Der solen ikke skinner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken


    Nybegynner og bruktmarked - var ikke så dyrt dette - til å begynne med....


    Versjon1

    Opprinnelig 2017 - var veldig fornøyd med dette lenge - doxa72, Sonos Connect, små høyttalere

    Versjon2

    Rett før jul 2018 - Større høyttalere - blir bare trøbbel dette - jeg var jo fornøyd med det jeg hadde - nye behov melder seg som følge av dette.

    Versjon 7,5 - Fiklet litt i første halvår 2019

    Her har det begynt å skje litt. Mye å lære. Hva mener skribentene? Hva slags lyd er rørlyd, eller klasse D? Nerdet med en kompis, og testet en del. Hørte en del forskjellig teknologi og produsenter på vårpuls.
    Byttet litt kabler, amp og preamp, rør, digitalspillere, og tester nå squashballer for å dempe komponenter. Et par streamere etter versjon 1.
    Spotify ble først byttet til Tidal og nå Roon, trengte en dac - fikk høre en preamp!! Bare MÅTTE få tak i en eldre Dynamic Precision amp (misset et par a1-varianter i brukten). Byttet til nos rør i preampen :eek:!! Takk til Hans Audiomix for Philips SQ, og Moskva for 6H30p-DR "Hakeslipp".

    versjon 9

    August 2019. Blir en slags hule nå - tunge gardiner og gulvteppe i taket. Forsøkt noen forskjellige signalkabler, testet noe på høyttalerkabling, og jovisst er det hørbar forskjell på strømkabler, ihvertfall psykisk, re-plassert høyttalere igjen - og igjen - demper rom - tak - demper nå både komponenter og høyttalere med squashballer - stadig små endringer som gir litt bedre lyd - jo, blir den ikke, synes kanskje det? - langt igjen - like før jeg begynner å vanne jordingen....hørte jeg strømrens, eller vinylmaskin?

    versjon XR

    Oktober 2019. Venter nå på en betydelig DP oppgradering.

    Prøver flere typer nos rør så lenge.
    Nei - XLR -db dempere (attenuators) ble ikke bra - forkastes.
    Ny lyssetting - fungerer bare så der - dette er og blir huleaktig.

    versjon XS

    November 2019. Byttet møbel (Dynabel opphørssalg kr 398,- for 2 stk). Det har blitt noen uker med provisorisk demping av direkte refleksjoner i sideveggene (takk for innspill - du vet selv hvem).

    Pre-release versjon 11

    Romjul 2019. Før jul har jeg byttet ut det provisoriske takteppet, med noen strategisk plasserte teppefliser. Det er nå litt over ett år siden interessen for stadig bedre lyd ble vekket. I løpet av året har vårpuls, Horten, og høstpuls vært meget interessante læringsopplevelser. Det har også blitt noen timer her på hfs. Samler erfaringer og inntrykk. Det har blitt spilt mye musikk - får stadig tips om noe nytt via «hva hører du på nå?», og best album lister. Håper byttesyken etter hvert skal roe seg, og at det igjen skal få handle mest om musikken.

    Kom nettopp hjem fra nordnorge. Service og oppgradering av Dynamic Precision DPA 6.4p ble utført hos RJEL i Bodø (utrolig hyggelig). Nå er den igjen som ny, og måler bra i følge reparatøren. Forstår av teksten han skrev at det ble utført litt av hvert; byttet opamper til typen i a1s, byttet slow start releer, byttet «slitedeler» som kondensatorer, byttet defekt utgangsrele, moddet hvilestrømkretsløp, justert CMMR, Distortion, DC til lavest mulig verdi.

    Lurer nå på å bruke den til å spille basselementene, og la A1s ebw ta seg av mellomtone og diskant.

    Dynamic Precision A1s ebw og C1s er hentet. Det er med vemod og ærefrykt at jeg går i gang med å teste de ut (det er Leif Erntsen selv som har brukt disse frem til nå).

    Det er mye familieliv jeg skal være tilstede på i romjul og nyttår, og det pågår også Tour de Ski og VM i hurtig/lynsjakk.

    versjon 11

    Romjul 2019 forts...
    A1s + c1s har nå tatt plass i racket. Tester de alene først. Dette må være versjon 11.

    Versjon 12 kan kanskje bli...
    bruk av nyoverhalt og oppgradert 6.4p til å spille noen av frekvensene. Merker også litt kløe på DAC, høyttalere, og kabler....og strømrens...og romkorreksjon:)

    Denne jakten på bedre lyd fører ihvertfall til at det blir hørt en del musikk. Det har blitt mye «testmusikk» i 2019. Vil gjerne at det skal bli større andel av nye hele album, og har et stigende håp om at vi snart er der nå.

    versjon 11.1

    Nyttårsaften. Nå er det to Dynamic Precision effekt trinn i gang. Den oppgraderte 6.4p brukes til å terminalene for basselementene, og A1s til mellomtone og diskant. Jeg har ikke aktiv deling, og det ene effekt-forsterkeren fører fører XLR-signalbanen videre til den neste.
    Gjør stadig noen provisoriske forsøk på å dempe rommet. Kona hadde noen lange tunge gardiner liggende. Har nå også tunge tepperuller bak gardinene.
    Synes både anlegget og rommet begynner å spille ganske fint nå. Det er vanskelig å rive seg løs. Tekst blir så tydelig, og stemmer og detaljer trer uanstrengt frem i lydbildet. Nyter meg gjennom produksjoner som tidligere har vært litt for skarpe.

    Og så er det fortsatt mange store forbedringsområder;
    høyttalere, rom, DAC, kabler, strømrens, komponent- og ht-demping, aktiv deling, , ,

    12

    Januar 2020. Tilbake til forsterkerløsning 11. Låter helt strøkent med bare de to nyeste Dynamic Precision forsterkerne - C1s pre og A1s ebw. Dette enkle forsterkerparet blir stående! Alene!
    Et helt nytt nivå i de gamle B&W802matrix nå.

    Solgte dpa 6.4p'en - og dpmenigheten har der fått enda en konfirmant. (Ser i etterkant - kunne kanskje brukt aktiv deling for å lykkes bedre med å la den spille bassfrekvensene - uten aktiv deling er a1s faktisk mye bedre hellt alene.)

    13 Mer toe-in og Strømrens

    Februar 2020. Borte er forstyrrende stående bølger gjennom ytterligere justeringer på rom og høyttalerplassering. Klar fordel å ikke trenge ta andre hensyn når det gjelder rommet.
    Fjernet SD-putene under power amp og det strammet opp lydbildet ytterligere. Ved enda en flytting på høyttalere skjedde noe, som en venn tilstede beskrev som at «høyttalerne koblet seg på rommet» (Høy grad av toe-in - inspirasjon fra Ken Ishiwata, og fra Andervik Audio Demo i Horten 2019). Langt mindre stående bølger nå. Tror at front-side bassrefleks port på disse B&W høyttalerne har stor fordel av å vendes innover, særlig når høyttalerne må stå såpass nær sidevegg i dette rommet.

    På toppen av dette ble det nå koblet inn et strømfilter. Det er Liern 61 (her på sentralen) som lager disse filterne (torget/finn). Jeg fikk deponere og teste hjemme. Etter å ha brukt det kontinuerlig i noen dager (vistnok for å spille det inn???!), er forbedringen ikke til å tro. Hadde aldri trodd dette på forhånd, og kan nesten ikke forstå at de gamle B&w?ene kan levere noe som spiller så fint. Dette er i må!! Nå er jeg redd for at en liten justering kan ødelegge noe.

    13 er mål

    Mars 2020 - For en reise!
    Det startet med interesse for musikk, som igjen trigget hifi-interessen. I året 2019 fikk anlegget hovedrollen, og jeg har lært masse om hifi. Lære vil jeg forhåpentligvis fortsatt gjøre, men nå vil jeg først og fremst bare sitte her og nyte musikk.
    Kanskje til og med plukke opp gitaren igjen....

    Karantene

    April 2020.

    Covid-19 er ute. Vi er inne.

    Blir litt mer gardiner. Trenger både strykejern og symaskin.


    I bruk

    April 2020 - 2

    Merker at fokus ligger på bruken av anlegget nå - merkbart mindre kløe etter oppgraderinger.

    Flere jeg har snakket med, mener at andre høyttalere ville gjort seg.
    Men.... jeg liker dette..... Skikkelig! Koser meg glugg!!

    Prøvde AudioTools app på iPhone, for å teste litt.
    Liker best å spille med volum i området mellom 70-85db. Så vet jeg det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Låter veldig klart og tight. Eneste er at det blir veldig høyt.
    Tror det er mye total gain - preamp (+20db) og effekt (+31db)....

    Har eksperimentert med hvor i kjeden jeg bør ta ned volumet.
    Preamp er jo førstevalget, men ikke tilstrekkelig - liker ikke så godt at trinn 4 av 32 mulige trinn blir høyt.
    Har lest at hegel dac’en helst bør åpnes til 100% for å passere volumkontrollen. Synes også at jeg kan høre at lyden blir dårligere ved å dempe i dac.
    Nå lar jeg Roon gjøre -18db i det digitale signalet. Da blir det behagelig volum opp til 12-18 i preampen - og det er passe. Kan ikke si at jeg merker at lyden blir dårligere heller.

    Finnes det løsninger som egentlig skal være bedre? Har feks sett at noen anbefaler Rothwell attenuators på signalkablene, men jeg Innbiller meg at det kan bli dårligere lyd gjennom enda en analog dings.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Tok feil. Var litt for rask.
    Har hatt lyttebesøk her hjemme i forbindelse med messa.
    Det låter tydelig komprimert og dårligere ved å redusere db i Roon - liksom mer dempet og ullent.
    Det låter mye bedre ved å dempe kun i forforsterkeren - mer klart og åpent.

    Nå når jeg har hørt det, og vet det, kan jeg godt fortsette spille på volumtrinn 2, 3 og 4 av 32.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Tusen takk for innspill. Har kjøpt inn, og fått testet Rothwell attenuators i versjon XLR -10db. Har latt de spille ca 100 timer før lyttetest.

    Det virker som om de tar bort noe av detaljnivået - litt mindre naturlighet, og betydelig mindre inntrykk av dybde og detalj i lydbildet. Det låter fortsatt nøytralt, rent og klart, men må lytte mer for å fange opp små hendelser i bredde og dybde. Fortsatt pent spilt, men ikke like deilig.....

    Vanskelig å gjøre blindtest alene, men jeg er nesten helt (skrå-)sikker på at jeg ville ha pekt ut forskjellen i blindtest.

    Valget faller på å spille videre uten disse:

    IMG_1550.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt vanskelig å se ut av bildet, så:
    Padleåra på veggen til venstre i bildet er...?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Oppdatering med litt nytt (eller lite nytt):

    Litt mer belysning i kjellerhula. Noen enkle LED Ikea lamper - så at flere på Horten-messa brukte disse.

    Stadig nye forsøk på høyttaler-plassering

    Endelig fått testet de Rothwell attenuator'ene

    Og fått testet noen varianter av nos rør i preampen (lånt av enn kompis). Bruker i dag et par Philips e88cc SQ fra Audiomix, Har testet noen Amperex, og Amperex Bugle Boy, og Telefunken tror jeg det var. Syntes alle de låt fint, og ville vært fornøyd med de alle. Litt klangforskjeller var det, men alle spilte lekkert hos meg.

    Er nå i ferd med å prøve et par nos 6n6p der jeg i dag bruker 6h30p-dr. Håper elektronikken overlever byttet mellom de. Av det jeg har klart å lese meg til, skal det visstnok kunne gå bra, i hvert fall i flere andre konstruksjoner. Noen skryter av forbedringer, og andre virker mindre fornøyde. Mulig de gir litt lavere gain?! Håper litt på det. Har ikke så høye forventninger, for byttet til nos DR-utgaven av 6h30p, var allerede en betydelig lydmessig oppgradering her.

    Noen som vet hvordan man roterer bilder:) ??

    IMG_0160.jpg
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Litt vanskelig å se ut av bildet, så:
    Padleåra på veggen til venstre i bildet er...?
    Det er en Fender Strat Plus fra ca slutten av 80-tallet. Dessverre litt lite brukt etter at jeg ble distrahert av fokus på forbedringer av stereoanlegget.

    Når det roer seg litt med Hi-Fi-jakten, drømmer jeg om å bli sittende i godstolen, med gitarten koblet på en egen gitaramp, og bare kose meg, imens jeg spiller sammen med musikken som går på anlegget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Olympic White og Rosewood = nice;). Lace Sensor´s?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Følelsen av å være i mål ja!
    Dette anlegget erklæres (helt subjektivt selvfølgelig) fullendt.

    Med mindre budsjettet skulle tillate å prøve noe a la en Mola Mola DAC, eller et par Respons høyttalere.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Skulle ikke gjort det....Erklært anlegget som ferdig.

    Må innrømme at kløen kom tilbake, og førte til bytte av DAC. Fra Hegel HD25 til Hegel HD30 (er fortsatt i bruktmarkedet).
    Fikk et tydelig løft - mer detalj, og mer enasjerende.
    Begge DAC’ene har brukt de samme formatene fra Roon (Max HQ-formater i både MQA (Tidal) og Flac (Qobuz og kjøpte HD-filer)).

    Merker HD30 ved at det særlig har blitt uanstrengt og engasjerende å høre på album som pleide være litt skarpe, utydelige, eller slitsomme (for eksempel kunne flere tidligere Foo Fighters album låte litt spisst i topp, eller D’Angelo - WooDoo som ikke kunne engasjere fordi de ble litt rotete/utydelig i bunn). Nå er det bare å trykke Play og kose deg - på alle typer musikk. Det er behagelig.

    Skal slutte med å påstå at jeg er i mål. Det vet jeg tydeligvis ikke, selv når jeg er fornøyd i øyeblikket. Men - lyttingen har nå dreid fra lyden av anlegget, til å slappe av og bare høre mer musikk.


    E4CA2968-0A96-400E-8139-801521F0868B.jpeg
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241


    Nybegynner og bruktmarked - var ikke så dyrt dette - til å begynne med....


    Versjon1

    Opprinnelig 2017 - var veldig fornøyd med dette lenge - doxa72, Sonos Connect, små høyttalere

    Versjon2

    Rett før jul 2018 - Større høyttalere - blir bare trøbbel dette - jeg var jo fornøyd med det jeg hadde - nye behov melder seg som følge av dette.

    Versjon 7,5 - Fiklet litt i første halvår 2019

    Her har det begynt å skje litt. Mye å lære. Hva mener skribentene? Hva slags lyd er rørlyd, eller klasse D? Nerdet med en kompis, og testet en del. Hørte en del forskjellig teknologi og produsenter på vårpuls.
    Byttet litt kabler, amp og preamp, rør, digitalspillere, og tester nå squashballer for å dempe komponenter. Et par streamere etter versjon 1.
    Spotify ble først byttet til Tidal og nå Roon, trengte en dac - fikk høre en preamp!! Bare MÅTTE få tak i en eldre Dynamic Precision amp (misset et par a1-varianter i brukten). Byttet til nos rør i preampen :eek:!! Takk til Hans Audiomix for Philips SQ, og Moskva for 6H30p-DR "Hakeslipp".

    versjon 9

    August 2019. Blir en slags hule nå - tunge gardiner og gulvteppe i taket. Forsøkt noen forskjellige signalkabler, testet noe på høyttalerkabling, og jovisst er det hørbar forskjell på strømkabler, ihvertfall psykisk, re-plassert høyttalere igjen - og igjen - demper rom - tak - demper nå både komponenter og høyttalere med squashballer - stadig små endringer som gir litt bedre lyd - jo, blir den ikke, synes kanskje det? - langt igjen - like før jeg begynner å vanne jordingen....hørte jeg strømrens, eller vinylmaskin?

    versjon XR

    Oktober 2019. Venter nå på en betydelig DP oppgradering.

