Denon AVC-X8500H

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Ser av en nyhetsmelding at Denon og Marantz jobber med å bli med i Roons venner. Det er jo noe som mange her ventet på vil jeg tro. Japan har vært litt trege mhp disse tingene. Tilsynelatende er det ikke snakk om nye modeller, men oppgradering av dagens modellspekter, inkl hjemmekinoreceiverne.
Dette er allerede på plass hos Denon og Marantz. Et veldig flott og verdifullt tilskudd for mange av oss.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Det.er.det.ja? Flotte saker. Selv er jeg ikke kommet igang ordentlig med streaming, men Roon pluss qobuz ser ut til å kunne passe meg veldig bra. Er det internettradio på 8500 også?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Ja, alle apparater med Heos har InTune nettradio.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Ser av en nyhetsmelding at Denon og Marantz jobber med å bli med i Roons venner. Det er jo noe som mange her ventet på vil jeg tro. Japan har vært litt trege mhp disse tingene. Tilsynelatende er det ikke snakk om nye modeller, men oppgradering av dagens modellspekter, inkl hjemmekinoreceiverne.
Dette er allerede på plass hos Denon og Marantz. Et veldig flott og verdifullt tilskudd for mange av oss.
Vel og merke via airplay. Det er da ikke støtte for multikanal fra Roon. Må nok beholde mac mini som endpoint en stund til.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Etter å ha prøvd ut og testet X8500H en stund nå, både med musikk, film og spill. Kan det ikke sies annet enn at dette er rått! For en bygge kvalitet, for en levering av innhold og for en maskin! Jeg har ikke savnet krefter eller finesser på noen områder så langt! Denne leverer på alt den gjør! Anbefales! (Hvis noe vurderer denne bør det handles før prisene går opp ytterligere)

Så over til et litt generelt spørsmål for AV-Controllere. Jeg har bygget nytt kinorom som var ferdig før jul. Og i den forbindelse ble det lyd-transparent lerret med høyttalere og subber bak det. Med denne ordningen har jeg fått et problem/utfordring.

Subbene er pr. idag satt til auto on/off, tidligere har jeg manuelt slått på og av subbene, men nå er de av praktiske årsaker satt til auto. (Kronglete å skulle bak lerretet for å gjøre dette manuelt som før.) Det jeg opplever nå som subbene er satt til auto er at de rekker å skru seg av når det er stille partier i filmer osv. Og da tar det noen sekunder før de skrur seg på igjen når det smeller til. Spørsmålet blir: Finnes det innstillinger som holder subbene "våkne" så lenge systemet er slått på?

Er det noen som vet og kan dele kunnskapen?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg fikk tips ifra PSA (PowerSoundAudio) om å senke lyden på plateforsterkeren til sub'en, og øke signalet ut til den ifra receiveren.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker for hurtig innspill skorob

Det gir mening, skal prøve det. Takk igjen! :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja som Skorob er inne på , så sjekk nivået ut fra receiveren - står dette veldig lavt , så kan det bli en del bedre ved å senke volumet på selve suben(e) å heller øke nivået på subkanalen i receiver.
Å øke x-over mot sub hjelper også.... Vet ikke hvordan den står nå jeg ? Det er stor forskjell på om den står på 40 eller 80hz.

Ellers er det veldig moro at du er såpass fornøyd da :)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
x8500 virker som en skikkelig drog av en "maskin" ja. Selv letter jeg etter x4300 eller nyere :p. Eventuelt Marantz 7010 eller nyere.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Ser av en nyhetsmelding at Denon og Marantz jobber med å bli med i Roons venner. Det er jo noe som mange her ventet på vil jeg tro. Japan har vært litt trege mhp disse tingene. Tilsynelatende er det ikke snakk om nye modeller, men oppgradering av dagens modellspekter, inkl hjemmekinoreceiverne.
Det er veldig velkomment.
Da blir det en alt i et boks:)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Ja som Skorob er inne på , så sjekk nivået ut fra receiveren - står dette veldig lavt , så kan det bli en del bedre ved å senke volumet på selve suben(e) å heller øke nivået på subkanalen i receiver.
Å øke x-over mot sub hjelper også.... Vet ikke hvordan den står nå jeg ? Det er stor forskjell på om den står på 40 eller 80hz.

