Det å bygge PC til avspilling av lyd for oss galninger...

L

Ludo

Gjest
...er ikke bare lett. Det er mange hensyn å ta og PC'ene støyer jo ofte litt, det er jo ganske så uønsket på et lytterom. Ihvertfall mitt :)
Det blir snakket endel om hva en slik PC skal utstyres med hva angår lydkort, skjermkort, fjernkontroll, innebygget CD/DVD-ROM osv osv. Siden fart og spenning
ikke er noe tema her så har jeg kuttet ut CD-ROM - all musikken hentes jo fra serveren og derfor anser jeg denne som overflødig. Samme med skjermkortet, jeg
trenger kun et kort som kan vise et grafisk grensesnitt i et eller annet OS. Fjernkontroll blir det kanskje etterhvert, men ikke enda. Trådløs mus og tastatur får
gjøre nytten enn så lenge. Heldigvis er dette noe som kobles til eksternt og kan byttes på kort varsel :)

Men valg av lydkort har ikke vært så veldig lett. Mange meninger om dette også, og det er sikkert mange forskjellige og absolutt gode løsninger der ute. For min
egen del har jeg valgt en DAC med USB-tilkobling. Da elimineres lydkortet i selve PC'n og forhåpentligvis kommer man enda nærmere godlyden :)

Harddisker støyer jo litt uansett størrelse. Jeg har valgt å legge hele OS'et på en Compact Flash brikke. Ved hjelp av et adapter passer denne rett inn på IDE-kontrolleren
og man har en helt grei hastighet. Som tidligere nevnt så er ikke farten det viktigste her.

Når det gjelder valg av prosessor og hovedkort så er det også mange meninger. Både varme og roterende vifter er uting som jeg ikke vil hanskes med, derfor må det
bruke lite strøm og avgi lite overskuddsvarme. VIA EPIA-serien er jo enestående der, derfor ble det valgt et slikt kort med 1GHz CPU. Den er mer enn effektiv nok til å
spille av musikk i de fleste vanlige format samt at den er vifteløs og utvikler meget lite varme. Dessuten er de små og passer godt inn i den størrelsen jeg ser for meg
at en slik boks skal ha. 1024MB RAM skulle vel også holde, det er faktisk maksimalt av hva plattformen støtter.

Som skjerm til herligheten måtte man finne noe som ikke blir for dominant i racket samtidig med at skarphet og oppløsning er funksjonell. Lilliput 10.4" må jo være
ganske greit. Den har også Touchscreen som absolutt ikke er et minus :)

Og da ser det hele slik ut, vel og merke i forpakningen :

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dæven! Står jo LASCALA på den ene esken :eek: Dette blir nok saker! ! ! !

R

L

Ludo

Gjest
RoDa skrev:
Dæven! Står jo LASCALA på den ene esken :eek: Dette blir nok saker! ! ! !

R
Vi får vel satse på at det blir bra. Bare jeg klarer å holde meg under størrelsen til LaScala så er jeg i mål :)

L

Ludo

Gjest
Hovedkortet er et lite kapittel for seg selv, det er nemlig ganske lite med sine 12cm x 12 cm. Her er alt innebygget, både skjermkort, disk-kontrollere, USB-porter osv.
Alle kontakter føres over til kabinettet med egne skjøtekabler som følger med pakken.

Ikke så stort nei, legg merke til fyrstikken på selve prosessoren...

Vedlegg

L

Ludo

Gjest
Alt sammen skal til slutt inn i kabinettet, Silverstone LC07S og sammen med Benchmark DAC1 USB så satser jeg på at det kommer noe godt ut av det hele :

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Høres ut som godt gjennomtenkte valg. Jeg har troen på dette prosjektet!

K

Khanate

Gjest
OS på compact flash - vakkert kjapt og lydløst -
Har du lenke til leverandør av IDE-adapter til minnet?

Hva slags OS og mediaspiller legger du inn?

Touch screen ser jeg - hvorfor ikke. Med en litt lang skjermkabel kan du jo benytte skjermen som fjernkontroll i fra sofaen. Således hadde jo en trådløs touch-screen med tastatur vært tingen, men den har jeg ikke sett. Men det finnes kanskje noe software som legger ut et tastatur på skjrmen?

Dette ser vakkert ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skjermen kan jo også bygges inn i et stuebord. Med touch screen kan det vel være greit med et glasslokk over til beskyttelse. Eller en nedsenket skjerm som man kan flippe opp av bordet når den skal være i bruk. Burde ikke være så komplisert å lage og ser nok litt hitech ut. Litt blått neonlys og et luftdempet åpningspanel kan jo være ekstra eye candy hvis man gidder. :)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Ludo skrev:
Harddisker støyer jo litt uansett størrelse. Jeg har valgt å legge hele OS'et på en Compact Flash brikke. Ved hjelp av et adapter passer denne rett inn på IDE-kontrolleren
og man har en helt grei hastighet. Som tidligere nevnt så er ikke farten det viktigste her.
Nå har ikke jeg fulgt med utviklingen på OS i det siste men før så måtte en passe på å velge et OS som ikke skriver til disken hele tiden (som f.eks MS Windows gjør) da Compact Flash bare tåler et visst antall skrivinger. Har du tatt hensyn til dette?

mvh,
OS

G

Gjestemedlem

Gjest
OS skrev:
Ludo skrev:
Nå har ikke jeg fulgt med utviklingen på OS i det siste men før så måtte en passe på å velge et OS som ikke skriver til disken hele tiden (som f.eks MS Windows gjør) da Compact Flash bare tåler et visst antall skrivinger. Har du tatt hensyn til dette?

mvh,
OS
Ja det er ingen god ide å bruke Compact Flash kortet som om det var en harddisk. Men man kan mounte en RAM disk og kjøre OSet fra dette, og CF disken blir da bare brukt til oppstarten.

http://silent.gumph.org/content/4/1/011-linux-on-cf.html

Det er også mulig å kjøre helt diskløse systemer som henter all informasjon og applikasjoner gjennom nettverkstilkoblingn.

Eller man kan også boote fra en USB minnepenn. Men det er jo ikke nødvendig her da.

http://linux.web.psi.ch/livecd/usbdisk.html

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.325
Torget vurderinger
4
Dette er jeg spent på! Synd disse via-greiene er så uforholdsmessig dyre i forhold til ytelse egentlig. (selv om den yter godt nok i denne sammenhengen.) Såvidt jeg kan se vil denne konfigurasjonen du ha kjøpt komme på rundt 6000,- med raskt 8GB Compact flash-kort. Da har jeg tatt høyde for at strømforsyning følger med kabinettet (noe det sikkert ikke gjør?) i tillegg kommer dac'en da..

Fordelen med dette oppsettet er at det er helt stille. Til andre som syns dette virker spennende med pc-avspilling, men for de som ikke har greie på bygging fins det heldigvis mac mini å få kjøpt fra ca 3000,- brukt på f.eks finn.no som også er utmerket egnet til en slik løsning. Da får du en mye kraftigere maskin som i tillegg har drev som spiller cd og DVD og medfølgende fjernkontroll for enkel kontroll på mediafunksjoner. Ulempen her er "litt" støy fra harddisk, samt en vifte som kan finne på å starte om maskinen må jobbe litt hardt. Et godt kompromiss da den ikke bråker mer enn en stillegående laptop.

Men er som sagt spent på hvordan det går med prosjektet ditt Ludo! Mata på med bilder og info ang softwarevalg. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
pelsjeger skrev:
Dette er jeg spent på! Synd disse via-greiene er så uforholdsmessig dyre i forhold til ytelse egentlig. (selv om den yter godt nok i denne sammenhengen.) Såvidt jeg kan se vil denne konfigurasjonen du ha kjøpt komme på rundt 6000,- med raskt 8GB Compact flash-kort. Da har jeg tatt høyde for at strømforsyning følger med kabinettet (noe det sikkert ikke gjør?) i tillegg kommer dac'en da..
Ikke nødvendig å bruke så mye penger på et CF kort. 1GB holder nok lenge. Men der er jo greit at det er litt kjapt. De aller billigste kortene ligger vel mellom 5-10MBs i lesehastighet og da tar det vel litt ekstra tid å boote.

Men tenker man kun økonomi slipper jo man mye billigere unna med en Squeezebox og en DAC. Den gjør egentlig samme nytten og har innebygget display og fjernkontroll.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
pelsjeger skrev:

Fordelen med dette oppsettet er at det er helt stille. Til andre som syns dette virker spennende med pc-avspilling, men for de som ikke har greie på bygging fins det heldigvis mac mini å få kjøpt fra ca 3000,- brukt på f.eks finn.no som også er utmerket egnet til en slik løsning. Da får du en mye kraftigere maskin som i tillegg har drev som spiller cd og DVD og medfølgende fjernkontroll for enkel kontroll på mediafunksjoner. Ulempen her er "litt" støy fra harddisk, samt en vifte som kan finne på å starte om maskinen må jobbe litt hardt. Et godt kompromiss da den ikke bråker mer enn en stillegående laptop.

Men er som sagt spent på hvordan det går med prosjektet ditt Ludo! Mata på med bilder og info ang softwarevalg. :)
Jeg er enig med deg. Jeg hadde en tilsvarende løsning som dette (VIA kort men mye styggere kabinett) men gikk over til Squeezebox+billig PC server i annet rom. Jeg er kjempefornøyd med den løsningen.

mvh,
OS

L

Ludo

Gjest
Gjestemedlem skrev:
pelsjeger skrev:
Ikke nødvendig å bruke så mye penger på et CF kort. 1GB holder nok lenge. Men der er jo greit at det er litt kjapt. De aller billigste kortene ligger vel mellom 5-10MBs i lesehastighet og da tar det vel litt ekstra tid å boote.

Men tenker man kun økonomi slipper jo man mye billigere unna med en Squeezebox og en DAC. Den gjør egentlig samme nytten og har innebygget display og fjernkontroll.
Jeg har et 300X 4GB CF-kort fra TwinMos og det har en meget god ytelse. Fra dioen som indikerer diskhastighet begynner å blinke til systemet er klart går det 21 sekunder og det er helt greit for min del. Fordelen med hele greia er at det ikke utviklert varme, ergo slipper man viftekjøling på systemet. Strømforsyningen er inkludert i prisen, jeg skal komme tilbake til dette med kostnader når jeg er ferdig. Egentlig er PC'n og skjermen endel av et kassasystem som vi har utviklet, men det passer jo til audio også :)

Ang dette med Squeezebox og DAC - jeg har sagt det ganske mange ganger. Jeg har ALDRI fått en Squeezebox til å låte bedre enn CD'spillern min selv etter å ha verifisert innstillinger både på Slimserver og selve playeren. Selv ikke Transporteren klarte det. Det må jeg være helt tydelig på; Slim Devices produktene er geniale på brukervennlighet, men på lydkvalitet har de fortsatt endel å hente. På Squeezeboxen er det ikke snakk om klang eller smask, det er rett og slett en degenerering av lydkvalitet i forhold til CD-spiller. Jeg har testet det ut hos flere av mine venner, med flere forskjellige DAC'er. Når det er sagt så er det også forskjell i lydkvaliteten på prosjektet jeg holder på med her kontra det å bruke CD-spilleren som drivverk.

Kanskje grunnen til at jeg hører såpass tydelig forskjell er lytterommet mitt, det er på 2,35x 3,65 meter og jeg har hodet 1,5 meter unna høyttalerne. Som å lytte på musikk med et kjempedigert headset :)

Målet er uansett å toppe CD-spilleren samt ha tilgang til hele musikksamlingen via fjernkontroll. Om det ikke lar seg gjøre så lar jeg vær å benytte PC/Transporter...

Flere bilder kommer :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.325
Torget vurderinger
4
anngående fjernkontroll:

Istedet for å gå for en 10.2" touchscreen til kan vel heller finne seg en egnet pda med innebygget wifi/bluetooth slik at man kontrollerer maskinen gjennom et webgrensesnitt/ ev. dedikert programvare fra denne?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
pelsjeger skrev:
anngående fjernkontroll:

Istedet for å gå for en 10.2" touchscreen til kan vel heller finne seg en egnet pda med innebygget wifi/bluetooth slik at man kontrollerer maskinen gjennom et webgrensesnitt/ ev. dedikert programvare fra denne?
WiFi er best, siden du kan ha kontinuerlig kontakt gjennom hele huset. (Og utenfor).

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ulempen med PDA' er at de har små skjermer med lav oppløsning. Knotete å bruke web interface på slikt.

Jeg har vært hos Ludo, og kan bekrefte at løsningen funker fint i hans lille lytterom der man sitter veldig nære.

Det beste hadde kanskje vært et lite touchscreen med innebygget wifi? Finnes noe slikt?
Det nærmeste jeg kommer på er vel Nokia N800 surfebrettet med 800x600 oppløsning, mulig dette hadde funket fint?

L

Ludo

Gjest
Kan godt tenkes at jeg legger ledningene til skjermen under teppet og har den stående ved siden av sofaen slik at man kan velge sanger direkte fra den. Det er jo ingen dum idé. Skjermen takler oppløsning på inntil 1024x768, men jeg synes det blir litt for smått. Native oppløsning er 800x600 og det tar seg helt klart best ut. Det er kanskje en løsning å lage et enkelt webinterface med noen enkle funksjoner for søk og avspilling... Skal jobbe litt med dette også etterhvert.

Neste skritt er å få tak i et hovedkort som passer inn i Silverstonekabinettet. Det lille Nano-ITX-kortet jeg har på bildet passet ikke hundre prosent så en hos importør skulle ta seg en tur på lageret for å sjekke hva som passer eksagt.

Topp Bunn