DEQX, DCN-28, Mini DSP og andre produkter i samme sjanger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Fikk svar fra Robert Sørensen og jeg kan sende den til han. Får håpe det lar seg fikse.

    Plan B ja. Med DIY, custom komponenter og sjeldne dingser så er ikke det så lett.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har lyst til å sparke litt liv i denne tråden igjen.
    Det er mangelvare på gode alternativer til Ground Sound DCN28. Med alternativer mener jeg noe som ligner på en vanlig pre, men med DSP funksjoner.
    Mitt behov er 8 kanaler, men jeg vet mange har behov for flere.
    Videre må jeg ha 2 digitale og 1 analog inn som et minimum.
    Jeg ønsker meg en boks med volumkontroll, fjernstyring, dsp og god dac.
    Enkel i daglig drift, men med avanserte funksjoner.

    Har funnet 3 alternativer og som faktisk kan være svært gode.

    Danville dspNexus
    https://danvillesignal.com/dspnexus-dsp-audio-processor

    DEQX ser veldig spennende og tiltalende ut, ny 8 kanals er under oppseiling til 2022 en gang.
    DEQX Pre-8 HD-Active
    https://www.deqx.com/products/

    Analogue-Precision Ultimate Preamplifier Plus
    https://analog-precision.com/home/upp/

    Finnes det andre gode alternativer?
    For egen del kommer jeg nok aldri til å gå for løsninger som feks Audiolense, da det virker ubeskrivelig tungvint å bruke i daglig drift.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    alltid skal det mangle noen kanaler, minimum 12 kanaler ut
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noe fra proffverdenen, Metric Halo, RME ?

    Mvh
    Proff-greiene er et helvetes helvete å manøvrere seg gjennom da det er et salig surr av forskjellige funksjoner og tilkoblinger som den gjengse audiofile ikke helt forstår hvordan en skal integrere med optisk ut fra tv'en.

    Jeg har sett etter en enkel digital delefilter/dsp multikanals sak med FIR muligheter i proff-verden, men det er jaggu ikke lett å finne noe i jungelen av produsenter.
    Tips? :D
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Fint at denne tråden ble sparket i gang igjen. Jeg er også på utkikk etter en eq/delefilter løsning, og er ikke veldig lysten på en løsning som krever en pc/mac for å fungere. Been there, done that. Det ble for mye styr. Bruker en BSS blu 100 nå som fungerer veldig bra og er så godt som støyfri med 108db høyttalere, men har lyst på å prøve fir filter og group delay korreksjon. Er det noen som har erfaring med deqx express boksene? Ser ut til å være bra med bang for the buck.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Regner med at bildet av Ella og Louis et standard...? hehe
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man har separate Dacer etter en prosessor. Må disse være i en enhet eller kan man bruke f eks 4 stk vanlige HiFi Dacer med spdif inn for å få en 8 kanals løsning?

    Mener å huske at Sigfried Linkwitz hadde et foto av en sånn løsning til sin Orion en gang?

    Mener også å huske at noen nevnte at det var en risiko for at dacene «gikk i utakt»?? Men det er vel bare blåbær ift en passiv høyttaler, eller å endre plassering i sofaen.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    stemmer det. 4x Fiio dacer til rundt $25stk


    "'Davey', sent me a DSP prototype to which I have listened now for many hours. I am quite impressed. Its performance is on par with the LX521 ASP."
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hva finnes av DC drevne Dac board (kit) med SPDIF input?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.127
    DEQX HDP-4 synes jeg manglet en del på en transparent gjengivelse og ble sånn sett kostbar i forhold til hva man fikk (kun 6 kanaler, ikke spesielt kraftig prosessor og "gammeldags" software). HDP-5 er vel samme versjon, men med touch screen. Med tanke på hva HDP-5 koster, så vil nok den nye DEQX Pre-8 HD-Active med 8 kanaler trolig ligger veldig høyt i pris.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en DEQX 6.3. Jeg var ikke imponert over lydkvaliteten. Men for alt jeg vet kan de senere versjonene være bedre.

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en DEQX 6.3. Jeg var ikke imponert over lydkvaliteten. Men for alt jeg vet kan de senere versjonene være bedre.
    Du mente kanskje 2.6? Versjonsnummereringen gikk fra 2.6 via 3 og 4 til 5. Kjenner ikke til noen 6, men den neste blir tydeligvis 8 (som i 8 kanaler).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du mente kanskje 2.6? Versjonsnummereringen gikk fra 2.6 via 3 og 4 til 5. Kjenner ikke til noen 6, men den neste blir tydeligvis 8 (som i 8 kanaler).
    Mente 2.6, ja. :) Syntes forøvrig ikke at den var spesielt betjeningsvennlig.

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg var heller ikke imponert over den. Lett hørbar dedgradering av lydkvalitet fra digital kilde, dobbelt så mye degradering (og tilnærmet ubrukelig) fra analog kilde med både A/D og D/A-konvertering. HDP 3 var en stor forbedring. Fortsatt en viss farging av lyden, men ikke noe som irriterte lenger. For mine ører virker HDP 4 og 5 transparent, men Bjørn har nok gjort fler direkte A/B-tester enn hva jeg har gjort. Kanskje litt høyt støygulv fortsatt, men det kan også løses ved rett gainstruktur, dvs max nivå ut av DEQX og minimalt gain i effektforsterker, slik at støygulvet fra DEQX ikke forsterkes opp unødvendig i senere trinn.

    Så langt har DEQX vært nokså alene med sin kombinasjon av funksjoner. Jeg ser at det begynner å dukke opp konkurrenter med tilsvarende funksjonalitet til lvare pris. Det er jo en god ting.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har både DEQX og Audiolense i stuen, satt opp til daglig bruk, og brukes av alle i familien.
    DEQX tar seg av høyttalerkorreksjon. Audiolense står fremfor og tar seg av basskorreksjon.
    Bakdelen er at jeg kjører kildene med en ekstra DA/AD siden jeg bruker separat kildevelger fremfor Audiolense lydkortet og kjører analogt inn.
    Fra lydkort og over til DEQX er det digitalt med coax.

    Audiolense pc står da bare med en oppgave, det er å kjøre convolver.
    Pc er frakoblet nett og har ikke hatt noen problemer så langt.
    Koblet den til nett en gang for å kjøre oppdateringer, så koblet fra igjen.

    Fordelen med Audiolense er at en kommer raskt til rimelig god lyd slik som automatikken fungerer.
    Bakdelen er gjerne at det virker uoverkommelig med pc styret, men fordelen er at det er enkelt å få hjelp til oppsett via nett og forum.
    DEQX så bør en ha litt kål på hva en baler med og forstå litt hva som skjer.
    Korreksjonen i DEQX opplever jeg som veldig god når en får satt opp. Funker veldig bra på horn her.
    Under en viss frekvens bør en dog ta over med manuelle innstillinger for bassområdet.

    Jeg er ellers enig i at det ikke akkurat flommer over med DSP produkter til hifi, som ser ut som og fungerer som en preamp, samtidig som en trenger flerveis deling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Personlig bruker jeg gjerne 3 mnd på å lære meg et dsp apparat for å få ting til å funke.
    Siden DEQX nå kommer med 8 kanaler så blir den en naturlig kandidat for min del.

    Men jeg synes nok Danville dspNexus er den mest spennende.
    Kanskje spesielt fordi den har integrert RPI. Jeg liker muligheten til å selv velge hvilken avspiller jeg ønsker å bruke som streamer både mot Qobuz og LMS. Det gjør fjernstyring av streaming enklere imo.
    Står ikke så mye om den ennå og heller ikke når den er leveringsklar.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er enig angående den nye DEQXen, den ser kjekk ut :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har lyst til å sparke litt liv i denne tråden igjen.
    Det er mangelvare på gode alternativer til Ground Sound DCN28. Med alternativer mener jeg noe som ligner på en vanlig pre, men med DSP funksjoner.
    Mitt behov er 8 kanaler, men jeg vet mange har behov for flere.
    Videre må jeg ha 2 digitale og 1 analog inn som et minimum.
    Jeg ønsker meg en boks med volumkontroll, fjernstyring, dsp og god dac.
    Enkel i daglig drift, men med avanserte funksjoner.

    Har funnet 3 alternativer og som faktisk kan være svært gode.

    Danville dspNexus
    https://danvillesignal.com/dspnexus-dsp-audio-processor

    DEQX ser veldig spennende og tiltalende ut, ny 8 kanals er under oppseiling til 2022 en gang.
    DEQX Pre-8 HD-Active
    https://www.deqx.com/products/

    Analogue-Precision Ultimate Preamplifier Plus
    https://analog-precision.com/home/upp/

    Finnes det andre gode alternativer?
    For egen del kommer jeg nok aldri til å gå for løsninger som feks Audiolense, da det virker ubeskrivelig tungvint å bruke i daglig drift.
    Det er ikke ubeskrivelig tungvint å bruke Audiolense i daglig drift. Det er omtrent (eller ganske nøyaktig) som å spille lyd og bilde fra en PC.

    Skeptikere er velkomne, med full refundering om de foretrekker noe annet.

    Uansett hva det blir så håper jeg du finner en dsp-løsning som fungere i din hverdag. Det er nor jeg unner enhver musikkelsker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til å sparke litt liv i denne tråden igjen.
    Det er mangelvare på gode alternativer til Ground Sound DCN28. Med alternativer mener jeg noe som ligner på en vanlig pre, men med DSP funksjoner.
    Mitt behov er 8 kanaler, men jeg vet mange har behov for flere.
    Videre må jeg ha 2 digitale og 1 analog inn som et minimum.
    Jeg ønsker meg en boks med volumkontroll, fjernstyring, dsp og god dac.
    Enkel i daglig drift, men med avanserte funksjoner.

    Har funnet 3 alternativer og som faktisk kan være svært gode.

    Danville dspNexus
    https://danvillesignal.com/dspnexus-dsp-audio-processor

    DEQX ser veldig spennende og tiltalende ut, ny 8 kanals er under oppseiling til 2022 en gang.
    DEQX Pre-8 HD-Active
    https://www.deqx.com/products/

    Analogue-Precision Ultimate Preamplifier Plus
    https://analog-precision.com/home/upp/

    Finnes det andre gode alternativer?
    For egen del kommer jeg nok aldri til å gå for løsninger som feks Audiolense, da det virker ubeskrivelig tungvint å bruke i daglig drift.
    Både Stormaudio og Trinnov har surroundprossessorer som kan kjøres som ren stereo med flerveis deling, da får du god romkorrigering på kjøpet.

    Feks den nye ISP Core til Storm kan være verdt en kikk. 16 kanaler som du kan fordele fritt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Både Stormaudio og Trinnov har surroundprossessorer som kan kjøres som ren stereo med flerveis deling, da får du god romkorrigering på kjøpet.

    Feks den nye ISP Core til Storm kan være verdt en kikk. 16 kanaler som du kan fordele fritt.
    Flotte saker begge disse, solide priser også.
    Til mitt bruk vil alle funksjonene de byr på være litt på siden av det jeg har behov for.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn