Det gjeveste Seas har å by på, men er det verdt det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg har prøvd stort sett det som er av Seas sine elementer. Det låter jo godt, og noen krever mindre enn andre i filterbanene og av forsterkeri, MEN exotic har jeg ikke forsøkt meg på.

    Planen er å bygge de nogenlunde etter anbefalingene sånn rent volum og kassekonstruksjons-messig, men at filteret blir noe annerledes. En baffelstep som gjør at de ikke blir så lyse.

    Er det noen som har erfaringer fra bygg med Exotic elementene? Tenker også på fulltonene om noen har erfaring med dem, del gjerne.

    Deler bilder av bygget her i tråden for de som er interesserte :)
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Melder meg på for å se dette ta form da et slikt sett ble snappet rett under nesen min på finn forrige uke :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har prøvd stort sett det som er av Seas sine elementer. Det låter jo godt, og noen krever mindre enn andre i filterbanene og av forsterkeri, MEN exotic har jeg ikke forsøkt meg på.

    Planen er å bygge de nogenlunde etter anbefalingene sånn rent volum og kassekonstruksjons-messig, men at filteret blir noe annerledes. En baffelstep som gjør at de ikke blir så lyse.

    Er det noen som har erfaringer fra bygg med Exotic elementene? Tenker også på fulltonene om noen har erfaring med dem, del gjerne.

    Deler bilder av bygget her i tråden for de som er interesserte :)
    Utrolig spennende! Håvard på Seas kan sikkert hjelpe deg, står jo litt her også:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg ser Seas foreslår å skråskjære porten. Det er ikke å anbefale da det gir betydelig økt problem med blåselyder.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt Exotic fulltonen.
    Låt pent. Egentlig ikke så forskjellig fra FA22 fulltonen med vanlig magnet.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg ser Seas foreslår å skråskjære porten. Det er ikke å anbefale da det gir betydelig økt problem med blåselyder.
    Ja, det er noe med det. Jeg har vurdert hylleport, da det ikke er for sent for det, samtidig som jeg egentlig liker looken på hylleport, så lenge man får malt med mørk farge hele veien inn.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg har hatt Exotic fulltonen.
    Låt pent. Egentlig ikke så forskjellig fra FA22 fulltonen med vanlig magnet.
    Spennende!

    Jeg har hatt FA22 fulltonen, men fikk aldri prøvd den noe særlig da et annet prosjekt ventet - som alltid...


    Jeg er litt redd for fallhøyden, for det meste fra Seas er jo bra, og excel som jeg har jobbet mye med er jo bra, men på mange måter ikke så mye bedre enn f.eks prestige.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvorfor skal skråskjæringen gi mer blåselyder enn et tverrkappet rør? Blåselyder kommer da først og fremst av for lite tverrsnitt?
    Nå har jeg ikke sett dette før, men tanken er vel å gjøre porten mer bredbåndet...?
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Hvorfor skal skråskjæringen gi mer blåselyder enn et tverrkappet rør? Blåselyder kommer da først og fremst av for lite tverrsnitt?
    Nå har jeg ikke sett dette før, men tanken er vel å gjøre porten mer bredbåndet...?
    Jeg trodde egentlig det skulle ha samme effekt som avrundinger, basert på info jeg har fra en svært habil ht-bygger (Øierås), men egentlig trenger jeg bare noen til å si at hylleport er okey, for det er det jeg innerst inne vil haha!😆
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvorfor skal skråskjæringen gi mer blåselyder enn et tverrkappet rør? Blåselyder kommer da først og fremst av for lite tverrsnitt?
    Nå har jeg ikke sett dette før, men tanken er vel å gjøre porten mer bredbåndet...?
    Blåselydene kommer fra kanten på porten. Det er derfor en port med avrundet kant tåler høyere hastighet før det blir støy enn en port med skarp kant.

    Man kan se for seg at dette har med Bernoullis prinsipp å gjøre. Trykket i porten er relativt høyt, men når man kommer til utgangen av porten kollapser det fordi trykket utenfor porten er lavere. Men trykket langs kanten blir lavest siden det har mulighet til å stikke av til siden. Derfor blir også hastigheten akkurat rundt kanten vesentlig høyere enn i senter av porten, men dette gjelder altså bare i endene på porten. Midt i porten er hastigheten ved hhv kanter og senter mye jevnere.

    Når en port skråskjæres betyr det at man bare har ett lite punkt der alt trykket frigjøres. Når porten skjæres rett vil trykket frigjøres langs hele omkretsen av porten, og dermed er kapasiteten til å ta unna en viss luftmengde uten at hastigheten blir for ekstrem mye bedre på en rett skåret port enn på en skrått skåret port.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Blåselydene kommer fra kanten på porten. Det er derfor en port med avrundet kant tåler høyere hastighet før det blir støy enn en port med skarp kant.

    Man kan se for seg at dette har med Bernoullis prinsipp å gjøre. Trykket i porten er relativt høyt, men når man kommer til utgangen av porten kollapser det fordi trykket utenfor porten er lavere. Men trykket langs kanten blir lavest siden det har mulighet til å stikke av til siden. Derfor blir også hastigheten akkurat rundt kanten vesentlig høyere enn i senter av porten, men dette gjelder altså bare i endene på porten. Midt i porten er hastigheten ved hhv kanter og senter mye jevnere.

    Når en port skråskjæres betyr det at man bare har ett lite punkt der alt trykket frigjøres. Når porten skjæres rett vil trykket frigjøres langs hele omkretsen av porten, og dermed er kapasiteten til å ta unna en viss luftmengde uten at hastigheten blir for ekstrem mye bedre på en rett skåret port enn på en skrått skåret port.
    Sååå du anbefaler hylleport? :D
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Her er det jo full gass allerede, nice!

    Med fare om sidespor, men noen som laget notch-filter til sin FA22 ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Yes. Her er full oppskrift på kasse og filter til Seas FA 22. Spiller knallhøyt og med solid bass kun med 10 watt.



    80 liter, port foran ø10x17cm, spiller ned til 30hz -3db med en liten festkul ved 40hz som faktisk passer veldig bra.



    Filter:

    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt

    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie

    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF serie



    Innvendige mål:

    Høyde 114,5cm

    Fra senter driver til topp 28,5 cm

    Fra senter bassport til bunn 18 cm

    Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter

    Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra



    Demping:

    Ull etc i øvre halvdel

    Asfalt på veggene

    Filt i bånn
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har hørt Exotic coax'n i skikkelige kabinetter/opsett?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Man kan se for seg at dette har med Bernoullis prinsipp å gjøre. Trykket i porten er relativt høyt, men når man kommer til utgangen av porten kollapser det fordi trykket utenfor porten er lavere.
    Kanskje litt flisespikking, men sidan du også bare er eit menneske, så tenkte eg å nemne at det er omvendt. Når lufthastigheten går opp, så går trykket ned. Mulig det er eg som misforstår det du prøver å formidle, men i sjølve røret, så vil faktisk trykket synke under atmosfære. Det er vel derfor dei fleste kaller det for sugemotor på bil(forgasser bruker Bernoullis prinsipp), den suger inn bensin som har atmosfærisk trykk, samanlikna med innsuget som genererer eit undertrykk. Ein kunnskapsrik kompis sa; "Er det suge eller blåse motor", dette åpenbart eit lurespm for å sette dei små grå i sving. Er det atmosfære som trykker, eller er det motoren som suger? Kan diskuteres.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kanskje litt flisespikking, men sidan du også bare er eit menneske, så tenkte eg å nemne at det er omvendt. Når lufthastigheten går opp, så går trykket ned. Mulig det er eg som misforstår det du prøver å formidle, men i sjølve røret, så vil faktisk trykket synke under atmosfære. Det er vel derfor dei fleste kaller det for sugemotor på bil(forgasser bruker Bernoullis prinsipp), den suger inn bensin som har atmosfærisk trykk, samanlikna med innsuget som genererer eit undertrykk. Ein kunnskapsrik kompis sa; "Er det suge eller blåse motor", dette åpenbart eit lurespm for å sette dei små grå i sving. Er det atmosfære som trykker, eller er det motoren som suger? Kan diskuteres.
    Vel, flisespikking eller ikke, det er alltid gøy å nerde litt!

    Bernoulli tar ikke hensyn til stagnasjonstrykket. Vi kan derfor se dette på flere måter for å øke forståelsen. Vi kan tenke oss at trykket mot en flate avhenger av om den beveger seg med gassen eller ikke. Om vi lukker endene på bassporten og beveger den med 17m/s vil vi ha samme trykk som når luften ikke beveger seg. Derfor blir det ikke nødvendigvis et spørsmål om trykket mot portens flater, men heller et spørsmål om partiklenes innbyrdes trykk.

    Tilsvarende eksempelet der selve beholderen er lukket kan man forestille seg at man har en rund skive i svært tynt papir som beveger seg med luften inne i porten. Det vil der være en ørliten trykkforskjell på de to sidene, som representerer den kraften som skal til for å akselerere papiret.

    Når luften kommer ut av porten møter den trykket utenfor. Selv om luften utenfor står stille, mens luften i porten beveger seg, fører ikke det til et undertrykk, men derimot et overtrykk. Grunnen til at dette kan se ut til å butte i Bernoullis prinsipp er at vi nå opplever stagnasjonstrykket, og ikke det absolutte trykket. Men siden summen av halve kvadratet av hastigheten, og forholdet mellom trykk og tetthet, til en hver tid er konstant kan vi tenke oss følgende:

    Inne i kassa øker trykket fordi membranen komprimerer luften. Det oppstår en trykkforskjell mellom luften inne i kassa og utenfor. Dette setter i gang en bevegelse.

    Absoluttrykket i porten er i og for seg uinteressant, men om vi betrakter molekylenes innbyrdes påvirkning så er det trykkforskjellen fra inne i kassa til utenfor som sørger for å styre bevegelsen av luften i porten. Når luften så kommer ut av porten ser vi igjen at, i og med at bevegelsen er igangsatt av et høyere trykk, så er også stagnasjonstrykket i porten høyere enn trykket utenfor, og derfor kan det bli trykk.

    Det er dette stagnasjonstrykket og overgangen til lydbølger som er interessant, og det er også her Bernoulli blir interessant. Vi kan se for oss at når luften som kommer gjennom porten møter luften utenfor vil arealet av luften som kommer gjennom porten og luften den møter utenfor være omtrent 1:1 i senter på porten. Langs kantene derimot, vil arealet av luften som kommer gjennom porten være langt mindre enn arealet av luften den møter. Det betyr at luften utenfor vil være langt lettere å komprimere. Det betyr også at mottrykket luften møter er langt mindre, og der kommer Bernoulli inn, for her blir lufthastighetene helt vilt høye.

    Man kan for eksempel godt argumentere for at 4 stk 5cm porter vil gi mindre problemer med luftstøy enn 1 stk 10cm port fordi de har dobbelt så stor omkrets til sammen.

    Når det gjelder sugemotor, det hersker en misoppfatning om at dette handler om forgasser vs innsprøytning, men det handler egentlig om fravær av turbo eller kompressor.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Glasset er halvfult når du fyller i det, og halvtomt når du tømmer det.

    Om jeg opplevers som en positiv personlighet spørs hva som er på vei i eller ut av glasset.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    seas exotic fulltone med wizzercone
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Syntes disse supereksotiske Seas elementene SER spennende ut. Del gjerne bilder og lytteinntrykk. Og er dem lagerført?

    -BB-
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Etter litt dill og dall så fikk jeg meg endelig til å få gjort noe på kassene!

    Grunnen til jeg velger å gjære fronten og toppen er av erfaringsmessige grunner. Jeg opplever at engjennomgående linje er estetisk penere, lettere å gjøre noe med kontra f.eks "butt i butt" med finer begge veier, som jeg legger ved bilde av som eksempel.

    Jeg håper på å få limt sideveggene på en avsidene pr. høyttaler i morgen slik at jeg kan lime avstivningen fortløpende.
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Utfordringen med endeveds finer, er som dere sikkert vet, oppflisning når man kutter på tvers, så det er mange pros and cons, men jeg liker - selv om det skulle bli en liten glipe i gjæringen, å pusse med fint papir samtidig som det er limt for å tette det og gjøre overgangen så sømløs som mulig.
    Det stiller samtidig større kvalitets-krav til platene når man jobber med endeved erfarer jeg. Det er jo også relativt hardt for bladene...

    Legger ved et bilde av en annen måte jeg også har gjort det på, men for meg så blir det litt for "møbel-aktig" med disse exotic-elementene, så derfor falt valget på gjæring kontra synlig side og topp-gjæring.
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er vel neppe relevant i denne sammenheng, men hvorfor produseres/lages høyttalere som de over her, der bassport, mellomtone og diskant ikke står på vertikal linje? Proac og dynabel-høyttalere har vel gjort det samme ....
     
    Sist redigert av en moderator:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    det gir skjev polarrespons...ASR har eksempel, men fant ikke det akkurat nå
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Det er vel neppe relevant i denne sammenheng, men hvorfor produseres/lages høyttalere som de over her, der bassport, mellomtone og diskant ikke står på vertikal linje? Proac og dynabel-høyttalere har vel gjort det samme ....
    Bassporten plasserte jeg der av estetiske grunner.Diskanten er avsentrert pga kant-refleksjoner, mål en diskant før og etter on og off senter så finner man fort ut hvorfor :)

    Jeg kommer til å gjøre det med Exoticbygget også. Bassporten og diskanten blir plassert lignende de jeg bygde over her. Har fått en del positive tilbakemeldinger på det, så da gunner jeg på!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Artig opplevelse med diskanter ut til siden. HiFi 11 som er langt ifra å være en optimal høytaler på noe som helt måte har en magisk evne til å lage en vegg av lyd langt utenfor sin fysiske oppstilling. HiFi 10 med samme bestykning elementer og filter i en kasse med dikanten ute til ene siden evner ikke skape denne illusjonen av lyd utenfor sin egen oppstilling.

    Disse konstruksjonene er fultoner med 3500Hz/12dB filter kun for diskanten. Her virker det å ha betydning at elemente er på akse siden det hjelper bittelitt å tippe HiFi 10 på siden. Jeg tok ikke eksperimentet videre, men tipper HiFi 10 HiFi 11 har en spesielt heldig bredde på baffel som trolig kunne vært emulert med noen platebiter festet til HiFi 10 kabinettet.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Artig opplevelse med diskanter ut til siden. HiFi 11 som er langt ifra å være en optimal høytaler på noe som helt måte har en magisk evne til å lage en vegg av lyd langt utenfor sin fysiske oppstilling. HiFi 10 med samme bestykning elementer og filter i en kasse med dikanten ute til ene siden evner ikke skape denne illusjonen av lyd utenfor sin egen oppstilling.

    Disse konstruksjonene er fultoner med 3500Hz/12dB filter kun for diskanten. Her virker det å ha betydning at elemente er på akse siden det hjelper bittelitt å tippe HiFi 10 på siden. Jeg tok ikke eksperimentet videre, men tipper HiFi 10 HiFi 11 har en spesielt heldig bredde på baffel som trolig kunne vært emulert med noen platebiter festet til HiFi 10 kabinettet.
    Ja, det er litt stilig med forskjellige filosofier, spesielt slik som du sier!

    Jeg hadde gleden av å eie Harbeth SHL5, det er en høyttaler jeg lenge har forsøkt å "lage" noe lignende til, for den spilte etter min mening slik du skildrer. Langt bedre i forhold til størrelse, elementstørrelse og lytteavstand. Det er jo dette som gjør det så innmari moro!
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Da har jeg fått gjort litt renkutting og grovpuss for å få alt jevnt og en siste tørkeprosess på allerede knusktørre materialer :geek:

    Satser på å få limt bunn og behandlet innsiden avfrontbaffel for luft-tetthet i morgen!
    20201102_175416[2233].jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn