Denon DL-103SA Limited Edition

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Holla folks,

Lurer på om det er noen som har testet topp modellen i Denon DL-103 serien.
Denon DL-103SA Limited Edition
Den er i utgangspunktet bare laget for det japanske markedet, men jeg har fått tilbud om å kjøpe en slik ny for rundt kr 4000,- rett fra Japan. Den skal vist være mye bedre en sinne lillebrødre. Hadde vært kjekt med noen meninger om dette. Spesielt samenlignet med sine mye billigere brødre.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Etter å ha hørt lillebror 103c i diverse oppsett, er min tro på denne veldig stor! Vet at Rudi har gått til anskaffelse av en (hva er det den mannen ikke har eller har hatt?), men om han har spilt på den enda er en annen sak. Om du bestemmer deg for å slå lå til og ikke får den til å funke hos deg, overtar jeg den med gjerne!

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
God Morgen tkr ;D

Har ikke sett det selv, men om du har den hadde det vært veldig kjekt å få sett den testen!!
Eller andre tester av den? Men gjerne personlige erfaringer også.

Mvh
Kjetil

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
impulse skrev:
Etter å ha hørt lillebror 103c i diverse oppsett, er min tro på denne veldig stor! Vet at Rudi har gått til anskaffelse av en (hva er det den mannen ikke har eller har hatt?), men om han har spilt på den enda er en annen sak. Om du bestemmer deg for p dlå til og ikke får den til å funke hos deg, overtar jeg den med gjerne!
Takk for info Impulse! Skal ta meg en prat med Rudi. Og skal ha deg i tankene hvis jeg kjøper denne og ikke er fornøyd. Har sendt deg en PM.

Mvh
Kjetil

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.006
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg skal bla litt igjennom. Hvis jeg finner det, kan du jo få låne bladet.
mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
tkr skrev:
Jeg skal bla litt igjennom. Hvis jeg finner det, kan du jo få låne bladet.
mvh
Høres supert ut!!
Takk for innsatsen!
Hvordan gikk det i rør jakten din ?
Mvh
Kjetil

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.006
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja,
Har vel i grunnen funnet ut at Siemens & Halke betyr et litt for heftig utlegg, vi snakker om et sted mellom 10 og 15 kkr.
Kanskje litt i overkant, hvis du regner med at de holder ca. et år...
mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
impulse skrev:
Etter å ha hørt lillebror 103c i diverse oppsett, er min tro på denne veldig stor! Vet at Rudi har gått til anskaffelse av en (hva er det den mannen ikke har eller har hatt?), men om han har spilt på den enda er en annen sak. Om du bestemmer deg for å slå lå til og ikke får den til å funke hos deg, overtar jeg den med gjerne!

Bare så det er sagt.......... skulle ønske jeg kunne skryte på meg og ha prøvd/testet 10% av det som finnes av pickup'er "der ute"....... men er nok desverre langt i fra det gitt :'( :'( :'(

........................ men jeg jobber med saken med og komme opp på 2% kanskje :D..... kanskje engang du ;)

Og jeg har ikke fått ut finger'n eller hatt hjerte til og sprette boksen enda på min 103SA.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
impulse skrev:

Bare så det er sagt.......... skulle ønske jeg kunne skryte på meg og ha prøvd/testet 10% av det som finnes av pickup'er "der ute"....... men er nok desverre langt i fra det gitt :'( :'( :'(

........................ men jeg jobber med saken med og komme opp på 2% kanskje :D..... kanskje engang du ;)

Og jeg har ikke fått ut finger'n eller hatt hjerte til og sprette boksen enda på min 103SA.
Likevel skal du ha skryt for å vere entusiastisk, flink og rimeleg systematisk i di utforsking av vinylverda.
Stå på! 2% er eit godt mål. Og det kjekkaste er at du har lagt mykje ressursar i å finne ut av det segmentet som er så vanskeleg å utforske, det litt kostbare som stort sett ikkje er lett tilgjengeleg her heime.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
undertegnede tar gjerne imot tips om noen snubler over noe som er "bedre enn" eller på høyde med titan "i"
mvh
Leif

P

Parelius

Gjest
En XV-1S, UNIverse eller PC-1?

