Medisin og helse Den uforklarlige lavfrekvente brummingen bare noen hører

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke om dette har blitt debattert tidligere, men...

    For en del år tilbake ble jeg var på en uforklarlig lavfrekvent støy på den gamle hytta vår (i Son). Den kom og gikk i ulike perioder, og første gangen trodde jeg det var en stor båt langt unna. Men, støyen vedvarte med uendret nivå i lengre tid - så en motorlyd var det ikke.
    Slo meg delvis til ro med at jeg ikke helt skjønte hva dette kunne komme av - og min samboer hørte ikke dette.

    Så flyttet vi til en annen hytte ca 15 km lenger nord og jeg registrerte snart at den samme brummingen også tidvis var der. Den arter seg som en meget lavfrekvent ujevnt pulserende (ca 150 puls pr min) during/brumming. Da forsøkte jeg å google hva det kunne være, uten å finne noe konkret årsak.

    Men, for en tid tilbake dukket dette opp, som et element i en TV-dokumentar, og det som kom frem der samsvarte godt med mine observasjoner. Så langt jeg forstår så er dette et "fenomen" som kan høres ulike steder over hele kloden, der det varierer både i intensitet og nivå.
    I etterkant har jeg nevnt dette for 2 andre, som bor i Son, og begge hører det samme.

    Til tider er det (for min del) faktisk plagsomt. Spesielt på kvelden når man skal sove.
    Er det andre som opplever/har opplevd det samme - og i såfall hvor?

    Hjemme i Oslo har jeg ikke registrert det.

    https://www.tv2.no/a/6814392
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hmmm... så det er det jeg kan høre om kveldingen rett som det er? Har liksom ikke fått det til å stemme med cruiseskip som durer
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, du skal ikke se bort fra at du hører det samme. Det er jo først når det er helt stille man kan høre dette.

    Hittil har man har jo ikke klart å finne ut hva dette er, og det verserer ulike teorier - bl.a Tinnitus. Jeg trodde på et tidspunkt at det kunne være det jeg "led" av, men forkastet det da jeg fant det litt merkelig at jeg kun skulle ha det på hytta:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det kun én til her inne som kan høre dette?

    I helgen var jeg på hytta, og sent på lørdag kvelden/natt til i dag ble jeg var på dette igjen, og det hørtes godt ute på morningen også.


    Så jevnt som det er på dette lydopptaket avviker fra det jeg hører. Det er mer ujevnt i intensitet og puls og med kortvarige opphold.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå durer det som faen her over fulekvitter, så jeg mistenker at det er vanlig motorstøy som med rett vindretning finner veien opp til meg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Neida, fylla har skylda .. typisk en par dager etter evt kontinuerlig dagen/e etter derpå for di som drar den lengre enn langt. Går gradvis fra lav brum til piping om ikke påfyll skjer, da er det tilbake til brum...

     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Har du kjøleskap/fryser på hytta? Forsøk å trekke den litt ut fra veggen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.171
    Antall liker
    3.953
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er nok bare at 8x12 har dratt på litt i det siste...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har du kjøleskap/fryser på hytta? Forsøk å trekke den litt ut fra veggen.
    Hadde et kun vært inne man hadde hørt det, så kunne det vært mange ulike forklaringer - men kjøleskapet høres nok ikke utendørs.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.838
    Antall liker
    11.648
    Torget vurderinger
    2
    Jævelig merkelig. Jeg hører også denne brummingen, som om det er et strømaggregat eller lignende som står og går. Har spurt min svært skarphørte kone, men hun hører det ikke. Jeg har derfor konkludert med at det er tinnitus.
    Men kanskje er det ikke det, altså?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå durer det som faen her over fulekvitter, så jeg mistenker at det er vanlig motorstøy som med rett vindretning finner veien opp til meg.
    Om det overgår "fuglekvitter", ja da er det noe annet, for det skal lite annen støy til før brummingen overgås.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.838
    Antall liker
    11.648
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo lett en sak som mange vil fnyse av, le av og førsøke å fleipe bort - og gjør gjerne det - et annet sted:).

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum

    https://www.thehum.info/
    Meget interessant. De gangene jeg hører det, er det alltid stille omkring meg, oftest natt, tidlig morgen eller sen kveld. Det stemmer veldig bra med mine observasjoner at frekvensen ligger noe over vanlig 50 Hz brum, som nevnt akkurat som å høre en middels stor dieselmaskin med noen sylindre på jevnt turtall, men på god avstand et sted ute i den omkringliggende stillheten. Hører den av og til i Asker, men mest overrasket var jeg da den dukket opp midt i natten på fjellet overfor Hallingdal. Da trodde jeg seriøst det var et aggregat, for det blir borte om jeg putter fingrene i øra, i motsetning til vanlig tinnitus.