    Prøver flere typer nos rør så lenge.
    Nei - XLR -db dempere (attenuators) ble ikke bra - forkastes.
    Ny lyssetting - fungerer bare så der - dette er og blir huleaktig.

    versjon XS

    November 2019. Byttet møbel (Dynabel opphørssalg kr 398,- for 2 stk). Det har blitt noen uker med provisorisk demping av direkte refleksjoner i sideveggene (takk for innspill - du vet selv hvem).

    Pre-release versjon 11

    Romjul 2019. Før jul har jeg byttet ut det provisoriske takteppet, med noen strategisk plasserte teppefliser. Det er nå litt over ett år siden interessen for stadig bedre lyd ble vekket. I løpet av året har vårpuls, Horten, og høstpuls vært meget interessante læringsopplevelser. Det har også blitt noen timer her på hfs. Samler erfaringer og inntrykk. Det har blitt spilt mye musikk - får stadig tips om noe nytt via «hva hører du på nå?», og best album lister. Håper byttesyken etter hvert skal roe seg, og at det igjen skal få handle mest om musikken.

    Kom nettopp hjem fra nordnorge. Service og oppgradering av Dynamic Precision DPA 6.4p ble utført hos RJEL i Bodø (utrolig hyggelig). Nå er den igjen som ny, og måler bra i følge reparatøren. Forstår av teksten han skrev at det ble utført litt av hvert; byttet opamper til typen i a1s, byttet slow start releer, byttet «slitedeler» som kondensatorer, byttet defekt utgangsrele, moddet hvilestrømkretsløp, justert CMMR, Distortion, DC til lavest mulig verdi.

    Lurer nå på å bruke den til å spille basselementene, og la A1s ebw ta seg av mellomtone og diskant.

    Dynamic Precision A1s ebw og C1s er hentet. Det er med vemod og ærefrykt at jeg går i gang med å teste de ut (det er Leif Erntsen selv som har brukt disse frem til nå).

    Det er mye familieliv jeg skal være tilstede på i romjul og nyttår, og det pågår også Tour de Ski og VM i hurtig/lynsjakk.

    versjon 11

    Romjul 2019 forts...
    A1s + c1s har nå tatt plass i racket. Tester de alene først. Dette må være versjon 11.

    Versjon 12 kan kanskje bli...
    bruk av nyoverhalt og oppgradert 6.4p til å spille noen av frekvensene. Merker også litt kløe på DAC, høyttalere, og kabler....og strømrens...og romkorreksjon:)

    Denne jakten på bedre lyd fører ihvertfall til at det blir hørt en del musikk. Det har blitt mye «testmusikk» i 2019. Vil gjerne at det skal bli større andel av nye hele album, og har et stigende håp om at vi snart er der nå.

    versjon 11.1

    Nyttårsaften. Nå er det to Dynamic Precision effekt trinn i gang. Den oppgraderte 6.4p brukes til å terminalene for basselementene, og A1s til mellomtone og diskant. Jeg har ikke aktiv deling, og det ene effekt-forsterkeren fører fører XLR-signalbanen videre til den neste.
    Gjør stadig noen provisoriske forsøk på å dempe rommet. Kona hadde noen lange tunge gardiner liggende. Har nå også tunge tepperuller bak gardinene.
    Synes både anlegget og rommet begynner å spille ganske fint nå. Det er vanskelig å rive seg løs. Tekst blir så tydelig, og stemmer og detaljer trer uanstrengt frem i lydbildet. Nyter meg gjennom produksjoner som tidligere har vært litt for skarpe.

    Og så er det fortsatt mange store forbedringsområder;
    høyttalere, rom, DAC, kabler, strømrens, komponent- og ht-demping, aktiv deling, , ,

    12

    Januar 2020. Tilbake til forsterkerløsning 11. Låter helt strøkent med bare de to nyeste Dynamic Precision forsterkerne - C1s pre og A1s ebw. Dette enkle forsterkerparet blir stående! Alene!
    Et helt nytt nivå i de gamle B&W802matrix nå.

    Solgte dpa 6.4p'en - og dpmenigheten har der fått enda en konfirmant. (Ser i etterkant - kunne kanskje brukt aktiv deling for å lykkes bedre med å la den spille bassfrekvensene - uten aktiv deling er a1s faktisk mye bedre hellt alene.)

    13 Mer toe-in og Strømrens

    Februar 2020. Borte er forstyrrende stående bølger gjennom ytterligere justeringer på rom og høyttalerplassering. Klar fordel å ikke trenge ta andre hensyn når det gjelder rommet.
    Fjernet SD-putene under power amp og det strammet opp lydbildet ytterligere. Ved enda en flytting på høyttalere skjedde noe, som en venn tilstede beskrev som at «høyttalerne koblet seg på rommet» (Høy grad av toe-in - inspirasjon fra Ken Ishiwata, og fra Andervik Audio Demo i Horten 2019). Langt mindre stående bølger nå. Tror at front-side bassrefleks port på disse B&W høyttalerne har stor fordel av å vendes innover, særlig når høyttalerne må stå såpass nær sidevegg i dette rommet.

    På toppen av dette ble det nå koblet inn et strømfilter. Det er Liern 61 (her på sentralen) som lager disse filterne (torget/finn). Jeg fikk deponere og teste hjemme. Etter å ha brukt det kontinuerlig i noen dager (vistnok for å spille det inn???!), er forbedringen ikke til å tro. Hadde aldri trodd dette på forhånd, og kan nesten ikke forstå at de gamle B&w?ene kan levere noe som spiller så fint. Dette er i må!! Nå er jeg redd for at en liten justering kan ødelegge noe.

    13 er mål

    Mars 2020 - For en reise!
    Det startet med interesse for musikk, som igjen trigget hifi-interessen. I året 2019 fikk anlegget hovedrollen, og jeg har lært masse om hifi. Lære vil jeg forhåpentligvis fortsatt gjøre, men nå vil jeg først og fremst bare sitte her og nyte musikk.
    Kanskje til og med plukke opp gitaren igjen....

    Karantene

    April 2020.

    Covid-19 er ute. Vi er inne.

    Blir litt mer gardiner. Trenger både strykejern og symaskin.


    I bruk

    April 2020 - 2

    Merker at fokus ligger på bruken av anlegget nå - merkbart mindre kløe etter oppgraderinger.

    Flere jeg har snakket med, mener at andre høyttalere ville gjort seg.
    Men.... jeg liker dette..... Skikkelig! Koser meg glugg!!

    Prøvde AudioTools app på iPhone, for å teste litt.
    Liker best å spille med volum i området mellom 70-85db. Så vet jeg det.
    Supert navn på tråden :)
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    62286E80-2195-47A8-AE21-154473F2A938.jpeg


    Etter et snaut år med en Hegel HD30 DAC, har den nylig blitt byttet ut med en langt rimeligere Topping D90SE. Og en større gammel B&W modell - 801 matrix s3.
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye høyttalere og dac😊
    Hva er forskjellen lydmessig på de gamle mot nyervervede b&w. Husker disse som det uopnålige i ungdomen å noe man kun leste om.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Gratulerer med nye høyttalere og dac😊
    Hva er forskjellen lydmessig på de gamle mot nyervervede b&w. Husker disse som det uopnålige i ungdomen å noe man kun leste om.
    Takk! :giggle:
    Samme her - de var den uoppnåelige guttedrømmen!
    Begge disse høyttalerne er fortsatt guttedrømmen;).

    Jeg er ikke helt sikker enda på forskjellen mellom 802 og 801. Det virker som om begge har sterke sider. Frekvensbredden og tyngden på 801, og mellomtone, detaljer på 802.

    Tror ikke jeg har funnet optimal plassering på de nye.
    801 spiller dypere, men foreløpig er de ikke like klare og sterke i mellomtone og diskant (de spiller veldig fint altså, men annerledes). Det er akkurat som om vokalen flyttet seg litt lenger bak i mix'en.
    Og - plassering er vel bare en av flere mulige årsaker i kombinasjon. Rommet her er lite, og kansje forsterker det de dypere frekvensene. Forsterkeren på 2x250w kanskje mestret 802 lettere. Delefilterne er vel også forskjellige.
    Skal flytte litt rundt på de.
    Har begge høyttalerne her, og kommer vel til å bytte av og til - har tapemerker på gulvet for grom-plasseringen av 802.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Om det er mer energi i bass på 801 en 802 vil jeg tro mye av forklaringen på det du opplever ligger der. Plassering har jo mye å si på perspektiv å bass så er bare å prøve litt forskjellig.
    Det er jo også 2 forskjellige høyttalere å selv om de kommer fra samme serie hos b&w er de nok tunet for å gi sin egen lydsignatur.
    Men tøft å ha 2 høyttalere sett som var ansett som den uopnålige drømmen fra ungdommen.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Den siste tiden ble det flere større og mindre oppgraderinger her i mørket. Legger til noen bilder så jeg har en huskeliste over hva som har skjedd.

    53EC7FE1-30C5-4A43-9A75-AB6A600508DB.jpeg


    -ethernet galvanisk filter-kabel til SOtM bridge


    7C341384-9947-4DC8-B278-4E43F516906E.jpeg


    -USB galvanisk filter mellom bridge og DAC


    2DFC4ED5-6AC1-439B-A13E-F191E7CF4293.jpeg



    -TV inn på alteret (savnet TV’n under Tour de France, og nå er det OL)
    -med Apple TV
    -nye Topping DAC’en oppå DP C1s
    -de «nye» aldrende b&w 801 høyttalerne

    Resten er bare trivelig rot. Mye bruk og mindre rydding.
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Og et minne om Hegel HD30, som måtte vike for Topping D90SE.

    046CEEE2-3926-4A06-A881-43B4892A895D.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Morsom tråd @helvax Med fine bilder. Kjenner meg igjen i ønsket om å bli ferdig - derav navnet Final;).
    Når det gjelder de gain utfordringene du nevner så kan du prøve å redusere gain i A1S. Er tre muligheter å velge i mellom.

    Tror det er 26, 30 og 33, men det ser du om du løfter av topplokket. Som standard står DP,ene i midstilling.
    Lavere gain i effekttrinn gir også enda lavere forvrengning. Trengs nok ikke, men er ikke noen ulempe heller.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tusen takk for innspill. Har kjøpt inn, og fått testet Rothwell attenuators i versjon XLR -10db. Har latt de spille ca 100 timer før lyttetest.

    Det virker som om de tar bort noe av detaljnivået - litt mindre naturlighet, og betydelig mindre inntrykk av dybde og detalj i lydbildet. Det låter fortsatt nøytralt, rent og klart, men må lytte mer for å fange opp små hendelser i bredde og dybde. Fortsatt pent spilt, men ikke like deilig.....

    Vanskelig å gjøre blindtest alene, men jeg er nesten helt (skrå-)sikker på at jeg ville ha pekt ut forskjellen i blindtest.

    Valget faller på å spille videre uten disse:

    Vis vedlegget 559046

    men jeg er nesten helt (skrå-)sikker på at jeg ville ha pekt ut forskjellen i blindtest.

    Imponerende :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn