Det var på tide Peter Gabriel.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Den 28-09-2010 kommer de første Peter Gabriel CD,ene ut i en remastret utgivelse ;D

Endelig kan man spille denne musikken igjen...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
f skrev:
Den 28-09-2010 kommer de første Peter Gabriel CD,ene ut i en remastret utgivelse ;D

Nå, det vet vi ikke ennå.

/jan

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.424
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
f skrev:
På vinyl låter det da ikke så ille. Er det så dårlig på CD?

OU812

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dårlig er bare fornavnet, og håper på at disse utgivelsene ikke blir komprimert ihjel, men stoler på herr Gabriel!

Det er jo glimrende lyd på alle de nyere utgivelsene :D

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
"Up" på cd låter glimrende, på vinyl outstanding!!!
Si meg Cash, sitter ikke du og oppdaterer hjemmesiden vår? Har du virkelig tid til å debattere her?
Forøvrig er jeg enig med deg at "up" er utstående bra i begge medier.

;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.329
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Grumpy skrev:
cash 63 skrev:
"Up" på cd låter glimrende, på vinyl outstanding!!!
Si meg Cash, sitter ikke du og oppdaterer hjemmesiden vår? Har du virkelig tid til å debattere her?
Forøvrig er jeg enig med deg at "up" er utstående bra i begge medier.

;D
:-X

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har nå hørt igjennom eks. antall av 2002 remastringene av Peter Gabriel (har alle), og må innrømme at man har bommet noe! Det er kun to hybrid/SACD som det er dårlig lyd i. De andre låter faktisk tilfredstillende, og som dere påpeke, så har faktisk So/Up veldig bra lydbilde ;)

Sånn er det bare når man har for mange CD,er, og roter det litt til. De første utgivelsene fra tidlig i åttiårene er som vanlig helt ræva!!!

Det blir spennende å se om de remastrer remastringen fra 2002, og drar innom Platekompaniet i morgen, og kjøper et par for 99,00 N. Kr. pr. stk. Regner med at disse nyutgivelsene blir mye dyrere på www.amazon.co.uk

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
f skrev:
Dårlig er bare fornavnet (på de første utgivelsene på CD), og håper på at disse utgivelsene ikke blir komprimert ihjel, men stoler på herr Gabriel!

Det er jo glimrende lyd på alle de nyere utgivelsene :D

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
De hadde uheldigvis ikke tatt inn disse 2010 remastrene i butikken, så da er det vel bare å bestille på nettet, men har bange anelser på at dette er reissue CD,er. Dvs. kun pakket om på nytt igjen, med nytt blankt Cd cover så klart!

Bestiller kun to Cd,er, og hører på de, før hele serien blir kjøpt inn på nytt igjen ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dere som har tidligere utgitte remastringene fra 2002, og SACD hybrid CD,ene fra 2003 med Peter Gabriel, kan stryre unne disse såkalte 2010 remastringene!!!

Det var som forventet, disse Cd,ene er kun utgitt på nytt igjen (reissue), med et litt annet cover, og det er overhodet ingen forskjeller i lydkvaliteten.

Så da har man plutselig dobbelt opp av flere Cd,er :(

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
f skrev:
Dere som har tidligere utgitte remastringene fra 2002, og SACD hybrid CD,ene fra 2003 med Peter Gabriel, kan stryre unne disse såkalte 2010 remastringene!!!

Det var som forventet, disse Cd,ene er kun utgitt på nytt igjen (reissue), med et litt annet cover, og det er overhodet ingen forskjeller i lydkvaliteten.

Bombe !

:)

:-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
f skrev:

Bombe !

:)

:-\
I tilfeller der jeg har skiftet ut en mastring med en annen, så har en av mine venner fått en uventet gave. Et eksempel var Costellos King of America. Originalen måtte bare skiftes ut. Ellers skal det ende til for at jeg kjøper nyeste utgivelse. Det er kun i tilfeller der den mastringen jeg har er av den dårlige typen, som i eksemplet over. Men dere skal ikke se bort fra at et par av disse nye superduper SACD-ene fra Japan kommer i mitt eie. Men for å også ha dem i redbook så vil jeg i de tilfellene ha to eksemplarer av samme plate, for eksempel Aja.

Av Gabriel har jeg bare So og en samleplate. Dessverre er de ikke spilt særlig mye, men det kommer sikkert en tid for det også. Den nye virker jo rimelig interessant. Får se om den dukker opp i en hylle nær meg, så jeg får lyttet til den.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gabriels produksjoner lider ofte samme skjebne som T-Bone Burnetts. De er vanskelige å gjegi skikkelig. Dermed får de endel pepper. Men når anlegget virkelig sitter, låter de overraskende bra. Igjen, det er flere dårlige avspillinger enn det er inspillinger....

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er litt usikker på hvorfor, men hybrid SACD CD,ene fra 2003 har bedre lyd enn remastringene fra 2002 (2010) avspillt på en vanlig CD spiller!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.675
Har handlet noen PG tidler fra 33 1/3 RPM half speed serien som nå er i handel 2022/23.
Med disse utgivelsenen følger det også en nedlastingkode fra Bandcamp hvor man kan velge ulike format. Dessverre sier ikke formatet noe om oppløsning. Jeg plukket derfor WAV filene i håp om å få ned high-res versjonen. Jeg hadde trodd at alle albummene var lastet opp med samme oppløsning men finner at de varierer 44.1/24, 48/24 og 96/24.

1676986136546.png

Det er også klart at master ikke er samme som de originale CD utgivelsene. De nye masterne ser ut som de alle forsøker legger seg på -12 LUFS gjennomsnitt for hele albummet. Mens den originale So CD'n har -14,64 LUFS og Us original CD master har nesten -17 LUFS. DR verdiene er likevel omtrent de samme.

Så langt er det kun So versjonen (96/24) jeg har lyttet til og det som slår meg at stemmer fremstår med mer topp som kan få dem til å oppleves noe klarere. Men trommer virker ha mer smekk på originalen. Egentlig virker alt være mindre dynamisk på high-rez utgaven når jeg veksler fram og tilbake. Rekkefølge på låtene er heller ikke samme som original CD'n men følger nå vinylen.

Vedlagt er Loudgain rapporten for dem som vil titte selv.

Vedlegg

Topp Bunn