Ellers er det veldig moro at du er såpass fornøyd da :)
Har gain på subbene til kl.12 og delingen er satt til maks, ettersom AVC tar seg av dette. Men skal gjøre noen nye kalibreringer/målinger for å få opp volumet på signalet fra AVC, det er nå på henholdsvis 0 og -3. Takker for innspillet. :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja som Skorob er inne på , så sjekk nivået ut fra receiveren - står dette veldig lavt , så kan det bli en del bedre ved å senke volumet på selve suben(e) å heller øke nivået på subkanalen i receiver.
Å øke x-over mot sub hjelper også.... Vet ikke hvordan den står nå jeg ? Det er stor forskjell på om den står på 40 eller 80hz.

Ellers er det veldig moro at du er såpass fornøyd da :)
Har gain på subbene til kl.12 og delingen er satt til maks, ettersom AVC tar seg av dette. Men skal gjøre noen nye kalibreringer/målinger for å få opp volumet på signalet fra AVC, det er nå på henholdsvis 0 og -3. Takker for innspillet. :)
Da er jo ikke volumet ut fra receiver så lavt i grunn .
Jeg regnet med du hadde deling i receiver ja , men hva står dem til ? For dess mer subene får å gjøre , jo lettere «våkner» dem. Å RK har ofte en tendens til å sette den for lavt .
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.243
Antall liker
5.964
Nå har de testet din receiver:


Ganske strålende - særlig hvis man bruker den som pre - over 100 dB (y)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Denon sine AVR'er er fantastisk som pre. Nå får også de rimeligere modellene mulighet å slå av effekttrinnet, og kun bruke den som pre. Tror det gjelder ifra 3700 og oppover iallefall.

Veldig fornøyd med min X-4500, men så bruker jeg den svært sjeldent, da jeg ser veldig lite film for tiden. Syns den fungerer best uten audyssey, men det er nok typisk min mening om audyssey generelt.

Tenk om Denon hadde laget en skikkelig stereoforsterker med de multimedie funksjonene som er i disse... streaming, subwoofer, skikkelige menyer... men med over 100 skikkelige watt! :p.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
ser at noen av de rimeligere receiverene begynner å klippe utgangen allerede ved 1.4V og stopper ved 2. så man må være svært nøye med hvilket effektrinn man kobler på, noe mange glemmer helt og plutselig er 50-100w borte fra høyttalerene uten at man er klar over det. derfor er det ingen god pre etter min mening.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.243
Antall liker
5.964
ser at noen av de rimeligere receiverene begynner å klippe utgangen allerede ved 1.4V og stopper ved 2. så man må være svært nøye med hvilket effektrinn man kobler på, noe mange glemmer helt og plutselig er 50-100w borte fra høyttalerene uten at man er klar over det. derfor er det ingen god pre etter min mening.
Har du noen eksempler på slike dårlige receivere?
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
981
Torget vurderinger
0
Denon sine AVR'er er fantastisk som pre. Nå får også de rimeligere modellene mulighet å slå av effekttrinnet, og kun bruke den som pre. Tror det gjelder ifra 3700 og oppover iallefall.
Helt riktig at dette gjelder fra AVC-X3700H og oppover. Eller med andre ord, alle som har pre-out av nyeste generasjopn.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
På 8500h kan man koble til eksterne sluttrinn for de kanalene som en ønsker, vanligvis de tre i frontrekka og la receiveren selv drive de andre bak og i taket. Individuelt pre-out valg for hver enkelt kanal i menyene. Dette er jo aldeles glimrende, de fleste receivere er skrudd sammen slik at enten driver de alle eller ingen. 8500h pluss et trekanals effekttrinn av god klasse så har man nok kraft. Håper noen kan prøve dette og skrive om det.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Alle Denon receivere med pre-out kan gjøre det, alle forsterkerene er aktive uavhengig av om de er koblet eller ikke.
Men jeg tror du kan deaktivere de på 8500.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Ja, en viktig presisering der.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Nå har de testet din receiver:


Ganske strålende - særlig hvis man bruker den som pre - over 100 dB (y)
Konklusjonen er jo grei:

Sitat: " Needless to say, I am happy to recommend the Denon AVR-X8500H. "
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Er det noen som har vurdert den oppjazza jubileumsmosellen AVC- A110? Riktig lekker og med mange endrede detaljer i forhold til 8500h. Om det utgjør en reell forskjell i lyd/ytelser eller stort sett går på det utseende/design er jeg usikker på. Noen tanker rundt dette? Selv synes jeg det er kult at Denon faktisk lager en jubileumsmodell av en receiver og ikke bare av dyrt stereoutstyr. Håper det kommer tester og brukererfaringer på denne etterhvert.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Lyd og Bilde har AVC-a110 inne for test:)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Lyd og Bilde har AVC-a110 inne for test:)
Skal vi vedde på at de skriver at den er myyYYYyye bedre enn skamroste 8500h, og at 8500h nærmest høres ut som en gettoblaster fra Coop i forhold?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Næh, det blir litt feil å forhåndsdømme bladet. Har i utgangspunktet tillit til at de kjører en grundig test av forsterkeren og omtaler både svake og sterke sider. Synes L&B har vært bra på lyd de siste årene. At testene foregår i en positiv setting der man forsøker å fremheve styrkene og kanskje toner ned eventuelle svakheter er jo helt vanlig i alle andre hfimagasiner også.

Nå tror jeg faktisk at 8500h ( og A110) har god lyd. Og at det er riktig å vurdere slike toppmodeller også på audiofile kvaliteter. Jeg har hatt nok lydmessige nedturer med dyrt halveksotisk stereoutstyr til å ikke avskrive noe som helst. Befriende med utstyr der man faktisk kan ratte lyd etter rom og smak og ikke ha kabelbytte som viktigste tiltak.

Det er masse fordømmelser rundt målemafiaen innenfor hifi, men straks det dreier seg om flerkanals hjemmekino jakter alle stereogutta i flokk:) Jeg velger å tro at det er betydelig forskjell mellom en toppmodell til 40k og budsjettvariantene til 4999,-. De siste er lite interessante lydmessig.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Næh, det blir litt feil å forhåndsdømme bladet. Har i utgangspunktet tillit til at de kjører en grundig test av forsterkeren og omtaler både svake og sterke sider. Synes L&B har vært bra på lyd de siste årene. At testene foregår i en positiv setting der man forsøker å fremheve styrkene og kanskje toner ned eventuelle svakheter er jo helt vanlig i alle andre hfimagasiner også.

Nå tror jeg faktisk at 8500h ( og A110) har god lyd. Og at det er riktig å vurdere slike toppmodeller også på audiofile kvaliteter. Jeg har hatt nok lydmessige nedturer med dyrt halveksotisk stereoutstyr til å ikke avskrive noe som helst. Befriende med utstyr der man faktisk kan ratte lyd etter rom og smak og ikke ha kabelbytte som viktigste tiltak.

Det er masse fordømmelser rundt målemafiaen innenfor hifi, men straks det dreier seg om flerkanals hjemmekino jakter alle stereogutta i flokk:) Jeg velger å tro at det er betydelig forskjell mellom en toppmodell til 40k og budsjettvariantene til 4999,-. De siste er lite interessante lydmessig.
Selv er jeg fascinert av hvordan nye generasjoner i samme prisklasse og hierarki (se til Hegel-tester feks) etter sigende er tildels mye bedre enn forrige utgave, med stooore lydmessige forbedringer. :) Selvsagt er det avgjørende forskjeller mellom en kostbar modell og en i billig-enden, men tilsynelatende er jo også dagens 40k-hembio MyyYYYyye bedre enn forrige års 40k-hembio, og myyYYYyye dårligere enn neste års 40k-hembio, vil tiden sannsynligvis vise.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har i dag Denon AVR 6300h, og kjører 7.1.4 oppsett.

Hva vinner jeg med en eventuell oppgradering til 8500..?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Fint lite, vil jeg tro(?) 6000-serien er såppas oppegående at dersom du ikke mener du trenger fantomkanaler oppunder taket i front så klarer en seg fint uten når du først har 6300 fra før. Bare pengesluk.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Noen som har hørt på a110? Den fikk jo en kjempetest i L&B, men den kan vel være bra for det:)
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Beklager å bringe fram en gammel tråd, men TS, hva synes du om forsterkeren din i dag?
Hva endte du opp med av kanaler?
Vurderer å skifte ut min gamle Pioneer med en AVC-X8500HA, koster jo litt den, men det er det kanskje gode grunner til?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Kjøpte en A110 ved påsketider. Veldig flott produkt med god bygge kvalitet. Lite synlig plastikk.
Nettverks problem jeg hadde, var at den klarte ikke å plukke opp ip-adresse ved dobbelt nat-ing. Men den funka rett i Router.
Hadde ujevnt nivå på frontkanalene fra innebygd dac når jeg spilte i pure direct, solist kom litt til høyre, Ved bruk av annen analog kilde var det rett.
Lyden virket veldig detaljert og hifi korrekt. Eldre utstyr jeg har, er litt mørkere i lyden. Ny Panasonic UB-9000 låter på samme måte. Marantz NA8005 er ikke så skarp. Målinger av fra Amir på 8500 tilsier jo bra måle resultater på DAC og pre. Forsterker med de vanlige fire stykk transistorer mangler litt trøkk i bassen. Men det er er likt på alle AV forsterkere. Så det er litt tullete å ha 13 forsterkere som egentlig ikke holder nivået til resten av enheten.
Bra funksjon som den har, man kan skru av alle forsterkerne man ikke bruker. I tillegg har den eco funksjon som gjør at den ikke blir så varm. Kan brukes ved vanlig tv-titting.
I og med den hadde så høy pris forventet jeg perfekt ytelse, så jeg leverte den igjen.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
eldo472: hvor går veien videre? Skal du teste ut andre japanske receivere fra Marantz, Yamaha etc eller skal du prøve noe fra Anthem, Arcam og sånne merker?

Det virker som om det er vanskelig å få alt til å klaffe i en og samme boks; de japanske er ofte driftssikre og med mye utstyr, men som regel medioker lyd. De andre produsentene har ofte bedre lyd, men som regel mindre finesser og ikke minst bugs som de sliter med å bli kvitt. Dyre er de også.

Svaret er (som nesten) alltid Trinnov, men det er jo en egen diskusjon. Personlig skulle jeg gjerne sett samarbeidsprodukter der japansk finish og driftssikkerhet ble paret med europeisk/amerikansk forsterkerteknologi til en grei pris.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Fikk tak i en Yamaha RX-A1080 som har støtte for mye moderne formater som Atmos, DTS-X, Dolby Vision og strømming. Innstegsmodell uten ekstraordinær ytelse på noe måte. Prøver den foreløpig. Kan nok ikke måle seg med den dyre A110 fra Denon. Etter en halv ukes bruk, så fant den på noe sprell i går, etter at jeg hadde forsøkt å bruke ARC fra TV. Brukergrensesnitt, varierer fra merke til merke, har nå erfaring med Sony, Pioneer, Yamaha, Denon og Onkyo i forskjellige årganger. Det som er kjekt å ha er input velger for hver kanal. Bla-velger suger på fjernkontroll.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Fikk tak i en Yamaha RX-A1080 som har støtte for mye moderne formater som Atmos, DTS-X, Dolby Vision og strømming. Innstegsmodell uten ekstraordinær ytelse på noe måte. Prøver den foreløpig. Kan nok ikke måle seg med den dyre A110 fra Denon. Etter en halv ukes bruk, så fant den på noe sprell i går, etter at jeg hadde forsøkt å bruke ARC fra TV. Brukergrensesnitt, varierer fra merke til merke, har nå erfaring med Sony, Pioneer, Yamaha, Denon og Onkyo i forskjellige årganger. Det som er kjekt å ha er input velger for hver kanal. Bla-velger suger på fjernkontroll.
Denon har vel også input velger for hver kanal?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Ja, kanal / inngang kan velges direkte på Denon. Yamaha (a1080) har noe som heter Scenes, men de må settes opp, ellers må man bla.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.243
Antall liker
5.964
Ja, kanal / inngang kan velges direkte på Denon. Yamaha (a1080) har noe som heter Scenes, men de må settes opp, ellers må man bla.
Ser de har kjipet på fjernkontrollen på 1080.

Tror 1080 fungerer med Yamahas AV Controller app, som du kan bruke på tlf & nettbrett:


Kan være greit å teste.
 
Topp Bunn