DET ER DET FREKKESTE, UHYRLIG, UHØRT, SJOKKERENDE.............

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kom i skade for og bli med junior på skoleavsluttningen hans tidligere i kveld og ble stående og se på en fast utstilling på skolen hans............... bildet sier vel det meste......... jeg har innvitert rektor hjem her for at hun skal få bevist at teksten på bildet er veeeeeeeeldig feil ;D............ men denslags lærer de altså ungdommen og barna våre til og tro........ junior ristet forøvrig bare på hodet og mumla noe om "heeeeelt feil" når han leste teksten ;)

Vedlegg

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Antall liker
0
Hehehe, makan, skulle tro man så på fossiler.
I henhold til lappen er vinyl noe en brukte frem til for 24 år siden ::)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Heheh :) knallbra ! og lite sjokkerande, dessverre.. Viser jo berre kor viktig det e å ikkje stole på at skule/bhg gjer jobben til oss "føresatte"..

for det gjer dei jo tydeligvis ikkje ;)

;D

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
BTW: respect til junior, Rudi :) (men skulle vel nesten berre mangle) ;) masse flotte komponentar han har hatt gleden av å vokse opp med.. så vidt eg har skjønt..

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.311
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Jobber det ikke noen audiofile i skolevesenet da ???
Utrolig men her bevist som fakta! ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DET ER DET FREKKESTE, UHYRLIG, UHØRT, SJOKKERENDE.............

Det virkelig sjokkerende er at det står en ELENDIG nål der og ødelegger en flott plate fra Archiv Production.

Rudi, du må ta disse folka for deg!  ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Tja, for 99,3% (hentet fra SSB) av befolkningen stemmer jo dette bra.

Selv blant oss hifitullinger er det jo bare en liten undergruppe som tviholder på LP spillere.

Snart havner jo CD spillerne også der i skapet sammen med denne antikviteten.

C

Cyber

Gjest
Hehe, ja, jeg kunne ikke sagt at den var allmennt i bruk, men er mellomting er nok mer korrekt :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det kunne liksågodt være fossiler. Spørs om man ikke heller skulle sette det hele inn i kontekst investere i en ny utstilling hvor den merkelige og utdøende rasen homo audiophilicus, kan observeres i sitt naturlige miljø, det såkalte lytterommet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Er nok en tapt sak det der...

Treskiens venner har trolig større oppslutning.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hadde de utstilt CD-spiller også?

CD-spiller

Spilte CD-plater, som den som ligger i, og singel-CDer.
Platene hadde musikk på èn side.
CD 10-30 sanger, og singelplater 2 melodier.
Musikken var ofte ødelagt av dynamisk kompresjon.

I bruk frem til piratkopiering og squeezebox ble vanlig.
Ca 2008.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - den med CDspiller og Squeezebox traff godt! Jeg var ikke fullt så kjapp med å gå over til CDspiller - det ble rundt 1995, ikke ca. 1985 som angitt på Rudis bilde. Når kommer neste trinn? - når neste generasjon snakker rart om "oss som brukte PC" til å spille musikk.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Pianola-ruller

Voksruller

Elcaset

PCM-lyd på videokassetter

DCC

Minidisc

Rest in peace

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
De sitter alle og gliser i tekno himmelen over en duggfrisk Aass pils. Akkurat det jeg skal gjøre nå!!!!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Kom i skade for og bli med junior på skoleavsluttningen hans tidligere i kveld og ble stående og se på en fast utstilling på skolen hans............... bildet sier vel det meste......... jeg har innvitert rektor hjem her for at hun skal få bevist at teksten på bildet er veeeeeeeeldig feil ;D............ men denslags lærer de altså ungdommen og barna våre til og tro........ junior ristet forøvrig bare på hodet og mumla noe om "heeeeelt feil" når han leste teksten ;)
Ser Junior har en god oppdragelse! Riste på hodet! Bra!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
23
-men noen burde jo slå i hjel det ansvarlige lærervesenet (med tilbakevirkende kraft); tenk på all den feilaktige dritten de sikkert skriver/mener/"vet" om andre ting som vi audiomennesker IKKE er kompetente på, men som vi tar for god fisk.......

Hadde en musikklærer på ungdomsskolen som spilte 78-plater (Caruso og Callas) for oss, og jeg er da ikke SÅ jævlig gammel!!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Hvor mange % av befolkningen trur du spiller vinyl daglig.
Ikke så fryktelig mange vil jeg tru og de som gjør det er ekstremt sær ;D ;D ;D

Så at en lærer sier av platespilleren utgikk i 85 er vel ikke så veldig stor blemme, er det?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.191
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, de aller fleste sluttet med LPer rundt 1985, det er altså en helt korrekt opplysning det der!

Faktisk er det ingen jeg kjenner som fremdeles spiller vinyl, bortsett fra meg selv :p :'(
(regner ikke HFS-nick som kjente)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Barbaresco skrev:
Er nok en tapt sak det der...

Treskiens venner har trolig større oppslutning.
Treski ER bra og vinylspillere / vinyllyd ER kjempebra...kan likevel ikke trekke sammenligninga uten videre. Det ER meir "liv" eller musikalitet i vinyl enn i digitaliserte greier, og det er heller ikke vanskelig å høre, hvis man vil. Sjøl ikke på mitt langt-fra-high-high-end anlegg. Noen hevder det er meir liv i treski enn i glassfiber- / laminatski ( husk at det er trekjerne i veldig mange glassfiberski..), men jeg er ikke enig i det.

Museumsgjenstrander???? Tøys & tull. Blant de riktige entusiastene vil vinylen eksistere, blant latsabber og enkle mennesker vil et eller anna digitalmedium seire. ( Gammelt jungelordtak ).

;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Men hvor får dere tak i plater der musikken ikke har passert ett eneste digitalt ledd i kjeden?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Barbaresco skrev:
Men hvor får dere tak i plater der musikken ikke har passert ett eneste digitalt ledd i kjeden?
Vinyl som lages i dag går vel for det meste gjennom digitale ledd.

Det er derfor man kjøper gamle/brukte plater. :)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Sitter her og humrer ... ;) ;) Ikke rart det er mye tull i skolevesenet.
Rett fornøyelig å lese .... kan vi kalle det audiofil opplysning?? He he.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Pink_Panther skrev:
Og kassettspilleren hadde vel denne skolen glemt ?
Nei, den står under og det gjør også spolebåndspilleren. Men vi få i landet som spiller vinyl må jo nesten kalles anakronismer. (intil det blir mer vanlig igjen)

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
490
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Ja, lenge leve peiskos, hakk og andre sjarmerende vinyl-effekter... :-\ ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det kan da ikke være såååååååå få av oss, jeg vet om flere butikker som har solgt mere enn 50 spillere hver i fjor og det er ikke snakk om 500 kr's spillere på QXL.
Når selv Platecompaniet og andre nett butikker har begynt og selge Lp'er igjen tyder jo det på at dette tar seg opp i raskt tempo.
Aldrig tidligere har det vært flere lekre og ikke minst vellydende spillere på markedet + at det er blitt trendy med vinyl...... litt som SUV'er er ut så er platespillerne "inn".

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Rudi skrev:
Nå er vel ikke lærerne ved Vestby Skole de skarpeste i faget HIFI. Men de skal ha for å ha skjønt at CD-spilleren er kommet for å bli - en stund. Snart er det nostalgi med CD-spillere også. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Rudi skrev:
Det kan da ikke være såååååååå få av oss, jeg vet om flere butikker som har solgt mere enn 50 spillere hver i fjor og det er ikke snakk om 500 kr's spillere på QXL.
Når selv Platecompaniet og andre nett butikker har begynt og selge Lp'er igjen tyder jo det på at dette tar seg opp i raskt tempo.
Aldrig tidligere har det vært flere lekre og ikke minst vellydende spillere på markedet + at det er blitt trendy med vinyl...... litt som SUV'er er ut så er platespillerne "inn".
Hehe - det er mulig at den yngre garde er mer opphengt i vinyl enn min generasjon. Faktum er at praktisk talt ingen av mine jevnaldrende venner bryr seg om å spille vinyl lenger. De har ikke engang platespillere lenger. For min egen del er det over et halvt år siden jeg spilte en vinylplate her hjemme - enda jeg har utstyr til det. Men så vokste vi opp med vinyl, mine venner og jeg - og vi ble vel bare grundig lei av alt mikket rundt det allerede lenge før CDspillerne dukket opp og reddet oss. Hadde den lappen på den utstilte platespilleren tøyd tidspunktet for CDspillerens seier over vinylen til ca. 1990-95, ville det ha vært innertier sett med mine øyne. Misforstå meg rett - jeg kan like vinyllyden, men klarer bare ikke å bygge opp noen entusiasme for alt det plunderet som må til.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Med antaglihvis stor sjanse for og virke blærete ( ;D) så hadde ikke jeg vært videre entusiastisk heller hvis jeg hadde hatt en Rega P3 ;)
Må ha en spiller som gir litt eierglede........ som man liksom ønsker og gå bort til og dulle litt med......... Rega P3 forsøker man og gå lange ringer rundt og unngå selv når man ikke eier en selv ;D ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Oppfatter deg ikke som blærete i det hele tatt, jeg. Jeg er fullt klar over begrensningene til Regaen min. Den spiller et par LPer et par ganger i året - det er derfor jeg har kjøpt den. Bare avskrivningen beløper seg til en hundrelapp pr. spilt plate eller noe sånt - så egentlig er det tull å ha den. Poenget mitt er at uansett hva slags platespiller jeg hadde hatt ville det verken ha gitt eierglede eller spilleglede - den ville ha blitt brukt akkurat like lite. Mentalt er jeg ferdig med alt som heter vinyl. Jeg har jo allerede erstattet sikkert 95% av LPene mine med CDer - at det ikke er 100% er egentlig bare ren latskap. Jeg fikk tilbud av broren min om å overta hans platespiller - som så ut som en blanding av et romskip og en oljeplattform, og som spilte vidunderlig. Ja takk, men nei takk. Jeg tror at den fortsatt står på et loft eller i en garasje et sted. På tiende året eller vel så det.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Rudi skrev:
::) ::) Hmm.... solgte først unna 2 cd-spillere, deretter platespilleren, og så siste cd-spiller... LP'er og CD'er står fortsatt bortstuet. CD'ene som ekstra backup, LP'platene gis antagelig bort innen familien om ikke abstinensene for å snurre skiver skulle melde sin ankomst. Har ikke sett meg tilbake siden jeg solgte unna spillerne, må være i usynk med tiden jeg! :eek:

Må vel nesten kjøpe platespiller og cd-spiller til junior når han blir litt større slik at han kan få inn historisk kunnskap om denne hobbyen! ;D

EDIT: Når overnevnte er skrevet så må jeg innrømme at jeg/vi har kost oss stort med lyden fra vinyl, men spilleren ble solgt da junior kom over krabbestadiet og viste stor interesse for platespilleren. Godt mulig det blir ny platespiller en gang, om så bare for at junior skal få ta del i det.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Vinyl har faktisk økt såpass at etter det jeg har hørt så har platecompaniet begynt å ta inn LP-plater. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er det sikkert noen her som vet.

Topp Bunn