roffe
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.01.2005
- Innlegg
- 3.677
- Antall liker
- 7
Litt på siden, kanskje, men så at noen diskuterte dette med en sweetspot-måling, kontra multiple målinger som basis for romkorreksjonen:
Jeg hadde den udelte gleden av å overvære hjemmekinoverdenens basstuningsringrever Flageborg og RoKo da de tunet et anlegg med nye SVS-subwoofere i mitt nærområde. Det ble ikke benyttet en DEQX, men en Audyssey-basert romkorreksjon i en habil Onkyo-surroundreceiver. Her gjøres det en automatisert korreksjon basert på inntil 8 målepunkter. I utgangspunktet er dette sikkert beregnet for å gjøre jobben med inntil 8 seter i hjemmekinoen, men Flageborg hadde gjennom eksperimentering og erfaring kommet fram til en annen metode å benytte disse målepunktene på. Hvis jeg ser bort fra to av målepunktene, som ble fordelt til "gjestesetet" i hjemmekinoen, så fordelte Flageborg 6 målepunkter rundt selve sweet spot på denne måten: 5 målinger i lytteposisjon i høyde med stolryggen/ørehøyde, jevnt fordelt langs stolryggens bredde. Det siste målepunktet ble valgt framme på stolsetet. Begrunnelsen var nettopp at selv i sweet spot, så er det ikke snakk om at vi lytter i ETT punkt. Vi har to ører og plasserer oss ikke 100% i samme posisjon fra gang til gang, og poenget var å optimalisere lyden i en liten sone rundt lytteren. Med 5 målepunkter rundt hodet ble lydkorrigeringen dermed optimalisert til et bredere område enn ved en måling rundt hodet. Målingen foran på setet ble begrunnet med at bassen er taktil, og dermed oppfattes av hele kroppen. Derfor ønsket Flageborg også å inkludere resten av kroppen på denne måten, men uten at denne målingen skulle få dominere resultatet. Med dette som input til romkorreksjonssystemet ble lyden svært så bra, og det var tydelig en større opplevd sweetspot enn før korrigeringen.
Resultatet er at man ved å gjøre et sett av målinger med høy tetthet rundt hodet i sweet spot oppnår en utjevning av lokale variasjoner i ett punkt, samtidig som man også tar hensyn til ekstremutslag andre steder i rommet der lyden også er viktig (spesielt i bassen). Jeg leste med interesse Bx' innlegg om at romkorreksjon basert på "complex smoothing" vil føre til en forbedring av lyden i hele rommet, og jeg vil tro at det er noe i nærheten av "complex smoothing" som faktisk blir resultatet når man gjør korrigering over et sett av målinger på denne måten istedenfor å bare måle i ett punkt.
For øvrig synes jeg dette er meget hyggelig. Montana XP er en visuelt imponerende høyttaler og har også flotte ytelser på papiret. Likevel har jeg aldri blitt fortrolig med lyden fra Montana-høyttalere på hifimesser. Jeg gleder meg derfor over at de med nøye fysisk og elektronisk romtilpasning faktisk yter slik man har grunn til å forvente. Skulle gjerne likt å høre et godt oppsatt Montana-oppsett en dag. Jeg er sikker på at de riktig satt opp formidler et imponerende lydbilde.
Jeg hadde den udelte gleden av å overvære hjemmekinoverdenens basstuningsringrever Flageborg og RoKo da de tunet et anlegg med nye SVS-subwoofere i mitt nærområde. Det ble ikke benyttet en DEQX, men en Audyssey-basert romkorreksjon i en habil Onkyo-surroundreceiver. Her gjøres det en automatisert korreksjon basert på inntil 8 målepunkter. I utgangspunktet er dette sikkert beregnet for å gjøre jobben med inntil 8 seter i hjemmekinoen, men Flageborg hadde gjennom eksperimentering og erfaring kommet fram til en annen metode å benytte disse målepunktene på. Hvis jeg ser bort fra to av målepunktene, som ble fordelt til "gjestesetet" i hjemmekinoen, så fordelte Flageborg 6 målepunkter rundt selve sweet spot på denne måten: 5 målinger i lytteposisjon i høyde med stolryggen/ørehøyde, jevnt fordelt langs stolryggens bredde. Det siste målepunktet ble valgt framme på stolsetet. Begrunnelsen var nettopp at selv i sweet spot, så er det ikke snakk om at vi lytter i ETT punkt. Vi har to ører og plasserer oss ikke 100% i samme posisjon fra gang til gang, og poenget var å optimalisere lyden i en liten sone rundt lytteren. Med 5 målepunkter rundt hodet ble lydkorrigeringen dermed optimalisert til et bredere område enn ved en måling rundt hodet. Målingen foran på setet ble begrunnet med at bassen er taktil, og dermed oppfattes av hele kroppen. Derfor ønsket Flageborg også å inkludere resten av kroppen på denne måten, men uten at denne målingen skulle få dominere resultatet. Med dette som input til romkorreksjonssystemet ble lyden svært så bra, og det var tydelig en større opplevd sweetspot enn før korrigeringen.
Resultatet er at man ved å gjøre et sett av målinger med høy tetthet rundt hodet i sweet spot oppnår en utjevning av lokale variasjoner i ett punkt, samtidig som man også tar hensyn til ekstremutslag andre steder i rommet der lyden også er viktig (spesielt i bassen). Jeg leste med interesse Bx' innlegg om at romkorreksjon basert på "complex smoothing" vil føre til en forbedring av lyden i hele rommet, og jeg vil tro at det er noe i nærheten av "complex smoothing" som faktisk blir resultatet når man gjør korrigering over et sett av målinger på denne måten istedenfor å bare måle i ett punkt.
For øvrig synes jeg dette er meget hyggelig. Montana XP er en visuelt imponerende høyttaler og har også flotte ytelser på papiret. Likevel har jeg aldri blitt fortrolig med lyden fra Montana-høyttalere på hifimesser. Jeg gleder meg derfor over at de med nøye fysisk og elektronisk romtilpasning faktisk yter slik man har grunn til å forvente. Skulle gjerne likt å høre et godt oppsatt Montana-oppsett en dag. Jeg er sikker på at de riktig satt opp formidler et imponerende lydbilde.