Denon DP 47 F

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:) Hei.
Her det noen som har noe førstehånds kjennskap til Denon DP 47 F?
Det er en helautomatisk spiller,så jeg forventer ingen erklæringer om at det dreier seg om noen form for high-end lyd.Det er helautomatikk jeg nå engang ønsker. ;)-Men øvrige lytteinntrykk + god match når det gjelder PU og nål mottaes med stor takk.
Mvh Rune :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
DP47F er jo en av Denons klassiske (med rette) platespillere og selv om den ikke er den upperste, så er den langt fra semmer. Så lenge den er i god stand er direktedriften helt tyst og gir spilleren flott respons og kontroll i bassen. Den følger ikke de aller beste når det gjelder oppløsning, men da snakker vi også om helt andre penger. Armen er, om jeg husker riktig, middels tung og spilleren ble levert med en DL-160 i Europa. Med andre ord burde en DL-160 være et godt valg i forhold til PU. Evt. tror jeg ganske sikkert en DL-103(R) også vil være en god match.

Avhengig av hva du betaler (selvsagt) så vil jeg si den er et ypperlig kjøp og en veldig god spiller som jeg for min del godt kunne levd med selv.

(PS - fritt etter en langt fra ufeilbarlig hukommelse)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
He-he. Greit med hukommelsen.
Takk så mye.Tror det er en 160 MC high output som står på den.Vet ikke helt tilstand på nåla enda,ettersom jeg ikke overtar den før i mai,men det er greit å være litt frempå.103 bør vel være en bedre pu enn 160-vel?
(Jeg har intet kjennskap til Denon fra før,så det er derfor jeg spør)
Mvh Rune
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
103 eller 160 kommer helt an på hvem du spør. Spør du Vidar P. ligger nok 103 rundt 0.014 på en skala fra 0 til 10; spør du meg ligger den kanskje rundt 8. Videre vil jeg si at 103 er bedre enn 160, om den bare passer i armen. 103 nok er mer tricky i forhold akkurat det, men siden spilleren er en Denon og 103 er en Denon så tror jeg det skal mye til for at det ikke skal funke. På den annen side ville jeg slett ikke kastet 160'en med en gang du overtar spilleren, for om den ikke er utslitt så er 160 absolutt en habil PU.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Rune.U skrev:
He-he. Greit med hukommelsen.
Takk så mye.Tror det er en 160 MC high output som står på den.Vet ikke helt tilstand på nåla enda,ettersom jeg ikke overtar den før i mai,men det er greit å være litt frempå.103 bør vel være en bedre pu enn 160-vel?
(Jeg har intet kjennskap til Denon fra før,så det er derfor jeg spør)
Mvh Rune
Her har du dem http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/ Har sjøl 103R og er kjempefornøyd med den,skikkelig musikalsk PU spør du mæ ;) 103R er en gjennganger i div tråder her og ellers,bare let i vinylavdelingen.Virke som det er 2 leirer,noen hater den,andre elsker den.Æ syns den e rock&roll. Finnes mange 103-PU utenom denne og standard 103,sjekk her http://www.norskhififorum.no/index.php?pid=2
mvh Filip
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Grei spiller, men litt opptatt av å fousere på "feil i avspillingsprosessen", om du skjønner.
Den greier seg ikke så bra opp mot en Rega/RB300 etter min mening.
"Ga bort" en slik nettopp for 1750,- :eek:
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Takk for alle innspill!
Ja vi får se! Det er jo som nevnt mange leire,når det kommer til lyd på platespiller også.Den ble visst produsert leenge denne.Må da nesten være rekord! Fra 85 til rundr 04.Tror min skulle være fra 85 eller 86.Er det noen nevneverdig forskjell på dem med årene da?
Mvh Rune :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Om den fokuserer for mye på feil i avspillingene, så skyldes vel det høyst sannsynlig valg av PU, justering av denne eller samspillet mellom PU og arm? At det skulle skyldes spilleren i seg selv høres mildt sagt merkelig ut.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Mener du at den ikke er så støysvak (160) som den burde være? Har jo merket meg med div andre MC High Output at de ikke "undertrykker" typiske platelyder like godt som ekte MCer gjør,men av prismessige årsaker har jeg i grunn konvertert til MM i stedet,så det skal bli litt spennende å prøve selv en HO type igjen.
Mvh Rune :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Hvor mye rillestøy en PU plukker opp har ingenting med om den er en high eller low-output variant å gjøre, men har nærmest utelukkende med nåleslipningen å gjøre. Hadde det kommet an på output burde en low-output modell i så fall plukket opp mere støy, siden de generelt er mere følsomme. Grunnen til at de high-output PUene du har vært borti har plukket opp mye støy er heller at high-output PUer tradisjonelt er eller har vært billigere enn low-output varianter og derfor bruker/har brukt enklere slipninger enn sine dyrere søsken. I dag er forskjellene imidlertid i ferd med å viskes ut, da flere produsenter har like dyre high-output som low-output modeller.

Denon DL-160 har forøvrig en elliptisk nål, noe som nok kan indikere at den plukker opp mer rillestøy enn en PU med en mer påkostet nål. Rent generelt er elliptiske slipninger de enkleste og ofte de mest "støyende", men hvordan slipningen er utført varierer mye og en kan også finne elliptiske nåler på temmelig dyre PUer. Det er med andre ord umulig å si noe bastant om hvilke nåler og slipninger som er gode og dårlige, selv om det tegner seg visse generelle regler etterhvert som en får litt erfaring.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Takk for den.Blir klokere etterhvert nå! Er det andre muligheter for nålebytte enn eliptisk på 160 da,eller er det kun en nål som passer den?
Mvh Rune :)
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Hadde 47F siden 86 frem til for få uker siden.

Byttet for en stund siden til et MM Grado Black element, min mening er at dette passet spilleren mye bedre enn standard elementet 160 som den leveres med.

De "støyelementene" som DL 160en plukket opp forsvant med Grado elementet, og det ble mye mere behagelig å lytte til musikk med dette.

Prismessigt er det jo rimelig også, så dette vil jeg anbefale uten å blunke ::)

Vh

S
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Rune.U skrev:
Takk for den.Blir klokere etterhvert nå! Er det andre muligheter for nålebytte enn eliptisk på 160 da,eller er det kun en nål som passer den?
Mvh Rune :)
DL-160 er en MC PU og på dem kan man ikke skifte nål, det kan du bare på MM. Dvs, du kan selvsagt re-tippe den, men den er nok altfor billig til å forsvare en operasjon som koster minimum 1500,- og gjerne har en ventetid på måneder. Spill heller på DL-160 en tid og se hvordan du liker den, før du bestemmer deg for noe som helst. Andres meninger er tross alt uinteressante i denne sammenhengen med mindre de sammenfaller med din egen.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Naturligvis.Der kan du se,det ER lenge siden jeg hadde noe særlig nærkontakt med MC.Dette burde jeg ha husket da,har jo tross alt lest ganske mye her inne også i mellomtiden. :-[ :)
Men-jeg skal høre og prøve jeg.Takk også for tips om Grado Black.Jeg skal huske den!
Mvh Rune :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Et annet alternativ det står en del om her hvis du søker, er Audio-Technica AT440MLa. Mens Grado Black er noe varm i målet og muligens noe sedat, er AT440MLa nøytral, spenstig og dynamisk. Om det er denslags du ønsker så er den et funn til prisen.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Det som Lille_Adam skriver om Gradoen er helt korrekt, det er det som gjør at
DP47eren kler denne Pick-Upen så bra! ;)
Vh
S
 
Topp Bunn