Har du hatt anledning til å høre på noen av disse, LMC?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
nei men det tar så sinnsykt tid og jeg gidder ikke kjøpe en hel remse bare for å "gi de bort" etterpå
hører gjerne om andres erfaringer av de som har sammenliknet med titan "i"
mvh

P

Parelius

Gjest
Har du et ekstra armrør til den armen din, LMC? Det hender jeg tilbringer en og annen helg nede i Son, og da kjører jeg forbi Drøbak; alltid med bagasjerommet fylt av PU-er.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja,men det ene er i karbon og det andre er i magnesium og et nytt i karbon kostet 11.000,- på nittitallet!
men jeg vet sånn ca lydforskjellen
hvilken pu hadde du i tankene?
en kompis hadde zyx 1000r og kjøpte titan i i tillegg
han mente i var mye bedre i en airtangent 2001
men du er hjertelig velkommen; med eller uten pu.
mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Huff, 11000 for armrør på 90 tallet :eek: Og jeg som nettopp har mailet med Leif Häggmark og tinget et av armrørene som angivelig skal produseres til neste år.... Håper min arm bruker litt rimeligere armrør enn din Leif, for jeg har også veldig lyst på muligheten for kjappe pickup bytter. Har forøvrig sett en del mer og mindre opphetede debatter på AudiogoN fourm om sammenlikningstester. Når det gjelder Titan i og XV1-s, står det omtalt en del der også. Du har kanskje lest det allerede?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ikke nylig nei?
noen konklusjon eller bare skyttergravskrig?
mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
He he, litt av hvert. Kanskje ikke så uvanlig. Mange sterke meninger. Det virker derimot som om det er noen som faktisk prøver å beskrive forskjellene mellom pickupene. Noen konkluderer bastant, men mitt inntrykk er at det dreier seg mye om preferanser til syvende og sist. Alle pickuper i dette segmentet virker å være veldig gode. Husker ikke på stående fot hvilke lydmessige forskjeller som ble trukket frem i sammenlikning Titan i og DV pikcup, men tror at det hevdes at DV er noe varmere og mer dynamisk enn Titan i. Søker du på XV-1s på forumet der, kommer disse trådene opp! Det hadde jo vært fryktelig morsomt å prøvd å sammenlikne noen av krempickupene da.. Parelius er ikke vanskelig å be. Jeg bor desverre litt for langt borte til å svippe innom med min DV (når den forhåpentligvis kommer trygt frem), men kan kanskje få med meg madammen på en weekend i tigerstaden før jul engang ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sant at det hade vært gøy,men jeg vil ikke fokke opp en bortimot perfekt justering av titan,men om d er litt varmere passer den sikkert bedre i det litt mere analytiske magnesiumsrøret ;D
HMMMM ::)

mvh

P

Parelius

Gjest
LMC skrev:
ja,men det ene er i karbon og det andre er i magnesium og et nytt i karbon kostet 11.000,- på nittitallet!
men jeg vet sånn ca lydforskjellen
hvilken pu hadde du i tankene?
en kompis hadde zyx 1000r og kjøpte titan i i tillegg
han mente i var mye bedre i en airtangent 2001
men du er hjertelig velkommen; med eller uten pu.
mvh
Jeg tar meg mer enn gjerne en tur sammen med en PU (XV-1S eller UNIverse). Jeg skal gi deg beskjed i god tid slik at vi kan finne en dag det passer oss begge (forhåpentligvis i slutten av oktober). Gleder meg!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ok kanskje det blir november....okt.begynner å bli fylt opp
snakkes
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det nå vi prøver å manøvrere denne tråden tilbake til utgangspunktet, eller? ;)

K

kbwh

Gjest
Det handler om en pickup som kunne passet godt på en tonearm nær meg, om jeg ikke husker rappgale.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det har du nok rett i, Valentino. Regner med at du står i nærheten av platespilleren din akkurat nå! :D

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Sitat fra Audio Asylum:
" (DL-103SA itself) (wood case appearance) (wood case) Item name item turn desired retail price sale due date MC type cartridge DL-103SA 73,500 Yen (tax removal 70,000 Yen) 2007 late January Limited MC cartridge The fiberglass composite housing 103 new versions of the tradition which adopts the high purity 6N copper wire Furthermore since starting the generality sale 1970 36 years, even now, MC type cartridge DL-103 which is sold with active service and continues to be loved in everyone. Commemorating the shipment sum total quantity 50 ten thousand units, we sell DL-103SA as the new version of DL-103. DL-103SA follows the basic design of DL-103, using the 6N copper wire for the pickup coil. In addition, adopting the fiberglass composite housing of the metallic blue to the body. It has become the completion which furthermore bet polishing on 103 sounds of tradition. The latest model the specially made wood case entering, becomes the production limited 2,000. In the movement of 2ch pure audio revolution, ??? has expected those where appearance of 103 new versions becomes beginning to new age arrival of analog sound.

Main merit
* Following the basic technology of DL-103. Adopting the purity 99.9999% (6N) high purity copper for the coil.
* The round design which is considered even in fiberglass composite housing adoption and the sound quality
* Gold-plating brass make bis nut attachment
* The specially made wood case entering (the walnut make) during reservation period installing in the plate of the name entering in the customer whom reservation it receives, it becomes the delivered item.

Main specification - Output voltage /0.25mV - playback frequency /20Hz? 45kHz - Impedance /14 ? - /16.5 micron round pin ahead needle - compliance /5×10-6cm/dyne - stylus pressure /2.5±0.3g - prudence /8.5g * Because of the limited model, we do not correspond to needle exchange. From midst of the cartridge line-up of DENON in each case the ticket which at needle exchange price can buy 1 point it has belonged."
Oversatt fra japansk!!

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Er det virkelig ikke noen som har hørt eller vet om noen som har hørt denne p.u?
Trodde virkelig at det skulle hagle inn med svar.

Mvh
Kjetil

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
du får prøve å lokke rudi til å prøve sin
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kjetil_M skrev:
Sitat fra Audio Asylum:
" (DL-103SA itself) (wood case appearance) (wood case) Item name item turn desired retail price sale due date MC type cartridge DL-103SA 73,500 Yen (tax removal 70,000 Yen) 2007 late January Limited MC cartridge The fiberglass composite housing 103 new versions of the tradition which adopts the high purity 6N copper wire Furthermore since starting the generality sale 1970 36 years, even now, MC type cartridge DL-103 which is sold with active service and continues to be loved in everyone. Commemorating the shipment sum total quantity 50 ten thousand units, we sell DL-103SA as the new version of DL-103. DL-103SA follows the basic design of DL-103, using the 6N copper wire for the pickup coil. In addition, adopting the fiberglass composite housing of the metallic blue to the body. It has become the completion which furthermore bet polishing on 103 sounds of tradition. The latest model the specially made wood case entering, becomes the production limited 2,000. In the movement of 2ch pure audio revolution, ??? has expected those where appearance of 103 new versions becomes beginning to new age arrival of analog sound.

Main merit
* Following the basic technology of DL-103. Adopting the purity 99.9999% (6N) high purity copper for the coil.
* The round design which is considered even in fiberglass composite housing adoption and the sound quality
* Gold-plating brass make bis nut attachment
* The specially made wood case entering (the walnut make) during reservation period installing in the plate of the name entering in the customer whom reservation it receives, it becomes the delivered item.

Main specification - Output voltage /0.25mV - playback frequency /20Hz? 45kHz - Impedance /14 ? - /16.5 micron round pin ahead needle - compliance /5×10-6cm/dyne - stylus pressure /2.5±0.3g - prudence /8.5g * Because of the limited model, we do not correspond to needle exchange. From midst of the cartridge line-up of DENON in each case the ticket which at needle exchange price can buy 1 point it has belonged."
Oversatt fra japansk!!

Himmel og hav! Jeg har aldri i mitt liv lest noe så usammenhengende! Det sier forresten litt!

Likevel, jeg tror jeg bare er nødt til å anskaffe meg en sånn..... :D

Topp Bunn