Diverse Det mest sinnsyke DIY annlegget

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.089
Antall liker
20.380
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Når hobbyen din leder til at ditt eldste barn ønsker deg en langsom død, da har du vært dedikert!
Tjahhh.... når men leser hele artikkelen, så var han nokk ingen bra pappa.
Kanskje litt tankevekkende for så´n noen som oss, med allt det vi går og samler på,
at i sisste enden er det nermest verdiløst 😁
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Faktisk en historie å ha i bakhodet.

Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor folk orker å legge så mye energi i å få det til å låte perfekt…når det aldri har en sjangs å bli perfekt.

Mannen spilte vinyl, overveiende Lp. Jeg så en youtube her forleden hvor han sjefen fra Analogue Production diskuterte Steely Dan gjenutgivelser, sammens med mastering guru Bernie Grundman og en til.
I denne videoen sa Bernie at den skjærematrisen for vinyl som lages i studioet alltid er overlegen den ferdigpressede Lp’n i lydkvalitet. Du opplever en utrolig tilstedeværelse og nærværsfølelse, som når musikken tappes rett ut av mastering konsollen i studioet. Noe av dette går tapt når du lager mor/far stampers og selve pressinga av plata på bakgrunn av stampers.
Et annet kompromiss….har du hørt samme musikk via 33rpm vinyl og 78rpm vinyl? Jeg har, sistnevnte er overlegen.

Dette bare et par kompromisser i en rekke kompromisser som han aldri ville kunne komme rundt. Så hvorfor så mye styr, så mye ofring i relasjoner for noe som aldri blir veldig bra.
Nei, bruk heller din lille tilmålte tid på jorden til å lytte til musikken, sier nå jeg🙂
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Jeg DIGGER dedikerte mennesker med en passion for det dem brenner for. All respekt til Ken Fritz og til alle dere andre som har en eller flere hobbyer som holder dere gående! Stå på!
Tror alle har sans for dedikerte mennesker, om det er arbeid eller hobby. Men når det du dedikerer deg til opptar nesten all plass og du ofrer relasjoner til dine nærmeste, da tror jeg det er på tide å ta steget ut av deg selv og se tilbake på deg selv og spørre…er jeg på rett vei nå?

Og ikke kom med Einstein og hans dedikasjon og hva det førte til, eventuelt ikke ville ført til😅
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.162
Antall liker
2.128
Jeg tror den gubben der har ressurser til både dette og mye annet. Virker ikke som han har vært nødt til å prioritere veldig, annet med tiden sin.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Etter hans død ble anlegget solgt, stykkevis og delt til ca 1/10 av verdien. Som det ble sagt i artikkelen; hva som er god lyd, det er en høyst subjektiv greie for entusiaster. Eller sagt på en annen måte....live uforsterket musikk, klassisk i dette tilfellet, er nødvendigvis ikke selve referansen for HiFi-freaks. Isåfall hadde nok enigheten vært større.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.575
Antall liker
103.034
Torget vurderinger
23
Hva er tullsnakk? Utdyp da mann :)
Skalering av rom, høyttalere og utstyr er med og avgjør hvor nært opptil live en kommer. Å kategorisk avvise en veldig god illusjon som mulig det blir litt dumt... Snakker da ikke om et gjengs vanlig stueanlegg med håndterbare høyttalere/kilder som skal konkurrere med en mengde andre aktiviteter i et flerbruksrom på 25 m2. Et røslig dimensjonert anlegg i ditto rom kommer farlig nærme "live" lyd, sågar faktisk bedre i visse settinger også. Det er mye dårlig "live" lyd der ute...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
More lager and live!


Pils er for uinnvidde en type lager, før noen skal starte "korrektur".
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Skalering av rom, høyttalere og utstyr er med og avgjør hvor nært opptil live en kommer. Å kategorisk avvise en veldig god illusjon som mulig det blir litt dumt... Snakker da ikke om et gjengs vanlig stueanlegg med håndterbare høyttalere/kilder som skal konkurrere med en mengde andre aktiviteter i et flerbruksrom på 25 m2. Et røslig dimensjonert anlegg i ditto rom kommer farlig nærme "live" lyd, sågar faktisk bedre i visse settinger også. Det er mye dårlig "live" lyd der ute...
Da skjønner jeg mer hva du mener. Poenget mitt er de begrensningene du pr i dag uansett ikke kommer rundt. Men bevares, det er jo ikke dumt å benytte de forutsetninger du har tilgjengelig, misforstå meg ikke. Det er jo det jeg også gjør, i min HiFi verden.

Jeg skjønner hva slags type han var og hva prioriteringer han har gjort. Det er å få store orkesterverker gjengitt med størrelse og trøkk, som i en sal. Men også han må gjøre avveinger. Det å få mange kabinetter, ditto mange elementer, sammens med mange transistorer i parallell til å spille uten å kompromisse på noe, det har ikke jeg hørt.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.158
Antall liker
2.671
Det ligger en liten advarsel til oss alle i historien
Litt morsomt at han har så mange brytere som må slåes på før han skal lytte til musikk at han kan glemme noen, som egne ON/OFF brytere for diskantenhetene på høyttalerne:D

Men gud hjelpe, store gulvur som dinger og donger når musikk skal nytes. Få dem bort.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.961
Antall liker
2.223
Det ligger en liten advarsel til oss alle i historien

Litt morsomt at han har så mange brytere som må slåes på før han skal lytte til musikk at han kan glemme noen, som egne ON/OFF brytere for diskantenhetene på høyttalerne:D

Men gud hjelpe, store gulvur som dinger og donger når musikk skal nytes. Få dem bort.
Til opplysning så har alle ordentlige gulvur mulighet for å koble ut "dingen og dongen".
 
Topp Bunn