Det gjeveste Seas har å by på, men er det verdt det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er litt stilig med forskjellige filosofier, spesielt slik som du sier!

    Jeg hadde gleden av å eie Harbeth SHL5, det er en høyttaler jeg lenge har forsøkt å "lage" noe lignende til, for den spilte etter min mening slik du skildrer. Langt bedre i forhold til størrelse, elementstørrelse og lytteavstand. Det er jo dette som gjør det så innmari moro!
    Har også lekt meg litt med BBC-stil toveis 8 tommer + diskant.
    3. ordens BW med litt finurlig fase. Skjønner nå hvorfor det er 8 tommere som er brukt og hvorfor bassene i Harbeth, Stirling, Graham osv er montert bak frontplata.

    BBC la ned enormt mye research og det ligger fritt tilgjengelig White paper på nesten alt. Synes det er litt rart at så mange rynker på nesa av det nå og så få bruker det. Mener absolutt det har noe for seg. (og noe ved seg)

    Har laget meg en kort liste over 8 tommere som jeg tror kan fungere i en slik høyttaler (de er det ikke mange av)

    Jaja, vinteren er lang, kanskje ett nytt prosjekt 😊
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Det er vel neppe relevant i denne sammenheng, men hvorfor produseres/lages høyttalere som de over her, der bassport, mellomtone og diskant ikke står på vertikal linje? Proac og dynabel-høyttalere har vel gjort det samme ....
    regner med at det ikke er hørbart i en eventuell blindtest, slik at de kan ta seg friheter i forhold til design.:)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Har også lekt meg litt med BBC-stil toveis 8 tommer + diskant.
    3. ordens BW med litt finurlig fase. Skjønner nå hvorfor det er 8 tommere som er brukt og hvorfor bassene i Harbeth, Stirling, Graham osv er montert bak frontplata.

    BBC la ned enormt mye research og det ligger fritt tilgjengelig White paper på nesten alt. Synes det er litt rart at så mange rynker på nesa av det nå og så få bruker det. Mener absolutt det har noe for seg. (og noe ved seg)

    Har laget meg en kort liste over 8 tommere som jeg tror kan fungere i en slik høyttaler (de er det ikke mange av)

    Jaja, vinteren er lang, kanskje ett nytt prosjekt 😊
    Ja, det kan du si!
    Bassmellomtonen til Harbeth er for meg helt unik og spesiell. Hadde SHL5, kanonhøyttaler!

    Liker spesielt godt det de gjør med tanke på kasseavstivning, at de har et minimum av det for å bruke kassen mer til fremtoning av bass-mellomtone.
     

    pHryed

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    95
    Antall liker
    27
    Sted
    Lillehammer
    Noen som har hørt Exotic coax'n i skikkelige kabinetter/opsett?
    Jeg har hørt audiodata sine høytalere i munichen i fjor. De har en utgave av seas coax "spesialbygget" for dem riktig nok. Det sitter også 4 bass ellementer og en ekstra diskant i denne. Låt bra i det oppsettet. Men musikkutvalget på messer er jo litt snevert.
    En bekjent bygget også seas sin egen aktive konstruksjon med 10" og hypex fusion. Dette var et studio oppsett og ikke veldig imponerende. Men tror det har mest med oppsettet og ikke element. Har en drøm om å bygge en semi aktiv gulv høytalere med dette elementet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan gikk det med dette prosjektet? Ble driverne solgt? :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    De ble solgt ja, jeg holder på å lage nytt lytterom, så prioriteringene ble litt annerledes.. Desverre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn