Denne må da være noe for alle platespiller DIY'ere

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, eg har sett desse sidene. Det hadde vore spennande og vurdert kvaliteten på lager, motor og tallerkar, spesielt den på 8 cm tjukkleik. Eg er eigentleg ganske begeistra for slike tallerkar, men ville hatt meir vekt enn dei Clearaudio m.fl. brukar i dei rimelegare modellane, og har litt sansen for materialvalet til Nottingham. Men her kjem det altså ei som er så tjukk at vekta må vere betydeleg.
Eit spennande utgangspunkt.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Så vidt jeg vet importerer Highendsound deler fra Scheu og Origin Live (motorer).

Asbjørn

P

Parelius

Gjest
Blir det egentlig så billig, in the end, og det uten å vite noe om resultatet på forhånd?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Parelius skrev:
Blir det egentlig så billig, in the end, og det uten å vite noe om resultatet på forhånd?
Jeg tror ikke poenget nødvendigvis bare er resultatet, men kanskje også det å gjøre det selv.

P

Parelius

Gjest
Javisst, jeg tenkte på det samme. Skal iabsolutt kke undervurdere gleden ved å lage noe selv.

K

kbwh

Gjest
Hmm, jeg minnes lukten av svidd amerikansk eik forsøkt boret med kassabelt verktøy.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Parelius skrev:
Må ta med frakt, norsk moms m.m.
Like greitt å kjøpe hos PM audio for sluttsum i same område.
Var nok litt stivt utlegg for å vere DIY, men håper dette i lag med Origin Live sin DC200 motor er eit bra grunnlag til mitt prosjekt.

Rhesus skrev:
Jeg tror ikke poenget nødvendigvis bare er resultatet, men kanskje også det å gjøre det selv.
Nemleg

Sigurd

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Selv om jeg ikke har bygd med disse delene kan jeg absolutt gå god for kvaliteten. Har hatt en Scheu premier med 80mm tallerken siden 2002 og den fungererer utmerket. Overlevde tilogmed et innbrudd der platespilleren endte oppned på andre siden av rommet uten at lageret tok skade.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hvordan er det og bytte ut f.eks platetallerkenen på en standard spiller for og "hotte" den opp litt ?
Er det noen få forskjellige standard mål ute og går så man kan modde fritt eller er det totalt individuelle mål på spindler/lagere etc etc ?

P

Parelius

Gjest
Rudi skrev:
Hvordan er det og bytte ut f.eks platetallerkenen på en standard spiller for og "hotte" den opp litt ?
Er det noen få forskjellige standard mål ute og går så man kan modde fritt eller er det totalt individuelle mål på spindler/lagere etc etc ?
Er vel for det meste slik det var i ekstra gamle dager, da skrue og mutter kom i individuelle par.

K

kbwh

Gjest
(Jeg har skrudd litt på gammel Campagnolo (gir- og bremsesystemer til landeveissykler). Ikke metrisk, ikke imperial, men sære egne mål som krevde Campagnolos eget verktøy. Dyrt verktøy var det og.)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Parelius skrev:
Godt spørsmål
Jeg minnes dengang en Suzuki GSX750 kostet 24 000 i butikken, og noen regnet ut at samme sykkel, i deler, vill komme på rundt 300 000

Dessuten, skal man kjøpe ferdig fabrikerte deler for å montere dem selv, så er det vel egentlig ikke DIY lengre... ;)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Rudi skrev:
Trur det einaste som er standard er spindelen som går gjennom plata. Den er vel 7,2mm?
Trur tallerkenen til Scheu er tilpassa lageret i alle fall. Lageret er s.k. invertert, der akseltappen går opp i ei lagerhylse i tallerkenen. Holet i tallerkenen må difor vere større enn i andre konstruksjonar. Holet må også passe nøyaktig til denne hylsa for å få utnytta fordelen med invertert, trur eg. (Ved invertert er kula som tallerken heng på på toppen av akslingen nesten i nivå med overkant og det blir minimalt med slark i horisontalplanet. Innbiller meg at dette er særleg viktig når det er høge tallerkenar).
Hadde tenkt å lage DIY tallerken i acryl, men droppa det for å få topp presisjon både i holet og ytterkant av tallerken.
Innbiller meg at spelarar med subplatter, som Rega f. eks. ikkje er så kritisk når det gjeld holet i midten. Her kan det tilpassast.

Sigurd

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
lomt skrev:
Dessuten, skal man kjøpe ferdig fabrikerte deler for å montere dem selv, så er det vel egentlig ikke DIY lengre... ;)
Det vil vel alltid vere eit gradsspørsmål. Men dersom definisjonen på DIY var at alt måtte vere sjølvlaga, ville det bli svært lite som kunne kallast DIY. Uansett, noko av moroa er å "koke ingrediensane i eigen saus". Ofte kan det bli rimelegare. Men moroa ved å lage sjølv skal heller ikkje foraktast.

Sigurd

Z

Zomby_Woof

Gjest
audiy skrev:
lomt skrev:
Det vil vel alltid vere eit gradsspørsmål. Men dersom definisjonen på DIY var at alt måtte vere sjølvlaga, ville det bli svært lite som kunne kallast DIY. Uansett, noko av moroa er å "koke ingrediensane i eigen saus". Ofte kan det bli rimelegare. Men moroa ved å lage sjølv skal heller ikkje foraktast.

Sigurd
Jeg var inne på tanken jeg og.

''Hva slags materiale bruker dere til spoleform på DIY-høyttalerne deres?''

''Jeg ruller mine egne av aluminium som jeg valser med kjevla til kjerringa.''

;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Zomby_Woof skrev:
audiy skrev:
lomt skrev:

Sigurd
Jeg var inne på tanken jeg og.

''Hva slags materiale bruker dere til spoleform på DIY-høyttalerne deres?''

''Jeg ruller mine egne av aluminium som jeg valser med kjevla til kjerringa.''

;)
;D
Kan det vris og vendes på... så skal det gjøres?

Men jeg er ikke hårsår

En spole?

Man tager et rør, en flaskehals, en kulepenn
alt etter hvilken indre diameter man ønsker

man spoler på for hånd, en passe tykk (Norsk standard har noen artige tabeller som sier det meste om nødvendig tykkelse i forhold til antall ampere) kobbertråd fra en kabel, eller noe annet utgått utstyr (endog kjøper noe fra den lokale trafofabrikken) og spoler på for hånd.
Dypper dingsen i lakk og fjerner jiggen, voila! en luftspole :)

Men du har jo også rett
det er for tøft, selv for meg, å vandre ut i naturen, hakke stein, smelte og utvinne kobber på kjøkkenovnen for å snekre en passe lang og tynn tråd ;D

Det er moro å lage ting selv, det er berusende å få gode resultater
Den beste måte jeg vet å virkelig komme til "bunns" i teknologien som ligger bak er å studere de små detaljene, prøve seg frem, og til sist, når det virkelig virker, snekre noe som også ser pent ut :D

Topp Bunn