merket og forskriftsmessige, eller om det foreligger bevis på amatør-DIY i strid med forskriftene. Selv om årsaken kanskje lå et annet sted enn i selve DIY-patenten, så kan jeg levende forestille meg et forsikringsselskap som prosederer på 50 % avkorting pga grov uaktsomhet og ufagmessig omgang med elektrisitet, rett og slett fordi de kan spare noen millioner på å gjøre det.
Tenk nøye gjennom hva du gjør. Hvis du avviker fra det forskriftsmessige, må du være 110 % klar over hvilket ansvar du påtar deg og være villig til å leve med de eventuelle konsekvensene, enten det blir slik eller sånn. For min del er ikke en mulig, marginal forbedring i lydkvaliteten verdt selv en knøttliten sjanse for å havne i det andre scenariet ovenfor.
Det er lovlig, forutsatt at det materiellet som fører nettspenning er godkjent til formålet, og tingene forøvrig er riktig skrudd sammen, i særdeleshet mht sikring, jording og isolasjon. Overflatetemperaturen på slik utstyr skal ikke kunne bli høyere enn 60 grader (eller var det 40 grader?).samlanes skrev:...
Hva med alle forst og div hjemmelaget utstyr,er det lovligt?
Det gjør de ikke. Jeg ser ikke hvorfor en forsterker som har samme trafoer og rør som min, og en strømforsyning som er lovlig, skal bli varmere enn min. Den gamle Bedini-forsterkeren min ble mye varmere på topplokket enn rørforsterkerens. Det er ikke spesielt varmt å ta på toppen av dekselet som beskytter rørene, og sålenge det er lov å ha lyspærer på 60w i en lampe med skjerm at tøy eller papir så tror jeg ikke at en svakere lyspære med metallskjerm er ulovlig. Det finnes jo lyspærer på (minst) 100w med vanlig sokkel, så dette begynner å bli litt "morra di"-argumentasjon for at ulovlige strømkabler ikke er så ille.slowmotion skrev:Jeg tror ikke rør blir varmere enn vanlige lyspærer?
Noen som vet?
Det jeg nevnte handler om overflatetemperatur på chassis, de delene som er tilgjengelig fra utsiden. Etter nærmere ettertanke tror jeg det handler mer om berøringssikkerhet enn brannsikkerhet (selv om det går på noe av det samme).samlanes skrev:Det med lyspæresammenligning er nå ein ting,det Kj påpekte var tempen inni forst mtp komponenter/loddinger.
Det er jo tross allt tettpakket inni hifi kontra lyspære med masse luft rundt.
...
Levetiden på kondiser på maks temperatur er vanligvis ganske kort, kortere enn normal garantitid, reklamasjonstid o.l. f.eks. 2000 timer ved 85 grader...
40/60 grader er jo bare litt mere enn kroppstemp,så eg tviler på at alle rørforst er under den grensen.
Det meste av kondiser ol. har jo øvre grense fra 80-ca 100grader,sikkert ikkje uten grunn.
...
Du har nok rett i det, men alle de DIY-forsterkerne jeg har sett har hatt frie rør på toppen av apparatet. Og da tror jeg ikke at varmen som eventuelt stråler nedover er noe stort problem. Uansett er dette en hypotetisk problemstilling, for her blir en lovlig og en ulovlig løsning satt opp mot hverandre. Og det er direkte meningsløst.samlanes skrev:Det med lyspæresammenligning er nå ein ting,det Kj påpekte var tempen inni forst mtp komponenter/loddinger.
Det er jo tross allt tettpakket inni hifi kontra lyspære med masse luft rundt.
40/60 grader er jo bare litt mere enn kroppstemp,så eg tviler på at alle rørforst er under den grensen.
Det meste av kondiser ol. har jo øvre grense fra 80-ca 100grader,sikkert ikkje uten grunn.
Inni min rørbaserte dac er det hvertfall langt mer enn fingervarmt.
Trur jaggu all hifi er forbudt jeg!
Mvh.
larkus skrev:På tide å få litt aktivitet i denne tråden igjen! Jeg fikk ved en tilfeldighet fatt i noen meter av denne kabelen her
Nesten for moro skyld tok jeg og koblet den til mellomtone/diskant-terminalene på høyttalerene. Jeg hadde ikke så veldig store forventninger da jeg anså den for lite egnet p.g.a. lite tverrsnitt, 18AWG som tilsvarer ca. 0,85 kvadrat mm.
Jeg bruker bare senterlederen. En kabel til pluss og en til minus. Om det er placebo eller virkelighet er jeg ikke sikker på, men rent umiddelbart så fremstod lydbildet som er smule mer "gjennomsiktig" og detaljert. En følelse av at "noe" mellom høyttaler og lytter forsvant. Nesten som å pusse et lett dugget vindu for å dra en visuell sammenligning. I bassen brukes grøftekabelen "Kåre" på 4x6 kvadrat solidcore med to ledere til pluss og to til minus. Det er en stund siden operasjonen ble utført, og jeg har til nå ikke følt noe behov for å fjerne coaxen igjen. Jeg har også kommet over et par andre coax kabler hos ELFA som kan være interessante i hifi-sammenheng
Denne med massiv innerleder på 5,5 kvadrat mm og polyetylen isolasjon.
og denne, Flexiform 401 fra Habia med innerleder av forsølvet kobber og teflonisolasjon. Den er beregnet for frekvenser opptil 20 GHz, (Radar og mikrobølger). Innerleder diameter på 1,6 mm. Burde være egnet som signalkabel også.
Det spørs om det må eksperimenteres videre ;D
Skjerm skal naturligvis ikke være i bruk. Brukt som ht-kabel brukes kun senterlederen. En kabel til pluss og en til minus :-* :-*R.S. skrev:Det stilles samme krav til pluss og minusledere :-*
Mvh. RS
Slik er det definitivt ikke herup skrev:Og tro meg, gjenngivelsen ble alltid mørk, kjedelig og flat uten dynamikk.
larkus skrev:Slik er det definitivt ikke herup skrev:Og tro meg, gjenngivelsen ble alltid mørk, kjedelig og flat uten dynamikk.
Takk, HCS! Nå har det seg slik at enkelte andre som har lyttet på musikk her også har vært strålende fornøyd med lyden.HCS skrev:larkus skrev:Slik er det definitivt ikke herup skrev:Og tro meg, gjenngivelsen ble alltid mørk, kjedelig og flat uten dynamikk.
Fint for deg det larkus . Ikke noe er bedre enn når en har noe en er fornøyd med.