    Aldri hørt om "The hum" før, så dette var jo spennende greier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.754
    Antall liker
    12.379
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var faktisk ikke noe annet enn en liten troskyldig fleip.... og jeg tror aksnkej jeg har hørt det sjøl noen ganger etter at jeg har gått og lagt meg og alt er helt stille..... ikke noe konstant, men som en slags trafobrumming i det fjerne...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå durer det som faen her over fulekvitter, så jeg mistenker at det er vanlig motorstøy som med rett vindretning finner veien opp til meg.
    Om det overgår "fuglekvitter", ja da er det noe annet, for det skal lite annen støy til før brummingen overgås.
    lydstyrken er ala når et kjøleskap slår inn og durer, bare i lavere frekvens. Jeg hørte fuglen gjennom støyen. Det er liksom så rart. Støyen er alltid på kveldstid, og aldri på dagtid. Dog, på dagtid er det en del støy fra vei.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    lydstyrken er ala når et kjøleskap slår inn og durer, bare i lavere frekvens.
    Jeg har nå registrert mine observasjoner på www.thehum.info

    Gikk da også (med lukkede hodetelefoner) inn på onlinetonegenerator: Online Tone Generator - Free, Simple and Easy to Use.
    og lyttet meg frem til omtrent det jeg hører. Minner mest om en sinusbølge, men med pulsering, på et sted mellom 60 og 80hz.
    Som jeg skrev i første innlegg minner lyden mest om lyden fra et stort skip laaaangt unna.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De gangene jeg hører det, er det alltid stille omkring meg, oftest natt, tidlig morgen eller sen kveld. Det stemmer veldig bra med mine observasjoner at frekvensen ligger noe over vanlig 50 Hz brum, som nevnt akkurat som å høre en middels stor dieselmaskin med noen sylindre på jevnt turtall, men på god avstand et sted ute i den omkringliggende stillheten.
    Samsvarer meget godt med mine observasjoner dette:).
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    18.338
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ha ha, dette hører jeg daglig! Ikke tall på de gangene jeg, en sen kveldstime, har lagt på alle fire og lyttet på komponentene i anlegget, kjøleskapet, dimmebrytere osv...før jeg som oftest konkluderer med at det kommer fra anleggsarbeid på follobanen :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.749
    Antall liker
    10.229
    Jeg hadde noe lignende hos meg for noen måneder siden. Det var kun meg som hørte brummingen og den var hørbar I hele huset, kjeller som loft. Antageligvis var det fra en generator eller lignende på et veiarbeidsområde et par kilometer unna, støyen forsvant når anleggsarbeidet var ferdig. Slik lavfrekvent lyd bærer ufattelig langt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ha ha, dette hører jeg daglig! Ikke tall på de gangene jeg, en sen kveldstime, har lagt på alle fire og lyttet på komponentene i anlegget, kjøleskapet, dimmebrytere osv...før jeg som oftest konkluderer med at det kommer fra anleggsarbeid på follobanen :)
    Tipper det er 7-8 år siden jeg først ble oppmerksom på denne lyden, på den gamle hytta i Son. Nå, lenger nord er det akkurat det samme.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    18.338
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er i alle fall helt magisk om det stemmer at vi faktisk kan høre jorden. At bølger lager vibrasjoner i jordskorpen høres jo ikke helt far fetched ut?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tja, hva det nå enn er det en del av oss hører hadde det jo vært interessant å vite - og ikke bare tro og lure på hva det kan være:)
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    289
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Bor i en skov og forholdsvist langt fra by og naboer, men oplever også fænomenet hernede langt fra det norske grundfjeld.
    Når det er værst lyder det som om huset er en resonans kasse ...... temmelig frustrerende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eller også denne?Går jo rett inn på MV båndet om man har plater i skallen, amalgam etc.... store elektriske utladninger gir også dunk i bakken som kan høres, jeg har selv hørt en kortslutning i en høyspentkabel i bakken, et skikkelig donk....





     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.247
    Antall liker
    7.156
    Torget vurderinger
    4
    Vindmøller ?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.406
    Antall liker
    396
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Fenomenet som beskrives her opplevde jeg 1.gang i 2003. Skjedde rundt kl 12 midnatt og trodde det var feil i sikringsskapet. Det var det ikke. Opplevd lyden mange forskjellige steder i Norge og flere ganger i storbyer og mindre steder i utlandet. Inne og ute. Det er kanskje en 5 harmonisk frekvens av jordens 7 Hz ??
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.314
    Antall liker
    24.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Den alpehornoktetten likte jeg!

    Jeg drev med oljerelatert seismikk gamle dager, drev hvaler på land og slikt vet dere. Til saken: Lyden av menneskelig aktivitet med dunking og banking kan reise ufattelig langt i fjell, typisk frekvensspekter opp til 200Hz.
    Hvorfor noen oppfatter lyden og andre ikke vil jeg tippe er et psykoakusisk fenomen. Jeg hadde en medstudent som mente å ikke høre forskjell på om jeg sto foran en høyttaler eller ikke. Det er forskjell på hvor godt trent folks hørsel er. Noen synes f.eks at Koss Porta Pro er hodetelefonhimmelen.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    18.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tinnitus blir som kjent ikke borte om man putter fingrende i ørene og/eller forekommer kun (for min del) enkelte steder.

    Og - ja, et tema det nok er vanskelig å forstå for de som selv ikke hører dette.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Neida, fylla har skylda .. typisk en par dager etter evt kontinuerlig dagen/e etter derpå for di som drar den lengre enn langt. Går gradvis fra lav brum til piping om ikke påfyll skjer, da er det tilbake til brum...



    "Nårru har sjekka opp DEN dama, og våkner opp og er sår i ræva, -fylla har skylda!" (sa en god venn!)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn