Denon DL-103 på en Rega RP10?

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir

Hei

Fantastisk pladespiller :cool: Og noget "over kill" til en Denon 103...

Hvis du kan gå lidt op i pris (800 kr?), ville jeg hellere tage en 103R, den er en hel del bedre, langt mere end de 800 kr, vil jeg sige. Ellers er der jo en Ortofon 2M Black? Den er udviklet på en Rega arm. Forrygende MM pickup. Ok, den koster så også det dobbelte. Men standard DL-103 er ikke såååå spændende igen, synes jeg.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir

Hei

Fantastisk pladespiller :cool: Og noget "over kill" til en Denon 103...

Hvis du kan gå lidt op i pris (800 kr?), ville jeg hellere tage en 103R, den er en hel del bedre, langt mere end de 800 kr, vil jeg sige. Ellers er der jo en Ortofon 2M Black? Den er udviklet på en Rega arm. Forrygende MM pickup. Ok, den koster så også det dobbelte. Men standard DL-103 er ikke såååå spændende igen, synes jeg.
Ville også gått for en 103r :) men vet ikke om match med riaa?

mvh
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir

Hei

Fantastisk pladespiller :cool: Og noget "over kill" til en Denon 103...

Hvis du kan gå lidt op i pris (800 kr?), ville jeg hellere tage en 103R, den er en hel del bedre, langt mere end de 800 kr, vil jeg sige. Ellers er der jo en Ortofon 2M Black? Den er udviklet på en Rega arm. Forrygende MM pickup. Ok, den koster så også det dobbelte. Men standard DL-103 er ikke såååå spændende igen, synes jeg.
Takk for svar Lars :) Hva er forskjellen på R versjonen og den "vanlige"? Og på hvilken måte vil du si at den er bedre?
Ja det er nok overkill ift. RP10, men har alltid hatt lyst til å prøve en DL-103, og siden jeg har noen penger til gode hos Hifiklubben tenkte jeg det var en god mulighet til å teste. Har en Apheta 1 også, som forsåvidt spiller bra i anlegget mitt, men moro å prøve noe annet.

Hilsen Hallgeir
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
@Motoren: Takk for svar. Gjerne del dine erfaringer med begge versjoner. RIAA fra Linn er ganske fleksibel ift. innstillinger, men hvordan det vil låte er hverken jeg eller Google sikre på :)
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir

Hei

Fantastisk pladespiller :cool: Og noget "over kill" til en Denon 103...

Hvis du kan gå lidt op i pris (800 kr?), ville jeg hellere tage en 103R, den er en hel del bedre, langt mere end de 800 kr, vil jeg sige. Ellers er der jo en Ortofon 2M Black? Den er udviklet på en Rega arm. Forrygende MM pickup. Ok, den koster så også det dobbelte. Men standard DL-103 er ikke såååå spændende igen, synes jeg.
Takk for svar Lars :) Hva er forskjellen på R versjonen og den "vanlige"? Og på hvilken måte vil du si at den er bedre?
Ja det er nok overkill ift. RP10, men har alltid hatt lyst til å prøve en DL-103, og siden jeg har noen penger til gode hos Hifiklubben tenkte jeg det var en god mulighet til å teste. Har en Apheta 1 også, som forsåvidt spiller bra i anlegget mitt, men moro å prøve noe annet.

Hilsen Hallgeir
R versionen har flere detaljer, mere klar og bedre bas.

De er begge ret stive (lav compliance), så de passer ikke helt optimalt til en Rega RB2000 arm, som er nede på ca. 10 gram eff. masse. De kører bedre i en lidt tungere arm.
 

movi

Medlem
Ble medlem
10.08.2012
Innlegg
13
Antall liker
2
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En pickup som vil spille veldig fint i din combo (arm/riaa) er Zyx R50 Bloom.
Ingen av de "vanlige" Denon 103 variantene er myke nok til og spille optimalt i din arm........ kanskje forutenom Zou varianten som viskositeten i gummiopphenget er forandret på (byttet ut), men denne koster 3 ganger så mye som en original.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Sitter med en tilgodelapp hos Hifiklubben, og vurderer bruke det på en Denon DL-103 pick up. Skal i tilfelle brukes på en Rega RP10. Er det noen som har erfaringer / synspunkt på en slik, eller liknende, kombinasjon?

RIAA er en Linn Uphorik.

Hilsen Hallgeir

Hei

Fantastisk pladespiller :cool: Og noget "over kill" til en Denon 103...

Hvis du kan gå lidt op i pris (800 kr?), ville jeg hellere tage en 103R, den er en hel del bedre, langt mere end de 800 kr, vil jeg sige. Ellers er der jo en Ortofon 2M Black? Den er udviklet på en Rega arm. Forrygende MM pickup. Ok, den koster så også det dobbelte. Men standard DL-103 er ikke såååå spændende igen, synes jeg.
Takk for svar Lars :) Hva er forskjellen på R versjonen og den "vanlige"? Og på hvilken måte vil du si at den er bedre?
Ja det er nok overkill ift. RP10, men har alltid hatt lyst til å prøve en DL-103, og siden jeg har noen penger til gode hos Hifiklubben tenkte jeg det var en god mulighet til å teste. Har en Apheta 1 også, som forsåvidt spiller bra i anlegget mitt, men moro å prøve noe annet.

Hilsen Hallgeir
R versionen har flere detaljer, mere klar og bedre bas.

De er begge ret stive (lav compliance), så de passer ikke helt optimalt til en Rega RB2000 arm, som er nede på ca. 10 gram eff. masse. De kører bedre i en lidt tungere arm.
Takk fro oppklaring. Da legger jeg denne planen på hylla :)
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Hei,

Du finner en del info her for Rega RP6, men det kan også brukes for Rega RP10:
Denon DL 103-R on a Rega RP6? | Page 2 | Steve Hoffman Music Forums

Effective masse for en Rega RB2000 arm er: 10g
Compliance rating: 5x10-6 cm/dyne (at 100 hz)
Compliance at 10 - 11 hz has been calculated to be approximately 11x10-6cm/dyne

Total weight for cartridge: 8.5 grams + ca. 1,0 gram for skruene

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=10&submit=Submit
Takk for svar! Virker som en suboptimal mix med armen, så da skrinlegger jeg denne ideen.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
En pickup som vil spille veldig fint i din combo (arm/riaa) er Zyx R50 Bloom.
Ingen av de "vanlige" Denon 103 variantene er myke nok til og spille optimalt i din arm........ kanskje forutenom Zou varianten som viskositeten i gummiopphenget er forandret på (byttet ut), men denne koster 3 ganger så mye som en original.
Takk for svar Rudi! DL-103 er herved skrinlagt, men til gjengjeld har det åpnet seg et helt Zyx univers. Leste testen din på Audiophile.no og det virker jo svært lovende :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Samtlige tilbakemeldinger jeg har fått av folk som har kjøpt Zyx R50 Bloom har vært positive, så det er en pickup jeg trygt anbefaler :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Medeski: En RP10 fortjener IALLEFALL en Ortofon Windfeld....
 
Topp Bunn