Denon DL304, trykk og antiskating

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har Denon DL304 i bestilling til bruk i min PjoJect 9c arm, og leser at 304 er veldig myk og følsom for feil antiskating-justering. ProJect-armen på min Music Hall MMF5.1 har en enkel tretrinns antiskating, ingen nyanser her. Betyr det at jeg bør justere nåletrykk etter antiskating-tabellen, og hvor nøye må jeg være?
Tabellen fra ProJect ser sånn ut:
Downforce Groove
10-14 mN 1st from bearing ring
15-19 mN 2nd from bearing ring
20mN + 3rd from bearing ring
Det er klart 1.trinn som er aktuelt, etter anbefalt nåletrykk. Bør jeg altså gå for eksakt 1.2g, eller har jeg slingringsmonn?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du må være veldig nøye med alle parametre, ellers lider 304 en prematur død. Hilsen en veldig forsiktig fyr som allikevel har drept to 304'er allerede (og ikke klart å drepe noen andre pu'er). Skal sikkert hilse fra min bror, far og flere venner som nok antakelig ville ha sagt det samme, etter deres nålefaner å dømme.

Mvh Vidar P

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Så da må jeg ha vært heldig, min 304 overlevde 1 x SL-1210, 1 x japansk jalla-spiller og en Oracle Delphi, som den fulgte med ut av huset, etter ~2 år.

Arne K

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Krystallklart. :-\
Jeg er en hyperforsiktig fyr som er forfulgt av ting som ryker, og som alltid tviler og angrer på det han har kjøpt.
Fins det en måte å måle/justere antiskating presist for et gitt nåletrykk?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jøgga skrev:
Krystallklart. :-\
Jeg er en hyperforsiktig fyr som er forfulgt av ting som ryker, og som alltid tviler og angrer på det han har kjøpt.
Fins det en måte å måle/justere antiskating presist for et gitt nåletrykk?
Ver sikker på å ha justert armen rett. Still stifttrykket. Helst på max ut frå kva produsenten tilrår. Sjekk visuelt at pickupfanen bøyer seg litt når han møter plata, men ikkje for mykje ("for mykje" er iallfall når han bøyer seg slik at sjølve pickupen vert liggjande faretruande nær vinylen med svært lite klaring). Stifttrykket bør no vere akseptabelt. Du kan evt. redusere med 0,1 g om du har finkorna skala til sånt bruk.
Bruk ei plateside utan rillar, og sett på pickupen. Ideelt sett skal han no gå sakte innover mot slutten av plata med ganske konstant fart (iallfall ikkje aksellerere mot slutten. Då er det best å auke antiskatinga noko).

Topp Bunn