Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan tysk her? Har surfet rundt på Ebay og kom tilfeldigvis over et firma som gjør en oppgradering av Audiolab 6000CDT https://www.ebay.co.uk/itm/Tuning-U...937549?hash=item262afc568d:g:CFQAAOSwvzFd9MnH

    Her listes det opp følgende:

    6000CDT

    Mechanische Bedämpfung
    Netzphasenzeichnung
    Erhöhung der Netzteil Siebung
    Austausch relevanter Elkos gegen Panasonic FC
    Zusätzliche Folienkondensatoren

    Har prøvd Google translate, men synes fortsatt det er vanskelig. Bl.a. nummer 2. Hva i helsikke er "nettfasetegning"?
    Har akkurat kjørt i gang en sånn Audiolab 6000CDT, og selv om jeg er generelt skeptisk til nevneverdige forskjeller på drivverk, vil jeg hevde at denne i det minste er en av de bedre. Denne bufrer + har god jitter-demping, i sammen med en rimelig god klokke, gir dette en svært fin ro og presisjon. Vet ikke helt hva det er, men jeg har alltid hatt sans for drivverk som bufrer, det oppleves som om de fjerner en slags "uro" med en slik løsning.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Pro-Ject RS2 T:

    Supports: CD, CD-R, CD-RW (finalized) and Hybrid-SACD
    Digital outputs:
    AES3: 1 x balanced (AES/EBU) on XLR connector
    S/PDIF: 1 x optical (TOSlink®)
    1 x coaxial (RCA socket)
    I2S + Master Clock: 1 x HDMI connector
    Pro-ject med i2s ut må jo være en drøm.. Kunne f.eks tenkt meg å teste dette på en aqua la voce dac. Men ser at produsentene opererer med både hdmi og rj45(ethernet) som tilkobling! Hvorfor det? Sendte mail til Blue Jeans cable, og de lager ikke kabler med hdmi i den ene enden, og rj45 i den andre:confused:
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Selv kan jeg ikke se hvordan seriøse produsenter av CD spillere / transporter skal kunne unngå å bruke Stream Unlimited CD-pro 8 i fremtiden hvis de skal konkurrere i toppsjiktet. Den er SÅ god . Bare se anmeldelser av Gryphon Ethos CD spiller til 360.000 kroner .
    Hei Soundscape,

    Hos meg er det CD som i stor grad gjelder, så har vurdert en CD-transport en tid. Vurderte Jays, men leste så testen til Guttenberg som det er linket til her i tråden, samt dine kommentarer. Takk for tips, leste litt mellom linjene her i det som er sitert over, og anskaffet RS2 T'en idag. Jeg har nå lyttet noen timer (over coax), og det må sies at denne Pro Ject-transporten med det nye drivverket tar CD-avspilling til et helt nytt nivå! (så PJs egenreklame stemmer - "The CD Box RS2 T takes playing standard Red Book Audio CDs to perfection" :))! Dette lyder analogt, usedvanlig oppløst, velbalansert og med en helt enestående fornemmelse av ro. Veldig, veldig imponert og veldig gøy!*

    Mvh, tom-a
    Gratulerer ! Veldig artig at flere oppdager denne lille juvelen. Jeg har spilt musikk fra morgen til kveld enkelte dager , og lyttertetthet er fullstendig fraværende. Opplever mye det samme som deg . Man føler det er fjernet støy og forvrengning man ikke var oppmerksom på før den ble borte. Da sitter man igjen med en helt stille bakgrunn , og får en mye dypere innsikt i musikken. Klang, over/undertoner (hvem sa at digital mangler harmonics ) osv- jeg hadde rett og slett ikke forventet en slik forbedring , og at digitalt kunne gjengis så "analogt".

    Det som er synd er at veldig mange aldri kommer til å teste den , da det ikke ser nok high-end ut med sin beskjedne størrelse. Men uansett DAC, dess dyrere jo bedre så vil mange få seg en overraskelse ved å prøve ut denne. Det får være mitt siste ord i saken :)
    Takk! Du beskriver dette godt:
    "Man føler det er fjernet støy og forvrengning man ikke var oppmerksom på før den ble borte. Da sitter man igjen med en helt stille bakgrunn , og får en mye dypere innsikt i musikken. Klang, over/undertoner (hvem sa at digital mangler harmonics ) osv- jeg hadde rett og slett ikke forventet en slik forbedring , og at digitalt kunne gjengis så "analogt". "

    Dette er det jeg også erfarer. Et nytt nivå i avspilling. Til og med SS forsterkeren min spiller nå så troverdig at jeg ikke føler at jeg må koble om til rørforsterker for godlytting. Et teknologisk sprang dette nye drivverket, hvor lav-nivå CD-fnidder er totalt borte. Ren nytelse å spille CD! (litt blomsterspråk)

    Mvh, tom-a
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Pro-Ject RS2 T:

    Supports: CD, CD-R, CD-RW (finalized) and Hybrid-SACD
    Digital outputs:
    AES3: 1 x balanced (AES/EBU) on XLR connector
    S/PDIF: 1 x optical (TOSlink®)
    1 x coaxial (RCA socket)
    I2S + Master Clock: 1 x HDMI connector
    Pro-ject med i2s ut må jo være en drøm.. Kunne f.eks tenkt meg å teste dette på en aqua la voce dac. Men ser at produsentene opererer med både hdmi og rj45(ethernet) som tilkobling! Hvorfor det? Sendte mail til Blue Jeans cable, og de lager ikke kabler med hdmi i den ene enden, og rj45 i den andre:confused:
    Denne er beregnet for oppkobling mot Pro-ject's egen DAC Box RS 2.

    The CD Box RS2 T can be connected to the DAC Box RS2 by reliable I²S differential bus via the HDMI connector where the Pre Box RS2 Digital also provides the master clock (16.9344 MHz).

    1119project.bac.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Bryston BDA-3 har også I2S innganger :)
    Ja, det har vel begynt å dukke opp på enkelte dac'er. Men det er ingen grunn til bekymring over å bruke en av de andre utgangene fra transporten. En bra AES/EBU kabel gjør jobben.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Jo, men funderte over valget av at noen(de fleste) bruker hdmi for i2s. Noe som selvfølgelig irriterer meg når valg av dac snevres inn mtp matching med Pro-ject :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er det noen som kan tysk her? Har surfet rundt på Ebay og kom tilfeldigvis over et firma som gjør en oppgradering av Audiolab 6000CDT https://www.ebay.co.uk/itm/Tuning-U...937549?hash=item262afc568d:g:CFQAAOSwvzFd9MnH

    Her listes det opp følgende:

    6000CDT

    Mechanische Bedämpfung
    Netzphasenzeichnung
    Erhöhung der Netzteil Siebung
    Austausch relevanter Elkos gegen Panasonic FC
    Zusätzliche Folienkondensatoren

    Har prøvd Google translate, men synes fortsatt det er vanskelig. Bl.a. nummer 2. Hva i helsikke er "nettfasetegning"?
    Har akkurat kjørt i gang en sånn Audiolab 6000CDT, og selv om jeg er generelt skeptisk til nevneverdige forskjeller på drivverk, vil jeg hevde at denne i det minste er en av de bedre. Denne bufrer + har god jitter-demping, i sammen med en rimelig god klokke, gir dette en svært fin ro og presisjon. Vet ikke helt hva det er, men jeg har alltid hatt sans for drivverk som bufrer, det oppleves som om de fjerner en slags "uro" med en slik løsning.
    Har ganske nylig kjøpt en slik. Har ikke fått hørt så mye på den, men som DIY'er er det utrolig vanskelig å holde fingrene unna. Må vel vente til garantien går ut. Høres brukbar ut sålangt. Mørk bakgrunn. Ro. Presisjon som du sier, men kanskje med litt manglende flyt i musikken. Må vel rive i en coaxialkabel en eller annen gang som stryker musikken litt mer medhårs.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Bygde akkurat ut min RS 2 T med Power Box RS uni-1 . Helt annen kvalitetsfølelse enn den som følger med transporten. Tviler på at det betyr så mye lydmessig, men greit å ikke ha et swich mode psu i kjeden som kan skape støy i andre kilder. Og så økte det både eiergleden, fjernet nevroser og bedret nattesøvnen :)

    PSU1.jpg


    PSU2.jpg
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Jo, men funderte over valget av at noen(de fleste) bruker hdmi for i2s. Noe som selvfølgelig irriterer meg når valg av dac snevres inn mtp matching med Pro-ject :)
    Har ikkje PS Audio og Topping D70 og D90 I2S (LVDS) over HDMI-grensesnittet? Sikkert fleire også!

    Mvh Arild
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men funderte over valget av at noen(de fleste) bruker hdmi for i2s. Noe som selvfølgelig irriterer meg når valg av dac snevres inn mtp matching med Pro-ject :)
    Har ikkje PS Audio og Topping D70 og D90 I2S (LVDS) over HDMI-grensesnittet? Sikkert fleire også!

    Mvh Arild
    Topping benytter dette, ja. der får man i samme slengen tilnærmet uforvrengt gjengivelse, om man skulle ønske noe slikt. Til og med uten å betale særlig mye for det!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Jo, men funderte over valget av at noen(de fleste) bruker hdmi for i2s. Noe som selvfølgelig irriterer meg når valg av dac snevres inn mtp matching med Pro-ject :)
    Har ikkje PS Audio og Topping D70 og D90 I2S (LVDS) over HDMI-grensesnittet? Sikkert fleire også!

    Mvh Arild
    Joda, men jeg spurte meg hvorfor noen velger å bruke i2s over RJ45 :)

    Her er forøvrig en utrolig liste over chipper og drivverk for forskjellige spillere! Kjekk å ha.
    CD-Player-DAC-Transport List
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har noen erfaring med å bruke S/PDIF utgangen på CD Box RS2 T? Jeg kan være interessert i å prøve dette drevet, men jeg har bare S/PDIF inngang ledig. Jeg bruker Oppo 205 Audiocom Signature som DAC. Og nei, den holder ikke mål til å spille redbook CD, men den har en høyst brukbar DAC i og med Audiocom modifikasjonen.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige innlegg så måtte jeg finne ut av dette selv. Ett stk, CD Box RS2 T ankom i går og jeg koblet opp til min Oppo 205 Audiocom Signature med coax S/PDIF. Jeg bruker medfølgende strømforsyning foreløpig. Jeg er i tenkeboksen angåede det å bruke 5K på lineær strømforsyning, men viser det seg at jeg må så må jeg. Jeg har bare fått testet litt og foreløpig kan jeg si at det ikke er stor forskjell fra min Ayre CX7eMP.
    Jeg kommer tilbake med mer etter noen dagers kritisk lytting.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige innlegg så måtte jeg finne ut av dette selv. Ett stk, CD Box RS2 T ankom i går og jeg koblet opp til min Oppo 205 Audiocom Signature med coax S/PDIF. Jeg bruker medfølgende strømforsyning foreløpig. Jeg er i tenkeboksen angåede det å bruke 5K på lineær strømforsyning, men viser det seg at jeg må så må jeg. Jeg har bare fått testet litt og foreløpig kan jeg si at det ikke er stor forskjell fra min Ayre CX7eMP.
    Jeg kommer tilbake med mer etter noen dagers kritisk lytting.
    Hvis ikke du merker noe forskjell i lyden i anlegget når strømforsyningen står på , kan du bare slappe av. Jeg byttet fordi DAC'en min reagerte når den sto på/var i nærheten. Switch powere kan skape støy på nettet - og noen komponenter er mer vare på dette enn andre. Som posten ovenfor viser finnes det rimelige alternativer også.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som kan tysk her? Har surfet rundt på Ebay og kom tilfeldigvis over et firma som gjør en oppgradering av Audiolab 6000CDT https://www.ebay.co.uk/itm/Tuning-U...937549?hash=item262afc568d:g:CFQAAOSwvzFd9MnH

    Her listes det opp følgende:

    6000CDT

    Mechanische Bedämpfung
    Netzphasenzeichnung
    Erhöhung der Netzteil Siebung
    Austausch relevanter Elkos gegen Panasonic FC
    Zusätzliche Folienkondensatoren

    Har prøvd Google translate, men synes fortsatt det er vanskelig. Bl.a. nummer 2. Hva i helsikke er "nettfasetegning"?
    Tyskland, som resten av Europa, har TN nett og du finner null-leder og 230V fase i en vanlig stikkkontakt. (I motsetning til Norge hvor du ikke har null leder)
    Det hevdes at det gjør en hørbar forskjell i hvilken vei apparatstikken står i kontakten, dvs. hvilken leder fasen og hvilken leder null lederen skal være koblet til. Særlig når alle apparater i systemet er koblet på samme måte i strømpadden.

    Noen hifiprodusenter måler utstyret rett før salg og markerer «rett» fase på strømkontakten i apparatet.

    Fremgangsmåten er sånn at du setter apparatet du skal måle i en stømpadde (ingen andre komponenter i den) og slår den på. Apparatet skal ikke være jordet. Har apparatet Schuko kontakt må en tape over jordingen til målingen.
    Så måler du med en multimeter AC mellom jordingen og en blank del av kabinettet eller utsiden av en RCA kontakt. Så snur du pluggen 180 grader og måler igjen. Veien som viser den laveste verdien er «rett»vei. Dette skal gjentas med alle komponenter og de skal som sagt settes samme vei i strømpadden.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    128
    Antall liker
    59
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Tyskland, som resten av Europa, har TN nett og du finner null-leder og 230V fase i en vanlig stikkkontakt. (I motsetning til Norge hvor du ikke har null leder)
    Det hevdes at det gjør en hørbar forskjell i hvilken vei apparatstikken står i kontakten, dvs. hvilken leder fasen og hvilken leder null lederen skal være koblet til. Særlig når alle apparater i systemet er koblet på samme måte i strømpadden.

    Noen hifiprodusenter måler utstyret rett før salg og markerer «rett» fase på strømkontakten i apparatet.

    Fremgangsmåten er sånn at du setter apparatet du skal måle i en stømpadde (ingen andre komponenter i den) og slår den på. Apparatet skal ikke være jordet. Har apparatet Schuko kontakt må en tape over jordingen til målingen.
    Så måler du med en multimeter AC mellom jordingen og en blank del av kabinettet eller utsiden av en RCA kontakt. Så snur du pluggen 180 grader og måler igjen. Veien som viser den laveste verdien er «rett»vei. Dette skal gjentas med alle komponenter og de skal som sagt settes samme vei i strømpadden.
    Norge har TN og IT strømnett, så det er flere plasser i Norge der en har null-leder.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er evt kun nyere boligfelt som er bygd opp helt fra grunn i de seinere år og som har egne trafokretser som har TN-nett. TN og IT kan ikke blandes i samme trafokrets.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    CEC TL5 drivverk er aldeles strålende. Snakker man om rene cd drivverk, kan jeg ikke tenke meg noe i den prisklassen som nærmer seg den. Ble nevnt noe ang byggekvalitet. CECen er en enkel spiller uten noe pling faktor, men den er fabelaktig og fint bygget. Med beltedrift, unngår en også vibrasjoner fra motor, noe som også øker faktor som et godt egnet drivverk. Koble den på en god dac å ikke se tilbake. Har hatt flere dedikerte cdspillere, inkl EMC1 Up, Wadia 581 SE gnc, Cary 306 nylig, men CEC parret med Devialet er hos meg overlegent ift de andre
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg vet ikke om det finnes ett ultimat drivverk.
    Men at de låter forskjellig gjennom samme dac er helt sikkert. Jeg er ikke teknisk nok til å forklare hvorfor. Men de som mener de kan dette godt godt nok er ganske gode på å teknisk forklare at det er umulig.
    Så godt å se at andre mener at det kan være forskjeller.
    Selv har jeg en tysk transport. Den er belte drevet med flytende drivverk og selvfølgelig toppladet.
    Det er en B. M. C BDCD1. 1.
    Som også kan fås med innebygd dac.
    Jeg har dac/pre i samme serie. (Jeg bruker den kun som dac)
    Om den er betalbar?
    Tja den ligger på rett over 3000£. Dac er noen 100 dyrere.
    IMG_20200803_223043.jpg
    IMG_20200803_223014.jpg
     
    Sist redigert:

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Det er evt kun nyere boligfelt som er bygd opp helt fra grunn i de seinere år og som har egne trafokretser som har TN-nett. TN og IT kan ikke blandes i samme trafokrets.
    Det har vært TN-S og TN-C-S på jæren siden 50 tallet ,så helt nytt er det nok ikke. Men det er kanskje Østlandet som diskuteres?:)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    CD Box RS2 T er godkjent både av meg og av kona. Vi har akkurat hørt på et par av de absolutt beste live-opptakene som er å oppdrive og det lyder helt fortreffelig på denne cd-transporten. "Jazz at the Pawnshop" nyeste mastering fra 2012 på LIM records og Neil Young fra Massey Hall 1971. Som DAC bruker jeg Oppo 205 Audiocom Signature og overføring via coax. Forsterker er Primare Pre 32/A60 og høyttalere er Focal Kanta 2.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige ord :) Ja, Jay's er bygd som den berømte tanksen. Låter bra gjør den også. Foreløpig synes jeg god gammeldags CD låter bedre enn å spille høyoppløste 192/24-filer via laptop og harddisk. Synes det er mer sprut oppover, og bassen låter bittelitt varmere og ikke så "digital". For øvrig ingen tvil om at Hdmi-kabel slår Aes/ebu her.
    Det er vel ingen internasjonal standard for for I2S overføring eksternt selv om de mest brukte "pluggene" er RJ45 og hdmi. Så det vel ingen garanti for at det fungerer selv om drivverk og dac har samme connector, da det blir brukt flere proprietære løsninger for dette.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VB: Det der er enkelt. De de gjør er:

    -Mekanisk demping
    -Endringer i nettdelen, kapasitet og fase
    -Relevante kondensatorer byttes mot Panasonic FC-type
    -Enkelte steder får ekstra foliekondiser.

    Om det dog er nødvendig, så god som en standard CDT er....Det er et verk som fint kan brukes i et millionanlegg. Bare DACen den kobles til setter rent av begrensningen der..Her kan jeg velge å bruke min med flere dac´er ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har for en stund nå PS audio PWT , det er en buffrer data type .Bortsett fra at det er en delay på allt av funksjoner så spiller den bra når den gjør det .Jeg ser det er endel som neglisjerer fordelene til hdmi/i2s som en overførings standard. Sony sin gamle standard gjør enda nytten itillegg og usb / spdif , men tiden går framover . Min absolutt foretrukne utgangen er HDMI , basert på lytting , kanal separasjon og bedre total definisjon og ro i lyd bildet .HDMI /i2s som i realiteten er en balansert I2S signal som inne holder gnd, world L- data og H- data .Overførings distanse for i2s er max 10 cm helst mindre , derfor balanserer man signalet og hdmi audio /eller i2s kan du ha større lengder uten degradering av signalet .I2s signalet fødes i tillegg direkte til dac chippen uten spole ller trafo som brukes i receiverne til spdif og EBU /aes
    Bare sier det ,,,Lyden blir fort vanedannende .U heldig vis finnes flere hdmi i2s , men flere har nå PS audio sin standard .Jeg ville alldri kjøpt hverken dac eller drive " som ikke har HDMI/ i2s som standard , i allefall om man tenker lyd gevinst
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Men det er jo ikke noe standard som du selv sier? Denafrips som det ble referert til i denne tråden tror jeg ikke bruker PS Audio sin versjon. Jay's støtter denne, men hva støtter f.eks Project? Er ikke nok å bare kjøpe et drivverk med hdmi, du må også sjekke hvilke dacer den støtter. Vanskelig å kjøpe noe som er litt fremtidssikret mht i2s uten en standard å forholde seg til.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Men det er jo ikke noe standard som du selv sier? Denafrips som det ble referert til i denne tråden tror jeg ikke bruker PS Audio sin versjon. Jay's støtter denne, men hva støtter f.eks Project? Er ikke nok å bare kjøpe et drivverk med hdmi, du må også sjekke hvilke dacer den støtter. Vanskelig å kjøpe noe som er litt fremtidssikret mht i2s uten en standard å forholde seg til.
    Ja helt enig research må gjøres , men må man ikke det egentlig med all hi hi ?.)
    Jeg vil ikke fra råde I 2S eller hdmi av den grunn
    Hva dri verk anbealer denefripps btw ?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    For min egen del så vurderer jeg å skaffe et drivverk og det må gjerne ha i2s, men jeg kommer ikke til å bruke i2s med det første. Så hva velger man slik at man har et drivverk som med stor sannsynlighet vil fungere med en fremtidig dac?

    Fant en liste her med litt info om diverse dacer og i2s.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Siden vi diskuterer cd drivverk her, kan noen forklare meg hvorfor det brukers rør i en transport? Er jo mye rare jalla greier å få kjøpt men Ayon er vel et respektabelt firma? Kan forstå et noen bruker rør i forsterkere med klarer ikke å se poenget på en digital utgang? Det er bare spdif og AES som har dette ser det ut som.

    1607296275727.png
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    For min egen del så vurderer jeg å skaffe et drivverk og det må gjerne ha i2s, men jeg kommer ikke til å bruke i2s med det første. Så hva velger man slik at man har et drivverk som med stor sannsynlighet vil fungere med en fremtidig dac?

    Fant en liste her med litt info om diverse dacer og i2s.
    Ja , jeg ser problemet ,,,, og jeg er nok litt utdatert , med en dac som hjertet i systemet , jeg vet ikke om dedikerte streamere bruker audio hdmi ?
    Ps audio så ut som ett brukbart valg når gamle teak driven tok kvelden og når jeg allikevel har så mange CD og en bra dac
    I tillegg til redbook skal PWT kunne lese andre formater , men ikke direkte for den er bare en leser "så det må brennes "og det blir ikke noe av
    Ser flere dumper CD ene sine etter å ha kopiert dem gjerne i flac Kvaliteten på musikk på nettet er høyere en CD , For tiden bruker jeg PC for streaming og usb til i2s rett i daccen, men alike vel må man betale for ekstra kvalitet som å kjøpe høyere oppløsning .Jeg har enda glede av CD og LP avspilling som har mye høyere kvalitet enn std nett streaming
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi diskuterer cd drivverk her, kan noen forklare meg hvorfor det brukers rør i en transport? Er jo mye rare jalla greier å få kjøpt men Ayon er vel et respektabelt firma? Kan forstå et noen bruker rør i forsterkere med klarer ikke å se poenget på en digital utgang? Det er bare spdif og AES som har dette ser det ut som.

    Vis vedlegget 680602
    Jeg vet noen bruker buffere før reklokkere og etter for å minimere tap etter filter osv spdif eller xlr , der brukes ofte fet , phillips og sony feks ,Bare ett sjema kan bekrefte det
    Det er der I2s signalet kommer inn , hvis den er tilgjengelig ,, den trenger bare feks en tx ut til hdmi
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tror ayon er ett kina produckt markeds ført i usa , noen av ampene har hatt problemer , og da må de sendes langt :(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ja , jeg ser problemet ,,,, og jeg er nok litt utdatert , med en dac som hjertet i systemet , jeg vet ikke om dedikerte streamere bruker audio hdmi ?
    Ps audio så ut som ett brukbart valg når gamle teak driven tok kvelden og når jeg allikevel har så mange CD og en bra dac
    I tillegg til redbook skal PWT kunne lese andre formater , men ikke dirkete for den er bare en leser "så det må brennes "og det blir ikke noe av
    Ser flere dumper CD ene sine etter å ha kopiert dem gjerne i flac Kvaliteten på musikk på nettet er høyere en CD , For tiden bruker jeg PC for streaming og usb til i2s rett i daccen, men alike vel må man betale for ekstra kvalitet som å kjøpe høyere oppløsning .Jeg har enda glede av CD og LP avspilling som har mye høyere kvalitet enn std nett streaming
    Personlig mener jeg at mye av dette high rez styret er markeddrevet og ikke nødvendigvis gir bedre lyd. Ser poenget ved opptak og i studio, men avspilling hjemme nja. Har flere ganger latt Roon styre musikkvalget og da kommer det noen ganger noe som låter bedre og verre en gjennomsnittet. Når jeg har sjekket så er det ingen sammenheng mellom opplevd lydkvalitet og oppgitt streaming kvalitet. Flere ganger ha jeg sjekket på ting som låter veldig bra og sett at det er 44.1/16 og motsatt ting som ikke er så bra men er 192/96/24. De som er opptatt av bra lydkvalitet har også high rez tilgjengelig, men dette låter også veldig bra nedsamplet til cdkvalitet. Er det gjort en dårlig jobb med opptak og mastering så redder ikke det sluttproduktet om det streames i 192/24 (imo).

    Litt som med en mobiltelefon med mulighet for å bilder i høy oppløsning, den tar ikke nødvendigvis bedre bilder en et proff kamera med lavere oppløsning da andre ting en bare oppløsing påvirker resultatet (f.eks objektiver).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn